Vuoden jatkunut kutina - mistä voi johtua?
Liki vuoden jatkunut ihon kutina. Ei ihottumaa, ei näppyjä. Ei allergioita, ei lääkityksiä. Kutinaan ei auta minkäänlaiset rasvat tai antihistamiinipillerit. Pyykinpesuaineet vaihdettu allergiaystävällisiin - ei apua. Kutina kokoaikaista esiintyy päivin ja öin, ja jokapaikassa, pahiten kuitenkin kasvoissa mutta myös jalkapohjissa ja jalan syrjissä/varpaissa, reisissä, käsivarsissa, vatsassa ja selässä. Kohdat eivät punoita eikä niissä ole minkäänlaisia näppyjä tai pilkkuja.
Kutina ei ole tarttunut samassa taloudessa asuviin tai tuttaviin joita usein tapaa.
Lääkärissä käyty noin 9kertaa. Julkisen puolen ihotautilääkäreillä sekä yksityisillä iholääkäreillä terveystalossa, mehiläisessä.. Kukaan ei ole osannut sanoa mitään, aina vaihdettu antihistamiinivalmiste vain toiseen. Kaikki kaupungin yksityiset iholääkärit käyty läpi.
Syyhy hoidettu "varmuudenvuoksi" 3 eri kertaa Nix-rasvalla ja shampoolla, samassa taloudessa asuvat kaikki hoidettu ja vaatteet ja tekstiilit käsitelty asianmukaisesti. Kutina ei ole poistunut näilläkään hoidoilla.
Lääkäri tutkinut ihoa mikroskoopilla, ei näy syyhypunkkeja tai muitakaan kutinan aiheuttajia. Alkaa tulla hulluksi - mistä ihmeestä tämä kutina johtuu?
Kutina on luonteeltaan "liikkuvaa" kuin jokin "hyppisi" ihon pinnalla paikasta toiseen. Pahinpina kertoina kutina on jopa hieman pistelevää kuin muurahaisia juoksisi pitkin ihoa pienesti nipistellen. Yhdessä kohtaa kutina esiintyy vain pienen hetken ja sitten vaihtuu toiseen kohtaan. Suurennuslasilla, valaistuksilla ym. Itse tutkittu ihoa.
Muutaman kerran kun olen kutinakohtaa sormilla hieronut, sormiin on jäänyt pienenpieniä mustia pyöreitä "muruja"/hippuja, noin 1-2mm kokoisia pikimustia. Olen ottanut niitä kirkkaaseen teippiin kiinni ja vienyt yksityiselle ihotautilääkärille, hän mikroskoopilla tutkinut ja sanonut ettei osaa sanoa mitä ovat koska mustilla muruilla ei ole mitään yhteneväistä ulkomuotoa mikroskoopilla katsottuna eivätkä näytä eloperäiseltä.
Kaikki veriarvot hyvät, maksakokeet, kilpirauhaskokeet, sokeriarvot ym hyvät.
Mitä ihmettä tämä on? Kutina on todella epämukavaa ja aika ajoin niin voimakasta että olo sietämätön.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan päänsisäistä. Veikkaisin niin.
Viimeksi lääkäri oli tainnut todeta niin, mutta ap:lle ei kelvannut se vastaukseksi.
Diagnoosi oli väärä ja lääkäri itse sen perui.
Viimeksi lääkäri oli tainnut todeta niin, mutta ap:lle ei kelvannut se vastaukseksi.