Miten suhtautuisit jos lapsesi haluaisi olla vegaani?
Mielenkiinnosta kysyn, tuli kaverin kanssa tästä juteltua eilen. Itselläni on 18-vuotias tytär joka on ollut pari vuotta vegaani ja 20-vuotias poika joka on lakto-ovo-vegetaristi. En ole ikinä niinkään edes ajatellut asiaa erityisemmin, mutta on tullut mietittyä nyt keskustelun jälkeen. Miten suhtautuisitte muutokseen?
Kommentit (45)
Tukisin häntä ruokavalion muutoksessa ja ohjeistaisin. Itselläni kun on kokemusta kasvisruokavalioista.
Ihan samoin kuin kaikkiin muihinkin aikuisten lasteni edesottamuksiin: oma on asiansa. Kotona ruokaa laittaessa samalla tavalla kuin muihin ruokanirsoiluihin, joille ei ole lääketieteellistä perustetta: syököön minun puolestani mitä haluavat ja jos minun tarjoiluni ei kelpaa, tehköön itse ruokansa.
Sanoisin, että aloita pikkuhiljaa, eka vaikka lakto-ovoksi ja siitä vähitellen. Olisin ylpeä ja tukisin häntä, koska itsekin olen ollut kasvissyöjä.
Riippuu hyvin paljon iästä. En voi kuitenkaan pakottaa syömään eläintuotteita, vaikka itse niitä syön. Mitä nuorempi, sen vaikeampaa olisi, mutta onneksi nykyään paljon helpompaa kuin esim 10v sitten. Kaupat täynnä soijatuotteita, vegaanisia versioita kaikesta mahdollisesta ja niin edelleen. Jokaisen oma päätöshän se mitä suuhun laittaa ja mitä ei, mutta tietenkin keskustelisin asiasta. Itse en mikään huippuhyvä kokki ole, joten saisi varautumaan tekemään joskus omia ruokia. Painottaisin myös B12-vitamiinipillerin ottamista päivittäin tai vaihtoehtoisesti syömään esim soijatuotteita, joihin sitä on lisätty. Edelleen, sehän riippuu iästä. Jos kyseessä täysi-ikäinen, niin ei kuulu minulle. Jos alaikäinen, niin asiasta keskusteltaisiin, mutta en missään nimessä kieltäisi päätöstä. Sehän on ekologisesti, eettisesti ja terveydellisesti ihailtava päätös.
Ikä kuin ikä, tukisin lapsen päätöstä ja itse himokokkailijana varmaan opettaisin hänelle kaikkia mahdollisia vegaanireseptejä, joita olen matkan varrella oppinut, niin osaa tehdä itsekkin ruokia. Tärkeä taito tuossa tilanteessa.
Riippuu siitä, onko tyttö vai poika.
Siinäpä olisi sitten, oma on asiansa. Samoin kuin jos tahtoisi olla balettitanssija, punkkari, sivari tai lentäjä. Omia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, onko tyttö vai poika.
M-mitäh?
En tiedä miten erilaisissa maailmoissa me ihmiset elämme, mutta lähisuvussa on ollut vegaaneja jo kymmeniä vuosia, joten ei se ole koskaan ollut kummallista. Kaikki lihansyöjät ovat myös kokkailleet kasvissyöjille. Vegaanius ei yleensä ainakaan ole mikään ongelma jos ei ole tynnyrissä kasvanut. Eli tukea, hieno päätös.
Itselläni ei ole eikä tule lapsia mutta teoreettisesti ajateltuna varmaankin lisäisin kasvisruokia kotona ja esim. vaihtaisin liemivalmisteet pääosin lihattomiksi.
Olen ammatiltani kokki joten opettaisin lapsen ainakin osittain itse vastaamaan oman ruokansa valmistuksesta. Hankkisin tarvittavat eläinproteiinin korvikkeet ja opettaisin käyttämään. Yrittäisin kuitenkin neuvotella esim. kalan säilyttämisestä ruokavaliossa.
Kasvisruokavalion kanssa voi vielä sovitella perheen kesken ja lapsi osallistua ruoanlaittoon kykyjensä mukaan mutta täysvegaanin ruokavalion edellytys olisi minulle kyllä se että lapsi osaa tehdä ruokansa itse. Voisin kyllä tehdä viikossa parikin täysin vegaania ruokaa ja sitten päiviä että jokainen voi itse koota ruokansa eri raaka-aineista esim. salaatti tai tortilla. Pari kertaa viikossa lapsi voisi itse huolehtia omasta ruoastaan.
Ihan vastaavasti kyllä opettaisin sekasyöjätkin osallistumaan ruoanlaittoon n. 10v iästä ylöspäin :)
Kertoisin lapselle mistä hän joutuu luopumaan ollessaan vegaani. Valittavan paljon on näitä nuoria jotka lopettavat syömisen käytännössä kokonaan ja alkavat oireilla kun eivät saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Vegaaniruokavalio on aika haastavaa käytännössä.
Kun tekisi itse ruokansa ok. Tosin olisin huolissani lapsen terveydestä ja yksipuolisesta syömisestä. Jos olisi ideologinen oman totuutensa paasaaja, olisin huolissani hänen mielenterveydestään.
Ei se kyllä haastavaa ole, nykypäivänä 😊. Vaihtoehtoja kaupoissa on sen verran paljon.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten erilaisissa maailmoissa me ihmiset elämme, mutta lähisuvussa on ollut vegaaneja jo kymmeniä vuosia, joten ei se ole koskaan ollut kummallista. Kaikki lihansyöjät ovat myös kokkailleet kasvissyöjille. Vegaanius ei yleensä ainakaan ole mikään ongelma jos ei ole tynnyrissä kasvanut. Eli tukea, hieno päätös.
Kokkailevatko vegaanit vastavuoroueesti myös liharuokia vierailleen?
Kysyisin häneltä motiivia vegaaniuteensa. Aikooko hän pelastaa ihmiskunnan vai mikä motiivi on. Esittäisin omat arvoni ja kuinka liha kuuluu ruokavaliooni.
Esittäisin että maahanmutto tuhoaa ilmastoa. Lihaa sisältävät eläinten ruuat tuhoa ilmastoa enemmän kuin autot.Voiko vegaani ostaa näitä kissalleen tai koiralleen ?
Eri juttu jos on vegaani sen takia että kasvikset maistuu paremmilta.
Olen tehnyt liharuokia myös vierailleni, lapsilleni ja ex-miehelle. Lapset jo niin isoja että kokkaavat itse, kunnioittavat äidin vegaaniutta eikä tästä tosiaan ole tarvinnut vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin kaikkiin muihinkin aikuisten lasteni edesottamuksiin: oma on asiansa. Kotona ruokaa laittaessa samalla tavalla kuin muihin ruokanirsoiluihin, joille ei ole lääketieteellistä perustetta: syököön minun puolestani mitä haluavat ja jos minun tarjoiluni ei kelpaa, tehköön itse ruokansa.
Ihana äiti! Varmaan muitakin hyviä neuvoja on palstalle ja muille riittänyt! Upeaa! Jatka samaan malliin!
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin häneltä motiivia vegaaniuteensa. Aikooko hän pelastaa ihmiskunnan vai mikä motiivi on. Esittäisin omat arvoni ja kuinka liha kuuluu ruokavaliooni.
Esittäisin että maahanmutto tuhoaa ilmastoa. Lihaa sisältävät eläinten ruuat tuhoa ilmastoa enemmän kuin autot.Voiko vegaani ostaa näitä kissalleen tai koiralleen ?
Eri juttu jos on vegaani sen takia että kasvikset maistuu paremmilta.
...ttu sä oot sekasin :D
Olisin ylpeä, olen itsekin ollut lihaton ja kalaton 20 vuotta, vuoden täysvegaani. Ainakin toistaiseksi lapset ovat sekäsyöjiä, saavat itse valita. Siinä vaiheessa kun muuttavat kotoa, meillä ei tosin enää lihaa tarjota, omissa kodeissaan syövät niinkuin haluavat.