Ystävä tekee aina oharit
Minä ja hyvä ystäväni sovimme vähän väliä tapaamisia esim. kahviloissa, joskus olisi tarkoitus mennä yhdessä shoppailemaan tai mennä toistemme luokse lounaalle. Asumme lähellä toisiamme ja olisi mukavaa käydä vaikka yhdessä koirien kanssa lenkillä.
Hassua on se, että yleensä aloitteentekijä on aina hän. Hän hehkuttaa, kuinka ihanaa on minua tavata ja kuinka hauskaa meillä tuleekaan olemaan, mutta loppujen lopuksi kaikki menee aina samalla tavalla. Minä seison ostoskeskuksessa sovitulla paikalla ja hän ei saavu paikalle. Odottelen kymmenisen minuuttia ja soitan tai laitan tekstarin, ei vastaa. On ollut viimeksi paikalla Whatsappissa muutama tunti sitten. Odotan vielä toiset kymmenisen minuuttia ja lähden kotiin, koska tiedän, ettei hän ole tulossa.
Yleensä vastaus tulee seuraavana aamuna, vaikka hän on lukenut viestini jo illalla. Ei mitään viittausta eilisiin ohareihin, jos kysyn ystävällisesti, että miksei hän päässyt paikalle tai olisiko mahdollista sopia uusi aika kun eilinen ei sopinut, hän lukee viestin ja poistuu paikalta Whatsappista. Hän saattaa laittaa jonkun välinpitämättömän viestin, kuten "oli sittenkin jotain muuta". Just. Tosi kiva.
Jos olemme sopineet, että tapaamme tietyllä polulla, kun lähdemme viemään koiria ulos, hän ei lähes koskaan ilmaannu. Joskus hän sanoo tulevansa hakemaan minua meiltä ja saattaa vaikka puolen tunnin kuluttua sovitusta tapaamisesta ilmoittaa, että en pääsekään, tuli muuta.
Olen liian kiltti lopettaakseni tämän ystävän tapaamisen kokonaan. Aina kun näemme toisemme, meillä on todella hauskaa. Hän on yksi pitkäaikaisimmista ystävistäni ja hän ymmärtää minua. Kun olemme sopineet tapaamisesta, oletusarvoni on kuitenkin aina se, ettei hän ole tulossa, ja minusta tuntuu pahalta odotella häntä, kun ei hän kuitenkaan saavu. Tämä sama juttu tapahtui tänään, hän ilmoitti 15 minuuttia sovitun tapaamisajan jälkeen, että ei sittenkään pääse. Yritin kysyä, että voidaanko sopia uusi aika, mutta hän ei enää vastannut.
Onko minulla muuta mahdollisuutta, kuin lopettaa tällaisten tapaamisten sopiminen hänen kanssaan? Ja mistä tällainen käytös saattaa johtua, kun kuitenkin itse tahtoo aina tavata minua? Vai olenko minä vain sinisilmäinen urpo...
Kommentit (44)
Minulla on juuri tällainen kaveri kuin sinulla. Ehdottaa yleensä itse tapaamisia ja hehkuttaa juurikin kuinka ihanaa on nähdä jne... mutta aina kuitenkin loppujen lopuksi peruu tapaamisen, eikä ilmoita syytä. Mutta tosiaan tällä kaverilla on diagnosoitu masennus. Minusta tuntuu että tämä tapaamisia peruminen liittyy juurikin masennukseen, ensin on fiilikset korkealla kun suunnitellaan treffejä, mutta sitten kun sieltä kotoa oikeasti tarvitseekin lähteä ulos niin ei vaan pysty. Uskon että myös sinun ystäväsi käytös voisi liittyä masennukseen. Hän ei ehkä kommentoi ohareitaan sinulle koska häntä hävettää. Onhan se sairaudesta huolimatta siltikin kurjaa jos ystävä jatkuvasti tällaista harrastaa. Itse valitettavasti ratkaisin asian niin, etten enää sovi ikinä tapaamisia hänen kanssaan. Se kun on ihan turhaa.
Mulla oli vastaava "kaveri". Ei tosin noin pahaa käytöstä kuin Ap:n kaverilla. Asuimme ennen samassa kaupungissa ja tapasimme suht usein. Lenkkeilimme paljon yhdessä yms. Olimme myös samassa työpaikassakin ja asuimme lähekkäin. Silloin aika usein perui tapaamisia viime hetkellä. Ja jos minulla oli esim joku tärkeä tapahtuma niin hän yleensä jätti tulematta tai tuli käymään hetkeksi koska oli parempaa menoa muualla. Mun häihinkin jätti tulematta. Muutin toiseen kaupunkiin. Kävin muutaman kerran vuodessa tapaamassa kavereita vanhassa kotikaupungissa. Otin aina yhteyttä tähän kaveriin että tavataan. Muutaman kerran hänellä oli jotain muuta kiirettä ettei ehtinyt tapaamaan. Kerran olimme sopineet että menen hänen luo kylään. Olin jo matkalla sinne ja tämä ilmoitti ettei olekaan kotona että nähdään joku toinen kerta. Seuraavan kerran menin vuoden päästä käymään entisessä kotikaupungissa kummipoikani rippijuhlissa. Samalla matkalla oli tarkoitus tavata tämä kaveri. Olimme sopineet että menemme illalla syömään ja en kuullut hänestä mitään. Seuraavan päivänä laittoi viestiä että sori olikin muuta että tavataanko nyt. Olin jo kotikatkalla. En edes pystynyt vastaamaan koska olin niin loukkaantunut. En ole sen jälkeen ottanut yhteyttä. Eikä kyllä hänkään. :D
Mitä tollaisilla paskoilla frendeillä tekee? Maailma on täynnä ihania ihmisiä ja jotka arvostavat muita
Minulla oli kaveri, joka peruutteli enemmän tapaamisia kuin piti. Moni meno tuntui olevan ajatuksen asteella kiva, mutta käytännössä liian vaivalloinen. Totuin edellisenä päivänä tehtyihin peruuttamisiin, mutta harmitti olla jo matkalla menossa, kun tuli tekstiviesti, että ei nyt sovikaan. Kaverilla oli erittäin hankala elämänkumppani, mutta en usko, että kaikki suunnitelmien muutokset olivat tämän syytä. Kun kaveri löysi uuden, tasapainoisen elämänkumppanin, hän ei enää ottanut minuun yhteyttä ollenkaan. Tästä on nyt kulunut yli kaksi vuotta, joten ei hänestä taida enää kuulua.
Meillä oli aina mukavaa yhdessä. Silti minusta tuntuu siltä, että hän vain ei pitänyt minusta tarpeeksi pitääkseen sanansa ja ollakseen jättämättä minua tapaamispaikalle yksin ihmettelemään. Hänellä oli aikamoinen maine peruuttelijana, mutta minä otan silti peruuttelun henkilökohtaisesti, kun kerran on kahdenvälisistä tapaamisista kysymys.
Sovitte treffit aina niin että lähdette hänen kotoaan. Tai koiralenkille lähdette hänen luotaan. Tai sitten jos ei ilmesty treffipaikalle niin menet hänen luokseen. Ota myös tämä oharius hänen kanssaan puheeksi, vaikka se kuinka tuntuisi pahalta pitkäaikaista ystävää kohtaan. Aikuisten oikeesti pitää osata käyttäytyä eikä voi tehdä mitä huvittaa kun on muuta sopinut.
Ei tuollaista ystävää tarvitse pitää.
Eräs ystäväni teki ohukaisia usein, eipä ole enää ystäväni.
Röyhkeät ohukaiskaverit olen järjestelmällisesti jättänyt.
Ja kutsut häntä ystäväksi? Miksi?
Miksi pitää tuollaisia '''ystäviä'''?
Rajat kiinni ja välit poikki ilman muuta. Ihmiset kohtelee sua niinkuin annat kohdella. Ole jämäkkä ja osoita että nyt riittää. Se kun tekee ohareita kertoo tasan miten vähän arvostaa. Olet itsestäänselvyys.
Jos olisi menossa kiinnostavan miehen kanssa treffeille tai vaikka linnanjuhliin ei takuulla peruisi. Siihen löytyy intoa mikä kiinnostaa. Eli et ole kiinnostava. Älä anna kävellä ylitsesi. Hän ei saa toimia noin. Sinulla on oikeus puollustaa itseäsi ja jättää ohisteleva "ystävä" jolle selvästikkin olet pelkkä varavaihtoehto. Oikea ystävä toimii jämäkästi ja on luotettava. Haluaa viettää aikaa kanssasi.
Ei ole ystävä kyseessä. Ap, jätä tuollainen hyypiö!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri tällainen kaveri kuin sinulla. Ehdottaa yleensä itse tapaamisia ja hehkuttaa juurikin kuinka ihanaa on nähdä jne... mutta aina kuitenkin loppujen lopuksi peruu tapaamisen, eikä ilmoita syytä. Mutta tosiaan tällä kaverilla on diagnosoitu masennus. Minusta tuntuu että tämä tapaamisia peruminen liittyy juurikin masennukseen, ensin on fiilikset korkealla kun suunnitellaan treffejä, mutta sitten kun sieltä kotoa oikeasti tarvitseekin lähteä ulos niin ei vaan pysty. Uskon että myös sinun ystäväsi käytös voisi liittyä masennukseen. Hän ei ehkä kommentoi ohareitaan sinulle koska häntä hävettää. Onhan se sairaudesta huolimatta siltikin kurjaa jos ystävä jatkuvasti tällaista harrastaa. Itse valitettavasti ratkaisin asian niin, etten enää sovi ikinä tapaamisia hänen kanssaan. Se kun on ihan turhaa.
Pelkkä masennus ei aiheuta ku.si.päisyyttä. kyllä siellä on joku per.soo.nalli.suus.häiriö mukana silloin.
Vanha ketju, mutta herran jumala sentään! Älkää pitäkö tällaisia "ystäviä" ystävinä!
Itse tekisin niin, että olisin paikalla sovittuna aikana ja jos ei kaveria näy ajallaan, lähtisin lenkille. Enkä kyselisi, missä on tai nähtäisiinkö joku toinen krt.
Näin nähtäisiin, jos nähtäisiin.
On se ihme että tuollaisia tyyppejä riittää, kun kerran moni heitä sanoo tuntevansa, mullakin kokemusta. Esim. kerran törmäsin vanhaan aina myöhässä olevaan opiskelukaveriin ja aloimme jutella niitä näitä. Sitten hän sanoi tyyliin tuolla paikassa x (ulkona pakkasella) se Katja odottaa, mun olis jo 15 minuuttia sitten pitänyt olla siellä, se on varmaan ihan raivona. No mut mites se sun uus koira, kerro nyt vähän siitä.
Mistä tällainen käytös kumpuaa ja miten näitä ihmisiä sais vähän muuttamaan ajatteluaan? Monesti nämä ihmiset on juuri tätä osastoa, että ens viikolla mennään hei sinne ja ens keväänä tuu mun kaa sitten sitten konserttiin jne. Ymmärrän että joillain ehkä just masennus voi tuottaa muutoksia suunnitelmiin, mutta tiedän useita jotka tuntuvat vaan jotenkin huomiohakuisilta.
Herranjestas ap, lakkaa olemasta tollanen vetelä lapatossu!
Teki ystävä sitten ohareita mistä syystä tahansa, se on toistuvaa ja siten tarkoituksellista. Ja aivan helvetin törkeää ja itsekästä.
Jos mulle tekis joku noin niin en todellakaan ehdottaisi uutta tapaamista. Pistäisin tulikiven katkuisen viestin aikani tuhlaamisesta. Jos toistuisi vielä kerran niin se olisi kaput.
Ystäväsi ei selvästikään arvosta sinua tai aikaasi enempää kuin ripulikakkaa. Sinun on nyt kasvatettava pallit ja laitettava stoppi moisille nöyryytyksille. Ikävöit jo valmiiksi läheistä ystävääsi, vaikka todellisuudessa moinen mätäpaise ei ole ystäväsi laisinkaan.
Ajan myötä löydät varmasti parempaa seuraa!
Kyllä sun täytyisi nyt rehellisesti kertoa hänelle, miltä ne oharit sinusta tuntuvat. Hänen vastauksestaan ainakin sitten omalla kohdalla riippuisi se, miten etenisin. Jos hän ei vaivaudu millään tavalla huomioimaan sinun tunteitasi, tai antamaan edes sinnepäinselitystä, miksi jatkuvasti tekee ohareita ja aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, niin valitettavasti en pitäisi sellaista kummoisenakaan ystävänä. Selvästi kokee, että sinun yli voi kävellä, miten haluaa, syystä tai toisesta, etkä ole edes anteeksipyynnön tai selityksen arvoinen.