Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko vauvoilla rytmi litsestään tai onnistuisiko sitä jotenkin kehittämään?

18.02.2006 |

Reilun 2kk ikäinen vauva, joka nyt jo ehkä erottaa päivän yöstä, mutta ei kovin selvästi sitäkään. Nukkuu päivälläkin runsaasti, mutta ei vähemmän pitkiä konkreetisia päiväunia (joskus turvakaukalossa, kantoliinassa tai isänsä mahan päällä, mutta ei ikinä sängyssä, ja sylistä pois siirtäessä herää). Yöllä herää n.parin tunnein välein rinnalle, monesti mahtuu yöhön yksi 3 tunninkin unipätkä, mutta usein myös joku pitempi hereilläolo. Eli vuorokaudessa ei nuku lapsi vähän, mutta rytmi puuttu täysin, uni on lyhyissä pätkissä ja herää melkein aina kun sylistä pois laitan.

Esikoisella ilmestyi rytmi vasta 7kk iässä. Nyt mietin, onko lapseni vaan molammat sellaiset, tai teenkö itse jotain väärin? Miten saatte lapsenne nukkumaan yhtenäistä unta (pariakin tuntia) sängyssä?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti muistin nyt kaupan nimen oikein, siis tarkoitan sitä halppis-ketjua jota löytyy ainakin kauppakeskuksista kuten Itiksestä ja Sellosta. Ainakin vähän yli kuukausi sitten näin ko. kirjan siellä ja taisi olla tarjouksessakin.

Vierailija
22/22 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mainitsin vanhempien osuuden uniongelmissa, mutte sanoin jo silloin, että ei johtu kaikilla vanhemmista. Ainakin itse ja muutamat tutut olemme myöhemmin huomanneet, että esikoisen aikana hosuimme turhaan ja opettelimme lapselle vääriä tapoja (esim.kaverin lapsi ei ollut n.8kk ikään saakka nukahtanut kertaakaan muualle kuin rinnalle) ja seuraavan paikalla ollaankin jo kokneempia.

Mutta missään nimessä en ottaisi siitä syyllisyyttä! Miksi ihmeessä tuntisin syyllisyyttä siitä, kenelle se kuuluu, kuka yleensä saa arvostella sitä miten minä yöllä lastani imetän? Jos jättäisin lapsen ykisn turvattomana itkemään tai huutaisin lapselleni voisin olla syyllistetty. Mutta kun lapsi on hoidettu ja rakastettu jne, ja ainoa ongelma huonosta nukkumisesta on oma univelkaani, josta kukaan muu ei kärsi kuin minä- miksi pitäisi sitten vielä univelan lisäksi tuntea syyllisyyttä!? Eli se kaikella ystävyydellä, yritän vaan sanoa että ei kannata siitä nukkumisesta eikä mistään muustakaan tuntea syyllisyyttä! Eikä kuulu esim.anopille tai neuvolatädille sanoa, miten imetän ja miten nukutan, olen riittävästi aiheesta lukenut ja niin olleen riittävän itsevarma äitinä .

Ja vielä, olen greenin kanssa samaa mieltä (nyt kun olen 2 pvä sitä EASY:a soveltanut meidän lapselle), että seurustelun jälkeen ilman ruoka laitta nukkumaan ei käy ainakaan meillä. Eli olen yrittänyt niin, että herättyään syö (mutta ei saa rintaa aina 5 sek:ssa, yksi kaveri opetti lapsensa siihen että rintaa tarjottiin HETI kun heräsi, ja lopuksi oli kovin hankala esim.kaupungilla, kun lapsi vaunuissa heräsi, piti vaikka keskellä katua vesisateessa imettää tai lapsi sai raivokohtauksen) ja sitten seurustelee, ja kun rupeaa olemaan uninen, sitten imetän vielä kerran niin ettei nukahda, ja sitten sanon että uniaika ja laitan nukkumaan. Ainakin hetkellä tuntuu hyvälle, kun on suunnitelma mitä seuraan ja toivo parannuksesta.No kantoliinassa saa nukkua yhdet unet päivässä, onhan se kehitykselle niin oleellinen se läheisyys.

Jaksoa kaikille!

Yhtä asiaa IHMETTELEN kyllä Tracyn opeissa todella. Muistan että hän kirjoittaa kirjassaan tuosta rytmistä että ' eihän kukaan halua mennä täydellä vatsalla nukkumaan' tai jotain sen tapaista. Siis häh?! Eikö juuri ruuan jälkeen moni haluisi mennä nukkumaan. Ja kun tätä miettii vauvan kohdalla niin tuntuu hullulta että kun vauva menee nukkumaan, voi edellisestä syötöstä olla jo kaksi tuntia. Eikö hän sitten helpommin herää nälkäänsä eikä ns. jaksa nukkua pitkään?

Joku (unohdin jo onimimerkin) tuossa kirjoitti että uniongelmat johtuu vanhemmista. Se tuntuu minusta kovalta väitteeltä. Tai siis muutenkin tuntuu että sitä musertuu kaiken maailman syyllisyyden alle niin pitäisikö tästäkin tuntea syyllisyyttä. Teenkö minä jotain niin väärin että molemmat lapseni ovat huonoja nukkujia?! Ihan varmasti omalla hötkyilyllä on vaikutusta mutta ainakin yritän uskoa että kyse on enemmän vauvan ominaispiirteestä. Meillä esim. esikoinen heräsi vauvana yhdessä vaiheessa monta kuukautta tunnin välein yöllä vaikka en antanut rintaa kuin korkeintaan kaksi kertaa yössä jne. En vieläkään ole keksinyt tähän syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla