Avarakatseisten ihmisten ahdasmielisyys
Onkohan tämä lisääntynyt, vai ovatko silmäni avautuneet tälle ilmiölle vasta viime aikoina? Tarkoitan siis ihmisiä, jotka kannattavat näennäisesti hyviä asioita: korostavat yhteiskunnallista tasa-arvoa, puhuvat lasten ja naisten oikeuksien puolesta, ovat tiedostavia kuluttajia ja puolustavat vapautta ja yksilön oikeuksia. Kyllähän te kaikki näitä tyyppejä tiedätte, niitä näennäisesti hyviä "zen-ihmisiä".
Mutta sitten kun sattuu sellaisen porukan lähipiiriin, niin pinta alkaa paljastua. "Eihän nyt enää KUKAAN syö muuta kuin luomua?!" "Siis oikeastiko muka kysyt miehesi mielipidettä asiasta x?!" "Käyttääkö joku oikeasti päivittäin meikkivoidetta?!" Jne, näitä riittää. Lopulta nämä ihmiset ovatkin ihan yhtä natseja kuin natsit itse, eivätkä tule yhtään ajatelleeksi, saatika ymmärtäneeksi, että ihmiset ovat erilaisia.
Ja siis yleisesti ottaen tietty asenteellisuus on ihan ok, sillä on täysin luonnollista korostaa itselleen tärkeitä asioita. Ongelma näissä elämäntapainkkareissa on kuitenkin se, että he mieltävät itsensä suvaitsevaisiksi ja ymmärtäväisiksi yli-ihmisiksi, vaikka ovat ihan yhtä ahdasmielisiä kuin kaikki muutkin. Sen roolin takaa halveksitaan ja dissataan sitten ihan häpeilemättä. Eivätkö he itse näe tätä ristiriitaa?
Kommentit (37)
14 ja 15, kiitos itsellenne :)
t: 12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset vaan ymmärtäisi, että kulutuspäätöksillä ON väliä. Ite oon just tollanen perushippi joka ei tykkää katsella, kun muut syö kidutettujen eläinten ruumiita jne., mutta olen hiljaa. Päänsä sisällä kyllä suurin osa hipeistä tuomitsee epäeettiset valinnat. Ihan niin kuin suurin osa ihmisistä tuomitsee lemmikkieläinten kaltoinkohtelun.
Jos mietit, millainen ihminen voi olla teurastamolla töissä, kannattaa miettiä millainen ihminen voi tukea sitä.
Jos nämä suomalaiset hipit osaisivat myös suhteuttaa sen miten suuri merkitys on 5 milj. ihmisen kulutuspäätöksillä maapallolla ja miten siihen voisi kehittää ns. porkkanaa, että ihmiset valitsisivat toisin.
Sen sijaan nämä avarakatseiset-hippiuunot vain ruikuttavat, valittavat, syyllistävät ja näyttävät olevansa ns. parempia ihmisiä muille. Te ette vain osaa ettekä opi. Ikuisen pätemisen sijaan.
Varmaan on parempi, että kaikki osallistutaan sinun ihannoimiin kidutustalkoisiin. Kyllä kyllä. Onpa avarakatseista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aina huvittavaa, että mm. meitä maalaisia sanotaan ahdasmielisiksi, junteiksi ja tietenkään maalta ei voi tulla avarakatseisia ihmisiä :). Se on vain pääkaupunkiseudun kuplassa elävien oikeus.
Elämme täällä hyvin luonnonmukaista elämää mm. lähiruokaa, metsien ja järvien antimet jne., energiaratkaisut talossa on viimeistä huutoa ja säästeliäitä, autoja on pakko olla ja nekin ovat pieniä ja vähäpäästöisiä jne.
Itse kuljen työn puolesta pitkin Eurooppaa (ja lähiaikoina pitkin maailmaa), käyn usein pääkaupunkiseudulla, mutta haluan asua Suomen maaseudulla vaikka olen asunut ulkomaillakin yht. n. 10 vuotta. Teemme itse puusta ja muista materiaaleista paljon sisustus/koristeratkaisuja, ostamme vain pitkäikäisiä esineita (ei tarvitse remontoida/sisustaa jatkuvasti taloa). Emme matkusta juuri minnekään ja ei ainakaan lentokoneella. Ja paljon muuta.
Joskus aina näkee mm. pääkaupunkiseudulta tuttuja ja kuulee heidän "trendi-avarakatseisuus" -vaahtoaan... ei heillä ole kyllä usein aavistustakaan miten luonnon kanssa eletään ja miten maailmalla ihmiset ajattelee, elää ja voi. Matkustamalla sitä ei näe paskaakaan.
Kylläpä kehuin itseäni :). Tosiasiassa en oikeassa elämässä ota edes kantaa näiden kuplassa eläjien lässytyksiin enkä jaksa enää edes kuunnella näitä. Puhukoon puupölkky toisille puupölkyille.
Minä taas tunnen paljon maalaisia, jotka kuluttavat paljon, eivät lainkaan elä luonnonmukaisesti (esim. viljele omaa ruokaansa tai kierrätä), ajavat suurilla autoilla (joita taloudessa on ainakin kaksi) tekevät paljon lapsia, ja kyllä, matkustavat ulkomaillekin. Samaan tapaan tilaavat netistä ulkomailta sisustusjuttuja ja vaatteita, eivät kalasta (tai verkottavat koko joen suun salaverkoillaan), eivät kunnioita luontoa tai osaa "eräillä" yhtään enempää kuin se punavuorelainen hipsterikään. Sen sijaan tunnen paljon kaupunkilaisia, jotka kierrättävät kaiken mahdollisen, eivät omista autoa, viljelevät omaa ruokaansa ja kunnioittavat luontoa, eivät tee kuin max kaksi lasta jne.
Et mitä jos ihmisiä onkin erilaisa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aina huvittavaa, että mm. meitä maalaisia sanotaan ahdasmielisiksi, junteiksi ja tietenkään maalta ei voi tulla avarakatseisia ihmisiä :). Se on vain pääkaupunkiseudun kuplassa elävien oikeus.
Elämme täällä hyvin luonnonmukaista elämää mm. lähiruokaa, metsien ja järvien antimet jne., energiaratkaisut talossa on viimeistä huutoa ja säästeliäitä, autoja on pakko olla ja nekin ovat pieniä ja vähäpäästöisiä jne.
Itse kuljen työn puolesta pitkin Eurooppaa (ja lähiaikoina pitkin maailmaa), käyn usein pääkaupunkiseudulla, mutta haluan asua Suomen maaseudulla vaikka olen asunut ulkomaillakin yht. n. 10 vuotta. Teemme itse puusta ja muista materiaaleista paljon sisustus/koristeratkaisuja, ostamme vain pitkäikäisiä esineita (ei tarvitse remontoida/sisustaa jatkuvasti taloa). Emme matkusta juuri minnekään ja ei ainakaan lentokoneella. Ja paljon muuta.
Joskus aina näkee mm. pääkaupunkiseudulta tuttuja ja kuulee heidän "trendi-avarakatseisuus" -vaahtoaan... ei heillä ole kyllä usein aavistustakaan miten luonnon kanssa eletään ja miten maailmalla ihmiset ajattelee, elää ja voi. Matkustamalla sitä ei näe paskaakaan.
Kylläpä kehuin itseäni :). Tosiasiassa en oikeassa elämässä ota edes kantaa näiden kuplassa eläjien lässytyksiin enkä jaksa enää edes kuunnella näitä. Puhukoon puupölkky toisille puupölkyille.
Minä taas tunnen paljon maalaisia, jotka kuluttavat paljon, eivät lainkaan elä luonnonmukaisesti (esim. viljele omaa ruokaansa tai kierrätä), ajavat suurilla autoilla (joita taloudessa on ainakin kaksi) tekevät paljon lapsia, ja kyllä, matkustavat ulkomaillekin. Samaan tapaan tilaavat netistä ulkomailta sisustusjuttuja ja vaatteita, eivät kalasta (tai verkottavat koko joen suun salaverkoillaan), eivät kunnioita luontoa tai osaa "eräillä" yhtään enempää kuin se punavuorelainen hipsterikään. Sen sijaan tunnen paljon kaupunkilaisia, jotka kierrättävät kaiken mahdollisen, eivät omista autoa, viljelevät omaa ruokaansa ja kunnioittavat luontoa, eivät tee kuin max kaksi lasta jne.
Et mitä jos ihmisiä onkin erilaisa?
Niinhän ne onkin. Eikä riipu siitä missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset vaan ymmärtäisi, että kulutuspäätöksillä ON väliä. Ite oon just tollanen perushippi joka ei tykkää katsella, kun muut syö kidutettujen eläinten ruumiita jne., mutta olen hiljaa. Päänsä sisällä kyllä suurin osa hipeistä tuomitsee epäeettiset valinnat. Ihan niin kuin suurin osa ihmisistä tuomitsee lemmikkieläinten kaltoinkohtelun.
Jos mietit, millainen ihminen voi olla teurastamolla töissä, kannattaa miettiä millainen ihminen voi tukea sitä.
Jos nämä suomalaiset hipit osaisivat myös suhteuttaa sen miten suuri merkitys on 5 milj. ihmisen kulutuspäätöksillä maapallolla ja miten siihen voisi kehittää ns. porkkanaa, että ihmiset valitsisivat toisin.
Sen sijaan nämä avarakatseiset-hippiuunot vain ruikuttavat, valittavat, syyllistävät ja näyttävät olevansa ns. parempia ihmisiä muille. Te ette vain osaa ettekä opi. Ikuisen pätemisen sijaan.
Varmaan on parempi, että kaikki osallistutaan sinun ihannoimiin kidutustalkoisiin. Kyllä kyllä. Onpa avarakatseista.
Tässä oikein ahdasmielisen avarakatseisen prototyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Avarakatseisuus lisääntyy vain ymmärryksen kautta. Ap ei ehkä ymmärrä, että hänen paheksumalleen kansanosalle vaikkapa eläinten tehotuotanto tai naisten esineellistäminen voi olla iso ongelma. Kaikki ihmiset eivät ole yhtä herkkiä kaikille asioille eikä ap ehkä ole kokenut tarpeelliseksi miettiä minkä takia hänen ärsyttävä kaverinsa koettaa ajaa omaa luomuagendaansa hänellekin, joskus vähän ikävällä tavalla. Ehkä ap:n kaveri pitää ap:ta niin pinnallisena ihmisenä, että ei viitsi perustella luomuvalintojaan eettisillä näkökohdilla vaan pyrkii vetoamaan ap:n laumasieluisuuteen, eli väittää, että esim. eläinten tehotuotanto ei ole muodikasta eikä kukaan itseään kunnioittava ihminen enää osta kidutustuotteita.
Nostan vilpittömästi hattua ihmisille, joilla on paloa ja aikaa puhua eläintenoikeuksista! Olen joskus ollut vuosia Animalian jäsen, mutta nykyisin olen Unicefin kuukausilahjoittaja pikkusummalla, en tosin mainosta sitä missään.
Luomun suosiminen on sekin tosi hyvä juttu, etenkin jos vielä luomu on lähellä tuotettua! Usein allergikotkin voivat syödä luomua vapaammin. Minulla ei ole allergioita, eikä liikaa rahaa, siksi ostan lähinnä edullisimpia elintarvikkeita.
Jos joku kokee olevansa parisuhteessakin vapaa vain korostamalla totaalista itsemääräämisoikeutta, niin olkoon niin, vaikka itse kunnioitan kyllä ihan vapaaehtoisesti myös puolisoni mielipidettä, olenhan hänet aikoinaan valinnut elämänkumppanikseni.
Naturellina meikkaamatta ja tukka kampaamattakin saa kulkea, edes hajusteiden välttäminen ei minua häiritse. Ihailen ihmisiä, jotka ovat nahoissaan niin itsevarmoja! Itse en halua haista pahalle, ja huonon ihoni takia haluan myös meikata päivittäin, jotta tunnen itseni viehättävämmäksi.
"Avarakatseisuus lisääntyy vain ymmärryksen kautta". Kenen ymmärrystä tässä nyt pitäisikään kasvattaa?
Ap
Olen huomannut saman. Yksi entinen ystäväni oli tällainen "avarakatseinen" ja monesti vaahtosi ideologioistaan.
Opiskelimme samaa alaa ja olimme tunteneet jo aika monta vuotta. Hän sitten pyysi minua erääseen tapahtumaan ja sanoin, etten voi lähteä kun olen samana viikonloppuna lähdossä yhteen seurakunnan järjestämään tapahtumaan.
Ystäväni sai kauhean kohtauksen siitä kuinka ei voi enää olla ystäväni koska uskovat ovat kauhean ahdasmielisiä ja tuomitsevia. Kumma sinänsä kun seurani oli kelvannut jo vuosia, mutta sitten yllättäen muutuin niin kovin ahdasmieliseksi... (En ollut aiemmin puhunut vakaumuksestani tälle ystävälle.) No oikeastaan ihan hyvä, että tuo tuttavuus päättyi.
Tuli mieleen se yksi feissarimokien päivitys. Jossa etsittiin kämppistä kommuuniin. Kaikille avoin tarjous, elä ja anna muiden elää jne.
Sitten pari päivää myöhemmin selviää että ihan vääränlaiset ihmiset ovat kyselleet asunnosta. Kämppiksen on oltava täysvegaani (tuleva kämppis ei saisi edes työskennellä kaupassa tai ravintolassa, jossa myydään ei-vegaanisia tuotteita).
Nämä niinkutsutut avarakatseiset eivät ole avarakatseisia, vaikka luulevat itsestään niin. Sen voi ihan sanoa ääneenkin heille ;). En tosin usko että kukaan ihminen on sanan varsinaisessa merkityksessä avarakatseinen. Niin kauan kuin ihminen on inhimillinen olento (moraalikäsitys jne), ei ole avarakatseisuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avarakatseisuus lisääntyy vain ymmärryksen kautta. Ap ei ehkä ymmärrä, että hänen paheksumalleen kansanosalle vaikkapa eläinten tehotuotanto tai naisten esineellistäminen voi olla iso ongelma. Kaikki ihmiset eivät ole yhtä herkkiä kaikille asioille eikä ap ehkä ole kokenut tarpeelliseksi miettiä minkä takia hänen ärsyttävä kaverinsa koettaa ajaa omaa luomuagendaansa hänellekin, joskus vähän ikävällä tavalla. Ehkä ap:n kaveri pitää ap:ta niin pinnallisena ihmisenä, että ei viitsi perustella luomuvalintojaan eettisillä näkökohdilla vaan pyrkii vetoamaan ap:n laumasieluisuuteen, eli väittää, että esim. eläinten tehotuotanto ei ole muodikasta eikä kukaan itseään kunnioittava ihminen enää osta kidutustuotteita.
Nostan vilpittömästi hattua ihmisille, joilla on paloa ja aikaa puhua eläintenoikeuksista! Olen joskus ollut vuosia Animalian jäsen, mutta nykyisin olen Unicefin kuukausilahjoittaja pikkusummalla, en tosin mainosta sitä missään.
Luomun suosiminen on sekin tosi hyvä juttu, etenkin jos vielä luomu on lähellä tuotettua! Usein allergikotkin voivat syödä luomua vapaammin. Minulla ei ole allergioita, eikä liikaa rahaa, siksi ostan lähinnä edullisimpia elintarvikkeita.
Jos joku kokee olevansa parisuhteessakin vapaa vain korostamalla totaalista itsemääräämisoikeutta, niin olkoon niin, vaikka itse kunnioitan kyllä ihan vapaaehtoisesti myös puolisoni mielipidettä, olenhan hänet aikoinaan valinnut elämänkumppanikseni.
Naturellina meikkaamatta ja tukka kampaamattakin saa kulkea, edes hajusteiden välttäminen ei minua häiritse. Ihailen ihmisiä, jotka ovat nahoissaan niin itsevarmoja! Itse en halua haista pahalle, ja huonon ihoni takia haluan myös meikata päivittäin, jotta tunnen itseni viehättävämmäksi.
"Avarakatseisuus lisääntyy vain ymmärryksen kautta". Kenen ymmärrystä tässä nyt pitäisikään kasvattaa?
Ap
Villieläimet mahtaa olla mielestäsi todella ahdasmielisiä; nehän syö toisiaan.... tosin, ne elävät luonnonmukaisesti :)
Tästä ketjusta tuli huomattavasti hupaisampi, kuin mitä aloituksen perusteella osasi arvatakaan.
Kysehän taitaa olla vain siitä, että sanaa "avarakatseinen" käytetään merkityksessä "oikean mielipiteen omaava". En tiedä miksi ihmiset alkavat käyttää sanoja väärässä merkityksessä.
Itse pidän itseäni avarakatseisena ihmisenä vaikka en ole mikään intohimoinen luomuhippi joka julistaa totuuksiaan kaikille.
Olen kuitenkin harrastuksen kautta tutustunut näihin hienoihin ihmisiin ja mukavaa porukkaa ovat olleet siihen asti kunnes satuin keskustelemaan väärän ihmisen kanssa bussipysäkillä.
Sellainen alkoholisoitunut vanhempi mies, josta kyllä näkyi päälle päin että viina on pidemmän aikaa maistunut tuli juttelemaan ja mikä siinä oli hauskoja juttuja kuunnellessa.
Valitettavasti samaan aikaan ohi käveli muutama näistä todella suvaitsevaisista ihmisistä.
Jo kaukaa näin, että huomasivat minut ja hymy huulilla sieltä katseltiin, mutta kun huomasivat missä seurassa seison, alkoi paniikinomainen vilkuilu kaikkiin muihin suuntiin ja oltiin kuin ei huomattaisikaan :D
Jos vieressäni olisi ollut vaikka maahanmuuttaja olisi suhtautuminen ollut aivan eri, mutta kai se on niin, että vain oikeanlaisia asioita pitää suvaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Villieläimet mahtaa olla mielestäsi todella ahdasmielisiä; nehän syö toisiaan.... tosin, ne elävät luonnonmukaisesti :)
Öö, mitä? Okei, let's play along. Ahdasmielisyyttä olisi vaatia villieläimiä noudattamaan vegaania elämäntapaa, välttämään yksityisautoilua ja perinteisiä sukupuolirooleja, koska SE NYT VAIN ON OIKEIN. Sen sijaan en tee niin, koska ymmärrän villieläinten tarpeiden olevan erilaiset kuin omani. Tosin jos ilmoitan, että missiona elämässä minulla on villieläinten yksityisautoilun lopettaminen, niin sitten julistaminenkin olisi ok.
Ap
Minä luulen, että ikä tuo viisautta. Nuorena tuppaa herkästi ajattelemaan mustavalkoisesti asioista: "joko teet kuten minä, tai teet väärin".
Toisaalta epäilen, että tuollaiset ehdottomat ihmiset eivät edes ajattele olevansa suvaitsevaisia, vaan toimivansa eettisesti.
Eli voi toimia ympäristön tai vaikkapa tasa-arvon kannalta paremmin tai huonommin, eikä siinä edes tarvitse suvaita tapoja, jotka itsessään ovat haitallisia (vaikkapa saastuttavat luontoa tai sortavat naisia tai vammaisia).
Toisin sanoen ehdoton suvaitsevaisuus ei ole mikään itseisarvo, jos sillä ylläpidetään huonoja ja haitallisia ja epäoikeudenmukaisia tapoja.
Äärimmäinen kärjistys: miksi ihmeessä pitäisi suvaita vaikkapa murhia ja raiskauksia? No pidä.
Tietenkin voi aina kysyä, oikeuttaako mikään eettinen valinta katsomaan muita nenänvarttaan pitkin.
Minusta kukaan ei ole IHMISENÄ parempi vähäisten elämäntapavalintojensa ansiosta, mutta kyllä: voi taputtaa itseään päälaelle ja ajatella, että "olen tehnyt eettisen valinnan syömällä luomua, ja olen SIINÄ pikkuisessa suhteessa parempi kuin se, joka syö tehotuottettua lihaa. Maksan valinnastani korkeamman hinnan kaupassa, miksipä en saisi tuntea tyytyväisyyttä sen suhteen, koska tiedän, että luomutuotannossa kotieläimillä on paremmat oltavat!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oikein ahdasmielisen avarakatseisen prototyyppi.
Toisin sanoen "ahdasmielinen avarakatseinen" on mielestäsi henkilö, joka on kanssasi eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
12:n viesti on yksi syy miksi tätäkin palstaa jaksaa joskus lukea. Ihanaa, että tänne jaksaa kirjoitella ihmisiä, jotka ovat oikeasti ajatelleet asiat jos ei loppuun, niin ainakin pitkälle.
Kiitos!
12 viesti on huonosti piilotettua propagandaa. Medialukutaitoa kiitos teille kaikille muille paitsi tuon kirjoittajalle, joka on itse nro12.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12:n viesti on yksi syy miksi tätäkin palstaa jaksaa joskus lukea. Ihanaa, että tänne jaksaa kirjoitella ihmisiä, jotka ovat oikeasti ajatelleet asiat jos ei loppuun, niin ainakin pitkälle.
Kiitos!
12 viesti on huonosti piilotettua propagandaa. Medialukutaitoa kiitos teille kaikille muille paitsi tuon kirjoittajalle, joka on itse nro12.
Ai miten avarakatseista. Tälläkin kirjoittajalla on heti päässään kielteinen ja tässä tapauksessa myös väärä käsitys todellisuudesta, jota sitten esittää ainoana totuutena, selvästi pätemistarkoituksessa. Aivan kuten avarakatseisuudellaan pätevät ahdasmieliset.
Kaikki valinnat eivät ole "yhtä hyviä", sehän on selvää. Mutta vapautta ja hyvyyttä korostava ihminen ei julista omaa totuuttaan oikeaksi, vaan hyväksyy ja yrittää ymmärtää muidenkin valintoja. Vähintään pitäisi osata antaa olla.
Mutta ei julistamisessakaan ole mitään ongelmaa, jos myöntää ihan reilusti, että tavoitteena on painostaa muutkin tiedostavaan kuluttamiseen. Ongelma tulee siinä, että on MUKAsuvaitsevainen ja MUKAyksilönvapauden asialla. Sädekehä kiiltää, kun ollaan niin rakkaudellisia, mutta oikeasti ollaankin ihan yhtä julmia ja ilkeitä kuin muutkin. Se on epärehellistä, luihua. Mietin vaan, että hoksaako tämmöiset ihmiset sitä itse.