Miten sossun asiakkaaksi joudutaan?
Olen ihmetellyt, kun lähipiirissä on henkilöitä, jotka saavat rahaa elämiseensä ja esim. kodinkoneisiin, harrastusvermeisiin tms. sossusta, että miten sen asiakkaaksi oikein päädytään. Eikö nämä ihmiset (työttömiä, kotiäitejä jne.) saa esim. työmarkkinatukea? Tai kotiäidit vanhempainrahoja ja asumistukea jne? Miksi vaikkapa joku työtön on sossun asiakas? Eikö työmarkkinatuki tuolloin riitä elämiskustannuksiin vai onko näillä joku karenssi/ikikarenssi päällä? Ihan uteliaisuuttani olen ihmetellyt.
Kommentit (31)
Työmarkkinatuki ja asumistuki ei mulla riittäisi kuin asumiskuluihin. Uskon, että suurella osalla sama ongelma. Onneksi itseni ei tarvitse kolkutella sossun luukkua.
Ala työttömäksi niin tiedät ja asia selviää. Niin paljon kun yleisesti MUIDEN asiat aina kiinnostaa ja painaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ala työttömäksi niin tiedät ja asia selviää. Niin paljon kun yleisesti MUIDEN asiat aina kiinnostaa ja painaa mieltä.
Tämän kysyminen taisi jotenkin närästää sinua? Jos sinulla on kokemusta asiasta, niin kerro toki.
Asumalla Suomessa ja/tai olemalla mamu.
Ei huvita työkkärin kanssa asiointi, joten eipä jää muita vaihtoehtoja.
Työmarkkinatuki on 570€ kuukaudessa, sillä hädin tuksin maksaa laskut ja kuukauden ruuat.
Asumistuki ja työmarkkinatuki itsessään eivät riitä edes välttämättömään, siksi sossusta loput hilut.
Olen yh ja mulla on sairauspäiväraha plus asumistuki, sitten vielä toimeentulotuki haetaan. Lääkäri- ja lääkemenoja on sen verran että helposti meidän menot ylittää tulot noista Kelan tuista. Esimerkiksi näin. Päällepäin näyttänen aika terveeltä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sossun kanssa asiointi on sitten työkkärin kanssa asiointia miellyttävämpää? Eikös siellä sossussa joudu esittelemään tiliotteensakin ym?
...tarkoitan kun mainitsin että näytän terveeltä, niin moni varmaan luulee, että perus työtön lusmu. -9
Kotihoidontuki 392e
Asumistuki 290e
Lapsilisä 95e + yksinhuoltajakorotus 48e
Elatustuki 150e
Vuokra 580e
Puhelinlaskut 30e
Vaatteet 10-100e/kk
Ruoka 350e
Sähkö 30e
Lääkkeet 100e/kk
You do the math.
Ps. Toimeentulotukea saava ei ole automaattisesti lasun asiakas.
No taas. Sossusta ei saa rahaa harrastusvermeisiin tai kodinkoneisiin.
Vierailija kirjoitti:
...tarkoitan kun mainitsin että näytän terveeltä, niin moni varmaan luulee, että perus työtön lusmu. -9
Ok. Ymmärrän kyllä, että aina esim. työmarkkinatuki ja asumistuki eivät riitä, jos vaikkapa lapsia, sairautta tai isohkot asumiskustannukset. Kiitos selvennyksestä. Ap
Lapsiperheiden kohdalla joku tekee yleensä ls-ilmon. Sitten olette sossun "asiakkaina" kuin kärpänen hämähäkin verkossa, ettekä irti pääse.
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvaraista tukea voi saada. Minä sain marraskuussa 350e maksusitoumuksen pyykinpesukoneeseen, koska talossa ei ollut pesutupaa ja halvempi asunto oli pakko ottaa vastaan.
Harrastusvermeet kustannetaan sitten pahoille lasutapauksille.
Miksi toimeentulotukea saava olisi automaattisesti lasun asiakas? Tai ei kai kukaan noin ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oikeasti muka? Muistelen, että katsoin jonkun tositeeveeohjelmankin joskus, jossa joku perhe, joka oli saamassa vauvan (oli jo lapsia ennestään) kävi pyytämässä sossusta rahat ja sitten ostamassa pesukoneen ja vielä hienon sellaisen:O Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kohdalla joku tekee yleensä ls-ilmon. Sitten olette sossun "asiakkaina" kuin kärpänen hämähäkin verkossa, ettekä irti pääse.
En nyt tarkoittanut lastensuojelun asiakkuutta vaan toimeentulotukiasiakkuutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sossun kanssa asiointi on sitten työkkärin kanssa asiointia miellyttävämpää? Eikös siellä sossussa joudu esittelemään tiliotteensakin ym?
Kyllä sitä mielummin esittelee tiliotteen, kun menee mihinkään kyykytykseen ja 9e/pv orjatöihin yms. vammaisille kursseille.
Sinne vain mennää ruikuttamaan ja sit ne antaa sulle mania. Itse ostin uudet kaiuttimet joskus nuorena sossurahoilla.