Millaista on palkanlaskijan tai kirjanpitäjän työ?
Harkitsen alaa, kiinnostaisi tietää mm. työn vaativuudesta, kiireellisyydestä, vastuullisuudesta ja palkasta?
Kommentit (70)
Olen kirjanpitäjä, en tilitoimistossa vaan suoraan yrityksen palveluksessa. Palkka 2900, työkokemus n 5v. Ihana työ!
Tilinpäätösaikaan (tammi-huhtikuu) ja ennen alvipäiviä (joka kk 12. päivä) on oikeasti kiire. Päivät venyy väkisinkin normaalia pidemmiksi, monilla liukumatunnit huitelee jatkuvasti jossain 150 kieppeillä. Siitäkin huolimatta, että niitä voi vähemmän kiireisinä aikoina pitää pois.
Vierailija kirjoitti:
2500e saattaa olla keskipalkka, mutta tosiasia on se, että monet tekevät tätä työtä vuosikausia alle 2000e palkalla. Tuohon parikymmentä asiakasta (joukossa aina muutama hankala tapaus), kirjanpidot, tilinpäätökset, veroasiat, pitkät päivät ja lomat pätkissä. Suuri vastuu, pieni palkka.
Ja vaikka nyt miten ajattelette, että av:lla ollaan vaan aina niin negatiivisia, niin kannattaa miettiä kahteen kertaan ennen kuin lähtee tilitoimistoon töihin.
Tää on niin totta! Tämä on ketju, jossa av ei tällä kertaa ole aiheetta negatiivinen. Sukulaiseni on yrittäjä tällä alalla ja vaikka yrittämisessä pitäisi olla oma vapautensa, niin käytännössä näin ei ole. Tämä henkilö tekee tosi pitkää päivää ihan koko ajan ilman lomia ja on jo eläkeiän kynnyksellä. Ja haaveilee koko ajan eläkkeelle pääsemisestä, sillä on niin leipiintynyt. Raatamista ilman vaurastumista, mutta iso vastuu. Olen myös itse alalla ja työ on yksinäistä numeroiden pyörittelyä päivästä toiseen. Ja eiväthän jotkut verotusasiat ym. totta vieköön kovin mielenkiintoisia ole!
Vierailija kirjoitti:
Onko töissä oikeasti kiire, vai onko teidän kiire sitä, että töissä tehdään töitä?
Kiire on sitä, että työtä pitää tehdä määrä x, jotta saat palkan y. Voit sitten itse valita, teetkö sen kiireessä kahdeksassa tunnissa vai hitaasti kahdessatoista tunnissa. Tai haluatko sittenkin palkkaa vaikka 30 % vähemmän.
Sitten on vielä ne sesonkikiireet. ALV- ja työnantajailmoitukset, veroilmoitukset, vuosi-ilmoitukset, eläkeilmoitukset ja vakuutusilmoitukset, intrastatit, verotili- ja palkanmaksut. Kaikki pitää olla täysin oikein ja verottaja lätkäisee kaikesta viivästyksestä ja korjauksesta aina hintalapun, joka voi olla parista eurosta satoihin euroihin tai vaikka tuhansiin.
Kaikissa ammateissa on negatiiviset puolensa. Olen palkanlaskija, ja tämä on ihan hyvä ammatti. Olen entinen röntgenhoitaja, ja enemmän siinä hommassa oli vastuuta, kun oli kyse potilaasta. Palkkakin on nyt ok. Eli sinä joka mietit merkonomiksi hakua ja teitkö virheen, ole huoleti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2500e saattaa olla keskipalkka, mutta tosiasia on se, että monet tekevät tätä työtä vuosikausia alle 2000e palkalla. Tuohon parikymmentä asiakasta (joukossa aina muutama hankala tapaus), kirjanpidot, tilinpäätökset, veroasiat, pitkät päivät ja lomat pätkissä. Suuri vastuu, pieni palkka.
Ja vaikka nyt miten ajattelette, että av:lla ollaan vaan aina niin negatiivisia, niin kannattaa miettiä kahteen kertaan ennen kuin lähtee tilitoimistoon töihin.
Tää on niin totta! Tämä on ketju, jossa av ei tällä kertaa ole aiheetta negatiivinen. Sukulaiseni on yrittäjä tällä alalla ja vaikka yrittämisessä pitäisi olla oma vapautensa, niin käytännössä näin ei ole. Tämä henkilö tekee tosi pitkää päivää ihan koko ajan ilman lomia ja on jo eläkeiän kynnyksellä. Ja haaveilee koko ajan eläkkeelle pääsemisestä, sillä on niin leipiintynyt. Raatamista ilman vaurastumista, mutta iso vastuu. Olen myös itse alalla ja työ on yksinäistä numeroiden pyörittelyä päivästä toiseen. Ja eiväthän jotkut verotusasiat ym. totta vieköön kovin mielenkiintoisia ole!
Komppi.
t. Kollega
P.S. Seitsemän vuotta olemattomilla lomilla. Pisin vapaa jakso oli 1,5 viikkoa putkeen.
P.P.S. Tästä on pakko päästä eroon tai reilusti osa-aikaiseksi ennen 50. ikävuotta tai todennäköisesti loppuelämän terveys on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ammateissa on negatiiviset puolensa. Olen palkanlaskija, ja tämä on ihan hyvä ammatti. Olen entinen röntgenhoitaja, ja enemmän siinä hommassa oli vastuuta, kun oli kyse potilaasta. Palkkakin on nyt ok. Eli sinä joka mietit merkonomiksi hakua ja teitkö virheen, ole huoleti!
Yleensä palkanlaskijalla on firman huonoin palkka, jos siivooja ei ole suoraan palkkalistoilla. Onnittelut sinulle! Paljonko saat palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä palkanlaskijalla on firman huonoin palkka, jos siivooja ei ole suoraan palkkalistoilla. Onnittelut sinulle! Paljonko saat palkkaa?
2600
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, en tilitoimistossa vaan suoraan yrityksen palveluksessa. Palkka 2900, työkokemus n 5v. Ihana työ!
Nämä on parhaita työpaikkoja, kunhan työpaikka on muuten hyvä ja talousosastolla on riittävästi porukkaa (lomat ja henkinen tuki). Sääli vaan, että tässäkin on ulkoistamistrendi syönyt ison osan näistä suorista työpaikoista.
Sitten on vielä se alalla yrittäjänä ollessa, että asiakkaat usein tuovat tositteet viime tipassa, jolloin työt kasautuvat ja tulee järjetön kiire, kun pakolliset ilmoitukset olisi kuitenkin saatava tehtyä ajallaan (esim. verottajalle) tai sitten tositteita puuttuu ja joudut huhuilemaan niiden perään, eli ns. oheistyö vie ihan kauheasti aikaa ja energiaa. Oma lukunsa on sitten verottajan ilmoituspalveluiden ym. toimiminen, eli soittele sitten näihinkin instansseihin, kun mikään ei oikein toimi kunnolla sillä hetkellä kun pitäisi tai tietoja puuttuu/ovat vääriä.
t. 24
^ Sama ongelma, vaikkei yrittäjä olisikaan. Kaiken lisäksi jotkut asiakkaat herneytyvät joka kerta, kun pyydät puuttuvaa tositetta - tai jos et muistuta tarpeeksi ajoissa ja tarpeeksi monta kertaa asiasta. Se on jännä, miten joillekin se 12. päivä voi tulla vuosikymmenien ajan yllätyksenä joka pirun kuukausi.
Jos pääsee hommiin johonkin fiksuun firmaan, sitte kaikki ok. Älä hae tilitoimistoon. Harkkarpaikka etsi niin, että firma voi jotain palkatakin. Katso firman tulos ja tase ja onko kasvu firma ennen harjoittelua. Suhteet tehdään opiskelun aikana.
Olen töissä pienehkössä kansainvälisessä konsernissa ja huolehdin sen suomalaisten yhtiöiden kirjanpidosta. Koulutukseltani olen taloushallintoon suuntautunut tradenomi. Kirjanpitoa olen tehnyt vasta reilun vuoden verran. Aiemmin toimin muissa ulkoisen laskennan tehtävissä (mm. reskontranhoitajana) viitisen vuotta.
Suuri matemaatikko ei tarvitse olla, mutta pitää kyetä johdonmukaiseen päättelyyn ja tarkka on oltava. Jotkut tehtävistä on rutiininomaisia, joten pitää pystyä sietämään tylsyyttäkin. Toisaalta vastaan tulee tilanteita, joihin on reagoitava nopeasti. Aikarajoja on kyettävä noudattamaan niin verottajan ja muiden virallisten tahojen kuin konsernin sisäisten prosessien suuntaan.
Ärsyttävintä työssä on se, että välillä saa selvitellä sellaisia asioita, joita kukaan muu ei vaivaudu hoitamaan loppuun. Osaltaan tähän vaikuttaa se, että meillä on vain muutama ihminen hoitamassa taloushallintoa. Myös lomien sijoittelu on hankalaa. Kolmea viikkoa pitempää lomaa on käytännössä mahdotonta pitää yhtäjaksoisesti, koska kuukauden ensimmäinen viikko on varattava kaudenvaihteen töihin (teemme pienoistilinpäätöksen joka kuun päätteeksi). Alkuvuosi on erityisen raskasta, kun tehdään varsinaista tilinpäätöstä ja tilintarkastus on meneillään samaan aikaan.
Parasta työssä on, että se ei useimmiten ole kovinkaan vaikeaa. Toki vaativia tilanteita tulee eteen (esim. jotkin alv-kysymykset), mutta aina niistä on selvitty. Meidän yrityksessä myös palkkaus ja työolot muutenkin on kohdallaan, joten useimpina päivinä on kiva mennä töihin. En koskaan unelmoinut kirjanpitäjän urasta, mutta hyväpalkkainen työ kohtuuvaivalla ei ole mielestäni kovin huono kohtalo tässä elämässä.
Jos päätät hankkia talousalan koulutuksen, kannattaa panostaa tietokonetaitoihin ja erityisesti exceliin. Lähes kaikki työ tehdään tietokoneella. Tarvittaessa voit ottaa osaa myös yrityksen talousjärjestelmien kehittämiseen ja näin laajentaa työnkuvaasi. Jos haluat töihin kansainväliseen yritykseen, niin englantia on osattava vähintään kohtuullisesti.
Kiva kuulla kokemuksia muualtakin kuin tilitoimistoista. Saanko 34 kysyä, paljonko saat palkkaa?
Voiko enää kuivempaa tekemistä ollakaan? Aivan karmea homma!
Vierailija kirjoitti:
Suuri matemaatikko ei tarvitse olla, mutta pitää kyetä johdonmukaiseen päättelyyn ja tarkka on oltava. Jotkut tehtävistä on rutiininomaisia, joten pitää pystyä sietämään tylsyyttäkin. Toisaalta vastaan tulee tilanteita, joihin on reagoitava nopeasti. Aikarajoja on kyettävä noudattamaan niin verottajan ja muiden virallisten tahojen kuin konsernin sisäisten prosessien suuntaan.
Ärsyttävintä työssä on se, että välillä saa selvitellä sellaisia asioita, joita kukaan muu ei vaivaudu hoitamaan loppuun. Osaltaan tähän vaikuttaa se, että meillä on vain muutama ihminen hoitamassa taloushallintoa. Myös lomien sijoittelu on hankalaa. Kolmea viikkoa pitempää lomaa on käytännössä mahdotonta pitää yhtäjaksoisesti, koska kuukauden ensimmäinen viikko on varattava kaudenvaihteen töihin (teemme pienoistilinpäätöksen joka kuun päätteeksi). Alkuvuosi on erityisen raskasta, kun tehdään varsinaista tilinpäätöstä ja tilintarkastus on meneillään samaan aikaan.
Parasta työssä on, että se ei useimmiten ole kovinkaan vaikeaa. Toki vaativia tilanteita tulee eteen...
suunnilleen samoilla mennään minunkin kohdallani. Toimistomme on pieni, joten kaikenlaista ylimääräistä, työnkuvaan kuulumatonta p***aa joutuu myös tekemään. Työ on pääasiallisesti rutiinia, helvetillinen aika vuodesta on juuri tammi-huhtikuu, jolloin yöunien menetys työstressin vuoksi on taattu. Lomaa ei koskaan ole mahdollista ottaa kuin korkeintaan kolme viikkoa putkeen ja kyllä lomallakin joutuu toisinaan töitä tekemään.
Teen yksityisellä puolella pienen yrityksen kirjanpitoa palkkoineen. Taustalla kuitenkin iso konserni, jonka puolesta sanellaan mm. deadlinet. Oikeastaan työni on jotain controllerin ja talouspäälikön välillä. Vastuuseen, kiireeseen ja työmäärään nähden palkka ei oikein ole kohdallaan. Uusia työpaikkoja vaan ei tällä hetkellä ole, olen etsinyt kyllä. Kokemusta minulla on kirjanpidosta sekä ulkoisen laskennan puolelta reilut 16 vuotta. Palkkaa 3500 ja risat kuussa.
35, saan palkkaa 3500 e/kk. Mielestäni se on työn vaativuuteen nähden ihan hyvä korvaus.
T. 34
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan se kirjanpito itsessään on ihan mielenkiintoista. Numerot eivät ole pelkkiä numeroita, jos ymmärtää mistä ne ovat tulleet ja mitä ne tarkoittavat. Rutiinin lisäksi vaihteluakin on ja koko ajan oppii uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan se kirjanpito itsessään on ihan mielenkiintoista. Numerot eivät ole pelkkiä numeroita, jos ymmärtää mistä ne ovat tulleet ja mitä ne tarkoittavat. Rutiinin lisäksi vaihteluakin on ja koko ajan oppii uutta.
^ Juuri näin. Toki tämä on luonnekysymys. Jos ei kestä rutiineja, kirjanpito on väärä ala.
Olikohan nyt virhe hakea merkonomiksi? En ole siis ap mutta hain juuri yhteishaussa...