Mitä tekisitte? 2-vuotias päiväkotiin vai ei?
Olen tilanteessa, jossa gradu vaatii viimeistelyä ja muutamia muita opiskeljuttuja on tekemättä (pari syksyn kestävää kurssia kerran viikossa 2 h kummatkin sekä muutama essee), sitten minusta tulee maisteri. Lapseni on ollut tähän asti kotihoidossa, keväällä hänellä oli hoitaja muutamana päivänä viikossa kun tein gradua.
Nyt lapselle olisi tarjolla päiväkotipaikka kunnallisessa päiväkodissa 12 lapsen ryhmässä, jossa alle 3-vuotiaita kaikki. Pk iso 100 lapsen päiväkoti. Kävimme tutustumassa ja ihan ok:lta vaikutti, tosin en kyllä mitenkään ihastunut ollut, en varmaan olisi mihinkään päiväkotiin kylläkään.
Minulla ei siis ole töitä vaan opiskeluja joita pitäisi loppuun saattaa ja esim keväällä tuo hoitajasysteemi toimi ihan hyvin, tosin se verotti muutaman illan perheaijasta viikossa, kun tein hommia usein ihan kahdeksaan asti. Hoitajamme lopetti, koska on raskaana... Aikeissa olisi myös ehkä hankkia keikkatöitä, niitä voisi tehdä jonkun tunnin viikossa kotoakin käsin (olen kääntäjä).
Nyt en tiedä, laitanko lapsen päiväkotiin n. 2-3 päivänä 6-7 tuntia kerrallaan vai hankinko taas hoitajan kotiin. Hoitajahan tulee kalliimmaksi kun päiväkoti varsinkin, jos tarvitsee enemmän kun 10-15 tuntia viikossa hoitajaa, mutta niin tulee kunnallinenkin hoito kalliiksi jos minulla ei ole tuloja ja menee kotihoidontuki ym (opintotukea ei jäljellä enää). Mutta hoitaja on aika sika säkissä ja voi 'tehdä oharit' juuri esim jos on raskaana tai muuten vaan lopettaa.
Tuntuu kuitenkin, ettei päiväkoti ole hyväksi lapselleni tai ainakaan paras mahdollinen ratkaisu. Mitä teen...
Kommentit (4)
Sitten jos jatkat töihin, niin lapsella olisi tarhapaikka jo valmiina. Tulisi muutenkin mukavan pehmeä lasku päiväkotimaailmaan, kun alottaisi noin parina päivänä viikossa. Hyvältä kuulostaa! Hankalampaa sen luulisi olevan lapselle, jos joutuu vaihtamaan hoitajaa ja päivärytmiä useasti.
Tsemppiä! Meilläkin aloittaa lapsi vähän alle 2-vuotiaana päiväkotiuransa, ja tietysti äitiä jännittää hoidon aloitus. :)
On jotenkin syyllinen ja haikea olo laittaa noin pientä päiväkotiin (täytti pari vkoa sitten 2). Toisaalta hermostuttaa hoitajan palkkaamisen epävarmuus: löydänkö hyvää, lopettaako taas tms.
Niin, ja olen myös raskaana: tänään vasta sain tietää, laskettu aika olisi ihan maaliskuun alussa jos kaikki mene hyvin, joten töissä en kauaa ehtisi olemaan...
Itse olen laittanut molemmat lapseni vuoden ikäisenä päiväkotiin, paljon pienempään tosin kuin mainitsemasi, enkä ole katunut.