Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautuisit jos lapsesi haluaisi olla vegaani?

Vierailija
12.03.2016 |

Mielenkiinnosta kysyn, tuli kaverin kanssa tästä juteltua eilen. Itselläni on 18-vuotias tytär joka on ollut pari vuotta vegaani ja 20-vuotias poika joka on lakto-ovo-vegetaristi. En ole ikinä niinkään edes ajatellut asiaa erityisemmin, mutta on tullut mietittyä nyt keskustelun jälkeen. Miten suhtautuisitte muutokseen?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia mutta on kiva leikitellä ajatuksella.

Sanoisin ensin, että on selvitettävä, että hän saa ruokavaliomuutoksen jälkeen kaikki tarvittavat ravintoaineet. Kehottaisin siis lukemaan aiheesta ja perehtymään. Olisin myös kiinnostunut siitä, mistä syistä hän haluaa muuttaa ruokavaliotaan.

Vierailija
22/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin häneltä motiivia vegaaniuteensa. Aikooko hän pelastaa ihmiskunnan vai mikä motiivi on. Esittäisin omat arvoni ja kuinka liha kuuluu ruokavaliooni. 

Esittäisin että maahanmutto tuhoaa ilmastoa. Lihaa sisältävät eläinten ruuat tuhoa ilmastoa enemmän kuin autot.Voiko vegaani ostaa näitä kissalleen tai koiralleen ?

Eri juttu jos on vegaani sen takia että kasvikset maistuu paremmilta.

Lihaa sisältävät koiranruoat tuhoavat ilmastoa enemmän kuin auto, mutta jostain syystä ihmisten syömä liha ei. Hyvin sä vedät. :'D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius ei ole pelkästään ruokavalio vaan elämäntapa. Vegaani ei käytä villalankoja, tai laita hunajaa teehen. Ruokavalio nyt on vielä helppo muuttaa niin ettei se sisällä mitään eläinperäistä, mutta en tosiaan rupeaisi vaihtamaan bambuvillaan lapsen humputteluiden vuoksi

Vierailija
24/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin häneltä motiivia vegaaniuteensa. Aikooko hän pelastaa ihmiskunnan vai mikä motiivi on. Esittäisin omat arvoni ja kuinka liha kuuluu ruokavaliooni. 

Esittäisin että maahanmutto tuhoaa ilmastoa. Lihaa sisältävät eläinten ruuat tuhoa ilmastoa enemmän kuin autot.Voiko vegaani ostaa näitä kissalleen tai koiralleen ?

Lihaa sisältävät koiranruoat tuhoavat ilmastoa enemmän kuin auto, mutta jostain syystä ihmisten syömä liha ei. Hyvin sä vedät. :'D

Voiko totaalivegaani ostaa lemmikilleen lihaa sisältävää ruokaa ? 

Mielestäni ei voi. Vaikka kyseessä onkin teurasjätteet ja alampiarvoiset ruhon osat niin ne myydään lemmikeille sen takia että näin niistä saadaan parempi tuotto. Ihminen voisi varsin hyvin käyttää tämän proteiinin ja näin vaikututtaisi lihantutannon määrään.

Vierailija
25/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rajat on syytä asettaa. Kotona syöt kaikkea, mutta kun muutat pois voit syödä vegaania.

Vierailija
26/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vegaani sen takia että kasvikset maistuu paremmilta niin ok.

Sen sijaan jos huomaisin että hörhöt vetää höplästä maailmanpelastusvaikuttimineen niin yrittäisin tuoda tervettä järkeä ajatteluun.

Vierailija
27/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 11-vuotias, kun täysin päähänpistosta totesin, etten enää halua syödä punaista lihaa. Äiti suhtautui siihen siten, että etsi/keksi punalihallisiin ruokiin minulle sopivat versiot ja lihapäivinä teki kahta eri ruokaa.

Yhäkään en punaista lihaa syö, olen nyt 25. Itselläni on parivuotias lapsi, joka kotona ei syö punaista lihaa mutta päiväkodissa, isällään, isovanhemmillaan syö sitä mitä on tarjolla. Mikäli hän siis joskus toteaisi haluavansa täysvegaaniksi, pyrkisin tukemaan häntä ja opettelemaan uusia aluevaltauksia keittiössä - jos olisi kovin nuori, haluaisin myös auttaa häntä saamaan silti kaiken tarvittavan ravinnosta, itsekään en siis vegaaniruokavaliosta mitään tiedä mutta ottaisin selvää.

Vierailija
28/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä rajat on syytä asettaa. Kotona syöt kaikkea, mutta kun muutat pois voit syödä vegaania.

Kannibalismihan onkin oiva ratkaisi

Vierailija
29/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin iloinen. Tosin syövät melko vegaanisti jo nyt kotona.

Vierailija
30/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ratkaisu

Vierailija
31/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vegaani sen takia että kasvikset maistuu paremmilta niin ok.

Sen sijaan jos huomaisin että hörhöt vetää höplästä maailmanpelastusvaikuttimineen niin yrittäisin tuoda tervettä järkeä ajatteluun.

Sä olet siis tuo jo aiemmin hourinut yksilö. Eli siis; jos lapsesi olisi eettisistä syistä vegaani, se olis väärin, mutta jos siksi, että pitää vihanneksista, niin se olis okei?

Nyt on timanttista logiikkaa.

Vierailija
32/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olisin ihan tyytyväinen :)

Itse olen semivegetaristi (? luulisin, en ole perehtynyt näihin nimityksiin.... Punaista lihaa ja kanaa en syö), ja jos lapseni päättäisi alkaa vegaaniksi tukisin häntä parhaani mukaan!

Vierailija
33/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan olisin ihan tyytyväinen :)

Itse olen semivegetaristi (? luulisin, en ole perehtynyt näihin nimityksiin.... Punaista lihaa ja kanaa en syö), ja jos lapseni päättäisi alkaa vegaaniksi tukisin häntä parhaani mukaan!

Pescovegetaristi :)

Vierailija
34/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko totaalivegaani ostaa lemmikilleen lihaa sisältävää ruokaa ? 

Mielestäni ei voi. Vaikka kyseessä onkin teurasjätteet ja alampiarvoiset ruhon osat niin ne myydään lemmikeille sen takia että näin niistä saadaan parempi tuotto. Ihminen voisi varsin hyvin käyttää tämän proteiinin ja näin vaikututtaisi lihantutannon määrään.

Selittely jatkuu. :) Sulla ei oo tämän homman motiivit moraali ja mittasuhteet oikein hallussa.

P.S. Ei ole lihaa syöviä lemmikkejä eikä tule.

Vierailija
35/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin mikä meni kasvatuksessa pieleen

Vierailija
36/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, onko tyttö vai poika. 

M-mitäh?

No siis kun pojilla ei vegaanina lihakset kasva, ja kasvissyönti ei ainakaan mielestäni ole miehekästä. Poikaa saatetaan kiusata. 

Vierailija
37/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, onko tyttö vai poika. 

M-mitäh?

No siis kun pojilla ei vegaanina lihakset kasva, ja kasvissyönti ei ainakaan mielestäni ole miehekästä. Poikaa saatetaan kiusata. 

Tämän on pakko olla vitsi? Pliis sano, että on?

Vierailija
38/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismi on mielestäni ihailtava päätös, vaikka en itse vegaani olekkaan. Ihailisin lapsen halua tehdä jonkin tällaisen päätöksen, meneehän tuo ns "valtavirtaa" ja normeja vastaan, ja olisin hyvin ylpeä lapsen halusta seisoa mielipiteidensä takana, vaikka muut ihmiset eivät pitäisi. 

Vierailija
39/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin hänelle vegaanikeittokirjoja, käskisin huolehtia riittävistä ravintoaineiden saannista ja opettelisin myös itse valmistamaan lisää kasvisruokia - aika paljon kyllä syön niitä jo nyt itsekin, vaikka itsellä ei mitään periaatteita olekaan. 

Vierailija
40/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin täpinöissäni! Meidän perheessä syödään jonkin verran lihaa, mutta toisaalta myös käytetään aika paljon vegaanisia versioita. Kaapista löytyy nytkin kauramaitoa, soijarahkaa, Violifen vuustoa... Siinä olisi hyvä sauma itsellenikin siirtyä täysin vegaaniseen ruokavalioon. Toki pitäisin huolta, että saa kaikki tarvittavat ravintoaineet, eikä syö pelkkiä vihiksiä. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi