Lue keskustelun säännöt.
tunnottomuus synnytyksen jälkeen
16.03.2016 |
Onko kenellekään tullut tunnottomuutta emättimeen synnytyksen jälkeen? Siis sellaista, joka haittaa seksistä nauttimista?
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Millä tavalla minä "liioittelen alatiesynnytyksen riskejä" sillä, kun totean että 3. ja 4. asteen repeämän saa 1,1 % alatiesynnyttäjistä vuodessa? En mitenkään, se on ihan puhdas fakta eikä se ole mitään liioittelua. Tai itse asiassa niitä todetaan 1,1 % synnyttäjistä, kaikkia ei diagnosoida, mutta se onkin ihan eri keskustelu.
Jatkat samalla tapaa kuin ensimmäisessä viestissä. Luettelet sektion riskejä tarkkoine prosentteineen ja alatiesynnytyksen riskit kuitataan sillä, että 98,9 % ei saa sulkijalihasrepeämää ja miten yksi sinun tuttusi synnytti uudestaan vaikka saikin vaikean repeämän. Hänen repeämänsä voi olla parantunut hyvin, mutta sulkijalihasrepeämät vaativat aina kirurgiaa kuten sektiotkin. Saahan sulkijalihasrepeämän jälkeen periaatteessa aina synnyttää alateitse uudestaan jos vain niin itse haluaa, se on ihan kiinni miten repeämän korjausleikkaus on tehonnut ja toisaalta vähän siitäkin kiinni, että kuinka halukas äiti on ottamaan riskin siitä, että hänellä on toisessa synnytyksessä oikea ja kohonnut riski jäädä pysyvästi kyvyttömäksi pidättää ulostetta, joihin ei uudet korjausleikkaukset enää tehoa. Omia valintoja.
Ja entäpä ne muut alatiesynnytyksen riskit, vaikkapa sikiön hartiadystokia? Sikiön hapenpuute? Synnytyksestä saatu repeämä voi myös olla äidille vaikea ja vaatia kymmeniä tikkejä, vaikka itse sulkijalihas säilyisikin. Repeämä voi olla äidille vaikea vaikka sitä ei lääketieteellisessä mielessä lueteltaisi vaikeaksi. Näitä repeämiä sattuu taas paljon enemmän kuin tuo 1-2 %.
"Maissa, joissa sektiot ovat yleistyneet, ei imeväiskuolleisuus ole lainkaan vähentynyt" Eikö tämä väite puhu melkein mielummin sektion paremmuudesta? Äitien ikä, lihavuus, raskausdiabetes, ja muu riskisynnyttäjyys kasvaa kokoajan, joten oletus on, että sikiökoon kasvaessa synnytykset komplikoituvat ja entistä suuremmalla osalla vauvoista on riski kuolla. Joten jos kuolleisuus on pysynyt samalla sektioiden lisääntymisen takia niin eikös se ole vain hyvä asia. "Naisella on siis 98,8 % mahdollisuus synnyttää ilman suurempaa repeämää ja toisissa synnytyksissä lähes 100 %" Tämäkin väite on jo lähtökohtaisesti ihan väärin. Riski on 98,9 % kaikkien synnytysten joukossa. Tällöin ensisynnyttäjällähän riski on suurempi kuin 98 %, kun uudelleensynnyttäjällä pienempi. Ja tuo synnyttäminen "ilman suurempaa repeämää" on sekin vähän subjektiivinen kokemus ja keneltä kysytään. Se äiti joka saa 20 tikkiä voi olla eri mieltä siitä että selvisikö ilman suurempaa repeämää, vaikka lääketieteellisessä mielessä repeämä ei ollut vaikea.
Hienoa että juuri sinulle ei ole sattunut synnytyksessä mitään ikävää, ja kivahan olisi jos kaikki komplikaatiot olisivat vieläkin harvinaisempia, mutta se nyt ei ole mikään perustelu tässä asiassa. Minulla ei alun alkaen ollut tarkoitus tehdä tästä sektio vs. alatie -keskustelua. Tarkoitus oli perään kuuluttaa sitä että jos keskustellaan synnytystapojen riskeistä, niin niistä keskusteltaisiin sillä tavalla että molempien riskit kerrottaisiin realisitsesti, ilman että kummankaan riskejä ensin suurennellaan ja toisen riskit todetaan samaan hengenvetoon hyvin harvinaisiksi.