Miksei opiskelijat tee niin, että
Kun valmistuvat peruskoulusta/lukiosta pitävät pari vuotta välivuotta ja asuvat vielä vanhemmillaan ja tekevät hitokseen töitä, ja näillä säästörahoilla sitten opiskellaan niin ei tarvitse ottaa lainaa? Ja kaupankassalta löytyy kyllä aina töitä! Ja jos ei tarpeeksi tunteja niin siihen ottaa sitten toisen työn rinnalle vaikka Mäkkärin kassalta. Ilta-viikonloppuvuoroista tienaakin hyvin.
Kommentit (13)
Siksi, että vanhemmilla ei ole varaa elättää aikusia lapsia loputtomiin. Että tahtovat omiin oloihinsa ja itsenäistyä. Että niitä töitä ei ole kaikille.
Myös vanhemmat tahtovat joskus elää kahdestaan. Oi sitä päivää, kun seksiäkin saa harrastaa ilman aikuisten lasten kuulevia korvia!
Sanos muuta, mutta useimmille on niiiin tärkeä olla "itsenäinen" eli elää yhteiskunnan tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaupankassalta löytyy kyllä aina töitä!
Millä vuosikymmenellä sä elät?
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&tark…---
Itse jouduin osallistumaan perheen kuluihin omalta osaltani, kun asuin kotona välivuoden ja tein töitä. Eipä siitä minimipalkalla paljon säästöjä jäänyt.
Voi kumpa se olisikin niin helppoa. Oma välivuoteni (niitä oli vain yksi) meni seuraavasti: lähes puoli vuotta työttömänä, satoja hakemuksia lähettelin juurikin kauppoihin ja pikaruokapaikkoihin, tämän jälkeen sain töitä Burger Kingstä, luvattiin kokopäivä, käytännössä osa-aika, ei ollenkaan sunnuntaivuoroja, eli tuplapalkat jäi saamatta. Ekat 4 kk oli harjoitteluajan palkalla, 80% minimipalkasta, eli vähän vajaa 7 euroa. Aika nopeasti alkoi simputus ja työpaikkakiusaaminen. Sinnittelin loput puoli vuotta, ja olin henkisesti niin rikki että en jaksanut edes harkita toisen työn hakemista ja tekemistä siinä sivussa. Vuoden saldo, vaikka kaiken yritin säästää ja kotona asuin oli vähän reilu 4 000 euroa (riitti yliopistossa vajaan kahden vuoden menojen pakkaamiseen)
Mä tein noin, mutta multa loppui työt vuotta ennen kuin sain opiskelupaikan. Firmaan tuli yt:t, joten mun sopimusta ei tietenkään jatkettu.
Vierailija kirjoitti:
Kun valmistuvat peruskoulusta/lukiosta pitävät pari vuotta välivuotta ja asuvat vielä vanhemmillaan ja tekevät hitokseen töitä, ja näillä säästörahoilla sitten opiskellaan niin ei tarvitse ottaa lainaa? Ja kaupankassalta löytyy kyllä aina töitä! Ja jos ei tarpeeksi tunteja niin siihen ottaa sitten toisen työn rinnalle vaikka Mäkkärin kassalta. Ilta-viikonloppuvuoroista tienaakin hyvin.
Koska silloin pitäisi tehdä itse jotain oman elmisensä eteen ja se on opiskelijoille myrkkyä.
Suomalaiset opiskelijat ovat tottuneet liian hyvää ja saamaan kaiken ilmaiseksi nenänsä eteen.
Sitten valitetaan sen jälkeen että kun Suomessa valmistutaan neuvottekeakouluista todella vanhoina. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevintä saada nuori nopeasti korkeakouluun, nopeasti valmistumaan sieltä ja nopeasti sinne oman alan töihin. Hukkaan heitettyä resurssia jos älykäs nuori jolla olisi rahkeita vaikka mihin laitetaan mäkin/kaupan kassalle vuosiksi ja siitä vasta opiskelemaan.
Ei tuo välttämättä huono idea ole, jotkut opiskelijat tekevätkin tuota, mutta ei niitä työpaikkoja löydy jokaiselle opiskelijalle. Miksi valtiovalta edellyttää että opiskelijoiden pitäisi mennä töihin ja säästää tulevien vuosien varalle? Eikö samalla logiikalla YT-neuvotteluissa potkut saaneelle pitäisi sitten sanoa että: "No sähän olet ollut vuosia töissä, elä niistä kertyneillä säästöillä tai ota työttömyyslaina!"
Terveiset Salosta! Täällä ei ole hommia. Ei edes kaupan kassalla tai siivouksessa. Täältä on pakko lähteä, ensin opiskelemaan ja sitten muualle hommiin.
Jos kaupan kassan ja hampparibaarin töitä riittää kaikille, niin miksei työttömät tee niitä? Lisäksi iso osa ihmisistä asuu pienemmillä paikkakunnilla, joilla hommia on teineille aivan minimaalisesti, kun ei edes OLE niitä mäkkejä ja hesejä kuin korkeintaan 1 kpl. Itse hain aikoinaan isohkosta kaupungista myyjän hommia melkein vuoden, ennen kuin tärppäsi - ja mulla oli kuitenkin työkokemusta alalta. Sekin paikka oli 4-20h/viikko sopimuksella, että eipä siitä elinkustannusten jälkeen säästöön jäänyt senttiäkään.
Olisiko se sinusta, ap, kansantaloudellisesti järkevää? Sehän nostaisi valmistumisikää parilla vuodella. Valtio on ponnistellut saadakseen ihmiset aiemmin työelämään. Miksi kansantalouden kannattaisi pitää tulevia opettajia ja lakimiehiä kolmekymppiseksi asti poissa näistä tulevista töistään?
Kassalle pääsee aina, nollasopimus kun ei työantajaa sido, mutta voihan sitä sanoa, että on se työpaikka.
Millä vuosikymmenellä sä elät?