Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Saako kesällä tenttiä yliopiston kursseja (eli kerätä opintopisteitä), vaikkei nostaisi opintotukea?

Vierailija
11.03.2016 |

Eli en haluaisi nostaa kesällä opintotukea, kun siinä kuluu opintotukikuukausia. Haluaisin kuitenkin tehdä joitakin opintoihini kuuluvia suorituksia, koska kesällä olisi aikaa, mutta mietin, onko se sallittua tuossa tapauksessa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa

Vierailija
2/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kiitos! Välillä menee aivan sekaisin näiden juttujen kanssa, eikä meinaa löytää selkeää vastausta ongelmaansa mistään. Kiitos avusta mammat! 

Vierailija
4/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin on :D haluatko kertoa mulle sen logiikan, että ei olisi? Kuulostaa jo etukäteen varsin jännältä ajatteluketjulta!

Vierailija
5/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi sallittua? Tottakai on :)

Itse en ole vuosiin nostanut opintotukea ja teen silti yliopisto-opintoja.

Vierailija
6/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mitäh! joku luulee voivansa opiskella ILMAN ETTÄ VALTIO MAKSAA SILLE RAHAA!! Missä tämä luopio asuu? Kill it before it lays eggs!!"

Vierailija
7/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa :) samanlailla voi vaikka koko opinnot tehdä ilman opintotukia.

Vierailija
8/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin on :D haluatko kertoa mulle sen logiikan, että ei olisi? Kuulostaa jo etukäteen varsin jännältä ajatteluketjulta!

En oikeastaan itsekään tiedä. Olen koko ajan varpaillani ja ylianalysoin kaiken, kun pelottaa, että käy kuten joillekin kavereille, että joudun palauttamaan opintotukia tai jotain. Pelottaa että teen jotain väärin. Jotenkin on tullut sellainen kuva, että jos haluaa kesällä opiskella, niin silloin on haettava kesäksi opintotukea. Ap

Vierailija
9/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa kesälläkin suorittaa opintoja. Ei opiskeleminen edellytä opintotuen nostamista, vaikka opintotuen saaminen edellyttääkin opiskelemista.

Vierailija
10/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko minulla silti oikeus toimeentulotukeen kesäksi, jos en saa kesätöitä? Ap

Vierailija
11/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut, vaikken opiskellutkaan kesällä tai saanut töitä. En ollut nostanut lainaa tarpeeksi ja asuin liian kalliissa asunnossa (asuttiin kaksiossa miehen kanssa ja vuokrani oli n. 300€). Sen jälkeen en ole hakenut. Aika mahdotonta opiskelijan muistaakseni ylipäätään saada toimeentulotukea...

Vierailija
12/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, jos saat riittävästi opintopisteitä kesäopinnoista. Mutta ne tukikuukaudet syövät tietty tukikuukausien kokonaismäärää.

Vierailija
13/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saat! Mutta muista, että ennen 31.7. suoritutet opinnot lasketaan kevätlukukaudella ja 1.8. jälkeen suoritetut opinnot syyslukukaudella suoritetuiksi.

Jos et saa kesätöitä, sun pitää nostaa kaikki irtoava opintolaina ennen kuin sulle myönnetään toimeentulotukea. Opintotukea voi kuitenkin hakea vielä suhteellisen myöhään. Jos sun tukihakemus on perille kesäkuun puolella, voit vielä saada kesäkuun opintotuen.

Kukaan ei myöskään tarkista, ootko suorittanut opintoja kesällä vai et, jos oot suorittanut lukukauden tasolla riittävästi opintoja täyttääkses sen 5op per tukikuukausi -vaatimuksen.

Itse pidin viime vuonna kesälomaa niin, että kun takana oli hemmetin rankka lukuvuosi, jonka aikana suoritin lähes 100 op, nostin tukia koko kesän ilman aikomustakaan opiskella. Runoilin hakemukseen tarjolla olevat kurssit ja ilmottauduin, mutta jätin menemättä. Kukaan ei kysellyt perään, koska olin suorittanut 12 tukikuukauteen oikeuttavat 60 op eli en narahtanut Kelan tarkastuksessa.

Vierailija
14/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMG mikäli pölvästi

Vierailija
15/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti tuota itse sai tehdä koko tutkinnon nostamatta päivääkään opintotukea. Töiden ohessa, pääasiallisesti kesälomalla.

Vierailija
16/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko minulla silti oikeus toimeentulotukeen kesäksi, jos en saa kesätöitä? Ap

Ei välttämättä. Se riippuu mm. siitä, oletko nostanut opintolainaa tai voitko nostaa sitä sekä sitten tietenkin myös muista mahdollisista tuloista ja myös varallisuudesta.

Vierailija
17/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei sovellu yliopistoon, jos kyselee tuollaisia

Vierailija
18/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta onko minulla silti oikeus toimeentulotukeen kesäksi, jos en saa kesätöitä? Ap" - Todennäköisesti et ole oikeutettu. - Liian moni "vaihtaisi" opintotuen kesällä varmasti osaksi toimeentulotukeen. - Huomaa myös, että jos nostat pelkän opintotuen asumislisän niin menetät samalla opintotukikuukauden. - Mutta voit toki tienata hieman enemmän kuin jos nostaisit molemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän