Terveystietoiset hohoi! Mikä suomalaisten ravitsemuksessa on pielessä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin kulutus on myös paha ongelma. Lisää reilusti kaloreita ja on osallisena monien sairauksien synnyssä. Alkoholinkäyttöä on vähennettävä.
Voi jeesus! Alkoholinkäyttö on alentunut vuodesta 2007. Mikään ei viittaa siihen, että se lisääntyisi. Kohta ollaan vuosikymmenten takaisessa tilanteessa paitsi, että väkevien tilalla ovat olut ja viinit.
Minä olen ravitsemusterapeutti koulutukseltani, ja toiminutkin ammatissa useamman vuoden ennen kuin opiskelin nykyiseen ammattiini.
Minusta ravitsemustieto karttuu kovaa vauhtia, mutta olennaisimpia ongelmia on kaksi:
1) unohdetaan, että ruoan pitää olla myös hyvää ja nautinto
2) hurahdetaan liian helposti rankkoihin ruokavaliomuutoksiin/rajoituksiin.
Suomenruotsalaiset elävät tutkitusti pidempään kuin me kantasuomalaiset jullikat, ja pitkälti juuri siksi, että he osaavat ottaa elämän rennommin ja sosiaalisemmin ja nauttia elämästään. Enkä tarkoita tällä mitään kioskimättöä, vaan sitä, että tehdään kunnon ruokaa ja istutaan nauttimaan siitä perheen ja/tai hyvien ystävien kanssa. Saa, saa laittaa ruokaan kermaakin, kun sitä ei lapa sisuksiin joka aterialla.
Monipuolisuus on myös oikeasti hyvä asia terveydelle, ja hirvittää muotidieetit, joissa karsitaan jopa kokonaan osa tärkeistä ravintoaineista pois. Onneksi karppaaminen alkaa mennä jo pois muodista...
Muutenkin ehdottomuus on harvoin hyväksi. Esimerkiksi eineksiä kartetaan aivan syyttä suotta. Eineksissä on todella moneen junaan ruokaa, osa on lisäaineettomia ja terveellisiä, osa taas kannattaa rasvaisina ja suolaisina jättää kauppaan. Mutta jos vaihtoehtona on huono syöminen, niin ilman muuta mieluummin hyvä valmisruoka eteen!
Kokonaisuus ratkaisee, se kannattaa aina muistaa. Ja se, että ruokailun psyykkistä puolta ei pidä aliarvioida. Iloton tankkaaminen ei ole terveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän lihaa! Nauta on myös kallista. Pihvejä ja rasvaisia patoja, jotka tarjoavat runsaasti energiaa talvipäiviin, on aivan liian vähän. Ruoka on nautinto. Hörhöt pakottamalla pakottavat syömään ei-ravitsevaa "ruokaa".
Nimenomaan liian paljon lihaa ja liian vähän kasviksia. Kyllähän suomalaiset energiaa ruuasta saavat ja liikaakin.
Kyllä on foliohattujen ketju!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin kulutus on myös paha ongelma. Lisää reilusti kaloreita ja on osallisena monien sairauksien synnyssä. Alkoholinkäyttöä on vähennettävä.
Voi jeesus! Alkoholinkäyttö on alentunut vuodesta 2007. Mikään ei viittaa siihen, että se lisääntyisi. Kohta ollaan vuosikymmenten takaisessa tilanteessa paitsi, että väkevien tilalla ovat olut ja viinit.
Nyt kyllä puhut paskaa. Alkoholinkäyttö on lisääntynyt vuosi vuodelta. Ainoastaan nuorten käyttö on vähentynyt 2000-luvulla. Keskikulutus on kuitenkin kasvanut koko ajan.
Mikä kysymys! Ja kuten arvata saattoi, leipä ja maito on taas aivan kamalia myrkkyjä, ennemmin kannattaisi vaikka ryystää syanidia suoraan purkista...
Ehdottomia totuuksia ja muiden totuuksille naureskelua. Onko juuri tämä tyypillistä suomalaisille enemmin kuin joku ravitsemuksen piirre vai ollaanko muuallakin yhtä kahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ravitsemusterapeutti koulutukseltani, ja toiminutkin ammatissa useamman vuoden ennen kuin opiskelin nykyiseen ammattiini.
Minusta ravitsemustieto karttuu kovaa vauhtia, mutta olennaisimpia ongelmia on kaksi:
Suomenruotsalaiset elävät tutkitusti pidempään kuin me kantasuomalaiset jullikat, ja pitkälti juuri siksi, että he osaavat ottaa elämän rennommin ja sosiaalisemmin ja nauttia elämästään. Enkä tarkoita tällä mitään kioskimättöä, vaan sitä, että tehdään kunnon ruokaa ja istutaan nauttimaan siitä perheen ja/tai hyvien ystävien kanssa. Saa, saa laittaa ruokaan kermaakin, kun sitä ei lapa sisuksiin joka aterialla.
Monipuolisuus on myös oikeasti hyvä asia terveydelle, ja hirvittää muotidieetit, joissa karsitaan jopa kokonaan osa tärkeistä ravintoaineista pois. Onneksi karppaaminen alkaa mennä jo pois muodista...
Muutenkin ehdottomuus on harvoin hyväksi. Esimerkiksi eineksiä kartetaan aivan syyttä suotta. Eineksissä on todella moneen junaan ruokaa, osa on lisäaineettomia ja terveellisiä, osa taas kannattaa rasvaisina ja suolaisina jättää kauppaan. Mutta jos vaihtoehtona on huono syöminen, niin ilman muuta mieluummin hyvä valmisruoka eteen!
Kokonaisuus ratkaisee, se kannattaa aina muistaa. Ja se, että ruokailun psyykkistä puolta ei pidä aliarvioida. Iloton tankkaaminen ei ole terveellistä!
Ravitsemusterapeutti?? Ja noin huonot tiedot ravinnosta.
Syödään kevyttuotteita ja sitten mässytetään sipsiä ja karkkia lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Runsas maitotuotteiden kulutus ja jatkuva leivänmussuttaminen sekä peruna/riisi/pasta joka lämpimällä aterialla.
No et taatusti ole mikään terveystieteilijä.
En lukenut vastauksia. Liikaa leipää ja jalostettuja maitotuotteita. Liikaa lihaa, liian vähän kasviksia. Kevyttuotteet ja rasvan välttely. Siinä pähkinänkuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun juuri näin oikeat asiantuntijat sanovat, hyvä! Uskon, että olet alan ihminen. Kaikenmaailman höpöhöpö-trendit ei ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kasviksia. Täällä kevyt tarkoittaa aina kevyttuotteita (light tuotteet yms prosessoitu), vaikka se kevyt voisi tarkoittaa kasviksien lisäämistä ruokaan.
Hassua, että näinkin idiottimaista kommenttia yläpeukutetaan. En tiedä ketään, jotka käyttäisivät light-tuotteita, vaan keventäminen lähtee aina juuri kasvisten lisäämisestä. Idioottimaisen tästä tekee AINA sanan käyttö. Kommentoija luulee tietävän suuren salaisuuden, joka itsestään selvyys ja lauma yhtä välkkyjä rientää peukuttamaan.
No kerrohan sitten minulle, idiootille, mikä on suomalaisten ravitsemuksessa pielessä? Se, että sinä et tiedä yhtään ihmistä, joka keventää light tuotteilla kertoo vain sen, että sinä et tiedä ketään, joka keventää light tuotteilla. MIksi niitä sitten kaupassa myydään ja ihmiset ostaa, jos ei niillä ole tarkoitus keventää ruokavaliotaan? Taidat itse olla idiootti, kun et osaa tämän keskustelun aiheeseen vastata, vaan haukkua muita idiooteiksi. IDIOOTTI!
Olen vähän biasoitunut kun mun kupissani terveyden lisäksi painaa ekologisuus, mutta maitotuotteiden ja punaisen/prosessoidun lihan liika puputtaminen ja toisaalta kasvispuolen köyhyys. Esim. normiperheen aterialla on yksin keitettyä perunaa vaikka voisi olla monenlaisia erilaisia juureksia. Sitten toki myös viljat kun niitä vedetään liikaa. Usein perhe voisi paljon paremmin kun kuluttaisi valkoista riisiä ja vaaleaa pastaa, koska näissä osataan paremmin kohtuus kun sitten taas ruisleipää/täysjyväpastaa/tummaa riisiä lapataan kiloittain kun "on niin terveellistä". Ei päde kaikkiin, on vain omia ajatuksiani. Eli käytännössä kasvispuolen köyhyys yhdistettynä eläinperäisen ruuan liikaa kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Ja sinulla ne perustelut, ne perustelut...
Minähän en ottanut juuri mihinkään yksittäiseen seikkaan kantaa, koska tiedän, mikä sota voidaan saada aikaan niistä - ja koska minusta esimerkiksi hivenainelisät tai proteiinin vuorokausisaanti eivät ole yhtä olennaisia kokonaisuuden kannalta kuin nuo mainitsemani jutut eli mentaalipuoli ja monipuolisuus.
Jos sinulla on jotain sanottavaa, räkyttämisen sijasta varmaan sanot ja perustellen.
43
Vierailija kirjoitti:
Syödään kevyttuotteita ja sitten mässytetään sipsiä ja karkkia lisäksi.
Tää on toi kevyttuoteiden oikea ongelma. Esim. Salaattikin on vaarallista jos sillä oikeuttaan lisämässytys verrattuna että söisi jonkun perusruuan joka täyttää ja tyydyttää.
Ah! Annetaan suomalaiselle mahdollisuus mestaroida sillä, mitä, miten ja milloin toisten (suomalaisten) pitää syödä, niin johan alkaa luovuus kukkia! Ensinnäkin kielletään! Melkein kaikki hyvä! Liha ennen kaikkea! Tai hyönteisiä voi varmaan kohta syödä! (tarkistaa wwf:n ja greenpeacen kirjasia) Joo, hyönteisiä saa ja pitää syödä! Kalorinlaskentatuokio pakolliseksi joka päivä! Kas, jos joku toimittaja sattuisi kysymään terveelliseltä suomalaiselta nuorelta naiselta, miten paljon on kaloreja big mäkissä, niin osaa vastata ja toimittajan kanssa katsoa sohvaperunaa syyttävästi.
Ruoka-asiat, tavalla tai toisella, on täällä pielessä. Pahin ongelma on snobbailu. "Pitää edes maistaa", niin nykyään tuollaisen vaatimuksen esittäjä viedään heti saunan taakse. Ja tämän ketjun juttu on sitten se toinen suomalais-kansallinen huvi.
MaitoTUOTTEITA on hyvä käyttää, jogurttia, viilejä ym. mutta maito itsessään on turhaa, koska kevytmaidosta kalsium imeytyy muutenkin huonosti.
Mikä siinä on, että kun vegaani tarjoaa tofua, niin minä syön ja se on ihan hyvää, mutta kun minä tarjoan vegaanille pihvin, niin tuo ei syö, ja kun tuputan, niin tuo alkaa raivoamaan? Hyvä pihvi sentään!
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että kun vegaani tarjoaa tofua, niin minä syön ja se on ihan hyvää, mutta kun minä tarjoan vegaanille pihvin, niin tuo ei syö, ja kun tuputan, niin tuo alkaa raivoamaan? Hyvä pihvi sentään!
Ajatteleppa ite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleppa ite.
Kasvisruoka on ajanut vegaanin hulluksi.
Minä väitän, että suomalaiset napostelevat liikaa ja liikkuvat liian vähän. Aterioiden välinen napostelu ja kahvileipä on varma keino kerätä ylimääräistä massaa.