Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuen leikkaukset, syysi ettet voi ottaa lainaa ja käydä töissä?

Vierailija
10.03.2016 |

En ymmärrä tätä valitusta näistä leikkauksista. Joo onhan se ikävää toki, että joutuu käymään enemmän vaikkapa töissä tai ottamaan lainaa.. Siltikin on minusta aivan naurettavaa valittaa, koska lainan saaminen on järjestetty siten että sen varmasti saa rahoittaakseen opiskelujaan. Eri asia sitten on miltä se lainan ottaminen tuntuu, tai on tuntumatta mutta siinä on yksi toimiva ratkaisu. Työssäkäynti on myös aika yleistä opiskelija tuttavieni parissa, sekään ei ole aivan huono vaihtoehto. ;)

Nyt on vaan niin, ettei ilmaista rahaa saa enää niin paljoa kuin ennen on saanut ja siihen pitää tottua. Suomessa opiskelu on kuitenkin ilmaista, ja jos ei olisi silloin vähävaraisilla olisi oikeasti vaikeuksia päästä opiskelmaan. Nyt näin ei ole, kaikki on itsestä kiinni.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kohonnut elintaso on tehnyt tehtävänsä. Opiskelijat eivät ole enää tilapäisestikään opintojensa ajaksi valmiita luopumaan siitä elintasosta, jota nauttivat asuessaan lapsuudenkodissaan vanhempiensa kustantamina. Tasa-arvoon ja jakamattomaan opiskeluoikeuteen vetoaminen on pelkkää hurskastelua.

Vierailija
2/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kussut luottotietoni ja töitä en ole saanut ja olen muutenkin koulussa 8-13h päivässä 5-6 päivää viikosta. Kotonakin pitäis vielä ehtiä opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia ajatuksia täällä. On se nyt kumma, jos ei nuori ihminen jaksa töitä tehdä tai osaa suhtautua tilanteeseen siten, että se on VÄLIAIKAINEN.

Vierailija
4/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin, mutta miksi opiskelijoiden kuuluu saada niin paljon vähemmän kuin työttömien ja toimeentulotuella elävien? Laitetaan heillekin tuki lainaksi?

Myöskään, ei ole järkevää että opinnot pitkittyy kun aletaan tekemään töitä ohessa. Sen lisäksi tietyillä aloilla nopea valmistuminen on huomattavasti helpompaa kuin toisilla, joten näitä pitäisi jotenkin suhteuttaa.

Vierailija
5/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia ajatuksia täällä. On se nyt kumma, jos ei nuori ihminen jaksa töitä tehdä tai osaa suhtautua tilanteeseen siten, että se on VÄLIAIKAINEN.

Nyky-yhteiskunnassa se köyhänä oleminen vaan tuppaa olemaan pysyvää. Työpaikan saaminen ei ole varmaa, pikemminkin varmaa on vain työttömäksi jääminen vaikka olisi opiskellut useamman tutkinnon. Siinä tilanteessa pitää olla täysi aivovammainen, jos menee ja ottaa kymppitonnien lainan. Ehei, ketään ei voi pakottaa lainanottoon!

Vierailija
6/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kussut luottotietoni ja töitä en ole saanut ja olen muutenkin koulussa 8-13h päivässä 5-6 päivää viikosta. Kotonakin pitäis vielä ehtiä opiskella.

Kuulostaa ikävältä tuo luottotietojen menetys, mutta elämä on valintoja täynnä. Ja sinä olet tehnyt omasi. Mielestäni yhteiskunnan ei kuulukaan sillä varjolla, että itse mokailet kustantaa näitä töppäilyjäsi. Kuulostaa aika uskomattomalta tuo 13h koulupäivä 6 päivää viikossa, missä opiskelet?

Vierailija
7/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä töitä kun saakin kaikki halukkaat opiskelijat automaattisesti, or not! Viis opintojen viivästyksestä, jos töitä on mutta pakkolaina on väärin kun ei ole takeita takaisinmaksukyvystä. Aivan eri asia kuin joku (kohtuullisella kokoinen) asuntolaina, jonka lyhennykset vastikkeineen ovat yleensä halvempia kuin vastaavan kokoisen vuokra-asunnon vuokrat.

Vierailija
8/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät työttömät vain mene töihin?

Vierailija
9/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siitä onnekas että olet oikeutettu toimeentulotukeen koska lainaa et saa. Yleistyyköhän luottotiedoista opintojen ajaksi eroon hankkiutuminen, koska tällä varmistetaan toimeentulotuen saaminen.

Vierailija
10/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisin?

Vierailija
11/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin, mutta miksi opiskelijoiden kuuluu saada niin paljon vähemmän kuin työttömien ja toimeentulotuella elävien? Laitetaan heillekin tuki lainaksi?

Myöskään, ei ole järkevää että opinnot pitkittyy kun aletaan tekemään töitä ohessa. Sen lisäksi tietyillä aloilla nopea valmistuminen on huomattavasti helpompaa kuin toisilla, joten näitä pitäisi jotenkin suhteuttaa.

Ensimmäisestä olen aivan samaa mieltä kanssasi, mutta ne eivät nyt ole kuitenkaan aivan vertailukelpoisia tässä keskustelussa.

Tuo opiskelupaikankin valinta on oma, ja nuo asiat tulisi ottaa huomioon opiskeluja suunnitellessa.

Vierailija
12/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelijoiden muka pitäisi saada enemmän? Suurin osa heistä ei ole ehtinyt juurikaan edes veroja maksaa yhteiskunnan hyödyksi, kun ovat niin nuoria. Työttömistä monet taas ovat maksaneet sekä isosti veroja, että myös osin itse kustantaneet työttömyysturvansa kassan jäsenmaksua maksamalla.

Opintotuen taso on ihan paikallaan. Sitä voi sitten jokainen nostaa oman tarpeensa mukaan ottamalla a) lainaa tai b) tekemällä töitä opintojen ohessa.

Vierailija
13/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä tuo luottotietojen menetys, mutta elämä on valintoja täynnä. Ja sinä olet tehnyt omasi. Mielestäni yhteiskunnan ei kuulukaan sillä varjolla, että itse mokailet kustantaa näitä töppäilyjäsi. Kuulostaa aika uskomattomalta tuo 13h koulupäivä 6 päivää viikossa, missä opiskelet?

Amk:ssa. Opiskelen kahden vuosikurssin opintoja yhtä aikaa, joten päivät on täynnä.

Vierailija
14/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siitä onnekas että olet oikeutettu toimeentulotukeen koska lainaa et saa. Yleistyyköhän luottotiedoista opintojen ajaksi eroon hankkiutuminen, koska tällä varmistetaan toimeentulotuen saaminen.

Se on yleistä jo nyt. Opiskelijat pyrkivät tietentahtoen luottotiedottomiksi, jotta Kela voisi todeta että opintolainaa ei voi saada ja pääsevät siten toimeentulotuen piiriin. Huomattavasti kätevämpää kuin lainan ottaminen eikä synny myöskään takaisinmaksuvelvollisuutta.

Vierailija
15/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas mustavalkoinen ja naiivi näkökulma asiaan. Selvästikään et ole kovinkaan hyvin perillä siitä millaista opiskelijaelämä on, etenkään tänä päivänä kun tuo opintoraha-asumistuki+laina riittää entistä vähempään. Kaikille opiskelijoille ei ole tarjolla työpaikkoja opiskelun ohella. Kaikilla aloilla ei ole mahdollista opintojen ohella työskennellä niin paljoa että sillä elättäisi itsensä. 

Lainan ottaminen pelottaa varmasti monia, sillä enää koulutus ei ole tae tulevasta työpaikasta. Suurelle osalle laina on silti pakollinen ratkaisu. Yhteensä lainaa ja tukia voi saada n. 860 €, jolla ei kovinkaan leveää elämää pysty elämään. Systeemissä vaikeuttaa myös tulorajat, joilla opiskelijaa estetään esim. kesän aikana tienaamasta niin, että säästöillä eläisi myös talven yli. Ja nyt kun vaadittujen opintojen määrää taas nostetaan, tarkoittaa se sitä että aikaa työntekoon on entistä vähemmän. Moni opiskelija tekee nyt jo 6-7 päiväistä viikkoa (sillä usko tai älä, opiskelu on monesti rankempaa kuin työnteko), miksi opiskelijoita siis pitäisi rankaista vielä lisää? 

Vierailija
16/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en minäkään ymmärrä. Jos tuki on itselle liian pieni, niin silloin mennään töihin tai otetaan lainaa. Tai molemmat. On vaan totuttu tähän, eikä ole tullut mieleen ettei tilanne ole jatkuva ja että nyt itseltä vaaditaan enemmän.

Vierailija
17/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisin?

Miksi työttömille maksetaan mitään tukia? Pitäisi antaa vaan lainaa, joka sitten maksetaan takaisin, jos joskus vielä viitsii töitä tehdä.

Vierailija
18/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisestä olen aivan samaa mieltä kanssasi, mutta ne eivät nyt ole kuitenkaan aivan vertailukelpoisia tässä keskustelussa.

Tuo opiskelupaikankin valinta on oma, ja nuo asiat tulisi ottaa huomioon opiskeluja suunnitellessa.

Opiskelupaikkaa ei vain valita. Sinne haetaan tuhansien muiden kanssa ja vain parhaimmat pääsevät. Se näkyy jo nyt; parhaiten työllistäville aloille hakee hyviä hakijoita moninkertaisesti enemmän ja pääsykokeisiin luetaan vuosia. Ihan oikeasti jos tällä hetkellä aina täydellisesti työllistävä on lääkis, niin miksi ketussa kaikkien opiskelijoiden pitäisi hakea sinne? Ei olisi enää työllistävä jos 10 000 opiskelijaa alottaisi sen vuosittain. Jo tällä hetkellä kaikki aloituspaikat yhteenlaskettuna kaikille aloille on niitä vähemmän kuin mitä ihmisiä ilman tutkintoa hakee. Voidaan vähentää tutkintopaikkoja, enemmän ihmisiä jää ulkopuolelle pyörittelemään peukaloitaan. Käsittämätöntä syyttelyä että jos et pääse niihin tasan kolmeen työllistävään alaan, olet tuomittu velkavankeuteen. Lisäksi ei voi tietää miten työllistyminen 10 vuoden päästä näyttää, onko se sittenkin oma vika? Esim. lääkiksen paikkoja on miltei kaksikertaistettu 15 vuoden aikana. Tulevaisuudessa lääkärien tarve teknologiastumisen myötä voi tulla laskemaan radikaalisti.

Vierailija
19/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia vaativampi lapsi, jolle jo normaalipituiset on miltei liikaa. 2h päivässä koulumatka itsellä. Ja vähintään 80% läsnäolovelvollisuus. Joo olen ottanut lainaa, kun töitä en voi samalla tehdä.

Vierailija
20/74 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suorittanut kandin jo ulkomailla ja on velat niskassa. Jos päättäisin tehdä maisterin Suomessa niin en todellakaaan lähtisi enää opiskelemaan lainarahalla.

Mutta yleisesti miksi ihmeessä opiskelijoiden pitäisi maksaa peruseläminen lainarahalla? Jos vedotaan siihen, että opiskelu on väliaikaista. Niin mitä työttömyys sitten on? Eikö senkin perusajatuksena ole saada ihmiset töihin. Jos on pitkäaikaistyöttömiä niin ehkä heidät pitäisi saada sitten takaisin koulunpenkille opiskelemaan uutta ammattia lainarahalla. Eri asia työkyvyttömät ym. mutta miksi opiskelijat ovat jotenkin heikomassa asemassa kuin työttömät? Täysin käsittämätöntä. Ja mitä tulee työnhakuun, niin meillä on monia ammattikorkeakoulua ym. pienillä paikkakunnilla, joissa ei vaan yksinkertaisesti riitä töitä kaikille. Varsinkin kun yrittäkyyskin on Suomessa aika byrokraattista niin sekään ei ole opiskeluaikana mitenkään vartenotettava vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme