Hei sinä, jota ahdistaa tai mietityttää kasvissyöjät! Tahdotko kysyä jotain aiheeseen liittyvää lakto-ovo-vegeltä?
Yllättävän monia ihmisiä tuntuu vaivaavan, jos joku on kasvissyöjä. Tahtoisin omalta osaltani lievittää ennakkoluuloja ja antaa vaikka jotain vinkkejä, jos niille on tarvetta. Kysy rohkeasti! :)
Kommentit (32)
Kauanko olet ollut kasvissyöjä? :) Syötkö joitain vitamiineja purkista? vinkkaa jokin hyvä kasvisruoka?
T: toinen kasvissyöjä
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole vegaani?
Olen menossa siihen suuntaan askeleittain. Ensin jätin pois kanan, sitten punaisen lihan, sitten kalan, ja nyt tosiaan olen tässä lakto-ovo vaiheessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet ollut kasvissyöjä? :) Syötkö joitain vitamiineja purkista? vinkkaa jokin hyvä kasvisruoka?
Olen ollut kasvissyöjä noin 4 vuotta. En ole mikään kovin erikoinen kokki, omat ruokani koostuvat hyvin perusruoista. Täytyisi etsiä lisää reseptejä ja kasvattaa valikoimaa! Lempparini on pinaattipasta, kasvissosekeitto kurpitsasta, tomaatista ja linsseistä ja kasviswokki kylmäsavutofulla ja nuudeleilla.
En syö vitamiineja purkista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä noin 4 vuotta. En ole mikään kovin erikoinen kokki, omat ruokani koostuvat hyvin perusruoista. Täytyisi etsiä lisää reseptejä ja kasvattaa valikoimaa! Lempparini on pinaattipasta, kasvissosekeitto kurpitsasta, tomaatista ja linsseistä ja kasviswokki kylmäsavutofulla ja nuudeleilla.
ap
Miten takaat B12-vitamiinin saannin? Muuttuuko tilanne sitten, kun jätät maidon ja munan pois?
Miksi et nimitä itseäsi maito-muna-kasvissyöjäksi?
Itse ainakin vain ihailen kasvissyöjiä, en siis itse ole. Mutta lähinnä mietin aina miten tulette täyteen ruoasta, syöttekö aina esim. tofua tai soijaa ruokana? Varmaan myös juustoja esim. ja muita maitotuotteita, mutta mitäs jos niitäkään ei voi käyttää? Itsestä tuntuu että pelkät kasvikset ja hiilarilisukkeet ei täyttäisi :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten takaat B12-vitamiinin saannin? Muuttuuko tilanne sitten, kun jätät maidon ja munan pois?
Tällä hetkellä saan sen ihan ravinnosta. Vegaanina B12 on hankittava joko tablettina, tai vitaminoituina tuotteina (ainakin joissakin kasvismaidoissa on lisättynä B12-vitamiinia). Itse pyrin välttämään ravintolisiä ja lääkkeitä mahdollisimman paljon, joten minun lähteenäni tulee olemaan juuri nuo vitaminoidut tuotteet.
B12-puute ei ole muuten ainoastaan vegaanien ongelma, siitä kärsiviä on myös sekasyöjien parissa!
ap
Vierailija kirjoitti:
Heh, enpä ole tullut miettineeksi. Yleensä en nimitä itseäni yhtään miksikään, kun ei tällaista asiaa normaalisti tule missään puhuttua. Nyt valitsin ihan tuon virallisen nimityksen, varmaan siksi että ihmiset ymmärtäisivät heti mistä on kyse. En osaa sanoa tarkemmin. Ehkä samasta syystä kuin miksi laktoosi-intolerantit eivät nimitä itseään pierutautisiksi..? ;)
ap
Miksi yritätte tehdä "lihaisia" ruokia esim. makaronilaatikko korvaamalla jauheliha soijarouheella? Eikö olisi helpompaa käyttää aitoa lihaa ja myöntää ettei ne jäljitelmät sitä voi koskaan korvata?
Miksi niin moni kasvissyöjäksi itsensä luokitteleva syö kalaa?
Jos idea on, ettei eläintä tapeta ruoaksi, miksi kala on ok?
Valtaosa tuntemistani "kasvissyöjistä" syö kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pääasiassa kasvissyöjät ovat ns. fleksaajia, eli tinkivät linjastaan silloin tällöin. Voi olla pitkään lakto-vege, mutta sitten esim. ulkomaanmatkalla tilata munakkaan. Puhdasoppisuus ja ehdottomuus ei kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin vain ihailen kasvissyöjiä, en siis itse ole. Mutta lähinnä mietin aina miten tulette täyteen ruoasta, syöttekö aina esim. tofua tai soijaa ruokana? Varmaan myös juustoja esim. ja muita maitotuotteita, mutta mitäs jos niitäkään ei voi käyttää? Itsestä tuntuu että pelkät kasvikset ja hiilarilisukkeet ei täyttäisi :o
Pavut, herneet ja linssit ovat tuhtia ruokaa, joista saa vatsansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan syö soijatuotteita läheskään aina, en edes viikoittain! Soijanviljely ei ole kovin ekologista (vaikkakin suurin osa siitä viljellään lihatuotannon takia), joten pyrin syömään sitä vain "erikoistapauksissa". Mutta onneksi proteiineja saa kasvituotteista muutenkin! Kasvissyöjillä proteiinin lähteet ovat helppoja; maitotuotteet ja munat ovat todella täyttäviä ja proteiinirikkaita. Vegaaneillakin on paljon valikoimaa: pavut, linssit, pähkinät, siemenet, kvinoa, täysjyvävilja...
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi yritätte tehdä "lihaisia" ruokia esim. makaronilaatikko korvaamalla jauheliha soijarouheella? Eikö olisi helpompaa käyttää aitoa lihaa ja myöntää ettei ne jäljitelmät sitä voi koskaan korvata?
Emme yritä tehdä "lihaisia" ruokia (mitä tuo edes tarkoittaa?), vaan muokkaamme vanhat tutut reseptit meille sopiviksi. En näe miten lihan valmistaminen ruoaksi olisi millään tavalla helpompaa (varsinkaan jos se on omien periaatteiden vastaista), enkä myöskään tiedä miten kasvisruoat eivät voisi korvata liharuokia. Itse olen eettisistä syistä vege, joten ruoan helppous ei myöskään ole minulle mikään itseisarvo, vaan taustalla ovat nimenomaan ekologiset ja eläinsuojelulliset syyt.
ap
Millaisia muutoksia olet huomannut vaikkapa fyysisesti itsessäsi ruokavaliomuutoksen jälkeen? Entä tuliko ruokavaliomuutoksen myötä mitään yllätyksiä? Millaisia vinkkejä antaisit jollekin, joka harkitsee muutosta? :D Haluaisin itse vähentää etenkin lihaa ruokavaliosta, mutta jotenkin olen niin mielikuvitukseton muutenkin ruoan suhteen, että pelkään, että ruoat kaventuisi entisestään. Näinhän tuskin on, mutta siltä tuntuu juuri nyt.
Mikä on kantasi siihen, laihduttaako kasvisruoka itsessään? :)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat aloittavat kasvissyönnin samoin kuin minäkin, eli portaittain. Kala on jostain syystä usein se viimeinen jätettävä lihatuote (ehkä kaloja on helpompi ajatella tunteettomina olentoina ja ne eivät ehkä ole ihmisille niin hyvin esillä, kuin söpöt vasikat, possut jne.?), ennen kokonaan kasvissyöntiin siirtymistä.
Minusta kasvissyönnissä on tärkeämpää suuri kokonaisuus, kuin pieni täydellisesti suoritettu osuus. On parempi, että kaikki ihmiset söisivät vaikka 4 päivää viikossa kasvisruokaa, kuin että muut ovat sekasyöjiä, mutta pieni osuus ihmisistä on täydellisiä vegaaneja. En pidä lihansyöntiäkään mahdottomuutena, jos eläimiä arvostettaisiin, liha tuotettaisiin pienillä kotitiloilla ja teurastettaisiin humaanisti omalla tilalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheesta saa proteiinia. Jos ei halua käyttää soijaa niin sitten voi käyttää quornia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, enpä ole tullut miettineeksi. Yleensä en nimitä itseäni yhtään miksikään, kun ei tällaista asiaa normaalisti tule missään puhuttua. Nyt valitsin ihan tuon virallisen nimityksen, varmaan siksi että ihmiset ymmärtäisivät heti mistä on kyse. En osaa sanoa tarkemmin. Ehkä samasta syystä kuin miksi laktoosi-intolerantit eivät nimitä itseään pierutautisiksi..? ;)
ap
Vai niin. Kyllä minusta maito-muna-kasvissyöjä on huomattavasti selvempi nimitys kuin lakto-ovo-vege, jota takuulla saa selittää aika monelle.
Miksi et ole vegaani?