Kouluissa säästetään nyt kaikesta
Koulussamme on menossa ensi syksyn kirjojen tilaaminen. Kävi ilmi, että budjetoitu rahamäärä on niin pieni, että vain ihan pakolliset kirjat esim. Aapiset ja enkun työkirjat on mahdollista tilata. Kirjasarjamme ovat keskimäärin 10 vuotta vanhoja ja monilta osin vanhentuneita, mutta niitä on vain pakko käyttää jatkossakin. Kirjojen kunto on myös surkea.
Todella motivoivaa sekä opettajalle että oppilaille. Miten tämä on mahdollista? Nyt ei kuitenkaan puhuta edes suurista rahoista yhden koulun kohdalla.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Minun ruotsin osaaminen jäi erittäin hataraksi, kun emme esimerkiksi saaneet ollenkaan kirjoja yhdeksännellä luokalla. Oli todella hankala hypätä kelkkaan lukiossa, kun suurin osa opiskelijoista oli kielitaitonsa puolesta aivan eri tasolla! Myöskään kaikkia matematiikan juttuja ei oltu opiskeltu peruskoulussa ja esimerkiksi uskonnon kirjoja riitti vain osalle luokasta, loput joutuivat pärjäämään ilman. Kuinka tasa-arvoista se on esimerkiksi kokeita ajatellen, kun toiset voivat kerrata kirjasta ja toiset ovat pelkästään omien muistiinpanojensa varassa?
Herranjestas, missä kunnassa tällaista tapahtuu? Kyllä se on niin, että kirja kaikille tai ei kellekään. Vanhemmat ja opet, huomio!
Juu sama homma täällä. Kirjat kamalassa kunnossa ja uusia ei ole varaa tilata. Pienet kyllä mielestäni tarvitsevat myös työkirjat ainakin äidinkielestä ja matematiikasta - ilman niitä arkityö aika haasteellista yksin 25 ekaluokkalaisen kanssa. Se jatkuva kopiointirumbakin tuntuu välissä niin järjettömältä. Ja tuntuu kyllä hullulta ettei kouluilla ole varaa esimerkiksi juuri värikyniin, vesiväreihin, liimapuikkoihin tai edes sinitarraan! Toteutapa siinä sitten opetussuunnitelman mukaista ja mielekästä opetusta kun käytössä on muutama katkennut vahaliitu ja vuosikausia vanhat vesivärit. Moderneja tvt-taitojakin tulisi opettaa, mutta mistä rahaa toimiviin laitteisiin?
Toivoisin ainakin itse että kun omat lapset menevät kouluun niin kouluilla olisi varaa vähän parempiin työvälineisiin ja ajanmukaisiin materiaaleihin! Toivottavaa olisi myös että luokkakoot pysyisivät kohtuullisina ja tarvittaessa luokissa olisi myös avustajat apuna.
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä tapahtuu? Mammat ei puolusta jälkikasvuaan. Tai sitten ne ei vaan ymmärrä niiden parasta.
Edellytän että päättäjät kykeenee suuntaamaan verovarat oikein ilman alamaisten huutoa, parkua ja itkua. Voi tietysti olla että yliarvoin päättäjien ja virkamiesten osaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, tämäkin on nyt sitten opettajien vika. Oppilaiden parastakaan ei saa ajatella, vaan heti on ahne paskiainen.
No ei kyllä ole :)!
kyllä kenen tahansa työ on syvältä jos ei ole kunnon työvälineitä. Ainakin omien lasten materiaalien kunnosta ja yleisestä linjasta päätellen aika överiksi on mennyt.
Kaiva kuvetta ja maksa ne kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, tämäkin on nyt sitten opettajien vika. Oppilaiden parastakaan ei saa ajatella, vaan heti on ahne paskiainen.
kyllä kenen tahansa työ on syvältä jos ei ole kunnon työvälineitä. Ainakin omien lasten materiaalien kunnosta ja yleisestä linjasta päätellen aika överiksi on mennyt.
Kaiva kuvetta ja maksa ne kirjat.
Tämä kommentti ei todellakaan edusta korkeaa älyllistä tasoa.
Suomen menestyminen koulutuksessa (kaikki asteet) on mainittu erääksi Suomen tärkeimmäksi kilpailukyvyksi kansainvälisesti. Tulevaisuuden kannalta koulutuksen heikentäminen on äärettömän vaaralllista; se ei tarkoita yksistään lasten ja nuorten tulevaisuutta globaalissa kilpailussa, vaan myös maamme tärkeimmän vetovoiman heikkenemistä. Ulkolaiset yritykset mainitsevat koulutuksemme merkittävimmäksi tekijäksi maamme houkuttelevuudessa.
On kummallista, että hallitus haluaa leikata juuri siitä(kin).
Säästöt menee hyvään tarkoitukseen, saadaan Suomi täyteen neekereitä, arabeja ja kaupan tekijäisiksi siinä seassa terroristejä ja rikollisia.
Kas täällä toinen turhautunut opettaja, joka on joutunut ala-arvoisten materiaalien vuoksi koostamaan lähes kaikki bige/fyke/Ylt -materiaalit itse. Ensi vuonnakaan ei ole luvassa uusia kirjoja ja erityisten työkirjojakaan ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjat verkkoon
Luuletko, että kustantajat antaa käyttää niitä sieltä ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Koulushoppailu yleistyy jo peruskouluissakin.
Tässä asiassa Sipilä on ollut järkevä; hänen mukaansa kaikki lapset tulee laittaa lähikouluun.
Kokoomus haluaa jatkaa koulushoppailua, tottakai, onhan tarkoituksena kansan eriyttäminen.
lapseni kävi lähikoulun, halusi itse painotetun yläasteen mm fysiikka, tietotekniikka, minä valitsin lukion jossa alin ka oli 9,42 jolla pääsi sisään Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ainakaan penskana(90-luku) häirinnyt yhtään, että oli vanhat kirjat. Että sinänsä tuo nyt ei mikään kauhea katastrofi ole. En ymmärrä myöskään miten perustietojen osalta kirjasarjat voivat vanhentua. Peruskoulussa tuskin ihan uusimman tieteen mukaan liikutaan...
Suurin ongelma lienee liian laimea monikulttuurisuuden ja sukupuolineutraalin meiningin korostaminen.
Jo on aikoihin eletty, että Suomessa ei ole varaa edes kunnon oppimateriaaleihin. Kyllä se oppiminen vaan on mukavampaa, helpompaa ja motivoivampaa asianmukaisilla välineillä ja materiaaleilla. Aika lyhyeksi on tainnut tuo digiloikkakin jäädä.
Vanhemmat voivat ostaa kirjoja lapsille, näin tein ainakin itse lama-aikana. Tosin meillä Espoossa koulutuksesta ei säästetä tämän laskukauden aikana.
Ohoh! Meidän 2.-luokkalaisella on uudet: aapinen, äikän työkirja, matikan kirjat 2/vuosi) sekä yllin tehtäväkirja. Käytettynä yllin lukukirja. Vantaalla asutaan.
Opettajilla on työn alla peruskoulun materiaali wikikirjastoon sähköisenä. Se milloin tulee valmista on sitten eri asia. Ei kustantajia tai muitakaan toimijoita olla siihen sotkettu. Tässä esimerkkiä: https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Peruskoulun_ymp%C3%A4rist%C3%B6oppi
"Suomi ei koskaan aiemmin ole ollut näin rikas". "Suurin yhteisöveronmaksaja Suomessa on Nokia". Kyllä, ajantasaista tietoa nyt käytössä olevassa oppikirjassa.
Mun tokaluokkalainen on seitsemäs aapisensa käyttäjä. Kirja on niin repaleinen ja laho etten saanut sitä edes kunnolla liimattua ja teipattua. Kysyin koulusta uutta, ei ole. Ja periaatteesta en osta itse uutta koska meillä on maksuton perusopetus. Miten tuollainen kirja innostaa lukemaan tai kohtelemaan kunnioittavasti välineitä, kirjoja? Joka päivä saa pelätä onko se tänään repussa riekaleina.
Minulle on ihan ok että yllissä, uskonnossa yms. ei ole tehtäväkirjoja tai kirjat on vanhoja, ei niissä tieto äkkiä muutu. Mutta että vuoden tärkein kirja aapinen on tuossa kunnossa niin huh huh. Eikö muka muusta voi säästää? Vaikka jättää valtuuston Euroopan matkan väliin ja ostaa niillä rahoilla kouluun ehjiä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kas täällä toinen turhautunut opettaja, joka on joutunut ala-arvoisten materiaalien vuoksi koostamaan lähes kaikki bige/fyke/Ylt -materiaalit itse. Ensi vuonnakaan ei ole luvassa uusia kirjoja ja erityisten työkirjojakaan ei saa.
olitko tosissasi tuon työkirjan kanssa? Olen yllättynyt, että nykypäivänä joku opettaja vielä haluaisi työkirjan käyttöön reaaliaineissa. Työkirjahan on lähinnä yksinäistä, mekaanista tehtävien täyttämistä, siinä ei suoraan sanoen ole mitään järkeä. Kielissä ymmärrän vielä työkirjat (tosin moni kieltenope on jo luopunut niistäkin).
On aika surullista lukea näitä kommentteja ja huomata, kuinka oppikirjapainotteista ajattelu vielä on.