Voimakas hienhaju - vinkkejä kaivataan
Hei arvon palstailijat! Kaipaisin neuvoja todella häiritsevään hienhajuun. Kainaloni eivät siis varsinaisesti normaalin päivän aikana kastu, mutta hiki haisee sitäkin karmivammalle.
Alan olla todella epätoivoinen, sillä lähes kaikki netistä löytyneet vinkin on kokeiltu - ja todettu minulle toimimattomiksi. Viinietikka, ruokasooda, hammastahna kainalossa, erilaiset "kividödöt", marketin lähes koko antiperspiranttivalikoima, apteekin tuotteet, kuorinta, neutraalit pesunesteet, talkki yms on käyty läpi. TripleDry ja Apsolut Tor eivät toimi, sillä ne saavat minut jostain syystä haisemisen lisäksi MYÖS hikoilemaan (käytän niitä oikein, joten päinvastainen vaikutus on täysi mysteeri).
Olen kolmekymppinen, hoikka, huolehdin hygieniastani hyvin, liikun enkä syö lihaa. Vaatteisiin pinttyneestä hajusta ei ole kyse, sillä haju tulee läpi uusien vaatteidenkin kanssa. En myöskään ole huomannut kuukautiskierron vaikutusta hajuun. Kahvin jätin taannoin testiksi pois, mutta se ei auttanut asiaa ollenkaan. Haju on siis sitä luokkaa, että joudun pitämään aina toista paitaa mukanani varmuuden vuoksi ja suunnittelemaan päivän kulun tarkkaan kävelyn suhteen. Kokoustiloissa, joissa on kuuma eikä ilma kierrä kunnolla, tilanne on lähes toivoton. Kropaltani olen "lämminverinen", joten minulla on todella helposti kuuma.
JOS SIIS TIEDÄT KIKAN, JOTA EN OLE VIELÄ KOKEILLUT, NIIN KERRO!
PS: Jos menisin vaivan kanssa lääkäriin, niin kenen puoleen kääntyisin? Ihotautilääkärin?
Kommentit (45)
Oletko Tea treet-öljyä kokeillut? Luontaistuotekaupoista saa.
Mulla oli nuorempana sama ongelma. Absolut torr ja triple dry eivät sopineet, hien ja niiden yhdistelmä haisi mielestäni vielä pahemmalle. Sitten löysin apteekista sellaisen kun BATS antiperspirantti. Pesu saippualla, kuivaus pyyhekeellä, sitä kainaloihin ja annat kuivahtaa ilmavasti (kädet ylhäällä noin minuutti), sitten paita päälle. Alkaa tehota 2-3 käyttökerran jälkeen. Siihen loppui mun hikiongelmat. Nykyään käytän sitä joka aamu, käyn suihkussa tai ei. Alussa kun ongelma on paha, pesin kainalot aina ennen käyttöä. Enää ei tarvi.
Olen kokeillut menestyksellä myös meidän talon teinipoikiin. Tiedättehän sen teinipojan hien, joka alkaa haista jo 2 sekunnin jälkeen suihkusta. ;-) Lakkasi meidän teinikin haisemasta.
Sitä saa myös voiteena, tarkoitettu lähinnä jalkoihin, mutta se ei sopinut ainakaan mun käyttöön. Kuivaa liian hitaasti, en jaksa odottaa ja rasvaiset jalat eivät tunnu mukavilta sukissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli nuorempana sama ongelma. Absolut torr ja triple dry eivät sopineet, hien ja niiden yhdistelmä haisi mielestäni vielä pahemmalle. Sitten löysin apteekista sellaisen kun BATS antiperspirantti. Pesu saippualla, kuivaus pyyhekeellä, sitä kainaloihin ja annat kuivahtaa ilmavasti (kädet ylhäällä noin minuutti), sitten paita päälle. Alkaa tehota 2-3 käyttökerran jälkeen. Siihen loppui mun hikiongelmat. Nykyään käytän sitä joka aamu, käyn suihkussa tai ei. Alussa kun ongelma on paha, pesin kainalot aina ennen käyttöä. Enää ei tarvi.
Olen kokeillut menestyksellä myös meidän talon teinipoikiin. Tiedättehän sen teinipojan hien, joka alkaa haista jo 2 sekunnin jälkeen suihkusta. ;-) Lakkasi meidän teinikin haisemasta.
Sitä saa myös voiteena, tarkoitettu lähinnä jalkoihin, mutta se ei sopinut ainakaan mun käyttöön. Kuivaa liian hitaasti, en jaksa odottaa ja rasvaiset jalat eivät tunnu mukavilta sukissa.
Lisään vielä että mulla ei toiminut nuo lactacydit tms pesuaineet. Tavallinen saippua (neste tai pala) ja Bats on ollut paras yhdistelmä. Ja voin vakuuttaa että on "muutama" pesunestekin kokeiltu.
Teepuuöljyä en ole tähän vaivaan käyttänyt (naamaan kyllä), mutta ilmeisesti tuon taikapähkinäveden pitäisi ajaa saman asian (jos uskomme jotain jenkkiläistä sivustoa).
BATSia en ole kokeillut, mutta pitää laittaa listalle, mikäli on oikeasti noin tehokasta. Minulla on kyllä uskomaton määrä erilaisia dödöjä ollut kokeilussa - en edes halua tietää, millainen summa rahaa niihin on ihan turhaan uponnut.
-AP
Tuleeko kenelläkään muulla mustapäitä kainaloihin? Sellaisia haisevia kamalia mustapäitä jotka kun puristaa haisevat KARMEALLE. Ihoni on paksu ja kai sitten sinne ihohuokosiin kerääntyy hikilikaa ne haisevat siellä kainaloissa jos ei saa pois ja tosi vaikea sieltä yhdellä kädellä puristaa. Ääh taidan olla oudoin lintu ikinä. Pesen itseni huolella joka päivä ja edellämainittuja kikkoja olen kokeillut.
JOskus minulla tovin haisi ihan kissanpissalta. En nyt vain muista mistä se johtui.. Oliko ennen kun sitten thyroxin-lääkityksenkin. Aineenvaihduntajuttuja? Desinfioi aamulla vaikka käsidesillä vielä kainalot pesun jälkeen.
Täytynee tässä välissä kertoa, että olen tämän vaivan ilmettyä saanut KERRAN hikoilun 100%sti kuriin. Se tosin vaati suihkun, oikeanlaisen pesunesteen, kividödön, Garnierin mineraalidödön, Triple Dryn, Absolut Torin SEKÄ talkin. Kaikki siis yhdellä kertaa. Kainalot oli valkoisen lohkeavan töhnän peitossa, mutta tuolla kombolla selvisin yhdet kuumassa asunnossa juhlitut syntymäpäiväjuhlat kunnialla. Harmi vaan, ettei tuollainen setti oikeen luonnistu jokapäiväiseen käyttöön.
-AP
Saunotko tai hikoiletko muuten riittävästi? tarkoitan normaalia liikunnan aiheuttamaa hikea ja myös saunaa. Itselläni huomannut että ilman niitä hiki haisee pahalta.
Absolut torria ja triple drytä pitää käyttää n. 2 viikkoa kunnes alkavat tehoamaan, sinnikyyttä! Laitetaan illalla pestyyn ja KUIVATTUUN kainaloon ainakin torria ja aamulla huuhdellaan kainalot vedellä, jos vesihuuhtelun unohtaa niin hikoilu on taattua.. Itse laitan torria 2 kertaa viikkossa, alussa kainalot ns paloivat haavoille mutta iho tottui nopeasti ja enää ei edes kirvele tai huomaa mitenkään :D Paras on kuivata kainalot ennen laittoa hiustenkuivaajalla :D ja aamulla sipaisu rexonan vahvaa normi dödöä niin ei varmasti hikoile! Tällä menty 3vuotta jo.
N17
Ihan kuin itse olisin tuon kirjoittanut! Itse sain avun apteekin Vichyn punaisesta dödöstä! Uskomatonta mutta totta 😊
Vierailija kirjoitti:
Saunotko tai hikoiletko muuten riittävästi? tarkoitan normaalia liikunnan aiheuttamaa hikea ja myös saunaa. Itselläni huomannut että ilman niitä hiki haisee pahalta.
Tuossa voi kyllä olla myös ideaa. Kovin muutama vuosi sitten 3-5 kertaa viikossa Hotjoogassa, eikä ongelmaa sinä aikana ollut. Nyt lenkkeilen 5-6 kertaa viikossa, mutta en kyllä niin, että hiki lentäisi. Pitänee ottaa kunnolla hiostava liikunta mukaan repertuaariin. Saunaan ei valitettavasti ole mahdollisuutta kovinkaan usein (hotjoogan jälkeen kävin muuten aina saunassa).
-AP
AP päivittää:
Olen testannut nyt päivän apteekista saatavaa Batsia, ja se tuntu todellakin toimivan. Olin eilen koko päivän samalla paidalla (1km kävely töihin ja takaisin, koko päivän konferenssi ja illalla vielä kahvilla syömässä ystävän kanssa), enkä haissut YHTÄÄN hielle. Yleensä paidan kainalot haisevat jo puolen päivän käytön jälkeen karmealle, mutta nyt paidassa oli illalla vain hentoinen haju ja sekin aamulla täysin hävinnyt.
Koitin myös Nea Amiseptillä läträämistä sekä taikapähkinävettä ilman Batsia, ja niistäkin oli kummasti jo apua.
Eli koitan nyt ylläpitää seuraavaa komboa: suihku neutraalilla pesunesteellä, taikapähkinävesi, kividödö ja Bats. Toivottavasti ongelma on tätä myöten hallittavissa :)
-AP
Batsin huonot puolet tosin oli hidas kuivuminen sekä "tuntuminen" kainaloissa päivän aikana (kenties omaa neuroottisuuttani?), mutta se nyt on pientä häipyneen hajun rinnalla. Vichyn punakorkkista dödöäkin olisi voinut kokeilla, mutta apteekissa iski nuukuus päälle (Bats oli noin 8€ ja Vichy 11€). Olisi kyllä unelma, jos jatkossa voisi pärjätä yhdellä paidalla per päivä tai jopa käyttää samaa paitaa kaksi kertaa pesemättä välissä.
-AP
Kahvi pois ja muutamassa päivässä loppuu haisevat kainalot. Päänsärky on sellainen että huh, mutta haju loppuu kuin seinään. Siksi suosittelen että vähennät kahvia tasaisesti, eikä kertarysäyksellä
Suihku aamuin illoin, kainaloiden pesu saippualla. Aamuisin vähintään kainaloiden pesu. Dödö kuivalle iholle. Nuo kalliit hajusteettomat tuotteet ei toimi. Ihan perusdödö itseä miellyttävällä tuoksulla pitää raikkaana. Kainaloista tiukat vaatteet on pahimpia hikoilijalla, oli ohutta tai paksumpaa kangasta.
Kofeiinin jätit mutta kuinka pitkäksi aikaa? Omalla kohdallani parasympaattisen hermoston rauhoittaminen auttoi liikahikoiluun ja hien hajuun. Kofeiini ei sopinut hermostolleni yhtään. Jooga ja meditaatio auttoivat löytämään oikeanlaisen rennon perusfiiliksen. Nykyisin huomaan tosi herkästi, jos olen menossa ns. ylikierroksille. Jos jatkan hektistä elämää tai koen stressaavia tilanteita (virastoasiointia inhoan), hikoilu palaa hetkeksi kunnes saan taas stressitasot laskemaan.
Magnesium muuten auttaa stressihormonien tasaamisessa.
Acon antiperspirantit ovat mielestäni tosi tehokkaita jopa tuoksuttomina.
Minulla on käytössä Lactacyd, jonka PH on 3,5. En kyllä tiedä miten nuo PH-arvot menee, eli olisiko tuo Lactoline (4,5) parempi tähän tarkoitukseen.
Olen käyttänyt Neo Amiseptia pumpulilla, mutta jos se on liian hentoinen keino, niin täytyypä kokeilla sitten kunnolla läträten. Ostin eilen myöskin Ruohonjuuresta testiin Taikapähkinävettä. Sen pitäisi kuulemma tappaa bakteereja myös.
Jostain olen kyllä lukenut, että ihmisillä, joilla vaikku on märkää/tahmeaa, on myös haiseva hiki, joten tuosta suunnasta katsottuna taisteluni on turha. Huoh.
-AP