Kun HAMMASSÄRKY ISKEE illalla, on olemassa keinot...
Hammassärkyhän iskee usein iltaisin tai viikonloppuisin, kun hammaslääkärin akuuttivastaanotto ei ole auki. Säryn voi lopettaa kotikonstein kuin seinään, ja mennä sitten akuuttiin kun se seuraavan kerran aukeaa.
1. Kurkumiini. Kun maustehyllyssä on kurkumiinia, sitä voi ottaa teelusikallisen ja sekoittaa lasissa muutamaan tippaan vettä. Syntyy jähmeä tahna, joka laitetaan särkevän hampaan päälle. Tahnan voi myös syödä, kurkumiini on tulehduskipulääkettä vastaava yrtti.
2. Viina. Aivan kuten kurkumiinia, on myös äärimmäisen raakaa viinaa aina jokaisella kotona. Ota kulaus viinaa, purskuttele suussa kelpo tovi ja sylje pois, ettet tulisi känniin. Viina turruttaa hermonpäät ja tappaa bakteerit.
3. Vetysuperoksidi. Ainakin blondeilla on vetysuperoksidia kotona. Puoli teelusikallista 3 %:sta ainetta kipeän hampaan päälle muutamaksi minuutiksi, ja kipu lähtee.
Muitakin kotikonsteja on, kuten luontaistuotekaupasta saatava neilikkaöljy, joka on ehkä kotikonsteista se kaikkein tehokkain - kunhan sitä ei annostele liikaa... Katso itse:
http://naturalsociety.com/home-remedies-for-toothache-natural-toothache…
Kommentit (6)
Neilikkaöljy on ÄÄRIMMÄINEN keino, eikä sitä pitäisi käyttää kuin vasta viimeisenä keinona!
Kurkumiini onkin ihmeaine ja sitä on inkiväärissäkin.
Inkivääristä ihan lyhyt selostus linkissä, oikein pätevä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/24/tiesitko-taman-inkivaarista
Lääkkeellinen inkivääri
Inkivääri sisältää liudan ainesosia, kuten kapsaisiinia, beta-karoteenia, kurkumiinia, salisylaattia ja kaffeiinihappoa, jotka kaikki vähentävät kipua ja tulehdusta. Sanotaankin, että inkivääri on yksi luonnon parhaita omia lääkkeitä esimerkiksi erilaisia tulehdustauteja vastaan. Kiinassa inkivääriä on käytetty jo ammoisista ajoista myös reumatautien hoitoon, ja nykyäänkin inkivääriuutteita käytetään lievittämään reumaattisten sairauksien aiheuttamaa kipua ja edistämään nivelten notkeutta. Inkivääri voikin olla oiva apu reuman tukihoitona.
Paitsi en minä saanut ihan helposti hammassärkyä taintumaan, työnsin raastettua inkivääriä vuorotellen kokonaisen neilikan kanssa suuhun...
Kauhealta maistuu.
Sitten ibuprofeenia, ei meinannut aluksi sekään tehota.
Kaikki nämä on pelleilyä jos kunnolla särkee. Kipu lähtee opiaateilla mutta meillä harvemmin niitä on kotona. No okei, kunnon änkyräkänni kyllä auttaa. Ibu+parasetamoli combo on joskus auttanut, mutta totuushan on että jos joku juuri on vaikka tulehtunut ja särkee niin silloin sitä särkeee.
Kyypakkaus! Sieltä ne muutamat tabletit naamaan ja lasi vettä päälle niin kipu lähtee hetken päästä.
Mites mä saan mun hammassäryn pois, kun ongelmana on vielä ikenen sisässä oleva viisaudenhammas?