Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanotko numeron 7 muodossa seitsemän vai seitsämän

Vierailija
17.03.2016 |

Jos et jaksa kirjoittaa, niin laita yläpeukkua seitsemälle ja alapeukkua seitsämälle.

En tarkoita kuinka kirjoitat, vaan kuinka lausut.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon seitsemän koska puhun suomea. En muuten oo koskaan kenenkään kuullut sanovan seitsämän (paitsi ehkä jonkun jonka ei puhu suomea äidinkielenään).

Vierailija
22/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsämä taitaa sanoa useimmat suomalaiset. Oulussa se sanotaan seitsämmä. 8 = kahadeksanna, 9 = yhereksännä ja 10 = kymppä

No ihan taatusti eivät sano "seitsämä". En ole koskaan elämässäni kuullut tuollaista muotoa, ja olen sellaisessa ammatissa, että olen ollut tekemisissä tuhansien, ellen kymmenientuhansien ihmisten kanssa. Seitsemän äännetään seitsemän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, vuoden aloituspalkinto on sun!

Miksi ihmeessä kukaan sanoisi seitsämän?

Njaa, mä pistäisin sen kielen alueellisen variaation, eli selkokielellä sanottuna murteiden piikkiin.

Terv. eteläpohjalainen, joka sanoo seittemän

Vierailija
24/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, vuoden aloituspalkinto on sun!

Miksi ihmeessä kukaan sanoisi seitsämän?

Njaa, mä pistäisin sen kielen alueellisen variaation, eli selkokielellä sanottuna murteiden piikkiin.

Terv. eteläpohjalainen, joka sanoo seittemän

Siis anteeksi, seittämän.

Vierailija
25/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitsämä taitaa sanoa useimmat suomalaiset. Oulussa se sanotaan seitsämmä. 8 = kahadeksanna, 9 = yhereksännä ja 10 = kymppä

No ihan taatusti eivät sano "seitsämä". En ole koskaan elämässäni kuullut tuollaista muotoa, ja olen sellaisessa ammatissa, että olen ollut tekemisissä tuhansien, ellen kymmenientuhansien ihmisten kanssa. Seitsemän äännetään seitsemän.

Kyllä Oolusa sanotaan seitsämä, he ovat jopa ylpeitä siitä. Myös nuo muut muodot kuten kymppä ja kahareksanna on oolulaisten ylpeys.

Vierailija
26/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yy, yy, ei kukaan sano seittämän!", kyllä muuten sanoo. Ei voi mitään ellet ole tavannut oman murrealueesi ulkopuolelta ihmisiä, rouva sisäsiitos.

Vierailija
27/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

seittämä

Vierailija
28/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

seittEmä sanon puhuessani. Kirjoitan seitsemän, kuten kuuluukin.

Vierailija
29/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söytsåmon. 

Kelpaako.

Vierailija
30/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seittämän kertaa seittämän, koiteellut on kouura kohtaaloo-oon

Vierailija
31/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen seitsämän.

Weirdo.

Vierailija
32/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen seitsämän.

Weirdo.

Jos olet matkustellut Suomessa, olet ehkä huomannut, että eri puolilla maata ihmisten puheessa on eroja. Vaikkapa niin, että jos käyt Etelä-Pohjanmaalla, siellä mennään mettään, mutta esim. Savossa mennään mehtään. Tämä on samanlainen ero, murre-ero.

Vierailija
33/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Headdesk! Jos oikeasti kiinnitätte huomiota siihen, miten itse ja muut puhuvat, niin se on seitsämän, aina (alkuperäinen ts-yhtymä ja sananloppuinen n on tietysti eri juttu). Tässä kohtaa kirjoituksella on niin voimakas vaikutus, että todellisuuden kieltäjiä on mahdoton määrä. Lisäksi e-harhaa edustaa esimerkiksi se, että samaa kantaa käyttävissä sanoissa sitten ei välttämättä ole ä:tä (seitsenkerroksinen talo).

Tämä on niin voimakas harhakuvitelma, että ihmiset huutavat ja kiljuvat kauheasti, että varmaan on seitsemän. Varmaan on! On mahdotonta muuttaa tätä käsitystä. Ihan varmasti ihmiset itse kuulevät sen ä:n, mutta ei! Tai jos pitää todistaa, että minä ainakin, perkele!!!!, niin sitten maireasti ja ehkä huolellisesti ääntävät seitsemän. Ja tämäkin juttu pulpahtaa palstalle aina silloin tällöin, ja aina sama todellisuuden kieltäminen.

Vierailija
34/84 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä missä Oulussa oot käyny mutta ei kyllä mee todellakaan noin. Ihan seittämän se on.

Vierailija
35/84 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seittemän.

Olen kuullut myös usein muotoja seihtemän tai seissemän.

Vierailija
36/84 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

See

Vierailija
37/84 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seittämän. Etelä-Pohjanmaa.

Minäkin olen Etelä-Pohjanmaalta, mutta en ole ikinä kuullut kenenkään sanovan seittämän. Meillä päin sanotaan seittemän.

Vierailija
38/84 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen seitsämän.

Weirdo.

Jos olet matkustellut Suomessa, olet ehkä huomannut, että eri puolilla maata ihmisten puheessa on eroja. Vaikkapa niin, että jos käyt Etelä-Pohjanmaalla, siellä mennään mettään, mutta esim. Savossa mennään mehtään. Tämä on samanlainen ero, murre-ero.

Etelä-Pohjanmaalla ei myöskään mennä mettään, vaan mettähän.

Vierailija
39/84 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seitsämän kuullostaa oudolta."

Aargghh taas tuo kuullostaa, joka kuulostaa väh yhtä oudolta kuin seitsämän.

Vierailija
40/84 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seittemän. Tampere👍🏼