AMMATTIKORKEAKOULUSTA HUUMAANTUNUT ystävä
Hei. Mulla on ystävä joka on ihan huumaantunut " akateemisista" opinnoistaan AMKissa. Siis ihan tosissaan leveilee " että minä olen tuolla AMKIssa . Aargh! Miten tuon hänelle sen asian ilmi ettei tuossa ole hääppöisiä kehumisia? En oo kade sillä olen loppusuoralla yliopistossa itse ja yhdessä ollessamme tuo käytös vaivaannuttaa muitten läsnäollessa? Ja miten akateemisina amkilaista pidetään täällä?
Kommentit (23)
Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta entinen työkaverini pääsi opiskelemaan fysioterapian kursseja avoimeen ammattikorkeaan ja kovasti innostui että "alan opiskelemaan fysioterapeutiksi". En halunnut hänen intoaan lannistaa joten mietin siinä hiljaa itsekseni että eihän hän vielä oikeastaan fysioterapeutiksi opiskele, niihin opintoihin kuuluvia kursseja vaan ja että tutkinto-opiskelijaksi hyväksytty voisi sanoa noin. Lisäksi kertoi siinä miten tämä ensimmäinen vuosi on iltaopiskelua mutta muut vuodet ihan normaalisti päiväopiskelua.
Hän ilmeisesti ajattelee pääsyn tutkinto-opiskelijaksi olevan automaatio, mutta eihän se ole. Uskon kyllä hänellä olevat mahdollisuudet päästä, mutta jotenkin tuo hehkutus miten hän avoimen amk:n kursseja suorittaessa opiskelee fysioterapeutiksi ihmetytti.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut sekä yliopistossa (humanistisia ja yhteiskuntatieteellisiä aineita) että AMK:issa (hoitoalan tutkinto), ja on mielestäni typerää rinnastaa näitä koulutuksia. Tavoitteet eivät ole samat: yliopistossa opetellaan ajattelemaan (jos ei siis muuten osaa), kun taas amkissa ei ole tarkoitus oppia soveltamaan tai kyseenalaistamaan, asiat pitää vaan oppia sellaisena kuin ne ylhäältä päin annetaan. Esim. hoitoalalla tämä on suurelta osin aivan perusteltua, mutta tuntuuhan tällainen lammasmainen hauki-on-kala-hauki-on-kala-opiskelu joskus aika typerältä. Mutta ei luovuudelle eikä itsenäiselle ajattelulle ole paljon tilaakaan amk-insinöörin tai vaikkapa fysioterapeutin työssä. Tai ainakin kyseinen toiminta on hyvin suuresti tilannekohtaista ja konkretian tasolla. Suurten linjojen ajattelua ei amk-pohjalta oleteta syntyvän.
Miten ihan naiivia ajattelua:) Vai että ihan "opitaan ajattelemaan." Mainitse nyt vielä se yliopiston kahvilassa opittu "argumentointi".
Mun mielestä noita on turha vertailla keskenään, molemmat ovat korkeakouluja ja molemmista valmistuu erittäin tärkeisiin ammatteisiin. AMK:ssa valmistuu muun muassa ensihoitajat, kätilöt, terkkarit, sairaanhoitajat, röntgenhoitajat, labrahoitajat....... Kyllähän nuo ammatit ovat aivan h*lvetin tärkeitä, mielestäni tärkeämpiä kuin monet yliopistotutkinnot.
Yleensä amk:hon hakeutuva haluaa oppia tekemällä. Yliopistossa taas enemmän luetaan.. esim moni bilsaa lukenut vaihtaa amk:n bioanalyytikkoon koska haluaakin enemmän ''tehdä asioita''. Eli jokaiselle sopii erilainen opiskelumenetelmä! Molemmat koulut ovat arvostettuja piste!