Graaaa, olisipa jo hämärää. t. migreeni tappaa
Esim. Tästä syystä en välitä keväästä muuten kuin ajatuksen tasolla. Tai kuumista ja kirkkaista kesäpäivistä. Lääke otettu mutta vielä ei täysin vaikuta + aivan kamala väsymys. En haluaisi oksennellaaaaaa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreenialalla jo 30 vuotta ja täytyy tämänkin luettuani todeta, että monentasoista tautia on. Itselläni se on sen tasoista, että mikään muu kuin nukkuminen pimeässä (ja ennen myös oksentaminen) ei auta. Ei mitkään särkylääkkeet tai triptaanit, toki ensin mainitun otan aina (parasetamoli 1g ja ibuprofeeni 1200 mg), jos on pakko olla jalkeilla 4h päästä, myös Relert 80 mg (2 tbl). Mutta ei siis estä kohtausta eikä juuri kai sitä helpotakaan. Oikeastaan auralliseen, joskus hemiplegisin oirein ilmenevään migreeniin nuo triptaanit taitavat olla hieman kiellettyjäkin.
Ja kyllä migreeni voi tappaa. Aivoinfarktiriski meillä aurallisilla on ainakin kohonnut.
Minulla on auraton migreeni, mutta tosiaan sen asteet vaihtelevat. Ei se aina ole pahin mahdollinen kohtaus, mutta myös niitä on tullut käytyä läpi ihan tarpeeksi monta kertaa. Kuolemaa en tarkoittanut kirjaimellisesti, vaikka pahan kohtauksen aikana se tuntuu erittäinkin todelta. Olen vain niin turhautunut tähän, kun pitää aina kikkailla jotain, ettei kohtaus iske/iskenyt kohtaus lieventyy. Migreenittömät ihmiset eivät tajua, miten paljon se voi vaikuttaa elämään, ihan pienistä asioista lähtien.
Ja mitenkö se vaikuttaa elämään? Epäsäännölliset elämäntavat laukaisevat helposti kohtauksen; siis liika valvominen ja samoin liika nukkuminen. Tässäkin olen todennut sen, että VOIN valvoa myöhään, mutta kun tarpeeksi monta kertaa "pelleilee" vuorokausirytmin kanssa, on kohtaus taattu. Liiallinen uni laukaisee kohtauksen myös. Samoin kun en saa kofeiinia. Tämä on itse aiheutettu riippuvuus, mutta mielestäni sieltä maailman lievimmästä päästä eli en koe pilaavani elämääni kahvia juomalla.
Alkoholi laukaisee kohtauksen helposti, samoin jääkylmät juomat. Kuumuus ja nestehukka. Kirkkaat valot, esimerkiksi Cittarissa on kunnon tappovalot. Keväthanki, keväinen aurinko muutenkin. Katuvalot ja liikennevalot ajaessa pimeässä. Voimakkaat hajut, liian imelät hajut. Tässä nyt jotain. Kyllä tämän kanssa saa hieman jännittää, että milloin taas iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeeta ostaa pimennysverhoja ja käyttää niitä? Tottakai koko maailma pysähtyy sun tarpeisiin, ei me muut olla odotettu kun jokunen kuukausi tota aurinkoa. Tsiisus teitä itsekkäitä ihmisiä.
Itsekkäitä XD Meinaat siis, että meidän itsekkäiden migreenipotilaiden takia keväät perutaan?
Minulla on auraton migreeni, mutta tosiaan sen asteet vaihtelevat. Ei se aina ole pahin mahdollinen kohtaus, mutta myös niitä on tullut käytyä läpi ihan tarpeeksi monta kertaa. Kuolemaa en tarkoittanut kirjaimellisesti, vaikka pahan kohtauksen aikana se tuntuu erittäinkin todelta. Olen vain niin turhautunut tähän, kun pitää aina kikkailla jotain, ettei kohtaus iske/iskenyt kohtaus lieventyy. Migreenittömät ihmiset eivät tajua, miten paljon se voi vaikuttaa elämään, ihan pienistä asioista lähtien.