Onko autolaina tyhmyyttä?
Otetaanko autolaina yleensä sen takia, että halutaan parempi ja kalliimpi auto kuin mihin olisi muuten varaa?
Vaihtavatko autolainalliset ihmiset sitten taas uuteen autoon ennen kuin on edellisestäkään maksettu laina pois, ja velka vain kasvaa ja kasvaa..?
Millaisia kuluja lainasta tulee kun laskee useamman vuoden tasolla kuin jos olisi vain maksanut kerralla pois tai tyytynyt johonkin halvempaan, esim. 10 000 - 15 000 euron autoon?
Näitä asioita olen miettinyt kun tuntuu, että nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että autokin ostetaan velalla.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko autolaina yleensä sen takia, että halutaan parempi ja kalliimpi auto kuin mihin olisi muuten varaa?
Vaihtavatko autolainalliset ihmiset sitten taas uuteen autoon ennen kuin on edellisestäkään maksettu laina pois, ja velka vain kasvaa ja kasvaa..?
Millaisia kuluja lainasta tulee kun laskee useamman vuoden tasolla kuin jos olisi vain maksanut kerralla pois tai tyytynyt johonkin halvempaan, esim. 10 000 - 15 000 euron autoon?
Näitä asioita olen miettinyt kun tuntuu, että nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että autokin ostetaan velalla.
Oletetaan että olet autoton ja sinulla on 10 000€ rahaa. Tarvitset perheauton. Kymppitonnilla et saa uutta perheautoa, mutta se riittää käsirahaksi. Uusi auto on uusi, siinä on takuu. Sen saat sen värisenä kuin haluat ja niillä varusteilla joilla haluat. Renkaat on uudet. Sitä ei tarvitse katsastaa. Huolloissa ei todennäköisesti ole juuri remontteja tiedossa ja jos on niin muista takuu. Prosentin korolla 10000 laina teettää vuodessa satasen lisää maksettavaa.
Huonona puolena toki uuden auton hinta putoaa välittömästi kun ajat sen autoliikkeen pihasta ulos.
Kannattavuushan riippuu monista asioista.
Jos on pakko saada kohtuullisen hyvä auto, eikä tilillä ole tarpeeksi, niin sittenhän ei ole pahemmin vaihtoehtojakaan. Mutta jos voi ostaa kertamaksulla, niin sitten saa todennäköisesti tingittyä hintaa alaspäin ainakin jonkun verran.
Ja uusi autohan on tietysti hemmetin kallis noin arvonmenetyksen kannalta, toisaalta siinä sitten maksaa takuusta ja toimintavarmuudesta. Eli kyllä siinä on niitä liikkuvia osia moneen suuntaan, yksiselitteistä vastausta on huono antaa. Ainoa varma asia on, että kyllä siihen rahaa uppoaa.
Itse en ottaisi autolainaa, koska auto on niin huono sijoitus. Eri asia tietysti, jos auto on työväline.
On typerää ellet käytä työajoon josta maksetaan km korvaukset. Tunnen pari jotka maksattavat autonsa km korvauksilla. Autohan siinä toki kuluu mutta ei tarvitse käyttää "omaa rahaa".
Meidän autoinsinööri-ekononmi pariskunta ajelee 10 vuotta vanhalla, kolarikorjatulla, keskihintaisella farmarilla, joka on ostettu omalla rahalla.
Auto kannattaa ostaa lainarahalla, jos tarvitsee välttämättä töihin menemiseen, tai esim. joku perheenjäsen tarvitsee sairauden takia välttämättä auton liikkumiseen. Silloinkin tietysti kannattaa ostaa mahdollisimman halpa auto, kuitenkin kokonaiskustannukset ja turvallisuuden huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko saada kohtuullisen hyvä auto, eikä tilillä ole tarpeeksi, niin sittenhän ei ole pahemmin vaihtoehtojakaan. Mutta jos voi ostaa kertamaksulla, niin sitten saa todennäköisesti tingittyä hintaa alaspäin ainakin jonkun verran.
Jossain vaiheessa autokaupat tykkäsivät lainoittaa kun saivat niistäkin tuloja. Onkohan tilanne nyt muuttunut, kun tuntuu olevan noita 1% tarjouksia vähänväliä?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi autolainaa, koska auto on niin huono sijoitus. Eri asia tietysti, jos auto on työväline.
Samalla tavalla olin ajatellut kommentoida. Jos ajelee työkseen ympäri Suomea, auton olisi oltava aika hyvä ja turvallinen. Jos siihen joutuu ottamaan lainaa, niin sitten ottaa.
Tällä hetkellä ei kannata käyttää omaa rahaa autoon. Rahoitusta saa ilman korkoa ja muita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa autokaupat tykkäsivät lainoittaa kun saivat niistäkin tuloja. Onkohan tilanne nyt muuttunut, kun tuntuu olevan noita 1% tarjouksia vähänväliä?
Tässä maailmantalouden tilanteessa on pakko antaa tuollaisia tarjouksia, jotta saa edes jotain myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei kannata käyttää omaa rahaa autoon. Rahoitusta saa ilman korkoa ja muita kuluja.
Joka tapauksessahan siihen joutuu omaa rahaa laittamaan vaikka ottaisikin rahoituksen.
Kyllä mä ainakin tykkään ajaa omalla enkä Santanderin autolla.
Uusi auto on aina erittäin huono sijoitus. Mutta kuten meillä, ajoa tulee paljon ja toisaalta turvallisuus painaa paljon vaakakupissa, joten mielummin hankimme uudehkon auton. Lainaan saimme hyvän korkotarjouksen, joten suhteettoman paljon ei tule kuluja lainasta. Auton arvon tippuminen on kuitenkin se isoin miinus.
Olen ottanut autolainaa siksi, että ei minulla olisi muuten ollut varaa ostaa autoa.
Minulle tuli keskiviikkona puhelu, että maanantaina alkaisi työ ja kysymys, onko autoa. Se oli välttämätön siinä työssä. Ei ollut vielä silloin, mutta torstaina hankin lainaa, perjantaina auton ja maanantaina menin töihin. Se oli sitä aikaa se, 1980-luvun alkua. Tuskin tänään työttömänä saisin autolainaa, jos menisin kysymään , kun tarvitsisin sitä työtä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että olet autoton ja sinulla on 10 000€ rahaa. Tarvitset perheauton. Kymppitonnilla et saa uutta perheautoa, mutta se riittää käsirahaksi. Uusi auto on uusi, siinä on takuu. Sen saat sen värisenä kuin haluat ja niillä varusteilla joilla haluat. Renkaat on uudet. Sitä ei tarvitse katsastaa. Huolloissa ei todennäköisesti ole juuri remontteja tiedossa ja jos on niin muista takuu. Prosentin korolla 10000 laina teettää vuodessa satasen lisää maksettavaa.
Huonona puolena toki uuden auton hinta putoaa välittömästi kun ajat sen autoliikkeen pihasta ulos.
Huono puoli on myös kuukausimaksu.
Maksatko 800 kk autoa lopun ikääni? Kun aina parin vuoden välein vaihdat
Minulle riittää 15000 auto, jonka vaihdan käteisellä 4-5 v välein.
Minulle on tärkeää voida elää. Joten mahdollisimman pienet kk kulut myös asuntolainassa
Tosiaan ajan omalla autolla. En rahoitusyhtiön
Meillä oli 20v vanha auto ja vaihdettiin muitamanvuoden vanhaan se. Otettiin autolainaa MUTTA kaikki se mikä ennen meni vanhan auton ylläpitämiseen (bensankulutus laski, vakuutukset laski, verot laski ja ennenkaikkea jatkuvat korjauskulut jäi pois) näillä rahoilla sitten maksellaan sitä uutta autoa pois.
Itse maksoin 16000 lainan 3 vuodessa pois ja sen jälkeen ajelen velattomalla autolla 8-12 vuotta. Pankkilaina vakuudella, joten korko ei ollut huima. Itsellä on ollut sääntönä, että sen auton arvon on oltava suurempi kuin jäljellä oleva laina, eli exit-suunnitelma on kunnossa.
En minäkään ymmärrä niitä rahoituksia joissa on viimeisenä eränä puolet auton hintaa vielä maksamatta.
Itse haluan ajaa luotettavalla ja perheen tarpeisiin sopivan kokoisella autolla. Jos sellainen tilanne tulee eteen, niin ei mun imago mene pilalle jos joudun vaihtamaan johonkin tonnin romuun.... Toki se harmittaa aina kun tielle jää ja joutuu töihin selittelemään myöhästymisiä tms.
Miksei siihen kalliimpaan ja parempaan muka olisi varaa, jos on varaa maksaa se laina? Sillä hetkellä ei ole koko summaa taskussa, mutta jos maksukykyä löytyy kuukausittain, niin eikö silloin nimenomaan ole parempaan autoon varaakin?
Jos vaan mahdollista, niin älä ota lainaa. Hyvä käytäntö itse asiassa muutenkin! Parasta olisi, jos osaisit itse korjata, silloin melkein mikä tahansa auto käy. Jos et oikein osaa, niin käytetty, joka on tarkkaan mietitty. Jos olet paniikissa asian suhteen, niin osta sitten se uusi auto ja maksa itsesi kipeäksi, en välitä, itsepähän tuhlaat sikana rahaa.
Kaikkein tyhmimpiä ovat ne, jotka kyyläävät ja märisevät toisten autolainoista, että onko niitä vai ei. Onhan se tietysti siinä mielessä ymmärrettävää, että voi edes jostain saada revittyä sen ylemmyyden tunteen tyyliin "Mulla ei ole autolainaa ja tuolla toisella on, olen siis parempi ihminen OOOOOHHHHHHH (orgasmiääni)"
Aika maltilliset korot autolainoissa nykyään on, pakko olla koska suomalaiset ovat köyhiä ja eivät ostaisi autoja ollenkaan kalliilla rahoituksella. Toki jonkun verran tulee takkiin. Mutta silti vähänkään kalliimman auton ostaminen vaikka käteiselläkin nyt on vaan ihan vitun tyhmää taloudellisesti. Tuollaisesta 15k käytetystäkin lähtee vähintään se pari kolme tonnia vuodessa pois. Siihen sitten ne varsinaiset kulut päälle.