Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on palkanlaskijan tai kirjanpitäjän työ?

Vierailija
17.03.2016 |

Harkitsen alaa, kiinnostaisi tietää mm. työn vaativuudesta, kiireellisyydestä, vastuullisuudesta ja palkasta?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen haastatellut kirjanpitäjiä ja reskontranhoitajia. Yleensä ne haastattelut ovat olleet 30-45 minuuttia. Ja mahdollisesti toinen tapaaminen tarpeen mukaan. Kerrotaan yrityksestä ja työpaikasta, työnhakija kertoo itsestään. Yritetään haarukoida hänen ammatillinen kompetenssi, asenne, luonteen sopivuus työyhteisöön. Kyllä siinä hetki vierähtää. 

Kiitos vastauksesta! :) jännittää haastattelut aivan hirveästi, kun tosiaan alalta ei ole mitään aikaisempaa kokemusta... Mutta ovathan sitä kaikki olleet joskus aloittelijoita..

Vierailija
62/70 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen haastatellut kirjanpitäjiä ja reskontranhoitajia. Yleensä ne haastattelut ovat olleet 30-45 minuuttia. Ja mahdollisesti toinen tapaaminen tarpeen mukaan. Kerrotaan yrityksestä ja työpaikasta, työnhakija kertoo itsestään. Yritetään haarukoida hänen ammatillinen kompetenssi, asenne, luonteen sopivuus työyhteisöön. Kyllä siinä hetki vierähtää. 

Kiitos vastauksesta! :) jännittää haastattelut aivan hirveästi, kun tosiaan alalta ei ole mitään aikaisempaa kokemusta... Mutta ovathan sitä kaikki olleet joskus aloittelijoita..

Ei sitä kannata pelätä. Me ainakin pidettiin tilaisuus ihan leppoisana, juotiin samalla kahvia/ teetä ja syötiin sämpylää niin ei tarvitse pelkästään tuijottaa pöydän yli. Tsemppiä haastatteluihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa, mä viihdyin tosi hyvin kirjanpitäjänä tilitoimistossa. Lomien pätkiminen oli se ainoa huono juttu. Mutta meillä olikin kivan kokoinen toimisto, n. 20 ihmistä ja työt sai tehdä miten halusi kunhan vain valmista oli määräpäivinä. Vapaappäiviä siis sai pitää kun halusi jos oli kertyneitä tunteja. Periaatteessa siis aika vapaata. Joson moderni tpimisto niin voi myös tehdä etäpäiviä koska ohjelmat ovat pilvessä. Asiakkaat oli mukavia ja koko ajan tuli sopivasti uutta opittavaa eli kyllästymään ei päässyt. Palkka nyt oli aika huono ja siksi vaihdoinkin muualle kun tuli tarjous. Mutta en siis allekirjoita näitänäkemyksiä täällä. Alalla onkyllä paljon marttyyrityypin ihmisiä jotka helposti marttyroivat työnsä määrällä..

Vierailija
64/70 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kyseisen ammatin edustajilla aina oma työhuone? :)

Vierailija
65/70 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kyseisen ammatin edustajilla aina oma työhuone? :)

Olisikin. Iso avokonttori, missä ei kuule edes asiakkaan puhetta puhelimessa.

Vierailija
66/70 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan palkanlaskija duunissa Helsingin kaupungilla? Onko minkälainen työpaikka?

Vierailija
67/70 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimin ihan vaan toimisto-/kiinteistösihteerinä. Nyt minulle siirtyy meidän firman palkanlaskenta (joka ollut tähän asti ulkoistettua) Ikinä en ole laskenut palkkoja ja meilläkin on kolmea eri TES:siä.. vähän jänskättää, saa nähä miten lähtee toimimaan. PALKANLASKIJAT:  onko tunti palkkalaisia paljonkin vaikeampi laskea? Osaako joku arvioida kauan menee noin 25 hengen palkanlaskuun aikaa? noin 10 on kuukausipalkkalaisia ja noin 15 tuntipalkkalaisia. Osalla myös puhelinetua autoa etua yms. meillä siis on kuukauspalkkalaisia sekä tuntipalkkalaisia.. Ja mulla on nyt ilman palkanlaskua palkka 2700€. ja kun minulle siirtyy 25 hengen palkanlasku niin en osaa vielä sanoa paljon pyytäisin lisää edes palkkaa.. kun en osaa yhtään arvioida paljon palkanlaskenta vie aikaa/kuinka haasteellista on.. ikinä en siis ole missään laskenut palkkoja..  Ehkä pyydän 3100€?

Vierailija
68/70 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noin 40 henkilön henkilöstöhallinto vastuullani kuljetusalalla. Eli ihan alusta loppuun; työaikojen vahvistaminen, kuka teki, miksi, miksi teki lyhyen päivän, miksi pitkän, oliko lupaa asiaan x... ja sitten siihen perään palkkojen laskeminen. Itse palkanlaskenta on parin kolmen tunnin homma, mutta "p*skaläjän" setviminen vie päivän pari.

Ja palkanlaskennan kruunu = vaikka olisit tehnyt kaiken 110% oikein, niin kyllä saat kuulla, että olet virheen tehnyt. Tyypillisesti työntekijä puhunut jotain työnjohtajan kanssa, ja tieto ei ole koskaan palkkahallintoa saavuttanut. Tyypillisesti työjohtajan kanssa puhelimessa sopinut, että saa TES:ssin yli jotain etuisuutta tai sitten vaikka saa täydet tunnit, vaikka esim. piti viedä koira eläinlääkärille kesken päivän, eikä tehnyt tunteja takaisin.

Jos työntekijä ei ole tehnyt tuntimerkintöjään oikein, niin sekin on palkanlaskijan vika "kun palkanlaskija tietää kaiken ja korjaa työntekijän tekemät virhekirjaukset".

Jos verokortin tuloraja menee yli, niin sekin on palkanlaskijan vika, vaikka erikseen teroitettu, että työntekijä on vastuussa verokortistaan.

Kaikkein ihaninta tässä homma on, että kun suurin osa ei ymmärrä juuri mitään alan TES:sistä, niin siellä ne tupakilla näyttävät toisilleen tilinauhojaan ja sama jatkuun sisäisen WhatsApp-ryhmän sisällä. Kun on haukuttu palkanlaskija 30 henkilölle, niin sitten vasta tullaan kysymään, että mikä juttu tää... Tessin kohta §xxx ja homma selvisi sillä.

Palkanlaskijana, ainakin mun kohdalla ollaan syyllinen kunnes toisin todistat. Ja todistusaineisto kannattaa kerätä koostetusti "riskikohtien" osalta, jotta osaat pitää puolesi, kun puhelin rupeaa soimaan tilinauhojen lähetyksen jälkeen.

Eniten hommassa ottaa päähän julkinen lynkkaus; haukutaan ensin muille ja sitten tullaan vasta selvittämään.

Vierailija
69/70 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiin hommiin entiset kirjanpitäjät ovat vaihtaneet?

Vierailija
70/70 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä kirjanpitäjänä, mutta vaihdoin tilitoimistosta yrityksen talousosastolle. Rauhallisempaa, kun saa keskittyä yhden firman asioihin.