Mitä ihmettä mä teen ton 8kk vauvan syömisten kanssa!!
Päristelee kaiken vaan pihalle. Hedelmä/marjamössö menee juuri ja juuri vähän, kaikki muu syljetään pois. Maito sentään maistuu.
Onko vinkkejä? Eihän tuon ikäinen tajua "rangaistuksia", eli esim ekan päristelyn jälkeen vaan ruoka pois.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan päristelyistä rupea rankaisemaan!
Noh, niin. Mun mielestä ruoan sylkeminen ja päristely ei oo sallittua, en halua opettaa lapselle että niin saa tehdä. Sillon kun ei syödä niin kaikin mokomin saa tehdä. Mutta en mä nyt muutenkaan rankaisisi noin pientä, eihän se kai ymmärrä. Kyllä mä välillä sillain teen että kun sylkee niin laitan lautasen sivuun. Hetken päästä jatketaan. Mutta ei sekään auta. Onko jollain mitään jippoja miten sen saisi loppumaan? On aika lohduton olo kun ei ole muutamaan päivään syönyt paljon mitään ja eihän se sotkukaan kyllä ole kauhean mukavaa.
Tuossa iässä monen lapsen syöminen tyssää jostain syystä täysin. Varaudu siihen että seuraavan kahden kuukauden aikana syöminen voi entisestään vähentyä, ja jos lapsi on sietänytkin jo hetkellisesiti vähän karkeampaa ruokaa, niin kaikessa mennään takapakkia ja soseiden pitää olla hyvin sileitä. Se selkeästi liittyy jotenkin hampaiden ja nielun kehitykseen. Siitä ei kannata ottaa stressiä. Kunhan maitoa menee niin kaikki on ok.
Ootko antanut vauvan itse syödä sormin ruokaa?
Jos imetät niin sitä kannattaa vähentää koska vauva täyttää mahaansa maidolla.
Anna sormiruokaa.
Meillä ei pahemmin soseita syöty, vaan sormiruokailtiin mahdollisimman paljon. Helppoa ja lapselle kivempaa.
Meillä nyt 1,5v lapsi ja teki tuota ihan samaa. Varsinkin kun soseet aloitettiin 6kk iässä niin siitä tuonne vuoden ikäiseksi vaan tuppasi päristellä ja pullauttaa ruuan ulos, vaikka kuinka oli sileää. Pikkuhiljaa alkoi mennä aina enemmän ja enemmän ja sitä mukaan uskalsin vähentää maitoa. Tämä sama homma toistui muutaman viikon ajan kun aloitti päiväkodin 1v 2kk ikäisenä, ilmeisesti ruoka oli outoa kun se oli jonkun muun tekemää. Itse siis tein kaikki hänen soseet, lapsi on todella allerginen ja siitä syystäkään kaupan soseet ei juurikaan käy, paria hedelmäsosetta on pystytty käyttämään. Nyt syö reippaasti niin kotona kuin päiväkodissakin. Edelleen on pieniruokainen ja ei ikinä itke ruokaa tai pyydä sitä, mutta syö onneksi ainakin jonkun verran ruoka-ajoilla. Kyllä se siitä! Kiinteiden opettelu on pitkä prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Ootko antanut vauvan itse syödä sormin ruokaa?
Joitakin makupaloja. Pelkään niin sitä tukehtumista. No ehkä voisin ruveta sitä nyt kuitenkin yrittämään! Olen vaan niin sormi suussa kun vanhemmat lapset eivät tehneet tuollaista, tai tekivät, siinä 5-6kk iässä niinkuin tämä nuorinkin, mutta ruoka saatiin silti syötyä, nyt ei kertakaikkiaan syö kuin pari lusikallista. Maito maistuu, en ole antanut sitä korvaavana ateriana, ihan saman verran kuin sillon kun ruoka maistui. Karkeampaa ruokaa on saanut jonkin verran, lähinnä puuroa. Sen yökkää heti pois tällähetkellä. Joku sanoi siitä hammas/nielujutskasta, liittyisiköhän sitten siihen..
No vauva on onneksi aika pyöreä, niin ei tarvitse ainakaan stressata sitä että saisi lihaa luiden ympärille.
Sillä ei ole nälkä. Toki ne marjamössöt menee silloinkin. Tarjoa ruokaa uudestaan hetken päästä. Vauva saa pöristelläkin, älä skitsoa.
Anna lapselle oma lusikka, se auttoi ainakin meillä. Toisella lusikalla syötät itse ja toisella lapsi saa itse opetella. Tai sitten jotakin sormin naposteltavaa lisäksi, raejuustoa ( saako vielä antaa? ) herneet ym. Yritä olla liikaa stressaamatta! Kannattaa muuten oikeasti syödä samaan aikaan muunkin perheen, sillä nämä pienet oikeasti ottavat muista mallia.
Noin pieni tutkii maailmaa vielä suullaan, eikä ymmärrä rangaistuksia tai pöytätapoja, joten sotkeminen vähän niin kuin kuuluu asiaan.... Pöytätavat ehtii opetella myöhemminkin, älä siitä stressaa, ja yleensä tuo päristely ja sotkeminen on lähes itsekseen ohimenevä vaihe. Meillä kumpikin on syönyt kiinteää ruokaa olemattoman vähän siinä vaiheessa, kun hampaita alkaa tulla, suu voi olla kipeä tai varmasti tuntua muutenkin omituiselta. Tarjoa sormiruokaa, vauvalle omaa lusikkaa jne. jos innostuisi niistä, ja unohtaisi päristelyn vähemmälle. Ja älä laita valkoista mattoa pöydän alle... :-)
Kyllä se siitä.
Päristelevä vauva opettelee käyttämään suutaan monipuolisesti ja se tukee puheen kehitystä ;)
Älä nyt ainakaan päristelyistä rupea rankaisemaan!