Sanotko numeron 7 muodossa seitsemän vai seitsämän
Jos et jaksa kirjoittaa, niin laita yläpeukkua seitsemälle ja alapeukkua seitsämälle.
En tarkoita kuinka kirjoitat, vaan kuinka lausut.
Kommentit (84)
Ei mulla mitään muuta, mutta muutaman viestin jälkeen "seitsemän" alkaa kuulostaa todella hölmöltä sanalta. Vähän kuin joku outo supersankari Seitse-man.
Mieheni sanoo seitsämän. En meinaa kestää, ärsyttää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seittämän. Etelä-Pohjanmaa.
Minäkin olen Etelä-Pohjanmaalta, mutta en ole ikinä kuullut kenenkään sanovan seittämän. Meillä päin sanotaan seittemän.
Samaa mieltä. Olen myös Etelä-Pohjanmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitsämä taitaa sanoa useimmat suomalaiset. Oulussa se sanotaan seitsämmä. 8 = kahadeksanna, 9 = yhereksännä ja 10 = kymppä
No ihan taatusti eivät sano "seitsämä". En ole koskaan elämässäni kuullut tuollaista muotoa, ja olen sellaisessa ammatissa, että olen ollut tekemisissä tuhansien, ellen kymmenientuhansien ihmisten kanssa. Seitsemän äännetään seitsemän.
Kyllä Oolusa sanotaan seitsämä, he ovat jopa ylpeitä siitä. Myös nuo muut muodot kuten kymppä ja kahareksanna on oolulaisten ylpeys.
No tuo "kahareksanna" menee jo tosi oudoksi. Jos sanan perusmuoto on jo tuollainen, minkähänlaisia eri taivutukset sitten ovat?
Harvemmin kuulee tuota "seitsämän". Yläasteella matematiikanopettaja sanoi noin, on jäänyt outona mieleen.
Jos on katsonut Komisario Palmu elokuvat; tietää että saunapäivä on lauvantaina ja viikossa on seitsämän päivää.
Täytyy olla kuuloharha.
KUKAAN ei sano "seitsämän". Miksi ihmeessä sanoisi?
Äikän maikka lukiossa kysyi opiskelukaveriltani, että kertoisitko nyt koko luokalle kumpi on oikein, seitsemän vai seitsämän. Tyttö vastasi seitsämän ja opettaja vastasi, että noin sanot sen aina, mutta se on väärin ja seitsemän on oikein, muista tämä. Tyttö varmaan muistaa sen, mutta en tiedä oliko tuo opelta oikein tehdä noin koko luokan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitsämä taitaa sanoa useimmat suomalaiset. Oulussa se sanotaan seitsämmä. 8 = kahadeksanna, 9 = yhereksännä ja 10 = kymppä
No ihan taatusti eivät sano "seitsämä". En ole koskaan elämässäni kuullut tuollaista muotoa, ja olen sellaisessa ammatissa, että olen ollut tekemisissä tuhansien, ellen kymmenientuhansien ihmisten kanssa. Seitsemän äännetään seitsemän.
Kyllä Oolusa sanotaan seitsämä, he ovat jopa ylpeitä siitä. Myös nuo muut muodot kuten kymppä ja kahareksanna on oolulaisten ylpeys.
Ei me Oulusa nuin sanota. Eikä täälä olla ylypiöitä. Täälä ollaan ölövinä.
Yy
Kaa
Koo
Nee
Vii
Kuu
See
Kasi
Ysi
Kybä
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla mitään muuta, mutta muutaman viestin jälkeen "seitsemän" alkaa kuulostaa todella hölmöltä sanalta. Vähän kuin joku outo supersankari Seitse-man.
Tee-se-itse-män
Se on seehtämän tiällä meelläpäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, vuoden aloituspalkinto on sun!
Miksi ihmeessä kukaan sanoisi seitsämän?
Njaa, mä pistäisin sen kielen alueellisen variaation, eli selkokielellä sanottuna murteiden piikkiin.
Terv. eteläpohjalainen, joka sanoo seittemän
Siis anteeksi, seittämän.
Oon Etelä-Pohjanmaalta lähtöisin, enkä ikinä ole kuullut seittÄmän. Se on seittEmän.
Seiska on aina Jumalan luku, paholaisella on kutonen.
Anoppi sanoo "seihtemen", joskus "seittemen".
Koillismaalta.
Itse sanon "seittemän".
Pohjois-Pohjanmaa.
"Kolomesattaaseittemänkymmentäkaheksan"
Seitsemän. Tietenkin.