Oletko varautunut yhteiskunnan romahdukseen?
Oletko varautunut siihen että jos yhteiskunta romahtaa, menee sähköt poikki, kaupat ja pankit on kiinni, keskellä talvea ja lämmitys ei toimi sekään? Miten toimit tällaisessa tilanteessa? Ihan mahdollista että näin tapahtuu. Pelkkä pidempi sähkökatko on monille jo kova paikka.
Kommentit (43)
Tölkkiruokaa ja kuivamuonaa olis tosiaan hyvä olla kotona varastossa. En tiedä miten muuten voisi varautua? Ei ole mahdollista hankkia generaattoreita yms. Minulla on kyllä pyörä jolla menen työmatkat tms. Eli autoa ei käytetä.
Olen miettinyt aiemminkin mutten ole saanut aikaiseksi varautua. Oma terveydentilannekin aiheuttaa sen että jonkinlainen varustautuminen olisi viisasta, nykyisellään olen ilman ruokaakin monesti.
Nyt kyllä on ruvennut tuntumaan että voisi suurempikin romahdus olla mahdollinen, ja on vähän käynyt mielessä että mitähän sitä voisi tehdä. Vaiko varustautua köydellä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaatuu kun nettiyhteyksiin saadaan jokin megavika. Sillä loppuu oikeesti kaikki, eli tähän pitää olla varautunut.
Tältä varalta olen taltioinut kaikki AV-keskustelut.
Hitaat ja ylipainoiset syödään ensimmäisinä eli mammat ovat korkealla listalla.
Juuh olen jo useiden vuosien ajan varastoinut säilyke- ja kuivaruokia sekä juomavettä kellariimme, jonka seinät on panssaroitu. Ruokaa riittää arviolta noin kolmeksi vuodeksi. Lisäksi olen hankkinut kellariin oman poljettavan sähkögeneraattorin sekä happipulloja ja -maskeja
Asutaan maalla, oma kaivo ja keskuslämmityksen ohella on tulisijoja ja kellari täynnä ruokaa, joten muutaman päivän sähkökatkosta selvitään kyllä. On niitä parin vuoden välein ollutkin.
Mutta jos sähköt on ja pysyy poissa useampia viikkoja tai loputtomiin, loppuu meidänkin selviäminen. Ja niin loppuu kaikkien muidenkin. Kun yhteiskunta hajoaa, siinä selviää enää se, joka silloin sattuu olemaan sopivasti fyysisesti vahva. Mutta koska yhteiskunnan hajoamiseen liittyy aina jonkin mittainen transitiovaihe on todella vaikea ennustaa, kuka se vahvoilla oleva silloin on.
Vierailija kirjoitti:
Hitaat ja ylipainoiset syödään ensimmäisinä eli mammat ovat korkealla listalla.
Minä syön syöpälääkkeitä, joten maistun pahalta. Säästyn alkurytäkässä, vaikka olenkin naurettavan heikko.
Säilykkeitä ja vettä kannattaisi tosiaan olla säästössä, ja joitain lääkkeitä tietty. On myös muutama satanen säästössä käteisenä, se ei tietty paljon auta jos rahan arvo yhtäkkiä romahtaa mutta muutenhan käteistä olisi hyvä olla varalla. Mutta miten muuten kannattaisi kaupunkilaisena kerrostaloasujana varautua? En nyt ihan usko, että yhteiskunnan romahtamiseen tai muuhun yhtä dramaattiseen tarvitsee ainakaan vielä varautua, mutta silti on sellainen olo että jotenkin kuitenkin vähän pitäisi.
Olen. Löytyy iso kotivara peruselintarvikkeita ja lisäksi säilykkeitä. On tulentekovälineitä, hoito- ja ensiaputarpeita, retkikeitintä ja runsaasti työkaluja. Vedenpuhdistinkin löytyy, kun ei ole tilaa varastoida vettä niin mahdottomasti. Haaveillaan puolison kanssa siitä, että saadaan joskus muutettua omakotitaloon, johon saa bunkkerin! (Se olisi ihan oleskeluhuoneena muuten) Enemmänkin voisi olla kaikkea hyödyllistä, mutta loppuisi tila ja raha kesken.
Ja sanotaan nyt vielä, että ei meillä mitään yhteiskunnan romahdusta mitenkään "aktiivisesti" pelätä. Pidetään sitä mahdollisena ja vakavana asiana, johon voidaan tässä normaalin elämän ohessa varautua aivan hyvin.
Jos luonto romahtaa niin mistään bunkkereistakaan ei ole mitään hyötyä. Se on todennäköisempää kuin yhteiskunnan yhtäkkinen romahtaminen.
Sina on ollut näitä hörhöjä, jotka varautuu ties mihin...
Vierailija kirjoitti:
Jos luonto romahtaa niin mistään bunkkereistakaan ei ole mitään hyötyä. Se on todennäköisempää kuin yhteiskunnan yhtäkkinen romahtaminen.
Mitä tarkoitat luonnon romahtamisella? Ei luonto mihinkään romahda, vaan säilyy senkin jälkeen kun viimeinen ihminen on kuollut. Yhteiskunta se ensimmäisenä romahtaa jos tulee jotain luonnonmullistuksia.
Onhan tuota kotivaraa tullut kerrytettyä. Ravintoa, käyttöhyödykkeitä, polttopuuta, lääkkeitä. Vesi vaan on se ainainen ongelma, kun säilyy niin huonosti. Vettä varten on kyllä kannua ja kanisteria, että sitten kun paska osuu tuulettimeen, on vielä aikaa hanasta valutella käyttövettä niin kauan kuin sitä sieltä tulee.
En ole varautunut, paitsi että on käteistä, jos korttimaksut romahtavat muutamaksi päiväksi.
Henkisesti olen kuitenkin alkanut ymmärtää, että joskus vielä voi tapahtua jotain ikävää. Sitten sitä vaan joko selviää tai kuolee.
Mulla on liiterissä kuivia puita, tikkuja monta punttia ja talossa monta tulisijaa.
Vieressä kalainen järvi, säilykepurkkejakin löytyy. Kuivat herneet, linssit ja pavut säilyvät vuosikausia. Suolaa pitää olla.
Järvivesi kelpaa juotavaksikin.
Onhan näihin sähkökatkoihin jo totuttu, sattuu monta kertaa vuodessa.
BRING IT ON!!!!
Henkisesti olen varautunut. Olen päättänyt olla elämättä "sitten kun" -elämää ja nauttia elämästä nyt kun se on vielä varmasti mahdollista.
Ostettujen tavaroiden ja ravinnon lisäksi olisi hyödyllistä opetella säilömään ravintoa tai tekemään tarvittavia välineitä eri tavoin. Eli jos sähköverkko romahtaa, miten säilöt lihaa, marjoja yms niin ettei pakastinta tarvita.
Olen kerännyt ihon alle vararavintoa 40 kiloa.
Onko tärkeää säilyä hengissä romahtaneessa yhteiskunnassa maailmanlopun tunnelmissa?
Kaikki kaatuu kun nettiyhteyksiin saadaan jokin megavika. Sillä loppuu oikeesti kaikki, eli tähän pitää olla varautunut.