Mikä on ihmeellisin/erikoisin asia, josta teille on nillitetty kyläpaikassa? Siis erikoisinta, mitä olet tehnyt "ilman lupaa"?
Mitä et ymmärtänytkään, että sellaista ei saanutkaan tehdä kyläpaikassa? Mikä oli sinulle ihan normaali käytäntö, mutta kyläpaikassa sitten taas ei?
Tuli vain mieleen tuosta kännykän lataamisjutusta. Toiselle se voi ollan normaalia, että laittaa kyläpaikassa ilman lupaa kännykän lataukseen. Kyläpaikan emännän/isännän mielestä taas olisi pitänyt tajuta lupa asiaan.
Tuo on mun mielestä aika erikoinen asia. Kyllä meillä ainakin saa kännykän laittaa kysymättäkin lataukseen. Eihän se niin paljoa virtaa vie.
Kommentit (45)
Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, että sanotaan "Voisin(ko) laittaa kännykän lataukseen". Normaalia ainakin tällaiselle keski-ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Menin tätini luo kylään ja laitoin laukkuni hänen sängylleen pienessä asunnossa. Hän loukkaantui, koska laukun pohja oli hänen mielestään likainen.
Ihan normaalia hygeniaa. Meillä sänkyyn ei mennä kuin kotivaatteissa tai yökkäreissä, tieten nakunakin. Hyi, laukku on voinut olla missä tahansa! Monet laskee laukkunsa kadulle, mihin kuivaneeseen kuseen tai oksennukseen, sitten se laitetaan ruokapöydällekin :X ...
Isäntäväki ihmetteli kun pyyhin räkää heidän tuoliensa pohjaan, pissasin sohvalle kun en jaksanut mennä vessaan, oli nääs hyvä elokuva ja jännä kohtaus menossa ja jääkaapistakin hain ruokaa kun huvitti...
Toista kertaa ei kutsuttu, en tajuu?!
Istuin sohvalle. Se sohva oli kuulemma tarkoitettu vain koristeeksi ja siinä ei saanut istua, ettei se kulu ja siitä tule ruma.
Vierailija kirjoitti:
Istuin sohvalle. Se sohva oli kuulemma tarkoitettu vain koristeeksi ja siinä ei saanut istua, ettei se kulu ja siitä tule ruma.
Ehkä sohvan omistaja oli lukenut Iltalehden artikkelia siitä, kuinka sohvan saa pysymään uudenveroisena ja kauniina vuosikausia. Neuvoja oli monta, mutta ne voi kiteyttää yhteen: älä käytä sitä sohvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä kyllä tykkään jos vieras kysyy ensin saako laittaa laturin seinään, viimeistään siinä vaiheessa kun kysyy missä olisi sopiva pistoke. Ettei laita väärään paikkaan latautumaan.
Miksi joku vapaa pistoke on väärä?
Meillä ainakin yksi pistoke on väärä pöljän sijaintinsa ja koiran vuoksi. Siitä ei yllä kunnolla pöydälle kuin eteiskäytävän yli hyllyn reunalle ja iso koira saattaa ohi mennessään tempaista sen kännykän lattialle. Pistoke on siis eteisen ja olohuoneen rajalla siellä eteiskäytävän puolella nurkan takana.
Kännykkä pidetäänkin lattialla latauksessa jos turvallista tasoa ei löydy.
Olin kerran kaverini kanssa hänen siskollaan kylässä, ja menin keittiöön juomaan vettä pyytämättä. Tämä sisko sitten vähän hämmästyi tästä, pyysin kohteliaasti anteeksi ja selitin että tuli niin automaattisesti kun siskonsa on hyvä kaverini tms. Sittemmin olen ollut tarkempi käytöksestäni kylässä, etten vain pahoita kenenkään mieltä.
Tunsin ihmisen, jonka luona ei saanut käydä vessassa jos ei ollut omat paperit mukana. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä kyllä tykkään jos vieras kysyy ensin saako laittaa laturin seinään, viimeistään siinä vaiheessa kun kysyy missä olisi sopiva pistoke. Ettei laita väärään paikkaan latautumaan.
Miksi joku vapaa pistoke on väärä?
Meillä ainakin yksi pistoke on väärä pöljän sijaintinsa ja koiran vuoksi. Siitä ei yllä kunnolla pöydälle kuin eteiskäytävän yli hyllyn reunalle ja iso koira saattaa ohi mennessään tempaista sen kännykän lattialle. Pistoke on siis eteisen ja olohuoneen rajalla siellä eteiskäytävän puolella nurkan takana.
Mitenköhän tässäkin menis korvausasiat jos koira kulkee kodissaan ja joku vietas on pingottanu lupaa kysymättä laturin kännyköineen kulkuväylän poikki ja känny hajoo. Kai siinä koiranomistajaa syytetään. Tai sit sitä lasta joka menee sen pudottamaan ohi kulkiessa.
Olin kerran ehkä 6-7v kaverilla yökylässä ja yhtäkkiä kesken mun ja kaverin leikkien tulee hänen äiti huutamaan, että miksi minä olen läntänny purkan olkkarin seinään! No en ollut enkä niin pienenä osannut itseäni puollustaa muuten kuin kieltämällä asian, mut eihän mua uskottu. Kaverini äiti kertoi tästä vielä munkin äidille, jolle osasin väittää vastaan ja vannoin etten tehnyt sitä ja tuli tosi paha mieli syytöksistä yökylässä. Lopulta selvisi, että purkan seinään oli liimannut kaverini veli. Inhottavaa kun kaverini äiti ei edes pahotellut asiaa mulle koskaan.. Kannan kaunaa kun jäi traumat yökyläilystä :DDD
Itse en ole saanut huomautusta, mutta seuraavat lupaa kysymättä tehdyt asiat ovat saaneet minut nostamaan kulmakarvojani ja pohtimaan, kannattaako ko. henkilöä enää pyytää meille kylään:
- kylppärin kaapista löytyneen kynsilakan käyttö "kun mä halusin kokeilla, sopiiko tää mulle"
- ns. parempien astioiden kaapin inventointi "miksi sä et käytä näitä kuppeja?"
- koiran tuominen sisälle
- suljettujen ovien tarpeeton avaaminen, oli se sitten ovi vaatehuoneeseen tai kuiva-ainekaappiin
- tarjoilun omatoiminen täydentäminen jääkaapista "otin sieltä tätä juustoa, josta pidän enemmän kuin tuosta toisesta"
- jalkaraspini (sen paristokäyttöisen) omatoiminen käyttö (niin, oma vika, miksi jätin sen kylpyhuoneeseen enkä tajunnut laittaa piiloon)
- television kanavavalinnan uusiminen (hei sulta puuttuu täältä kutonen, päivitetään nyt heti"
- sohvatyynyjen sijoittaminen lattialle "mun kantapäät on niin arat, laitan tän pehmusteeksi"
Mä en voi sietää sitä, jos joku vieras tunkee mun jääkaapille: Yleensäkin koko keittiö on mun valtakuntaa. Meillä ei lapsetkaan tee ruokaa itse ellei tehdä yhdessä. Mutta on ihmisiä, jotka tepastelevat suoraan eteisestä (käsiä pesemättä) toisen jääkaapille ihankuin se olis heidän tapa tai joku automaatio-ohjaus päällä. Mä en ikinä kehtaa sanoa mitään (niinkuin en huomauttaa aikuiselle ihmiselle, et "pese hei haloo kädet, kun tuut ulkoa sisälle/käyt vessassa!!"), mutta inhottaa.
Yleensäkään en vieraille juurikaan huomauttele. Jos lapsella on vieraita, niin oletan että hän itse hoitaa vieraansa esim takit naulakkoon ja reput pois eteisestä (meidän koira saattaa muuten merkata ne. Varsinkin, jos kavereilla on juoksuisia tyttökoiria kotonaan). Enkä huomauta tästä hänen kavereilleen vaan kutsun lapsen mun luokse ja pyydän tekemään näin. Mut on jostain syystä kasvatettu kohtelemaan vieraita hyvin ja olemaan huomauttelematta asioista. Jos jokin häiritsee, niin pitää itse korjata asia paremmaksi. Esim kattaa kaikki valmiiksi pöydälle ettei kenenkään tarvi kaivella mitään jääkaapista.
Mä kerran parikymppisenä kielsin sukulaismiestä kävelemästä sukkasillaan nurmikolla ja tulemasta sitten sisälle kävelemään eli sotkemaan. Jälkeen päin harmitti.
Nipotukseni johtui siitä, että olin just siivonnut ihan sikana ja ärsytti toisen sotkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi sietää sitä, jos joku vieras tunkee mun jääkaapille: Yleensäkin koko keittiö on mun valtakuntaa. Meillä ei lapsetkaan tee ruokaa itse ellei tehdä yhdessä. Mutta on ihmisiä, jotka tepastelevat suoraan eteisestä (käsiä pesemättä) toisen jääkaapille ihankuin se olis heidän tapa tai joku automaatio-ohjaus päällä. Mä en ikinä kehtaa sanoa mitään (niinkuin en huomauttaa aikuiselle ihmiselle, et "pese hei haloo kädet, kun tuut ulkoa sisälle/käyt vessassa!!"), mutta inhottaa.
Yleensäkään en vieraille juurikaan huomauttele. Jos lapsella on vieraita, niin oletan että hän itse hoitaa vieraansa esim takit naulakkoon ja reput pois eteisestä (meidän koira saattaa muuten merkata ne. Varsinkin, jos kavereilla on juoksuisia tyttökoiria kotonaan). Enkä huomauta tästä hänen kavereilleen vaan kutsun lapsen mun luokse ja pyydän tekemään näin. Mut on jostain syystä kasvatettu kohtelemaan vieraita hyvin ja olemaan huomauttelematta asioista. Jos jokin häiritsee, niin pitää itse korjata asia paremmaksi. Esim kattaa kaikki valmiiksi pöydälle ettei kenenkään tarvi kaivella mitään jääkaapista.
Teillä siis koira pissii sisälle ja sä oot huolissas ihmisten käsienpesusta? :-) Ihana!
Tästäkin keskustelusta kyllä käy ilmi että lopulta käytöstavat vievät voiton ja kyllä normaalit ihmiset haluavat omaisuutensa käytölle rajat. Eri ihmisillä toki eripaikoissa, mutta sitä varten ainakin minut kasvatettu kysymään lupaa.
Meillä ei saa käydä vessassa lupaa kysymättä.
Ihan päivänselvä asia että kylässä käytäydytään korostetun " avuttomina " tarkoittaa että
aina kysytään lupa kaikkeen .
Mummini oli aika erikoinen luonne. Pienenä kun olin joskus siellä hoidossa, oli kiellettyä mm. koskea verhoihin. Voivat tippua!
Vierailija kirjoitti:
Mummini oli aika erikoinen luonne. Pienenä kun olin joskus siellä hoidossa, oli kiellettyä mm. koskea verhoihin. Voivat tippua!
Miksi niitä verhoja olis ees häplää?????
EI meilläkään saanu. Ei kotona ja eikä muuallakaan. Ihan normi juttu
Mä sain kerran valitukset kun laitoin kännykän sohvapöydälle! Siis sellanen ihan tavallinen sohvapöytä ja ihan tavallinen puhelin, eikä pohjassa mitään "nipukoita" tms.. Ei saanut laittaa siihen pöydälle että se ei naarmutu. Pöytä oli monta vuotta vanhakin. Kuitenkin oli laitettu iso sohvapöytä suoraa sohvan eteen. Hämmentävää!