Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vegaani äiti?

Ihan tavallinen äiti
10.03.2016 |

Olen viimepäivinä pohtinut kasvissyöntiä ja sitä, että miten vegaani elämäntapa toimii lapsiperheessä.
Itse siis syön lihaa ja käytän eläinperäisiä tuotteita, mutta en haluaisi tehdä sitä enää. Ällöttää syödä "kuolleen eläimen lihaa", niin hassulta kun se kuulostaakin. En haluaisi, että yksikään eläin kuolee sen takia että voin syödä sen, kun ihminen voi elää myös ilman lihaa.

Tiedän, että mieheni ei halua alkaa vegaaniksi ja haluaisin että myös lapsi saa syödä lihaa ja päättää ihan itse jos tahtoo alkaa kasvissyöjäksi. Meillä on kissoja ja koira, jotka myös syövät päivittäin raakaa lihaa, eikä sitä voi niiltä pois ottaa, koska eivät voi elää kasvisruokavaliolla.

Pohdinkin siis tässä, että miten perhe voi toimia niin että yksi jäsen voi elää vegaanisti. En halua käyttää edes kosmetiikkaa joka on testattu eläimillä, saatika sitten syödä eläimen lihaa. Ihan eettisistä syistä siis.

Tiedän, että tämä aloitus saa varmasti monta alapeukkua, mutta what ever.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile laittaa vegaaniruokaa esim. kerran viikossa! Jos eettinen kala ja riista on ok, niitä myös.

Ja eikö noista eettisistä valinnoista voisi ihan keskustellakin sen miehen ja lasten kanssa?

Terv. vegtaristiäiti

Vierailija
2/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta lapsikin voi olla kasvissyöjä ja ajoittain käyttää esimerkiksi lihaa, jos välttämättä haluaa. Meillä syödään todella usein vegeruokaa ihan kaikki, tosin miestä ei taloudessa asu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile laittaa vegaaniruokaa esim. kerran viikossa! Jos eettinen kala ja riista on ok, niitä myös.

Ja eikö noista eettisistä valinnoista voisi ihan keskustellakin sen miehen ja lasten kanssa?

Terv. vegtaristiäiti

Kalaa en syö ollenkaan, koska en pidä sen mausta mutta en haluaisi enää syödä mitään eläintä/elänperäistä.

Miehen kanssa olen keskustellut monestikkin näistä eettisistä valinnoista  ja tällähetkellä suosimme luomua ja suomalaisia tuotteita. Mies on sanonut, että voisi alkaa vegaaniksi jos ei pitäisi lihasta niin paljon. Hän siis rakastaa lihan makua ja se on hänen herkku siinä missä toiselle suklaa.

Lapsi on meillä niin pieni, ettei vielä osaa keskustella. :D

Mutta siis varmasti alan kokkailla vegaaniruokia, edes sen kerran viikossa!

-ap

Vierailija
4/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Teet hienon päätöksen. Olen itse vegaani ja kotona asuvat vielä teini-ikäiset sekasyöjälapset. Olen ollut nyt 20 vuotta kasvissyöjä, siitä suurimman osan lakto-ovo-vegetaristi ( eli maitotuotteet ja kananmuna ok). Ei mitään ongelmia, hieman suunnittelua kokkailuun vaan. Eli muuten voi syödä aika vapaasti, jättää vain lihan pois tai korvaa annoksistaan tofulla, soijapihveillä jne. Viimeisen vuoden aikana olen jättänyt pikkuhiljaa pois myös maidon ja munat, lapset tekevät liharuokaa jos haluavat, eivätkä siitä valita. Sekä ex-mieheni ja entinen miesystäväni olivat lihansyöjiä, mutta tykkäsivät kokkailla kasvisruokaa minullekin ja kunnioittivat valintaani, eikä minua häirinnyt heidän lihan syöntinsä. Tsemppiä 😊!

Vierailija
5/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet äijältäsi mällit kerran päivässä niin saat tarvittavat ravinteet. Lapselle en suosittele samaa.

Vierailija
6/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Teet hienon päätöksen. Olen itse vegaani ja kotona asuvat vielä teini-ikäiset sekasyöjälapset. Olen ollut nyt 20 vuotta kasvissyöjä, siitä suurimman osan lakto-ovo-vegetaristi ( eli maitotuotteet ja kananmuna ok). Ei mitään ongelmia, hieman suunnittelua kokkailuun vaan. Eli muuten voi syödä aika vapaasti, jättää vain lihan pois tai korvaa annoksistaan tofulla, soijapihveillä jne. Viimeisen vuoden aikana olen jättänyt pikkuhiljaa pois myös maidon ja munat, lapset tekevät liharuokaa jos haluavat, eivätkä siitä valita. Sekä ex-mieheni ja entinen miesystäväni olivat lihansyöjiä, mutta tykkäsivät kokkailla kasvisruokaa minullekin ja kunnioittivat valintaani, eikä minua häirinnyt heidän lihan syöntinsä. Tsemppiä 😊!

Vegaanimuijat on parhaita! Anaali käy aina!

Vierailija
7/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielessä pyörii myös se, jos en pidäkkään esim. tofusta. Uskokaa tai älkää en ole koskaan edes maistanut, vaikka tämä ajatusmaailma on ollut aina melkeimpä sama. Olen aina syönyt lihaa, enkä ajatellut kasvissyöntiä vaikka sydän sanoo niin. Myös se, että mies on surkea kokki pyörii mielessä. Saisi opetella itse tekemään omia liharuokiaan, vaikka luultavasti minäkin sille kokkailisin sillointällöin.

-ap

Vierailija
8/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan maistanut tofua, käytän lähinnä linssejä, papuja, soijapapuja jne. proteiininlähteinä. Quornia ajattelin kokeilla ja esim. seitania.

Vierailija
9/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira voi muuten elää kasvisruualla, mutta kissa on lihansyöjä ja tarvitsee sitä. :) Voithan sä opetella kokkaamaan vegaaniruokaa itsellesi ja ehkä saisit myös miehen innostumaan siitä vähän enemmän. :) Lapselle sama juttu, vähennä lihaa ja lisää kasviksia hänen ruokavaliossaan. Pärjäät hyvin ilman tofuakin (olen ollut vegaani parisen vuotta ja en todellakaan voi sietää tofua :D). 

Kysy toki jotain jos mietityttää ja muista syödä TARPEEKSI!!! Tärkein syy miks ihmiset luopuu vegaaniudesta :(

Vierailija
10/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira voi muuten elää kasvisruualla, mutta kissa on lihansyöjä ja tarvitsee sitä. :) Voithan sä opetella kokkaamaan vegaaniruokaa itsellesi ja ehkä saisit myös miehen innostumaan siitä vähän enemmän. :) Lapselle sama juttu, vähennä lihaa ja lisää kasviksia hänen ruokavaliossaan. Pärjäät hyvin ilman tofuakin (olen ollut vegaani parisen vuotta ja en todellakaan voi sietää tofua :D). 

Kysy toki jotain jos mietityttää ja muista syödä TARPEEKSI!!! Tärkein syy miks ihmiset luopuu vegaaniudesta :(

Meillä taas koiralla tärkein ruoka on liha, ja oikestaan elää melkeinpä raakaruualla. Jotenkin musta tuntuu, että se voi paremmin kun saa lihaa. On vilja-allerginen.

Mutta siis, mietityttää kyllä monikin asia, esim. herkuttelu. Ilmeisesti monissa karkeissa on eläinperäisiä ainesosia, esim.liivate. Millä kasvissyöjä herkuttelee?

Syön tälläkin hetkellä tosi vähän herkkuja, mutta sillointällöin on kiva syödä jotain karkkia/suklaata.

Hyvät reseptit myös kiinnostaa! Jos jollain on jotain hyviä ja helppoja reseptejä mielessä, saa ehdottaa.

Esim. kasvismuffinseja ajattelin leipoa tässä jokupäivä.

-ap

Vierailija
11/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlettaa ahkerasti, esimerkiksi Forks over knives löytyy paljon vegaanireseptejä. Itse tykkään raakasuklaasta :)

Vierailija
12/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vegaanituotteet.net/

Tuolta löytyy pitkät listat täysin kasviperäisiä ruokia ja herkkuja! Auttaa kaupassa käyntiä kun osaa suoraan valita tuotteita, eikä tarvitse lukea tuoteselostuksia :)

Vierailija
13/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas koiralla tärkein ruoka on liha, ja oikestaan elää melkeinpä raakaruualla. Jotenkin musta tuntuu, että se voi paremmin kun saa lihaa. On vilja-allerginen.

Mutta siis, mietityttää kyllä monikin asia, esim. herkuttelu. Ilmeisesti monissa karkeissa on eläinperäisiä ainesosia, esim.liivate. Millä kasvissyöjä herkuttelee?

Syön tälläkin hetkellä tosi vähän herkkuja, mutta sillointällöin on kiva syödä jotain karkkia/suklaata.

Hyvät reseptit myös kiinnostaa! Jos jollain on jotain hyviä ja helppoja reseptejä mielessä, saa ehdottaa.

Esim. kasvismuffinseja ajattelin leipoa tässä jokupäivä.

-ap

Kannattaa liittyä facebookissa sipsikaljavegaanit -ryhmään, sieltä saa paljon vinkkejä!

Tämä kannattaa myös vilkaista: http://www.vegaanituotteet.net/ 

Vierailija
14/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vinkeistä! Tuli hyvämieli ja itsevarmempi olo, että mäkin pystyisin olemaan täysin vegaani. Tuskin kertarysäyksellä lopetan kaikkia eläinperäisten tuotteiden käytön, mutta pikkuhiljaa. Huomenna käyn kosmetiikkani läpi ja luultavasti heitän roskiin kaikki mitkä on eläintestattuja. Onpahan hyvä syy ostaa uusia ;)

-ap

Vierailija
15/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen vuoden aikana itsekin siirtynyt miehen kanssa vegaaniruokavalioon ja vinkkinä voisin antaa että opettelee maustamaan ruokaa ennenkuin tuomitsee. Esim. jauheliha ei maistu juuri miltään ilman mausteita, kuten ei tofukaan. Itse suosin paljon aasialaisia ruokia, niihin löytyy paljon suoraan vegaanisia reseptejä ilman sen kummempia kikkailuja.

Myös lasagne soijarouheesta on hyvä ja nopea perussafka vaikka en mitenkään erityisemmin soijarouheen mausta pidäkään mutta tässä se peittyy hyvin mausteiden alle. Puhumattakaan siitä kuinka paljon halvempaa se on verrattuna jauhelihaan. Itse valmistan soijarouheen paistinpannulla, ensin annan hetken paistua kuivana ja sitten lisään vettä niin paljon että koostumus on jauhelihamainen.

Minun lemppari vegaaniherkut on lakut (useimmat vegaanisia, mutta kannattaa silti tsekata ainesosaluettelo), nämä on hyviä sillä niitä saa kaikista pienimmistäkin kioskeista ja tuppukylistä makeannälän yllättäessä. Suklaanhimoon toimii oreo- keksit, joita nykyään saa ainakin prismoista ja citymarketeista.

Vierailija
16/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsikaljavegaaneihin minäkin kuulun 😊. Karkkeja on paljon ilman liivatetta, rohkeasti tutkimaan tuoteselosteet. Ja on toki muutakin kuin tofu, kaikki eivät siitä tykkää: Oikeastaan on sinusta kiinni haluatko karsia kaiken eläinperäisen maitoa myöten vai olla "vain" lihaton, kalaton ja liivatteeton ( mikä voi olla aluksi helpompaa). Älä luovuta, onneksi nykyään on paljon tietoa, reseptejä ja monipuolisia tuotteita 😊. T. Se aiempi vegaanimutsi.

Vierailija
17/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu, että vihaan vegaaneja.

Vierailija
18/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Täällä yksi toinen vegeäiti myös. Olen elänyt vegetaristina nyt noin 6 vuotta ja vegaanina noin 3. Poikani on 2v. ja syö pääasiassa vegaanisesti. Mun mies ei ole vegaani tai edes kasvissyöjä, mutta syö paljon mun tekemiä kasvisruokia ja loppujen lopuksi hänkin kuluttaa aika vähän eläintuotteita. Meille se ei ole koskaan ollut ongelma, että syödään eri tavalla, mies kunnioittaa mun päätöstä olla vegaani ja ymmärrän itsekin sen, että hän haluaa satunnaisesti herkutella lihalla (kuten joku muukin täällä sanoi tätä omasta miehestään niin munkin miehelle liha on tosi suurta herkkua). Mies on kuitenkin vähentänyt lihansyöntiä todella paljon lähiaikoina, alan melkein pikkuhiljaa epäillä, että hänestäkin vielä kuoriutuisi vegaani :D

Kun kysyit ap, että miten vegaanit herkuttelevat niin on yllättävän monia herkkuja, jotka ovat vegaaneja! Tosiaan joku tänne linkkasikin jo vegaanituotteet.net-sivuston, se on tosi kätevä! Esimerkiksi Oreo-keksit, monet perunalastut, popcornit, lakritsit ja tummat suklaat ovat vegaanisia :) Yllätyksekseni olen myös huomannut, että jotkut pakastepullat ja esim. purkki-croissantit ovat vegaanisia myös. Myös vegaanisia jäätelöitä löytyy paljon (Ben ja Jerry'skin toi tänä vuonna Jenkeissä markkinoille mantelimaitoon tehtyjä jäätelöitä ja toivoisin tosi paljon, että niitä saatais tänne Suomeenkin!). 

Myös tosi monet leivonnaiset voi muuttaa vegaaneiksi ihan super helposti mm. kaurakermaa/maitoa ja banaaneja tai vichyä (kananmunankorvikkeena) käyttäen :) Suuri osa leivontamargariineistakin on jo valmiiksi vegaanisia. 

Lopuksi laitan tähän vielä linkin Ellen Fisherin (kahden pojan vegaani äiti) blogin, siellä on tosi paljon hyödyllistä tietoa ja hyviä reseptejä! http://mangoislandmamma.com/blog/

Vierailija
19/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee mun lempi sipsit on vegaaneja! Tuli katsottua tuolta sivustolta. Tällä hetkellä en käytä maitoa muutenkaan, ja munia en pysty syömään. Ensimmäinen ajatus on että "tämä on kanansikiö".

Vielä kun saisi miehenkin innostumaan tästä kunnolla. Uskon, että hän mielellään syö kasvisruokaa, mutta ei koskaan pysty luopumaan lihasta kokonaan.

-ap

Vierailija
20/25 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, onnittelut hyvästä päätöksestä ja hyvistä perusteluista. Vaikutat suhtautuvan asiaan järkevästi ja realistisesti, minkä olen havainnut olevan todella tärkeää vegaanisessa elämäntavassa pysymisessä. Ideologiapäihtymys on ihana tunne, mutta kovin pitkälle se ei kanna :)

Alkua varmasti helpottaa jos ei ole ollut lihan suurin ystävä alunperinkään, mutta valkuaiskasvit ym. "erikoisruuat" todellakin saattavat maistua alkuun oudolta. Jokainen uusi ruoka-aine vaatii harjoittelua niin kokkauksen kuin makumieltymysten suhteen. Etukäteen sitä ei kannata pelätä. On hyvä lähteä ihan vain googlettamaan reseptejä joista itse pitää, lisäämällä hakusanan vegan/vegetarian - lopputulos ei välttämättä ole mikään menestys, mutta joka kerta oppii hieman hahmottamaan, mikä saattaisi toimia paremmin. Ja ajan kanssa oppii koko ajan jotain uutta (yksi nettikeskustelupostaus ei todellakaan riitä selittämään kaikkea niitä mahdollisuuksia mitä vegaanilla on). Suosittelen alkuun sivustoja fineli.fi, vegaanituotteet.fi ja vegaaniliitto.fi. paljon tiivistettyä, hyödyllistä ja käytännöllistä tietoa suomeksi josta tiedonhakua on hyvä jatkaa.

Eri ruokavalioden yhdistäminen samassa perheessä on mahdollista toteuttaa ilman ylenpalttista vaivannäköä, mutta siihen vaikuttaa paljon se, mitä ruokavaliota tarkalleen ottaen jokainen noudattaa ja millaisia reseptejä arjessa käytetään. Ehkä helpointa on lähteä siitä, mitä kaikki syövät (tässä tapauksessa viljat/peruna/kasvikset ym. "tavis" kasviperäiset aterianosat) ja valmistaa ne yhteen, erikseen vain sen osan mikä eroaa (eli liha-, muna- ja maitotuotteet/pavut, linssit, tofu ym. ja kasvivaihtoehdot maitotuotteile). Ja vaikka kenenkään ei ole pakko luopua lihasta vain koska kumppani luopuu, kannattaa selvittää voiko hän kuitenkin tukea sinua siirtymisessä esim. joustamalla maitotuotteiden vaihtamisella kasvipohjaisiin versioihin tai syömällä kasvisruokaa parilla aterialla viikossa - edes väliaikaisesti, koska asia on sinulle tärkeä. Ajan myötä asiasta kyllä tulee normaali osa arkea, jonka olemassaoloa ei edes erityisemmin ajattele. Oikeasti!

Mutta: jos tavoite on siirtyä vegaaniksi mahdollisimman pian, tulee ottaa huomioon paitsi se kuuluisa b-12-vitamiini, myös jodi: Ilman lehmänmaitoa (johon siis sitä on suomessa lisätty) sen saanti riippuu paljon merilevän ja ruokasuolan käytöstä, joista kumpikaan ei ole yksistään kaikista turvallisin jodin lähde luotettavuuden ja/tai terveellisyyden kannalta katsoen. Muut B-vitamiinit ja lysiini saattaa myös olla ongelma, mikäli valkuaiskasvien ja täysjyväviljojen käyttöä syystä tai toisesta rajoitetaan kovin vähäiseksi. Rauta tai kalsium periaatteessa saattavat myös tuottaa ongelmia, mutta nämä ovat jo harvinaisempia: Rautaa on runsaasti mm. linsseissä, monissa pavuissa, täysjyväviljoissa ja vihreissä vihanneksissa (joista osa taas on enemmänkin kalsiumpitoisia). Tieteelliset tutkimukset osoittavat, ettei rauta ole normaalisti ongelma nimenomaan maidottomissa kasvisruokavalioissa ja ettei yli 500mg kalsiuminsaanti vegaaniruokavaliolla vaikuta esim. luuntiheyteen tai osteoporoosiriskiin haitallisesti. Ja yleisesti ottaen, vegaaniruokavalio sisältää enemmän kuitua, vähemmän kolesterolia ja tyydyttynyttä rasvaa sekä kaloreita ravintokoostumukseensa nähden, mikä lopputulemana tekee kasvispohjaisista ruokavaliosta erittäin terveellisen vaihtoehdon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan