Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsenteon tuskaisuus

Vierailija
11.03.2016 |

Miten te muut kestätte lapsentekovaiheen?

Meillä kestänyt nyt puolisen vuotta ja tuloksena yksi varhainen keskenmeno. Jokaisen ovulaation aikaan kauhea stressi että tulikohan nyt harrastettua seksiä oikeaan aikaan ja kierron lopussa jännittää niin paljon että pari päivää menee itkeskelyyn että alkaako kuukautiset. Alkaahan ne ja itkettää taas vähän lisää. Joka kierrossa myös kuvittelen raskausoireita. Alkukierrosta on aina hetken varma olo että tällä kertaa onnistuu mutta kyllä sekon ovulaatioon mennessä karistuu pois.

En osaa oikein olla iloinen muiden vauvauutisista, onnittelen kyllä ja yritän vaikuttaa iloiselta. Kyselen vointeja ja muuta, mutta itsekseni harmittelen ja välillä itkenkin miksen itsekin voisi olla raskaana. Tekee niin pahaa että kohta varmaan täytyy lopettaa koko yrittäminen.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen raskaus oli kohdun ulkoinen ja leikattiin(olin 22 v.), toinen raskaus oli tuulimunaraskaus (29 v.). Jossain tässä välissä hakeuduttiin lapsettomuushoitoihin, kolmas raskaus meni kesken (33 v.), lapsettomuushoidot lopetettiin tuloksettomina. Mies vaihtui. Neljäs raskaus meni kesken (39 v.). Viides raskaus meni loppuun saakka ja hätäsektiolla sain kauniin tytön (40 v.). Kuudes raskaus meni kesken (44 v.).

Nyt 45-vuotiaana järjestin Essure-sterilisaation, joten ei enää raskauksia ja keskenmenoja minulle. Reilut parikymmentä vuotta mennyt näiden kanssa tuskaillessa, onneksi yksi syntyi täysiaikaisena ja terveenä.

Ymmärrän todella hyvin, kaikkien näiden kokemusten jälkeen, että lapsia ei noin vaan tehdä vaan niitä saadaan JOS saadaan.

Vierailija
42/56 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi asiaa tuli mieleen ketjua lukiessa...

Ensinnäkin on tosi kurjaa jotenkin "vertailla" kellä nyt on ollut rankkaa tai rankempaa tai tosi rankkaa ja kellä ei. Kaikkien kokemukset, on ne sitten mitä tahansa, on henkilökohtaisia kokemuksia, ei niitä oikein voi ulkopuolelta määritellä, "mikä nyt on oikeutettua murhetta ja mikä ei". Kunnioitetaan toisia, ite toivoisin et omat tuntemukset voi täällä kirjoittaa pelkäämättä "hyökkäystä"...

Toiseksi ovulaatiotesteistä on ollut puhetta puolesta ja vastaan. Itse suosittelisin niille joilla epäsäännölliset menkat! Ja jos seksiä ei pysty/ halua harrastaa ihan joka päivä... Hieman kalliiksi tuli itselle ostaa ne lukemattomat ovulaatiotestit mutta auttoi saamaan aina selville, koska hypätään vällyjen väliin. Ei tullut seksistäkään pakkojuttua, kun harrasti "oikeaan aikaan"...

Mulla, ovulaatiotestien ansiosta, onnasi kahden vuoden yrittämisen jälkeen (tai 2 vuotta tosissaan yritettiin, sitä ennen ilman ehkäisyä toiset kaks vuotta) ja nyt oon reilun vuoden ikäisen lapsen onnellinen äiti. Toivon niin kovasti että te muutkin onnistutte! Tsemppiä <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi. Sen jälkeen on ollut keskenmeno, kohtukuolema, keskenmeno ja kohdunulkopuolinen raskaus. Olen nyt tekemässä päätöstä, että tämä riittää minulle. Ei enää pää kestä. 

Vierailija
44/56 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka sanoo ettei tietty aika ole edes kauan kannattaa muistaa että ihmiset on erilaisia ja esim minulla on ollu todella kova vauvakuume yli kymmenen vuotta. Joskus sen takia itketty ja oltu masentuneita koska ensin ei elämässä olisi ollut tilaa lapselle ja sitten ei ollut miestä kenen kanssa se lapsi hankkia.

Siinä sitten yrität itse todella kovassa lapsikuumeessa ja sen aiheuttamissa kivuissa onnitella ja olla onnellinen kaikille lähipiirissä jotka raskautuu. Ja sen jälkeen käydä ristiäisissä jne ilman että pillahdat itkuun.

Lisäksi lähipiirissä oli muutama oho hupsista vauva kun miehen kanssa vihdoin päästiin yrittämään ja kun vauvan tulo kesti ja kesti ja muutama joutui abortinkin hankkimaan sen hupsista takia se todella sattui kun vihdoin testi näytti plussaa ja se meni kesken.

Vierailija
45/56 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon luullut olevani laiska kun haluttaa vaan joka toinen päivä. Ja ei ole keskenmeno haitannut. tunnistan oviksen lähestymisen ihan selkeästi siitä että mies alkaa näyttää tosi herkulta ja haluttaa ihan joka päivä. Eli totean olevani onnekas ja annan muiden hoitaa asiansa heille sopivammalla tavalla!

Vierailija
46/56 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tärppäs kolmannesta kierrosta, mutta jo ne kaksi aiempaa kiertoa olin ihan epätoivoinen ja hajalla. En voi kuvitellakaan miten hirveän ahdistavaa täytyy olla yrittää useita kuukausia/vuosia. Itselläni ei olisi varmaan pää kestänyt ollenkaan. Joten aika sitkeitä ja vahvoja olette.

Vierailija
47/56 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/56 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi meni hyvin, olihan se kiva harrastaa seksiä eikä ehkäisyn kanssa tarvinnut miettiä. Ensimmäisen vuoden jälkeen iski epätoivo, toisen vuoden jälkeen suru ja kolmannen vuoden jälkeen luovutin.

Lapsi syntyi neljä vuotta yrityksen aloittamisesta ja raskaus alkoi lopulta ihan luomusti.

Vierailija
49/56 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt aikalisä. Mitä, jos päättäisitte vaikka pitää pienen tauon yrittämisestä ja elää vain eteenpäin - ilman ehkäisyä kuitenkin? Voitte vaikka päättäö, milloin tosissaan yrittäminen taas jatkuu, jos pää ei muuten taivu taukoon.

Meidän yrittäminen alkoi keväällä 2008. Sitä ennen oltiin oltu ilman hormonaalista ehkäisyä vuodesta 2006 alkaen. En ole vielä koskaan tullut raskaaksi, vaikka takana on myös kaksi koeputkihoitoa. Tarkoitus ei ole vähätellä tuntemaasi ahdistusta, mutta omiin kokemuksiini peilaten voin sanoa, että ehdit kyllä ahdistua myöhemminkin, jos siihen todella on aihetta. Nyt teet itsellesi suuren palveluksen, jos asetat tilanteen mittasuhteisiin ja uskot asiantuntijoita, joiden mukaan suurimmalla osalla raskaus alkaa vuoden sisään ehkäisystä luopumisesta. Kun vieläpä olet jo kertaalleen onnistunut raskautumaan (keskenmenosta huolimatta) ennusteesi tulla äidiksi on varsin hyvä. Ja jos jotain ongelmia olisikin, toivoa on vielä vaikka kuinka paljon. Ja jos pahin tapahtuisi, eikä raskaus koskaan enää alkaisi - no, siitäkin voi selvitä. Tässä ollaan. Mut sulla ei ole vielä mitään - painotan, MITÄÄN - hätää. Jäitä hattuun.

Vierailija
50/56 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mun viesti ei helpota ketään sellasta, kellä joku ongelma on :'( mutta jos täällä on sellaisia, kellä ei mitään muuta ongelmaa ole kuin se, että ei tärppää niin annan oman vinkkini. Me yritettiin puoli vuotta, jonka jälkeen aloin odottamaan mutta pian tuli sydämen murskaava keskenmeno. Sen jälkeen kierto oli pitkään sekaisin, eikä vauvaa alkanut kuulua, laskeskelin ovista ja join greippimehua ja yritettiin kaikin keinoin. Olin jo varaamassa gynelle aikaa mutta ajattelin vielä viimeisen kierron kokeilla. No lopetin ensinnäkin oviksen tarkkailun ja muutenki sen "varmojen päivien" laskemisen, jotta oma stressaaminen vähentyisi. Sen lisäksi otin käyttöön vehnänalkioöljyn. Netistä löysin jonkun keskustelun, missä siitä luki hyviä kokemuksia. Suhtauduin tietenkin vähän kriittisesti, kun ei kaikkeen voi luottaa, mitä netissä sanotaan, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla ja ihollehan öljy on hyväksi vaikka siitä muuta apua ei olisikaan saanut. No alotin sitten öljyn ensimmäisenä kiertopäivänä, laitoin joka aamu yhden teelusikallisen puuron sekaan ja kappas, sen kuun lopussa tein posiitivisen raskaustestin ja nyt menossa rv 25. En tiedä vaikuttiko tämä öljy oikeasti, ihoa se ainakin paransi mutta suosittelen silti kokeilemaan, eihän siinä mitään menetä :) netin mukaan tämän öljyn sisältämä e-vitamiini vaikuttaa positiivisesti limakalvoihin. Ihan normi marketeista tai luontaistuotekaupoista saa tätä öljyä ja hintaa ei ollut kuin 8 euroa.

Vierailija
51/56 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ongelma on siinä, että yrittää liikaa. Saa itsensä ihan kauheeseen stressitilaan, kun pitää tikuttaa oviksia, tarkkailla oireita jne. 

Vierailija
52/56 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainoa ongelma oli tosiaan pco, eli miehessä ei ollut mitään vikaa. Söin letrozoleja (oikeasti syöpälääkkeitä mutta näitä käytetään epävirallisesti myös kasvattamaan munasoluja). Söin niitä aina keinotekoisesti luodun kierron alkupäivinä n.viikon ajan ja sitten ovulaatioajan lähestyessä kävin ultrassa jossa tsekattiin onko munasolu lähtenyt kasvamaan. Useimmiten sain vielä irtoamista vahvistamaan ovitrelle-piikin, jota pistelin pieninä annoksina pari päivää ja sitten ison satsin jonka tarkoitus oli irroittaa munasolu. Viidennestä kierrosta tärppäsi, vain yhdellä kertaa munasolu ei kasvanut lainkaan.

Lisäksi toki tutkittiin miehen sperma ja minun munanjohtimieni aukiolo. Jos viideskään kerta ei olisi toiminut, olisimme siirtyneet inseminaatioihin (jos vaikka munatorvien eteenpäinkuljetussysteemi ei olisi toiminut), siitä eteenpäin en oikein uskaltanut ajatella.

Tsemppiä, pco on oikeasti vain hidaste! Aikaa ei kannata haaskata huonojen lääkäreiden kanssa sähläämiseen, me menimme suoraan pco-ammattilaisen juttusille ja koen että saimme ihan super hoitoa, myös raskauden alkamisen jälkeen :).

Vierailija
53/56 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
54/56 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä takana nyt 9 kiertoa ilman ehkäisyä. Alkaa kyllä miettiä, että onko vikaa jossain.. No, gynekologi sanoi että esim. normi flunssa voi saada miehen sperman heikkolaatuiseksi. Tiedä sitten, luulen että ovuloin joka kuukausi mutta mistä sitäkään tietää. Kierto on suht säännöllinen 30. No, eihän se todennäköisyys tulla raskaaksi yhdestä kierrosta ole kun noin 20 %. Turhauttavaa! Tsemppiä kaikille yrittäjille.

Vierailija
55/56 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä takana nyt 9 kiertoa ilman ehkäisyä. Alkaa kyllä miettiä, että onko vikaa jossain.. No, gynekologi sanoi että esim. normi flunssa voi saada miehen sperman heikkolaatuiseksi. Tiedä sitten, luulen että ovuloin joka kuukausi mutta mistä sitäkään tietää. Kierto on suht säännöllinen 30. No, eihän se todennäköisyys tulla raskaaksi yhdestä kierrosta ole kun noin 20 %. Turhauttavaa! Tsemppiä kaikille yrittäjille.

Eli flunssa voi siis saada sperman huonolaatuiseksi jopa 3 kuukaudeksi...

Vierailija
56/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up