Sanotko numeron 7 muodossa seitsemän vai seitsämän
Jos et jaksa kirjoittaa, niin laita yläpeukkua seitsemälle ja alapeukkua seitsämälle.
En tarkoita kuinka kirjoitat, vaan kuinka lausut.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Seitsämä taitaa sanoa useimmat suomalaiset. Oulussa se sanotaan seitsämmä. 8 = kahadeksanna, 9 = yhereksännä ja 10 = kymppä
No ihan taatusti eivät sano "seitsämä". En ole koskaan elämässäni kuullut tuollaista muotoa, ja olen sellaisessa ammatissa, että olen ollut tekemisissä tuhansien, ellen kymmenientuhansien ihmisten kanssa. Seitsemän äännetään seitsemän.
Vierailija kirjoitti:
Okei, vuoden aloituspalkinto on sun!
Miksi ihmeessä kukaan sanoisi seitsämän?
Njaa, mä pistäisin sen kielen alueellisen variaation, eli selkokielellä sanottuna murteiden piikkiin.
Terv. eteläpohjalainen, joka sanoo seittemän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, vuoden aloituspalkinto on sun!
Miksi ihmeessä kukaan sanoisi seitsämän?
Njaa, mä pistäisin sen kielen alueellisen variaation, eli selkokielellä sanottuna murteiden piikkiin.
Terv. eteläpohjalainen, joka sanoo seittemän
Siis anteeksi, seittämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitsämä taitaa sanoa useimmat suomalaiset. Oulussa se sanotaan seitsämmä. 8 = kahadeksanna, 9 = yhereksännä ja 10 = kymppä
No ihan taatusti eivät sano "seitsämä". En ole koskaan elämässäni kuullut tuollaista muotoa, ja olen sellaisessa ammatissa, että olen ollut tekemisissä tuhansien, ellen kymmenientuhansien ihmisten kanssa. Seitsemän äännetään seitsemän.
Kyllä Oolusa sanotaan seitsämä, he ovat jopa ylpeitä siitä. Myös nuo muut muodot kuten kymppä ja kahareksanna on oolulaisten ylpeys.
"Yy, yy, ei kukaan sano seittämän!", kyllä muuten sanoo. Ei voi mitään ellet ole tavannut oman murrealueesi ulkopuolelta ihmisiä, rouva sisäsiitos.
seittEmä sanon puhuessani. Kirjoitan seitsemän, kuten kuuluukin.
Seittämän kertaa seittämän, koiteellut on kouura kohtaaloo-oon
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen seitsämän.
Weirdo.
Jos olet matkustellut Suomessa, olet ehkä huomannut, että eri puolilla maata ihmisten puheessa on eroja. Vaikkapa niin, että jos käyt Etelä-Pohjanmaalla, siellä mennään mettään, mutta esim. Savossa mennään mehtään. Tämä on samanlainen ero, murre-ero.
Headdesk! Jos oikeasti kiinnitätte huomiota siihen, miten itse ja muut puhuvat, niin se on seitsämän, aina (alkuperäinen ts-yhtymä ja sananloppuinen n on tietysti eri juttu). Tässä kohtaa kirjoituksella on niin voimakas vaikutus, että todellisuuden kieltäjiä on mahdoton määrä. Lisäksi e-harhaa edustaa esimerkiksi se, että samaa kantaa käyttävissä sanoissa sitten ei välttämättä ole ä:tä (seitsenkerroksinen talo).
Tämä on niin voimakas harhakuvitelma, että ihmiset huutavat ja kiljuvat kauheasti, että varmaan on seitsemän. Varmaan on! On mahdotonta muuttaa tätä käsitystä. Ihan varmasti ihmiset itse kuulevät sen ä:n, mutta ei! Tai jos pitää todistaa, että minä ainakin, perkele!!!!, niin sitten maireasti ja ehkä huolellisesti ääntävät seitsemän. Ja tämäkin juttu pulpahtaa palstalle aina silloin tällöin, ja aina sama todellisuuden kieltäminen.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä missä Oulussa oot käyny mutta ei kyllä mee todellakaan noin. Ihan seittämän se on.
Seittemän.
Olen kuullut myös usein muotoja seihtemän tai seissemän.
Vierailija kirjoitti:
Seittämän. Etelä-Pohjanmaa.
Minäkin olen Etelä-Pohjanmaalta, mutta en ole ikinä kuullut kenenkään sanovan seittämän. Meillä päin sanotaan seittemän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen seitsämän.
Weirdo.
Jos olet matkustellut Suomessa, olet ehkä huomannut, että eri puolilla maata ihmisten puheessa on eroja. Vaikkapa niin, että jos käyt Etelä-Pohjanmaalla, siellä mennään mettään, mutta esim. Savossa mennään mehtään. Tämä on samanlainen ero, murre-ero.
Etelä-Pohjanmaalla ei myöskään mennä mettään, vaan mettähän.
"Seitsämän kuullostaa oudolta."
Aargghh taas tuo kuullostaa, joka kuulostaa väh yhtä oudolta kuin seitsämän.
Sanon seitsemän koska puhun suomea. En muuten oo koskaan kenenkään kuullut sanovan seitsämän (paitsi ehkä jonkun jonka ei puhu suomea äidinkielenään).