Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisit sierraleonelainen, kuinka monta vuotta keskimäärin vielä eläisit, vai olisitko jo kuollut?

Vierailija
11.03.2016 |

WHO:n mukaan vuonna 2013 Sierra Leonen keskimääräinen elinikä oli 46 vuotta.

Kuinka kauan sinulla olisi siis jäljellä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin kuollut, en voisi kommentoida.

Vierailija
22/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuolisin keskiarvoiässä, olisin kuollut viime vuonna. Tai no olen minä edelleen 46, tuonne syksyyn asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman päivän päästä vuoden yliajalla

Vierailija
24/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuollut jo. Sitä en vain ymmärrä, miksi ihmeessä noissa köyhissä ja sotaisissa maissa pukataan kakaraa kakaran jälkeen maailman, vaikka hyvä kun itse saadaan itselle ruokaa. Sitten niitä tyttölapsia myydään bordelleihin ja muuhun, että isi saa safkaa.

Kulttuuri on erilainen, on normaalia tehdä paljon lapsia, ja niitä myös kuolee paljon. Tavalliselta kansalta puuttuu myös usein tietoa ehkäisystä ja se voi olla jopa kiellettyä. Naisen asema on usein huonompi, ja hän ei välttämättä voi itse päättää, haluaako lapsia ollenkaan. Asiaan ei ole yksinkertaista ratkaisua. Tarvittaisiin suuri yhteiskunnallinen ja hallinnollinen muutos, koulutusta ja valistusta. Usein näissä köyhissä maissa on vielä diktatuurinen ja korruptoitunut hallitus, joka ole kiinnostunut kansan voinnin edistämisestä.

Eläkejärjestelmän puuttuminen ja suuri lapsikuolleisuus tietyllä tavalla pakottavat hankkimaan mahdollisimman paljon lapsia, koska lapset ovat anoa vanhuuden turva. Paljon on tutkittu sitä, että naisten korkeampi koulutus vähentää syntyvyyttä (kun opiskelee pidempään, ei ehdi tehdä niin paljon lapsia, koulutus mahdollistaa työn ja sitä kautta säästämisen vanhuuden varalle, opiskelun myötä tulee ymmärrystä ehkäisystä jne). Eli jos väestönkasvu huolestuttaa, kannattaa tukea tyttöjen koulunkäyntiä kehittyvissä maissa.

Vierailija
25/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotta olisi vielä kitkuteltava menemään. Vähempikin riittäisi vaikka elämä onkin pääosin ihan ok.

Vierailija
26/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä sierraleonelaisena olisin varmaankin tullut Suomeen pakoon kuolemaa, istunut pari vuotta mukavassa vankilassa epäiltynä sotarikoksista, vapautunut todisteiden puuttuessa, nostanut satoja tuhansia koppikorvauksia ja elänyt herroiksi lopun elämäni.

Vierailija
27/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä sierraleonelaisena olisin varmaankin tullut Suomeen pakoon kuolemaa, istunut pari vuotta mukavassa vankilassa epäiltynä sotarikoksista, vapautunut todisteiden puuttuessa, nostanut satoja tuhansia koppikorvauksia ja elänyt herroiksi lopun elämäni.

Se on kyllä totta, että teillä persuilla on sotarikollisen luonne. Jos Suomi joutuisi sotaan, juuri te persut olisitte siviilien murhaajia.

Vierailija
28/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meinasin vauvana kuolla jos ei paikalle hälytetty lääkäri olisi tajunnut tilaani ja ymmärtänyt mitä piti tehdä.  Se oli 50-luvulla, joten Sierra  Leonessa olisin kuollut jo silloin.

Jos en olisi silloin kuollut, niin ihan varmaan sitten myöhemmin lapsena kuitenkin, sen verran sairaalloinen pentu olen ollut.  

Mutta tiedä häntä.  Ehkä olisin syntynyt uudelleen, jos se teoria on totta, ja eläisin nyt vauraasti jossain Monacossa tai  Luxenburgissa, tai Floridan auringon alla.  Tai jos synnyinkin uudelleen, ja elän nyt Suomessa....

Vierailija
29/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

33

Vierailija
30/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ford Sierra Subaru Leonessa henkeröinen olisi sitten varmaan lähtenyt jo viime vuonna.