Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ala sellaiselle joka on huono äidinkielessä, melko hyvä muissa aineissa?

Vierailija
17.03.2016 |

Äidinkieli ei lukeudu vahvuuksiini, kirjoituksistakin näyttäisi olevan tulossa B tai maksimissaan C. Muita aineita olen kuitenkin kirjoittanut hyvin arvosanoin, YH L, matikka (P) L, historia E, fyssa L. Enkustakin olisi ihan hyvä arvosana tulossa kuuntelun ja kurssiarvosanojen perusteella (Vähintään M, todennäköisesti E jos huominen koe ei mene täysin surkeasti).

Mikään ei erityisesti kiinnosta, ajattelin aluksi oikeustieteellistä mutta kiinnostus on lopahtanut ja nuo huonot taidot äidinkielessä kai olisi myös ongelma. En luota kykyihini opiskella mitään luonnontieteellistä tai teknistä alaa. Lääketiedekään ei erityisemmin kiehdo ja en ole käynyt riittävästi bilsaa hakeakseni sinne. Ideat on lopussa, olen kyllä selaillut opintopolkua, mutta tyyliin joka alan kohdalla tulee heti mieleen joku syy miksi en halua opiskella sitä tai ei vain kiinnosta lainkaan. Kiitos avusta, t huolestunut abi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan pitää välivuoden ja mennä tienaamaan rahaa säästöön. Jos opintotukileikkaukset tulee voimaan, niin melkein jo pakko ottaa lainaa tai käydä töissä siinä ohessa.

Vierailija
2/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi valtiotieteellinen?

Entäpä oletko katsellut AMKn puolelta, aloituksessa mainitsit vain yliopistoaloja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki alat ovat sulle avoinna. Hae vaan sinne, mikä eniten kiinnostaa ja pääsykokeiden jälkeen alat lukea erilaisia sua kiinnostavia romaaneja ja muita kirjoja, jolloin kielitajusi kehittyy kuin itsestään!

Jos pääsykokeissa onnistuu tuomaan osaamisensa esille, ei kirjoitusvirheet älyttömiä vaikuta. Joillain yliopiston opettajilla, professoreilla ja tutkijoilla on itselläänkin niin huono kielioppi ja luentodiat ja kirjat ovat kirjoitusvirheitä täynnä, joten pääsykokeita tarkistettaessa ei välttämättä hakijan kirjoitusvirheitä edes huomata.

Tsemppiä!! :)

Vierailija
4/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyrvänvenyttelyalalla tulee olemaan Suomessa työvoimapula, viimeistään vuoteen 2020 mennessä. Suuntaa sinne. Varmasti pääset, sitäpaitsi, voithan käydä kirjoittaa äidinkielen uudestaan jos huvittaa.

Vierailija
5/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin vanhan asteikon aikaan äidinkielestä B:n ja nyt on työelämää takana 15 vuotta. Voin sanoa, ettei asiasta ole ollut mitään haittaa. Ehkä en pärjäisi toimittajana tms, mutta it-alalla pärjään vallan mainiosti. Ja työsähköposteissa näkee monen tasoista kirjoittajaa, enkä itse todellakaan ole huonoimmasta päästä. 

Haet vaan minne haluat, äläkä annan äidinkielen b:n haitata menoa. 

Vierailija
6/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites olisi valtiotieteellinen?

Entäpä oletko katsellut AMKn puolelta, aloituksessa mainitsit vain yliopistoaloja?

Olen katsellut AMKsta myös, mutta aina löytyy mielestä jokin syy miksi ala ei nappaa ja sitten en halua hakea sellaiseen mikä ei kiinnosta. Toki ehkä minulla on hieman kehno asenne tässä myös. Välivuosi voisi olla yksi vaihtoehto toki, se vaan että millä rahoilla eläisin jos en saisikaan töitä?

Vierailija
7/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välivuodessa on myös se riski, että ensikertalaiskiintiön etu häviää. Oletko jutellut opon kanssa?

Vierailija
8/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välivuodessa on myös se riski, että ensikertalaiskiintiön etu häviää. Oletko jutellut opon kanssa?

Häviääkö? Oma käsitykseni ainakin on se että se häviää vasta jos on jo korkeakoulupaikka. Saatan olla väärässä. Olen jutellut opon kanssa mutta hänestä ei juuri ole apua valitettavasti, hän ei halua edes keskustella joistakin aloista vaihtoehtona vaan sanoo "ei kannata kun et saa töitä". Mikä on toki yksi tärkeä aspekti mutta ei koko totuus. AP

Vierailija
9/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matikasta ja fysiikasta on tulossa L, niin varmasti pärjäisit luonnontieteellisellä alalla. Niissä usein opiskelukielenä on englanti, äidinkieltä tarvitaan aika vähän. Kiinnostaisiko esim. kemia tai biokemia? Minulla oli myös äidinkieli aina heikoin aine (kirjoitin C:n, muista tuli E tai L). Nyt olen biokemian tohtori ja hyvin tyytyväinen uraani ja elämääni. :)

Vierailija
10/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei töitä Suomesta irtoo, niin kiinnostaako au pairin hommat? Ensikertalaiskiintiön ulkopuolella tosiaan ne, joilla jo on korkeakoulututkinto tai vastaanotettu paikka.

Vierailija
11/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos matikasta ja fysiikasta on tulossa L, niin varmasti pärjäisit luonnontieteellisellä alalla. Niissä usein opiskelukielenä on englanti, äidinkieltä tarvitaan aika vähän. Kiinnostaisiko esim. kemia tai biokemia? Minulla oli myös äidinkieli aina heikoin aine (kirjoitin C:n, muista tuli E tai L). Nyt olen biokemian tohtori ja hyvin tyytyväinen uraani ja elämääni. :)

On jo L, kirjoitin nuo syksyllä jo. En tiedä, jotenkin arveluttaa, mutta toisaalta voisi olla hyvin mielenkiintoistakin. Tykkäsin kyllä fysiikasta ja kemiasta lukiossa. Matikka taas on ainoa aine jossa pärjäsin tekemättä juurikaan töitä. Pelkään vain että päädyn vain toteamaan alan olevan liian vaikea. AP

Vierailija
12/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ensikertalaisetu häviä välivuodessa! Se on ekaa opiskelupaikkaa etsiville, on kirjoituksista sitten kuukausi, vuosi tai kaksi.

Välivuosi on hyvä jos ei tiedä, mikä kiinnostaa, ja siitä taas ei kannata ottaa mitään stressiä. Aika moni vaan päättää jossain vaiheessa, että hakee johonkin. Ja jos mietit opintoja yliopistossa, niin sivuaineilla yms. voi tutkinnostaan koostaa hyvin erilaisen, mitä oli aluksi mielessä. Aika monenlaisilla tutkinnoilla voi päätyä samaan paikkaan. Tietty jos lääkäriksi haluaa, niin lääkikseen on mentävä/päästävä...

Ja jos oot noi aineet kirjottanut mitä on yllä, niin miten olis taloustiede? Helsingissä opinnot on valtsikassa (sulla kirjoitettuna hissa ja yh eli jotain kiinnostusta löytyy), ja opintoihin kuuluu jonkin verran matikkaa ja tilastotiedettä (sulla pitkä matikka, se kyllä riittää). Hyvä sijoittuminen työelämään, arvostettu tutkinto, työsarkaa riittää.... 

Vierailija
13/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikea palsta kysyä :) Olen huomannut tuon suomen kielen taidottomuuden (ainakin kirjallisen) olevan monen muunkin heikko kohta.

Vierailija
14/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi öljynporauslautalla hommat Norjan vesialueilla? Ei tartte äidinkieltä! Akkurat!

Kuulostaa huvittavalta, kun heikosti äidinkielessä menestyneet kehuvat, miten ovat menestyneet työelämässä oivallisesti ilma hyvää äidinkielentaitoakin. He eivät itse osaa lukea kriittisesti kirjoittamiaan raportteja ja vastaavia. Kököt ilmaukset ja suoranaiset virheet eivät satu silmään. Ihminen on niin sokea omalle tuotokselleen! Ja mikä kummallista, monet eivät osaa edes käyttää tietokoneen oikolukuohjelmaa, jolla saisi edes kirjoitusvirheet karsittua tekstistään.  

Vierailija
15/15 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi öljynporauslautalla hommat Norjan vesialueilla? Ei tartte äidinkieltä! Akkurat!

Kuulostaa huvittavalta, kun heikosti äidinkielessä menestyneet kehuvat, miten ovat menestyneet työelämässä oivallisesti ilma hyvää äidinkielentaitoakin. He eivät itse osaa lukea kriittisesti kirjoittamiaan raportteja ja vastaavia. Kököt ilmaukset ja suoranaiset virheet eivät satu silmään. Ihminen on niin sokea omalle tuotokselleen! Ja mikä kummallista, monet eivät osaa edes käyttää tietokoneen oikolukuohjelmaa, jolla saisi edes kirjoitusvirheet karsittua tekstistään.  

Siksi koetankin löytää alan jolla ei tarvitsisi pahemmin kirjoitella. Kielioppi ei itse asiassa ole kaikkein pahin heikkouteni äidinkielessä, vaan tekstien tulkinta ja oman tekstin tuottaminen jos tehtävänanto ei anna täysin eksakteja ohjeita siitä, millainen tekstin tulee olla. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi