Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko MITÄÄN mahdollisuutta päästä yliopistoon, jos

Vierailija
15.03.2016 |

yo-todistus on huono? Vaikka saisi valintakokeesta täydet pisteet, mutta todistuksesta ei saisi kuin muutaman pisteen, niin onko mitään järkeä edes hakea?
Esim. lääkikseen hakiessa yo-todistuksesta maksimi pistemäärä, minkä voi saada on 36 ja valintakokeen 72, yhteispisteistä maksimi 108. Jos saisin valintakokeesta tuon 72, mutta todistuksesta vain vaikka 8, niin onko mitään mahdollisuutta 80 pisteellä päästä sisään?
Ottaako ne ollenkaan sisään pelkästään valintakokeen perusteella?

Kunpa olisin älynnyt opiskella lukiossa paremmin...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös yliopistoihin ole ne ihan omat kiintiöt pelkästään valintakokeen perusteella hakeville? ja rehellisesti sanottuna, jos et itse osaa etsiä asiasta tietoa netistä, niin en tiedä onko yliopisto sulle oikea paikka... nim merkki, pääsykoekiintiössä sisään mennyt

Vierailija
2/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksestä en tiedä, mutta yleisesti yliopistoon on todellakin mahdollista. Esim. itse menin lukemaan tietojenkäsittelyoppia todella huonolla todistuksella ja lyhyellä matematiikalla. Pääsin sisään 15 hengen kiintiössä jossa otettiin todistuksesta riippumatta valintakokeissa parhaiten menestyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korottaakin voi. Mutta jos et älynnyt lukea kunnolla lukiossa, yliopistossa on kyllä tiedossa kylmää kyytiä, vaatimustaso nousee aika reippaasti.

Vierailija
4/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksi kiiintiötä- todistuskiintiö+valintakoe ja pelkkä valintakoe. Todistus+valintakoe kiintiössä menee yleensä ne, joilla E-L:n paperit, riippuen alasta. Joten sulla on kaikki mahdollisuudet päästä yiopistoon.

Vierailija
5/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni voi päästä ihan pelkällä valintakokeellakin? Kun eikö tietty määrä opiskelijoita oteta sisään ihan vain valintakokeenkin perusteella? Anteeksi jos väärää tietoa, opiskelen kyllä yliopistosssa joten pitäisi varmaan tietää tälläiset asiat (itse taisin kyllä sisään päästä juurikin lähinnä yo-arvosanojen perusteella, enkä valintakokeen avulla...)

Tiedän pari, jotka ovat amiksen pohjalta tulleet yliopistoon, eikä heillä näin ollen varmaankaan ole yo-todistusta ollenkaan. Tiedän myös muutamia jo eläkkeellä olevia opiskelijoita, jotka ovat käynyyt koulunsa joskus 100-vuotta sitten, oletan ettei heilläkään mitään yo-todistusta ole, mutta varmaksi en tietenkään voi tietää.

Vierailija
6/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korota vuosi arvosanojasi ja yritä ensi vuonna uudelleen? Toisaalta sinun täytyy miettiä että johtuuko huono yo-toikkari laiskuudesta, välinpitämättömyydestä vai siitä ettet oikeasti osaa. Ei ne yliopisto-opinnot ainakaan helpompia ole, joten jos et jaksa tai halua opiskella tosissasi tai jos koet että taitosi eivät riitä, kannattaako sinne hakea? Notkut siellä muutaman vuoden tuhlaamassa aikaa kun voisit opiskella valmiiksi tosissaan jossain muualla?

Vierailija
7/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue eri yliopistojen sisäänpääsyn periaatteet. Varmasti on paikkoja joihin pääsee pelkällä pääsykokeella - monesti vain silloin tuo koe pitää olla erittäin hyvin suoritettu, paljon paremmin kuin siinä tutkinto + koe vaihtoehdossa. Toinen juttu, jota sinun kannattaa miettiä. Miksi paperisi ovat niin huonot? JOs esim. lääkistä mietit, pitäisi osata matematiikkaa, kemiaa, biologiaa jne. Jos alkutietosi ovat A:n luokkaa ja muut hakijat ovat kirjoittaneet E:n tai L:n ajattele mikä työ sinulla on päästä edes tuolle tasolle - ja sitten vastata heitä paremmin pääsykokeessa. Yksi vaihtoehto sinulle voisi olla toisen asteen koulutuksen kautta yliopistoon hakeutuminen, niillehän on omat kiintiöt. Tai sitten ajattelet hieman realistisemmin tulevaisuudestasi. Jos et viitsinyt lukea lukiossa yhtään, mistä se motivaatio pakertaa 4-5 vuotta tosissaan yliopistossa heräisi? On aloja joihin pääsee nopeastikin lyhyellä lukemisella yo:n jälkeen - ja ehkä voit käyttää peruskoulutodistusta pyrkiessä jos yo on niin surkea, että haittaa sisäänpääsyä?

Vierailija
8/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo (kaikki?) ottavat osan pelkkien kokeiden perusteella. Eli ei se maailmanloppu. 

Vierailija
9/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korottaakin voi. Mutta jos et älynnyt lukea kunnolla lukiossa, yliopistossa on kyllä tiedossa kylmää kyytiä, vaatimustaso nousee aika reippaasti.

Minusta taas yliopistossa oli paljon helpompaa kuin lukiossa, luultavasti siitä syystä että lopultakin oli motivaatiota, koska ei tuntunut enää yleissivistävältä pakkokoululta. Ja tosiaan lähdin opiskelemaan tietojenkäsittelyä lyhyen matematiikan pohjalta, ja piti suorittaa yliopistomatematiikasta appro, eli ei pitäisi olla helppoa. Mutta oli silti helpompaa kuin vaikealta tuntunut lukion yleinen matematiikka koskaan. Opinnot tuntuivat muutenkin tosi helpoilta ja mukavilta.

Vierailija
10/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Kiitos.

Aloin vasta katsella noita valintakriteereitä ja tuolla lääkiksen sivuilla oli niin paljon asiaa, että en vielä tuota löytänyt. Ei sillä, en lääkikseen halua, mutta se oli vain esimerkki. :)

Mun lukioajasta on jo niin kauan, että liekkö enää edes mahdollista korottaa?

ap.

Vierailija
11/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korota vuosi arvosanojasi ja yritä ensi vuonna uudelleen? Toisaalta sinun täytyy miettiä että johtuuko huono yo-toikkari laiskuudesta, välinpitämättömyydestä vai siitä ettet oikeasti osaa. Ei ne yliopisto-opinnot ainakaan helpompia ole, joten jos et jaksa tai halua opiskella tosissasi tai jos koet että taitosi eivät riitä, kannattaako sinne hakea? Notkut siellä muutaman vuoden tuhlaamassa aikaa kun voisit opiskella valmiiksi tosissaan jossain muualla?

Itse uskon ,että kuka tahansa about keskivertoälykäs kyllä selviää yliopisto-opinnoista, jos oikeasti haluaa. Toisilta se toki vaatii vähän enemmän työtä ja vaivaa kuin lahjakkaammilta, mutta ei se mahdotonta kellekään ole. Itsekään en ole mikään välkky ja lukio oli hiton vaikeaa, mutta yliopistosta valmistuin maisteriksi 4 vuodessa, asenteella että vaikka läpi harmaan kiven menen, p*rkele, ja periksi en anna.

Vierailija
12/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas yliopistossa oli paljon helpompaa kuin lukiossa, luultavasti siitä syystä että lopultakin oli motivaatiota, koska ei tuntunut enää yleissivistävältä pakkokoululta. Ja tosiaan lähdin opiskelemaan tietojenkäsittelyä lyhyen matematiikan pohjalta, ja piti suorittaa yliopistomatematiikasta appro, eli ei pitäisi olla helppoa. Mutta oli silti helpompaa kuin vaikealta tuntunut lukion yleinen matematiikka koskaan. Opinnot tuntuivat muutenkin tosi helpoilta ja mukavilta.

Mulla on vähän samaa nyt, että nyt olisi ihan eri tavalla motivaatiota mitä silloin nuorena. Ei mua silloin kiinnostanut pättääminen, kun mielessä pyöri vain pojat. Nyt vanhana akkana olisi hyvä lukea. :)

ap.

Vierailija
13/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän samaa nyt, että nyt olisi ihan eri tavalla motivaatiota mitä silloin nuorena. Ei mua silloin kiinnostanut pättääminen, kun mielessä pyöri vain pojat. Nyt vanhana akkana olisi hyvä lukea. :)

ap.

Olen huomannut näin vanhempana että opin ja opettelen eri tavalla kuin nuorena. Tulee opittua sellaisiakin asioita jotka nuorena menivät läpi pelkällä ulkomuistilla ja ymmärtämättä itse asiaa kunnolla. Eli kannattaa kokeilla ainakin jos motiivia riittää.

Vierailija
14/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on mahdollista päästä yliopistoon. Itse olen päässyt ilman valintakokeita erillishaussa AMK:n papereilla. Silloin eiedes katseltu keskiarvoa. Riitti kun täytti paperin ja väsäsi jonkun opiskelusuunitelman ja kertoi perustelut. 

AMK:nkin pääsin erillishaussa täydentämään tutkintoa. Silloin tosin jouduin tenttimään yhden suomenkielisen kirjan, mutta koska osa ei tullut edes kokeeseen niin läpipääsy taisi olla enemmän kuin helppoa. Ja opistotutkintoa opiskelemaan pääsin aikanaan lukion todistuksella suoraan. Oli todella suosittu linja. Olivat edellisenä vuonna poistaneet pääsykokeet. :)

Hyvällä tuurilla siis pääsee vaikka minne.

Vierailija
15/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haussa on kiintiöt erilaisille valintatavoille. Pelkällä pääsykokeella otetaan sisään jokin prosenttimäärä hakijoista, esim. 30 %, eli on hyvät mahdollisuudet. On sanottu, että opinnoissa keskimäärin paremmin pärjäävät ne, jotka ovat päässeet sisään pääsykoepisteillä.

Vierailija
16/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan Ap! Itse olen ollut huomaavinani, että aikuisopiskelijoilta opiskelu käy helpommin tai ainakin opintopisteitä kartutetaan nopeammin. Olisiko syynä sitten kehittyneemmät tiedonkäsittely- ja organisointitaidot? Vai kokemus elämän rajallisuudesta ja kiire valmistua ennen kuin on "liian" vanha?

Itse pärjäsin lukiossa oikein hyvin, mutta yliopisto-opinnot ovat olleet todella haastavia. En osaa olla oman itseni pomo enkä lukea nopeasti. Lukiossa oli paremmin aikaa jäädä jumittamaan tenttikirjojen kanssa.

Vierailija
17/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemaan vaan, tsemppiä!

Vierailija
18/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukiossa oli ongelmia, ne samat ongelmat vaivaa kyllä yliopistossa samalla tavalla.

Vierailija
19/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukiossa oli ongelmia, ne samat ongelmat vaivaa kyllä yliopistossa samalla tavalla.

Ei todellakaan ole näin. Mulla oli itse lukiossa vaikeaa motivaatio-ongelmien vuoksi, ja tiedän monia muitakin joilla lukio on takunnut ja tuntunut toivottomalta, mutta yliopisto-opinnot on mennyt ilman ongelmia.

Vierailija
20/26 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on kyllä ongelma, jos ei tiedä mitä alaa haluaisi opiskella. Jos lääkis oli vain esimerkki, niin ölä sen pidteitä katsele, vaan keskity omaan alaasi ja tutki hakukriteerit vain siltä alalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi