IVF/ICSI Vko 13
Heip.Pakko oli aloittaa uusi pino kun aika senkun vähenee ja meidän ensimmäinen ivf/icsi lähestyy.Nyt kaikki mukaan!!Meillä menee niin että loppuviikosta käyn lääkkeenhakureissulla,joten vielä en tiedä tarkkaan millä lääkkeillä lähdetään matkaan.Kuitenkin pitkällä kaavalla olisi alustavasti tarkotus mennä.Kp21 sattuu olemaan 1.3.Sanokaa jos olen laskenut ihan väärin,eikös punktion pitäisikin sattua viikolle 13..??Meillä vikaa löytynyt hieman siittiöiden muodosta,muuten kaikki pitäs olla ok.Tämän vuoksi tehdäänkin ivf/icsi,toivottavasti jommalla kummalla saataisiin aikaiseksi hyviä alkioita:)
Nyt mukaan pinoon, ettei tartte yksin kärvistellä...hop hop!:)
payne
Kommentit (89)
Mennään niin samoissa et tuli ihan mieleen et ollaankohan samassa hoitopaikassa?:)Nimittäin,minä kävin myös tänään ultrassa ja samat 15-20 follikkelia,heh.Pakko kysyä,otatko vielä sunnuntai-iltana sumun?Mulla meni siinä hässäkässä ajatukset ihan sekasin,mut ymmärsin et se vielä otetaan.Mulla kans 10000IU pregnyl josta unohin myös kysyä et laitetaanko molemmat kaksi annosta samaan ruiskuun vai oisko järkevämpää pistää tuo kaks kertaa 5000IU eri ruiskuilla?
Hups.niin paljon muistettavaa!Maanantaina saadaankin olla pitkästä aikaa ilman lääkkeitä:)
Voi hurja...ihan uskomatonta, että ollaan noin samoilla linjoilla. Muistan kun tätä ketjua aloiteltiin niin tulin sua päivän perästä. Mutta mulla aikataulu lykkääntyi vielä senkin lisäksi yhdellä päivällä.
Olen naikkarilla Hesassa hoidossa. Etkös sinä ollut jossain itä-Suomessa?
Joo huomenna (la) aamuna viiminen 150iu puregonia. Sunnuntaina iltaan asti sumuja. Ja 22.30 sunnuntai iltana tuo pregnyl.
Ja kysyin hoitajalta niin voin tehdä molemmat seokset yhteen ruiskuun ja selvitään yhdellä pistolla. Huoh!!
No nyt sitten eikun odottamaan ensi viikon toimenpiteitä. Viimeksi meillä saatiin 28 rakkulaa. 12 lähti hedelmöittymään ja siirtoon asti saatiin vain kaksi. Molemmat laitettiin mutta negaa...Toivottavasti nyt ei toista itseään....Peukkuja ja tsemppejä. Sohva kutsuu..
tuntuu niin aikaselta kun kellot siirrettiin. Eilen otin pregnylin illalla ja ihan itse pistin. Hyvä minä! Nyt vatsa turpeena töissä ja huomenna punktioon. Eli varmaan huomenna illalla raportoin saalista...Tsemppiä kaikille tähän viikkoon :)
Onnea Payne78:lle ja Nysälle huomiseen punktioon. Toivottavasti olette saaneet haudottua hyvin! Tulkaahan sitten kertomaan miten meni?
Viikon verran perässä tullaan. Huomenna on toinen ultra ja perjantaina kolmas jolloin se punktio päivä päätetään.
Oliko se niin, että mies jättää sperman kans punktiopäivänä vai vasta siirtopäivänä?
Mukavaa viikon alkua kaikille ja tsemppiä!! Toivottavasti mahdollisimman moni meistä saisi tästä hoidosta kauan odotetun ja varmasti elämänsä parhaimman joululahjan.
Juu punktiopäivänä on mies oltava paikalla. Silloin poimitut munikset ja miehen " tarpeet" pistetään maljalle ja katsotaan tuleeko mitään mitä siirrettäisiin. Meillä ei viimeksi ollut häävi tulos. Toivottavasti tällä kertaa parempi tuuri...Vähän jo huominen jännittää. Vaikka kerran on tehty aiemmin,mutta kun ei ole sama paikka kyseessä...Mutta huomenna illalla linjoilla raportoin..:)
Eli mulla aikataulu varmistui ja kaikki näyttää hyvältä edelleen. Munarakkuloita on tulossa noin 20 ja ne oli tänään siinä 14-16 mm välillä. Tänään illalla pistän vikan puregonin sekä orgalutranin ja sitten keskiviikkona klo 21 pregnylin (5000 IU). Lääkärin kanssa tuossa puhuttiin siitä edellisestä yrityksestä, jossa ei päästy edes punktioon asti, ja se taitaa jäädä täysin mysteeriksi. Kun ei sille oikeasti ole oikein mitään selitystä. No pääasia, että sama ei toistunut ja nyt ollaan jo askeleen lähempänä onnistumista.
Mites teillä, jotka olette jo punktiossa olleet? Minkäslaisia munasolumääriä saitte?
Tsemppiä kaikille!
Punktio kuulumisia odotellessa..... ainakin Payne, Nysä ja Teyda nyt lähipäivinä punktiossa, oliko muitakin? Hyvää munimis saalista kaikille! Ja ennenkaikkea hyvänlaatuista, eihän se määrä vaan se laatu! Jänsikittää teidän muidenkin puolesta...
Itse kävin tänään toisessa ultrassa ja saalis oli 6-7 hyvän kokoista n. 10 mm kokoista molemmilla puolilla. Sitten oli muutama hiukan pienempi, joista lääkäri arpoi lähteäkkö niitä kasvattelemaan lääkeannosta nostamalla (nyt 150 ui), mutta päätyi sitten tyytymään tähän saaliiseen ja kattomaan tilanteen uudelleen sitten perjantain ultrassa. Puntiopäiväksi hän veikkasi ti tai ke ens viikolla. Itse olen ihan tyytyväinen saaliiseen, toivotaan sisällön olevan kanssa käyttökelpoista. Meillähän oli eka IVF. Meillä ei suostuta kuin yhden alkion siirtoon. Näin täällä...mites muilla menee?
Meni nopeesti ( noin.25 min. valmisteluineen) ja olin niin hyvin " humautettuna" etten tuntenu kipuja lainkaan.. eli lääkitys (rauhoittava + kipulääke) oli enemmän kuin kohdallaan, hereillä olin mutta oli sellainen hidas olo. Hoitaja kertoi tapahtumista koko ajan vierellä ja huolehti että onko olo hyvä. Puolitoista tuntia vietin toimenpiteen jälkeen lepäilemässä, olin tipassa vielä noin tunnin ja pulssiakin seurasivat, pää alkoi tosin selvitä melko nopeesti. Kypsiä soluja oli kymmenestä 9, toivottavasti lähtisivät jakautumaan hyvin ja hedelmöittyisivät normaalisti.
Illalla alkoi hieman vatsaa koskea, mutta tavallisella särkylääkkeellä siitä selvisi..ja yönkin nukuin ihan hyvin.
Kovasti tsemppiä punktioon menijöille, kyllä siitä selviää, pyytäkää kunnon lääkkeet ettei tarvitse turhaa kärvistellä kipujen kanssa.
Olen aikaisemmin vain lueskellut taustalla juttuja ja nyt haluan tulla teidän muiden kanssasisarten kanssa piinailemaan. Taustaa sen verran, että yksi onnistunut raskaus takana, poika -98. Joka sai alkunsa glomi + luge dobingilla. Nyt mies vaihtunut ja vauvahaaveita ollut jo 1,5 v. Hoitoina ollaan käytetty viime vuonna glomia ja lugea tuloksetta. Vuodenvaihteessa aloitettiin hoidot yksityisellä VL:ssa ja tammikuussa yritettiin inssiä ensimmäistä kertaa, josta nega. Miehelläni on simpoissa häikkää ja mulla pco. Lääkäri ehdotti meille, että kokeiltais 2-3 kertaa inssiä ennen rankempia hoitoja. Hän muuten unohti tehdä mulle munasarjojen aukiolotutkimuksen alussa, eli jos ne ovat tukossa, niin inssithän ovat turhia. En kuitenkaan haluais enään sitä selvittää, alkais vaan harmittamaan kun viime kuun inssikin olisi tehty turhaan ja rahat meni muutenkin hukkaan. Ehdotin lääkärille, että siirtyisimme suoraan iffiin, kun siinä onnistumis mahikset kuitenkin paljon suuremmat kuin inssissä. Ja mulla vielä ikä painaa päälle (38v.). Eli ensi viikolla meillä aika iffin suunnitelua varten. Maksaa kyllä tautisesti toimenpide ja lääkkeet, mutta ei kai sitä rahaa pitäis ajatella, jos lopputuloksena on vauva.
Mulla kp 21 ois 8.3. ja oisko mulla sitten vkolla 14 siirto? Eli aika samoissa mennään.
samassa mennään. mulla on 1.3. lääkäri ja saan reseptit yms. se on mun kp 21. ja 2.3. alkaa sumut synarela. sitten 15.3. puregon piikitys ja vk 13 on itse IVF. se on meitin toinen. ekasta ei tullu hyviä tuloksia.kivaa että joku menee ihan samaan tahtiin. missä oot/ootte hoidoissa?
...ja varmasti tulee lisää kunhan päästään toimiin. :-) On tää odottelu, hoitojen aikataulut ym. vaan yhtä kalenterin kyttäämistä. Koita siinä sitten olla ajattelematta koko asiaa ja lapsettomuutta.
Koska sulle Nysä on tehty toi eka ivf? Oliko kuinka rankka kokemus, olitko huonovointinen? Itseä hirvittää jo etukäteen lääkityksen tuomat sivuoireet, lähinnä mielialavaihtelut. Varsinkin töissä on tosi vaikeeta saada pidettyä itsensä kuosissa. Mulla ainakin glomit heitti aika kuperkeikkaa välillä mielialojen kanssa.
Me ollaan hoidossa Turun VL:ssä? Entäs te? Tällä viikolla tosiaan hoitojen suunnitelu ja reseptien haku tulossa. Miten muuten noiden lääkkeiden kelakorvausten kansssa, jos yläraja menee nyt yli, niin vähentääkö apteekki suoraan loppusummasta ylimenevän osan, vai palauttaako kela sen myöhemmin?
Viime kesänä tehtiin eka IVF. Silloin lääkkeet meni ainakin mun osalta tosi hyvin. Ei mitään pahoja oireita ja itse uskalsin piikitellä yms.
Itse toimenpiteetkään eivät sattuneet vaikka etukäteen pelkäsinkin varsinkin punktion osalta. Muniksia saatiin reilusti, mutta siirtoon ei jäänyt kuin pari. Ja nekään eivät tuottaneet tulosta. Ja pakkaseen ei mitään. Hesassa ollaan naikkarilla hoidossa.
Kelan kattohan voi hyvinkin mennä jo ekalla kerralla täys. Silloin kela vahvistaa lääkekaton ja joko voi tehdä apteekin kanssa sopimuksen ja saa loput lääkkeet ilmaiseksi tai sitten voi itse maksella joka kerta ja hakea kelalta perästäpäin korvaukset. No kohta päästään piinailemaan taas.
Ollaampas tosiaan sitten yhtäaikaa piinistelemässä,kivaa!!:)Ollaan hoidossa julkisella puolella itä-suomessa.
Kiinnostaisi tietää et alkoko sulla missä vaiheessa vuoto synarelan aikana,eli myöhästyttikö lääke menkkoja?Itseäni pelottaa et menkat ei tule ajoissa ja pistoksiin pääsy siirtyy.Myös kiinnostaisi tietää että missä vaiheessa 0-ultra on jne..olen pihalla kun lumiukko vielä näistä kuvioista.
payne
Minäkin taidan hypätä tähän pinoon. Vähän taustaa; minulla itselläni on 12v.tyttö ja nyt uuden miehen kanssa on yritystä takana n. 1½ vuotta. Mitään vikaa ei kummastakaan ole löytynyt. 3 inssiä viime vuonna tehty, ilman tulosta. Ja nyt ekaan IVF menossa. Minä pistin jarruna Procren depot piikin kp 19 eli ystävänpäivänä ja 0-ultra olis 9.3. Siellä sit katotaan miten alan pistellä muita lääkkeitä. IVF ajoittuis vk 13, ainakin tähän tietoon. Joten melko samoissa mennään.
Täällä taas palstalla. Onkin ollut vähän aikaa nettipimento.
Kivaa kun on muita samassa aikataulussa.
Meillä siis syy kanssa selittämätön. Lasta yritetty jo pitkään. On kokeiltu clomit, inssit 3 kpl, tehty ssg ja laparoskopia. Eikä mitään löydy kummastakaan vikaa.
Eka IVF oli suprecur, puregon, pregnyl, luget kaavalla. Nyt sama mutta sumuna synrarela. Elin menkkojen 22 pv aloitan sumuttelut. meen kp 21 hakee reseptit ja ohjeet joten niistä en vielä tiedä muuta.
Eli mun menkat siis oli ja meni jo. Sitten luultavasti pari viikkoa sumuja ja nolla ultra. Koska tarkoitus olis päästä piikittelemään sillon 15.3. ja punktio yms. viikolla 13.
Payne79, missä päin itäsuomea ootte hoidossa? Vai ootteko yksityisellä? Kun eiks julkiset tehä Hesassa?
Ollaan hoidoissa Joensuussa, ja ihan julkisella puolella.Meillä käynyt sen suhteen onni, sillä ollaan saatu todella hyvää kohtelua ja muuteskin vaikuttaa asiantuntevalta paikalta. Jonotusajatkaan ei ole mitkään mahdottomat.Tiedä vaikka punktiokin sattuisi samalle päivälle, sillä niin samassa aikataulussa mennään:)Palailen taas loppuviikosta kertomaan kuulumisia, torstain jälkeen olen viisaampi.
Käytiin tänään mieheni kanssa IVF suunnittelussa ja tosi toimiin päästään vasta parin viikon päästä. Sumut (Synarela) aloitan 2:n viikon päästä ja 21.3. on 0-ultra, sitten homma jatkuu Puregon/Preguyl/Luge hoidoilla. Punktio olis vkolla 14, eli tuun viikon teidän muiden perässä. Toivottavasti teiltä toisilta on tullut jo plussa uutisia silloin.
Mietin tossa, että mitä sanon töissä punktio päivän sairaslomasta? En ole kertonut siellä hoidoista ja en mielellään kertoisikaan. Ilmoittaisinko vaan aamulla, että olen flunssassa, kun meillä saa olla ilman lääkärintodistusta pois 3 päivää. Mites teillä muilla, oletteko puhuneet hoidoista työpaikalla?
Vielä pari viikkoa pitäis jaksaa odotella sitten päästään toimiin.
Itselle ei mitään uutta. Viikon päästä siis viisampana. Meilläkin saa olla 3 pv pois ilman todistusta ja sen pitemmistä pitää olla todistus,mutta sekin menee suoraan palkkaukseen. ei siis lähimmille esimiehille tms.
Tosin nyt mulla esimies tietää kun puhumme kyllä kaikesta mahdollisesta. Ja helpottaa mun arkea kun joudun kuitenkin kesken päivän juoksemaan ultrassa, labrassa tms.
Viimeksi hyperin riskin takia jouduin olemaan viikon saitsulla punktion jälkeen. Ja luultavasti sen 3 pv saa melko helpostikin saitsua. Joten todistuksen saapi siitä. Tai sitten vaan ilmoittaa töihin, että kipeenä.
Mutta jos esim. kolmen päivän päästä on itse siirto niin helpompi olla putkeen pois samalla todistuksella kuin välillä töissä ja " taas sairastua" uudelleen....Riippuu tietty millaista on työpaikalla.Itsellä onneksi tällä hetkellä super symppis pomo.Nainen.
Mulla esimiehenä mies, jolle ei nyt ihan heti viitsis mennä tällaisia kertomaan. Ja hän varsinainen hölösuu, sen jälkeen tietäis koko työpaikka. Päätin kuitenkin kertoa tänä aamuna lähimmälle työkaverilleni, hän ihan symppis vanhempi nainen. Mieltäni kuitenkin olisi painanut jos joudun valehtelemaan ja kun tämä muutenkin tuntuu vaivaavan mieltäni. Hän suhtautui positiivisesti ja ymmärtää nyt paremmin mielialavaihteluni ja tosiaan voi kertoa suoraan mihin menee päivisin käymään ja minkä takia saikkarilla. Nyt itselläkin helpottuneempi olo. Että yksi murhe vähemmän nyt. :)
Mukavaa talvipäivää kaikille!
Aamulla oli ultra ja rakkuloita on tulossa luultavasti 15-20. Huomenna viiminen puregon pistos ja sumut loppuu sunnuntaina. Maanantai on ihan lepopäivä. Sunnuntai iltana pistän pregnylin 10000 iu. Apuva...ois se 5000 riittäny mun puolesta.
Ja punktion on sitten tiistaina. No se sopii. Ehdin vielä maanantaina tehdä töitä ja kun ei tiedä miten tulee saitsua ens viikolla.
Tsemppiä likat! Ensi viikolla tiedetään sitten lisää mitä saadaan keräiltyä ja lähteekö hedelmöittymään tai jakautumaa tms. Kääks..Mukavaa viikonloppua kaikille!