Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisit sierraleonelainen, kuinka monta vuotta keskimäärin vielä eläisit, vai olisitko jo kuollut?

Vierailija
11.03.2016 |

WHO:n mukaan vuonna 2013 Sierra Leonen keskimääräinen elinikä oli 46 vuotta.

Kuinka kauan sinulla olisi siis jäljellä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, mutta ei Sierra Leonelaiset varmaan kovasti kuole nelikymppisinä vaan esim. lapsina varmaan kuolee moni ja sitten vanhuuden kynnyksellä. Näin ihan huomautuksena. Yleensä ne lapset ja vanhat kärsii. Sitten tietysti sisällissodissa ja lapsivuoteilla, mutta ne on taas nuorempia kans.

Vierailija
2/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedän kyllä, että keskiarvosta ei voi vetää yksi yhteen johtopäätöksiä, ja esimerkiksi lapsikuolleisuus laskee keskiarvoa. Ajattelin tämän vain tällaisena ajatusleikkinä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 vuotta

Vierailija
5/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne kuolee? Meri vieressä kuhisee kalaa

Vierailija
6/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vuotta

Vierailija
7/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta.

Vierailija
8/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin pieni ikä? Olisin jo kuollut ja kuopattu vuosi sitten...

Vierailija
9/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kuolee? Meri vieressä kuhisee kalaa

Häh, miten kalat mihinkään liittyy? Muutenkin päivän omituisin aloitus :)

Vierailija
10/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut varmaan vitutukseen koska länsijättiahneudet kalastaisivat eli riistäisivät kaikki tulot köyhältä maaltani. Muuten varmaan eläisin vielä, sillä en ole koskaan sairastanut mitään vakavaa. esim. antipioottikuureja en ole syönyt. Ylipainoisena länsimaalaisena olisin varmasti hyvä selviytymään tiukissa oloissa jossa ruuasta on pulaa. Luonteelta olen rauhallinen ja juoksen karkuun pienemmästäkin uhkaavista tilanteista eli välttelisin vaarallisia tilanteita ja ihmisiä.

Vierailija
11/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut jo. Sitä en vain ymmärrä, miksi ihmeessä noissa köyhissä ja sotaisissa maissa pukataan kakaraa kakaran jälkeen maailman, vaikka hyvä kun itse saadaan itselle ruokaa. Sitten niitä tyttölapsia myydään bordelleihin ja muuhun, että isi saa safkaa.

Vierailija
12/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuollut jo. Sitä en vain ymmärrä, miksi ihmeessä noissa köyhissä ja sotaisissa maissa pukataan kakaraa kakaran jälkeen maailman, vaikka hyvä kun itse saadaan itselle ruokaa. Sitten niitä tyttölapsia myydään bordelleihin ja muuhun, että isi saa safkaa.

Kulttuuri on erilainen, on normaalia tehdä paljon lapsia, ja niitä myös kuolee paljon. Tavalliselta kansalta puuttuu myös usein tietoa ehkäisystä ja se voi olla jopa kiellettyä. Naisen asema on usein huonompi, ja hän ei välttämättä voi itse päättää, haluaako lapsia ollenkaan. Asiaan ei ole yksinkertaista ratkaisua. Tarvittaisiin suuri yhteiskunnallinen ja hallinnollinen muutos, koulutusta ja valistusta. Usein näissä köyhissä maissa on vielä diktatuurinen ja korruptoitunut hallitus, joka ole kiinnostunut kansan voinnin edistämisestä.

Vierailija
13/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kuollut todennäköisesti jo synnytyksessä tai jos minä olisin jäänyt eloon niin äitini olisi kuollut. Jos olisin selvinnyt hengissä tähän ikään niin vuosia olisi vielä jäljellä 8 vuotta.. isoveljeni olisi kuollut jo 12 vuotta sitten ja mieheni ennen kuin tavattiin toisemme 17 vuotta sitten.

Vierailija
14/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis tääkin mamma jo tomuna. Nyt oon vaan romuna.

Vierailija
15/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä ja puoli vuotta armonaikaa. Mitäs tässä tekisi? En ehkä töitä viittis, lähen Espanjaan.

Vierailija
16/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/30 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ehkä kuollut kuusivuotiaana infektiosairauteen.

Vierailija
18/30 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuollut varmaan vitutukseen koska länsijättiahneudet kalastaisivat eli riistäisivät kaikki tulot köyhältä maaltani. Muuten varmaan eläisin vielä, sillä en ole koskaan sairastanut mitään vakavaa. esim. antipioottikuureja en ole syönyt. Ylipainoisena länsimaalaisena olisin varmasti hyvä selviytymään tiukissa oloissa jossa ruuasta on pulaa. Luonteelta olen rauhallinen ja juoksen karkuun pienemmästäkin uhkaavista tilanteista eli välttelisin vaarallisia tilanteita ja ihmisiä.

Miten kalastaminen liittyy mitenkään noiden köyhyyteen?

Maailmassa on monta sisämaavaltiota jotka voi vain haaveilla siitä kalamäärästä mitä noilla on jokatapauksessa käytössään kalasti länsimaa siellä Atlanttilla tai ei.

Vierailija
19/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö pääsi vapaaksi syyteistä?

Vierailija
20/30 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut vastasyntyneenä (päivän parin ikäisenä) varmaan jo yhteen vakavaan juttuun. Viimeistään siinä vuoden hujakoilla olisi henki lähtenyt, koska meinasi lähteä suomessakin (infektio) jota ei huomattu heti. Eli enpä olisi varmaan Sierra lonessa kauaa elänyt.