Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätyöpettymys... VOIKO näin edes tehdä?

Vierailija
14.03.2016 |

Harmittaa :( Olen opiskelija, ja hain eräästä paikasta kesätöitä jo hyvissä ajoin. Laitoin avoimen hakemuksen ja viestiä. Tämän paikan esimies vastasi minulle sähköpostilla lupasi minulle töitä kesäksi, ja kirjoitti vielä että palataan asiaan tarkemmin sitten keväällä, sovitaan aloituspäivistä jne. No nyt laitoin viestiä, ja yhtäkkiä hän ilmoittikin vain että töitä ei enää ole tarjolla. Kiva alkaa tässä vaiheessa hakea uusia töitä :( Harmittaa, ahdistaa niin perkeleesti.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin saa tehdä. Soita työpaikkaan ja kerro s-postista.

Vierailija
22/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä tulee kohdata pettymyksiä.

Käy vaikka ostamassa Fazerin Sininen suklaalevy tai uusin iPhone malli josko mieli piristyy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on tehty oharit pari kertaa, niin enää en luota puheisiin, vaan kirjalliseen sopimukseen. En itse lähtisi tappelemaan asiasta, toki sähköposti on parempi todiste kuin pelkkä puhelu. Vielä on kuitenkin toivoa saada toinen työ!

Vierailija
24/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla tuo on ihan yleinen käytäntö, että työsopparit tehdään vasta ensimmäisenä työpäivänä. En ole koskaan kuullut, että sovitut työt eivät olisi toteutuneet. Olen itse ollut 7 kertaa työsuhteessa, jossa soppari tehtt ekana päivänä ja odottelen taas kesää samalla tavoin (eli sovittu työt, soppari tehdään kun alkaa).

Vierailija
25/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteyttä liiton lakimieheen. Lähtökohtaisesti jos on selkeästi luvattu työtä ja sinulla on tästä todiste kirjallisessa muodossa, niin työnantaja on velvollinen tarjoamaan työtä. Eri juttu tietysti sitten mitä työtä tarjotaan. Ota kuitenkin yhteyttä liittoon ja varmista miten kannattaa menetellä, mitään et siinä tapauksessa kuitenkaan menetä jos otat asioista selvää että onko tässä nyt toimittu juridisesti oikein. Olet opiskelijana varmaan jonkin liiton opiskelijajäsen?

Vierailija
26/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole varmaa ennen kuin on allekirjoitukset työsopimuksessa. Mutta hyvä että tämä tuli vastaan jo kesätöissä, olisi varmasti harmittanut vielä enemmän sitten kun on täysin työelämässä.

Vinkkinä sanoisin, että kun tulee tuollainen tilanne vastaan niin kannattaa aina itse ehdottaa päivää jolloin tulla allekirjoittamaan työsopimus ja vedota vaikka että toinen paikka mahdollisesti avoin, mutta haluaisin ehdottomasti tulla teille, joten tehdäänkö sopimus valmiiksi?

Kirjoittaisi vaikka varman ajankohdan soppariksi ja sitten suullisesti tarkennetaan aloituspäiviä ja muita. Soppareitahan voi tehdä vaikka kuinka monta, tärkeintä on että molemmat allekirjoittaneet ne hyväksyy.

Vierailija
27/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä lakimiehet nyt auta. Lupaus ei ole sama asia kuin tehty sopimus.

Vierailija
28/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei töihinottajakaan aina tiedä onko se opiskelija vielä kiinnostunut, jos on ennen joulua vähän kyselty ja sen jälkeen ei ole mitään kuulunut. Ja kun niitä tulijoita on, niin sitten kun asia on ajankohtaista, otetaan se joka sattuu oleen aktiivisena juuri silloin. Kun se on helpointa. Oma aktiivisuus, soitella perään ja silleen.

Vierailija
29/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökeröä käytöstä työnantajalta.

Tuli mieleen yksi oma kesätyönhakukokemus vuosien takaa. Kyseessä tosin oli pienyrittäjä (jotenkin suhtaudun heihinkin aika varauksella...), töitä hain, kävin "paikan päällä näyttäytymässä" ja kaiken piti olla selvää. Sitten ei kuulunutkaan mitään. Laitoin viestiä että niin mites sitten se työsopparin kirjoittaminen yms. Vastauksena tuli "Pahoittelut, paikka menikin toiselle!"

Kiitos vaan, hienosti toimittu :D Toukokuun alussa oli kiva alkaa sitten vielä metsästämään toista työtä. Tuon jälkeen kyllä silmät aukesi että kaikenlaista hiihtäjää ja häärääjää sitä vaan työelämässä toimii ja leipä elättää.

Vierailija
30/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi noin. Entiseltä työpaikalta pyydettiin tekemään entisen työkaverin puolen vuoden opintovapaan sijaisuus. Sovimme työtehtäviä, aloitusaikoja jne. Varasin lapselle päivähoitopaikan. Sitten kun soitin työsopimuksen tekemisestä, olikin valittu ylimmän pomon tuttu. Älyttömintä on, ettei käynyt mielessä edes ilmoittaa...

Vierailija
31/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Hieman alkaa jo ketutus helpottaa.

Kuulun opiskelijajäsenenä liittoon, mutta en varmaan halua asiaa lähteä viemään mitenkään eteenpäin. Pitää tosiaan ottaa tämä nyt "oppimiskokemuksena" ja tulevaisuudessa tosiaan itse vaatia sitä työsopparin allekirjoitusta ajoissa....

Olisin tietysti voinut olla yhteydessä työnantajaan jo paljon aiemmin, mutta viime vuoden puolella lähetetyissä s-postissa minua pyydettiin ottamaan yhteyttä keväällä aikataulujen sopimiseksi. Tällöin olin siis laittanut avoimen hakemuksen, johon vastattiin että pääsisin kesällä töihin, ei mitään "palataan asiaan", vaan kyseltiin tarkasti osaamisestani, voisinko tehdä töitä vielä syyskuun puolella jne. Tästä syystä olin ihan varma että paikka on minun...

Veikkaan myös, kuten joku jo ehdotti, että ylemmiltä tahoilta on tullut palkkauskielto. ..

Ap

Vierailija
32/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pelkästään toi ei kyllä anna olettaa, että paikka on sun. Paikka on silloin ainakin varmasti sun, kun sovitaan mikä päivä voit aloittaa. Tollaset, kun kysellään yleisesti työajoista tai osaamisesta ovat ihan peruskauraa, jota kysellään kaikilta. Varsinkin, jos yhteydenotostasi on jo useampi kuukausi, eikä sen jälkeen ole tullut mitään ilmoitusta niin aika oletettavaa, että työpaikka ei ole mitenkään varma. Mutta harmi, että kävi näin:/ Toivottavasti löydät vielä uuden työn, tsemppiä!

Vierailija
33/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pelkästään toi ei kyllä anna olettaa, että paikka on sun. Paikka on silloin ainakin varmasti sun, kun sovitaan mikä päivä voit aloittaa. Tollaset, kun kysellään yleisesti työajoista tai osaamisesta ovat ihan peruskauraa, jota kysellään kaikilta. Varsinkin, jos yhteydenotostasi on jo useampi kuukausi, eikä sen jälkeen ole tullut mitään ilmoitusta niin aika oletettavaa, että työpaikka ei ole mitenkään varma. Mutta harmi, että kävi näin:/ Toivottavasti löydät vielä uuden työn, tsemppiä!

Sanottiinhan tuossa, että sai paikan.

Vierailija
34/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä firma?

Vierailija
35/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Hieman alkaa jo ketutus helpottaa.

Kuulun opiskelijajäsenenä liittoon, mutta en varmaan halua asiaa lähteä viemään mitenkään eteenpäin. Pitää tosiaan ottaa tämä nyt "oppimiskokemuksena" ja tulevaisuudessa tosiaan itse vaatia sitä työsopparin allekirjoitusta ajoissa....

Olisin tietysti voinut olla yhteydessä työnantajaan jo paljon aiemmin, mutta viime vuoden puolella lähetetyissä s-postissa minua pyydettiin ottamaan yhteyttä keväällä aikataulujen sopimiseksi. Tällöin olin siis laittanut avoimen hakemuksen, johon vastattiin että pääsisin kesällä töihin, ei mitään "palataan asiaan", vaan kyseltiin tarkasti osaamisestani, voisinko tehdä töitä vielä syyskuun puolella jne. Tästä syystä olin ihan varma että paikka on minun...

Veikkaan myös, kuten joku jo ehdotti, että ylemmiltä tahoilta on tullut palkkauskielto. ..

Ap

En tiedä kaipaata tsemppausta mutta ota huomioon tämä. Osa paikoista on mennyt ohi, MUTTA on tullut myös paljon uusia paikkoja. Eivät lähellekkään kaikki firmat tiedä tarvetta työvoimaille vasta kun kevään korvilla. Että ei ole ollenkaan myöhäistä vielä saada sitä työpaikkaa.

Vierailija
36/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vetäisin tässä kohta julkisuuskortin esiin. Eli sanot ottavasi yhteyttä iltapäivälehtiin. Ne rakastavat näitä "tein kaksi viikkoa töitä, tienasin euron" ja heillä ei ongelmia julkaista firman nimeä ja soitella töitä luvanneelle henkilölle. Voit vielä painottaa että sun palkkakulut ovat pienet niiden taloudellisten tappioiden rinnalla, joita tästä lehtijutusta syntyy. 

Vierailija
37/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vetäisin tässä kohta julkisuuskortin esiin. Eli sanot ottavasi yhteyttä iltapäivälehtiin. Ne rakastavat näitä "tein kaksi viikkoa töitä, tienasin euron" ja heillä ei ongelmia julkaista firman nimeä ja soitella töitä luvanneelle henkilölle. Voit vielä painottaa että sun palkkakulut ovat pienet niiden taloudellisten tappioiden rinnalla, joita tästä lehtijutusta syntyy. 

^ Ihan hyvä idea sinänsä, mutta veikkaan että ainakin tuollai kiristyksen kautta töihin -meiningillä voisi olla aika nihkeä ilmapiiri siellä töissä sitten :D 

Vierailija
38/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Ihan hyvä idea sinänsä, mutta veikkaan että ainakin tuollai kiristyksen kautta töihin -meiningillä voisi olla aika nihkeä ilmapiiri siellä töissä sitten :D 

Joo tässä mä laskisin sen varaan ettei sinne töihin todellakaan pääse tai aio sitten mennä, mutta joku sopiva "rangaistus" olisi kyllä paikallaan. Tänä päivänä työnantajat kohtelevat työnhakijoita kuten p****aa ja jos aina pääsee kuin koira veräjästä niin kohta se kohtelu on vaan karmeampaa. 

Vierailija
39/39 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tässä mä laskisin sen varaan ettei sinne töihin todellakaan pääse tai aio sitten mennä, mutta joku sopiva "rangaistus" olisi kyllä paikallaan. Tänä päivänä työnantajat kohtelevat työnhakijoita kuten p****aa ja jos aina pääsee kuin koira veräjästä niin kohta se kohtelu on vaan karmeampaa. 

Joo, toi on kyllä totta. Nyt vanhempana ja rohkeampana en kyllä itekkään olisi niin kiltti mitä olin just ja just parikymppisenä opiskelijana. Yksikin torimyyjä, jolla olin hetken aikaa töissä yksi kesä, laitteli aamuyöllä neljän aikaan tekstiviestiä milloin aamulla olisi hyvä tulla töihin "tuu jo 6.30" sitten vartin päästä uus viesti "eikun tuu vaan vasta 7.00" ja sitten vielä "sori, tuu jo sittenki 6.30!". Ei saatana. Palkkakin oli ruhtinaalliset vajaat 6 eur/h.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan