Millaista on palkanlaskijan tai kirjanpitäjän työ?
Harkitsen alaa, kiinnostaisi tietää mm. työn vaativuudesta, kiireellisyydestä, vastuullisuudesta ja palkasta?
Kommentit (70)
Mullahan sitten vaikuttaa olevan todella hyvä työpaikka muihin täällä vastanneisiin verrattuna.
Eli olen tilitoimistossa töissä palkanlaskijana. Palkka 2600€ kuussa ja töitä tulee tehtyä se normaali 7,5h päivässä. Toki joo joskus menee ylitöiksi, mutta missä työssä ei menisi?
Kiireisintä palkanlaskijalla on tammikuussa ja kuun alkupuolella 12. päivään asti.
Huonointa on mielestäni lomien pitäminen pätkissä. Tai no pätkissä ja pätkissä, kesälomat kaksi viikkoa kerrallaan. Aikaisemmassa työpaikassani sain pitää kesälomat putkeen joten kyllähän se alkuun ärsytti pitää loma kahdessa pätkässä.
Muuten mun mielestä ihan kivaa hommaa :)
Huomioi uravalinnas myös se, että kirjanpitoa sekä palkanlaskentaakin pyritään yhä enemmän automatisoimaan, joten tarve voi vähentyä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä se alalla yrittäjänä ollessa, että asiakkaat usein tuovat tositteet viime tipassa, jolloin työt kasautuvat ja tulee järjetön kiire, kun pakolliset ilmoitukset olisi kuitenkin saatava tehtyä ajallaan (esim. verottajalle) tai sitten tositteita puuttuu ja joudut huhuilemaan niiden perään, eli ns. oheistyö vie ihan kauheasti aikaa ja energiaa. Oma lukunsa on sitten verottajan ilmoituspalveluiden ym. toimiminen, eli soittele sitten näihinkin instansseihin, kun mikään ei oikein toimi kunnolla sillä hetkellä kun pitäisi tai tietoja puuttuu/ovat vääriä.
t. 24
Noiden viime tipassa tositteita tuovien kanssa pitäisi kyllä sopia, että aineisto toimitetaan viimeistään x päivää ennen dead linea. Oikeastihan kirjanpitäjä ei voi tehdä 10 vikana päivän tositteita tuovan asiakkaan kirjanpitoa ajoissa. Osa pakosti myöhästyy.
Onko kys ammatti vaarassa kadota automatisoitumisen myötä?
Vierailija kirjoitti:
Onko kys ammatti vaarassa kadota automatisoitumisen myötä?
Ne rutiinijutut vähenevät, mutta ne ammattitaitoa ja osaamista vaativat jutut sitten vastaavasti lisääntyvät suhteessa, mikä lisää sitä euromääräpottia, mistä olet vastuussa ja myös mahdollista asiakasmäärää, mikä sitten saattaa kuormittaa henkisesti, jos tilanne ei tunnu enää tasapainoiselta.
"Alvittomassa" toimistossa työskentelen (tosin muutama pieni alvillinenkin yritys löytyy), mutta itse koen, että tuon ihan mieluisan duunin ainoa huono puoli on se palkkaus. Itsellä aikeena nousta ajan myötä muihin hommiin kun koulutuksessa löytyy tarpeeksi, mutta ei mun mielestä noissakaan mitään isompaa vikaa ole, noissa kirjanpitohommissa. Meillä tosin on myös muuta yritysten hallintohommiin liittyvää tehtävää, joka tuo vaihtelua. Ajatuksena olisi ryhtyä tilintarkastushommiin jossain vaiheessa, se vasta tylsää hommaa onkin varmaan kaikkien mielestä :)
Miten saada "jalka ovenväliin" kirjanpitäjän töihin kun työkokemusta ei ole?
Kuinka paljon vaaditaan aloittavalta kirjanpitäjältä?
Merkonomin paperit löytyy, mutta työkokemusta kirjanpidosta ei ole, eli aika nollasta lähdetään. Olen jo vuoden tarkkaillut assistentin tai avustavia paikkoja mutta niitä ei ole tullu vastaan ollenkaan.
Mistä "helpommasta" työstä voisi aloittaa ja päästä sitten ylöspäin kirjanpitäjäksi?
Työpaikkailmoituksissa aina haetaan kirjanpitäjää jolla on useamman vuoden työkokemus, korkeakoulututkinto ja vaikka mitä vaatimuksia. Miten kukaan on koskaan saanut sitä ekaa työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon vaaditaan aloittavalta kirjanpitäjältä?
Merkonomin paperit löytyy, mutta työkokemusta kirjanpidosta ei ole, eli aika nollasta lähdetään. Olen jo vuoden tarkkaillut assistentin tai avustavia paikkoja mutta niitä ei ole tullu vastaan ollenkaan.
Mistä "helpommasta" työstä voisi aloittaa ja päästä sitten ylöspäin kirjanpitäjäksi?
Työpaikkailmoituksissa aina haetaan kirjanpitäjää jolla on useamman vuoden työkokemus, korkeakoulututkinto ja vaikka mitä vaatimuksia. Miten kukaan on koskaan saanut sitä ekaa työpaikkaa?
Alkaa olla vaikeampaa ja vaikeampaa juuri siitä syystä, että ne mapitukset ja kopioinnit ja liukuhihnarutiinikirjaukset alkavat olla historiaa automation myötä ja nyt pitäisi olla suoraan asiantuntija, joka osaa alvit ja jaksotukset ja verolait mennen tullen.
Harjoittelu on varmaan se paras ja ehkä yleisinkin tapa saada jalkaa oven väliin. Pääsekö nykyään työkkärin kautta työttömät harjoitteluun? On tilitoimistoissa jonkin verran reskontranhoitajien/ assistenttienkin hommia, niihin voi yrittää hakea jos ei vielä sopivaa kokemusta ole.
Vierailija kirjoitti:
...
Onhan sulla LinkedInissä profiili, joka on huolellisesti tehty? Nykyisin myös sitä kautta tulee työtarjouksia, KUNHAN selventää ja tekee siis mahdollisimman selväksi (tätä ei voi painottaa tarpeeksi) profiilissa, että on vailla työtä ja kertoo myös sen, mitä/minkälaista työtä on hakemassa! Työtä on sitä vaikeampi löytää, mitä epäselvempää se on itselle. Tosin sinun tapauksessasi tätä ongelmaa tuskin lienee :)
Ja tuosta jalasta oven väliin vielä, puhu perheelle, sukulaisille, kavereille, puolitutuille ja ilmaise juurikin selvästi se, miltä alalta haet töitä ja minkälaisia, ja minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia sulla on! Kyllä se työpaikka löytyy, tuo paperittomuus ja sähköistyminen on vaan iso mörkö jota kaikki käyttää just nyt. Tulevaisuudessakaan koneet tuskin osaa lukea ihmisten ajatuksia yritysten talouden hallinnan suhteen.
Meillä tilitoimistossa on muutama kirjanpitäjää jotka tekevät vain ja ainoastaan kirjanpitoja.
Sitten on pari kirjanpitäjä/palkanlaskijaa jotka hoitavat edellä mainittujen lisäksi myös jotain pientä maksuliikennettä.
Sitten on näitä, jotka hoitavat palkanlaskentaa/maksuliikennettä/reskontraa/laskutusta jnejne. Minä kuulun näihin viimeisiin.
Pelkkiä toimistotyöntekijöitä meillä ei ole ollut töissä enää aikoihin, sillä nämä kopioinnit yms on tosiaan vähentynyt todella reippaasti.
Työharjoittelijoita meillä on ollut kolmesti. Ollaan huomattu, että harjoittelijoista ei juurikaan ole ollut meille apua, sillä opettamiseen ja talon tapoihin neuvomiseen menee kallisarvoista aikaa. Aikaa kun taas ei kovinkaan paljon ole, niin sitten tekeminen on ollut sitä kahvin keittoa ja jotain tosi simppeliä. Ei siis mitään hyödyllistä sille harjoittelijallekaan.
Nämäkin harjoittelijat on tullut meille suhteiden kautta, eli joku asiakas on pyytänyt lapsensa puolesta harjoittelupaikkaa. Eihän asiakkaille voi sanoa ei...
Milloin on hiljaisin ajankohta kirjanpitäjillä?
Mietin tässä harjoittelun suorittamista ja olisi loistavaa jos sen saisi ajoitettua johonkin hiljaisempaan aikaan niin olisi aikaa saada ohjeita, eikä olisi lisävaivana muille työntekijöille. Ainakaan niin pahasti kuin kiireaikoina.
Aloitin kirjanpidon harjoittelijana 1690e/kk. 15 vuoden päästä olen nyt taloushallinnon konsultti isoissa yritysostoissa. Palkka kymmenkertainen. Ilman kirjanpitokokemusta en olisi tässä enkä läheskään niin hyvä!! Kirjanpidosta voi ponnahtaa vaikka mihin, ei ole pelkästään tilitoimistotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä harjoittelun suorittamista ja olisi loistavaa jos sen saisi ajoitettua johonkin hiljaisempaan aikaan niin olisi aikaa saada ohjeita, eikä olisi lisävaivana muille työntekijöille. Ainakaan niin pahasti kuin kiireaikoina.
Kesällä on hiljaista, tosin monet on lomilla. Ehkä paras aika harjoittelulle voisi olla syksy.
Vierailija kirjoitti:
Monessa paikassa työntekijät pitävät hiljaisempana aikana (kesä-marraskuu) kesälomia ja pois kertyneitä jättimäisiä saldojaan ja kuukausirutiinit tehdään ihan yhtä reippaalla aikataululla kuin muulloinkin = ei välttämättä ole sellaista hiljaista ja tuottamatonta aikaa toimistolla.
Itsellä kokemusta vain isoista yrityksistä - sekä palkanlaskijan että kirjanpitäjän tehtävät työehtosopimuksissa vaativuusluokaltaan vaativimpia toimistotehtäviä, joten palkka on toimistotyöntekijän palkaksi poikkeuksetta hyvä. Itse toiminut nuorena kahdessa isossa yrityksessä palkanlaskijana. Kun opin hommani perusteellisesti, hain palkkahallinnon konsultiksi IT-alalle, pääsin ja palkka vieläpä tuplaantui. Palkkajärjestelmiä tarjoavat IT-yritykset palkkaavat mielellään asiantuntijoita alalta, teknistä osaamista ei tarvita. Todennäköisesti kirjanpitäjillä samoin. Palkkaulkoistuksia tarjoavat yritykset puolestaan ottavat töihin kokemattomampiakin palkanlaskijoita, palkka ei kuitenkaan ole niin hyvä kuin isoissa yrityksissä, joiden toimiala ei ole palkanlaskenta. Suosittelen lämpimästi ammattitaitoisia palkanlaskijoita ottamaan yhteyttä järjestelmätoimittajiin ja kyselemään töitä sieltä. Palkkapuolen konsulttina/projektipäällikkönä on sekin hyvä puoli, että pääsee tutustumaan asiakkaiden HR-päälliköihin/rekrytoijiin ja sitä kautta avautuu lisää mahdollisuuksia.
Pakko nyt kysyä kun tämä ketju tuli vastaan, millaisia työhaastattelut ovat taloushallinnon tehtäviin? Opiskelen tradenomiksi ja nyt hain ensimmäisiä taloushallinnon alan kesätyöpaikkoja. Olen saanut kutsun kahteen työhaastatteluun ja molemmat ilmoittivat haastattelun kestävän noin tunnin. Mitä hemmettiä siellä keskustellaan tunti? ;O aiemmin olen ollut vain asiakaspalvelu/myyntityössä ja haastattelut työhön olleet varmaan 15min luokkaa :D
Minä olen haastatellut kirjanpitäjiä ja reskontranhoitajia. Yleensä ne haastattelut ovat olleet 30-45 minuuttia. Ja mahdollisesti toinen tapaaminen tarpeen mukaan. Kerrotaan yrityksestä ja työpaikasta, työnhakija kertoo itsestään. Yritetään haarukoida hänen ammatillinen kompetenssi, asenne, luonteen sopivuus työyhteisöön. Kyllä siinä hetki vierähtää.
Mä olen kirjanpitäjä isännöitsijäntoimistossa, eli hoidan vain asunto-osakeyhtiöiden kirjanpitoja ja tilinpäätöksiä. Työ on ihan mukavaa, ja monin paikoin helpommassa rytmissä tehtävää kuin muu kirjanpito; eipä tarvitse alv:eista ym. välittää, koska yhtäkään alv-velvollista yhtiötä ei hoidossa ole.
Tasaista, välillä yksitoikkoiseksikin käyvää arkista aherrusta, josta kuitenkin nautin.
Palkkaankin olen ihan tyytyväinen.