Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvimaa 2016 (puutarhahäärääjät tänne <3)

Vierailija
10.03.2016 |

Jos sulle/teille tulee tänä vuonna kasvimaa, mitä kaikkea meinaatte kasvattaa? Missä vaiheessa alatte laittaa siemeniä multaan?

Meille tulee ainakin perunaa, tomaattia, sipulia, kurkkua, kaalia, kukkakaalia, salaatteja, porkkanaa, palsternakkaa, herneitä, papuja, mansikkaa ja lanttua. Ei ole iso piha, mutta kivasti saadaan mahtumaan.

Muita puutarhakärpäsen puraisemia paikalla?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanaa, perunaa, salaattia, yrttejä ja mansikkaa ainakin. Minitomaatteja voisi yrittää myös kasvattaa. Joko ne pitäisi laittaa itämään?

Vierailija
2/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatit pitää kylvää multaan nyt, koska kasvatusaika on noin 10 viikkoa. Itse ostan torilta, teknisten ongelmien takia (muutamme majaa). Viljelen mökillä, jonne on 30 minuutin matka.

Meillä on kasvihuoneessa aina tomaattia ja basilikaa. Kasvimaalla aina porkkanaa, palsternakkaa, lehtikaalia, pinaattia, purjoa, valkosipulia ja sipulia, koska niitä kuluu paljon. Herne on välttämätöntä. Tänä vuonna kokeilen härkäpapua. Perunaa tulee n. 30 neliölle ja se riittää hyvin talveksi. Muuten on lähinnä monivuotisia, eli herukkapuskat, raparperi, mansikkaa, lipstikkaa, ruohosipulia, oreganoa. Oregano kylväytyy itsekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aarin kokoinen vuokrattu palsta, tärkein kasvatettava siellä ovat pavut. :) Monenvärisiä porkkanoita ajattelin kokeilla, salaattia ja varsinkin vuonankaalia laitan myös. Lapsille herneitä. Avomaan kurkkuja, kesäkurpitsaa, joku Halloweenkurpitsa varmaan myös; on ihan hauskaa kasvattaa sellainen alusta asti itse. :)

Lehtikaalia olen muutamana vuonna kasvattanut ja laitan sitä taas. lisäksi punaista suippokaalia - vaatii paljon tilaa ts. hyötysuhde ei ole kovin korkea mutta olen silti tykännyt pari kpl kasvattaa itse. Parsakaalia tulee myös, ihan hyvin ovat aiempina vuosina onnistuneet. Tänä vuonna kokeilen semmoista parsakaalin ja kukkakaalin välimuotoa myös, en kyllä muista mikä se on oikealta nimeltään.

Punasipulisa laitan sinne täne, siitä meillä syödään kesän mittaan varsia ja sitten syssymmällä korjataan varsinaiset sipulit.

Maissia meinaan laittaa myös, samaan penkkiin salkopapujen kanssa. Viime vuonna kasvoivat ihan hyvin mutta eivät ihan ehtineet kypsäksi asti. Ekat taimet veinliian aikaisin palstalle > paleltuivat joten uusi erä pääsi kasvimaalle turhan myöhään. Ja olihan tuo aika haasteellinen kesä mutenkin.

Tomaatit ja paprikat tulee mulla parvekkeelle ja ostan ne valmiina taimina. Ei meinaa taimikasvatustila oikein riittää. :)

Vierailija
4/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvatan vain kukkia sekä jotain yrttejä. Basilika, sitruunamelissa ja risiini itäneet, tänään laitan kelloköynnökset ja punahatut.

Vierailija
5/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mustajuuri, joka on ollut jo kaksi vuotta pystyssä vuodenaikojen muuttumisesta huolimatta, niin voiko sitä enää syödä? Ollut siis ulkona avokasvimaalla ja tuntuu viihtyvän erittäin hyvin. Laiskuuttani jätin sen keruun viimeiseksi kaksi vuotta sitten ja siellähän ne edelleen on 😊

Vierailija
6/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiva tällainen ketju! Kiitos, aloittaja!

Kehotan kokeilemaan fenkolia, se on yllättävän helppo. Olen laittanut taimista (4-5 vk kasvatus), mutta nyt kokeilen myös suorakylvönä. Purjo alkoi menestyä viime vuonna, kun ruohosilppukate antoi voimaa. Salaatteja tietysti, ja yrttejä. Minttukasvusto viihtyy omalla rajatulla alueellaan ja siitä saa koko kesän teetä ja maustetta. Pitäisi vain kuivata talveksi. On satoisa.

Vielä täällä 5-vyöhykkeellä pitää odotella lumen sulamista, mutta te etelän immeiset pääsette varmaan jo huhtikuussa kylvämään salaattia, sehän itää viileässäkin.

Vierailija
7/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kiva tällainen ketju! Kiitos, aloittaja

Kehotan kokeilemaan fenkolia, se on yllättävän helppo. Olen laittanut taimista (4-5 vk kasvatus), mutta nyt kokeilen myös suorakylvönä.

Kiitos vinkistä. Ostanpa siemeniä.

Vierailija
8/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin tomaatit eilen :) Unohdin tosta listasta yrtit! Tietysti pitää ainakin tilliä, ruohoipulia, basilikaa ja persiljaa kasvattaa!

ap

Vierailija
9/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fenkolia! Miten se unohtui! Meillä oli viime kesänä muutama ja niistä tuli ihan hirveän suuria :D Kuivasin monta pussia sitä silppua ja olen käyttänyt sosekeittoihin. On tosi hyvää! niitä tupsuja me syötiin ihan sellaisenaan salaatissa.

Maa-artisokkaa tekisi mieli kokeilla. Onko kokemuksia siitä?

Sulle, joka kerroit, että teillä syödään sipulin varsia kesällä ja sitten sipulit myöhemmin, niin haittaako se varsien leikkaaminen jotenkin sitä sipulin kasvua? En ole uskaltanut leikellä, vaikka mieli on tehnyt. Sipulien varret on tosi hyviä vähän kaikessa ruoassa!

ap

Vierailija
10/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotisina laitan maissia, härkäpapuja, kaaleja, pinaattia, perunaa porkkanaa, herneitä ja sipulia. Talvivalkosipulit laitoin jo syksyllä. Kasvihuoneessa on kurkkua, tomaattia ja melonia. Tomaatit kylvän viikonloppuna. On omenapuita, päärynää, luumuja ja kirsikkaa. Marjapensaita, vadelmaa, pensasmustikkaa ja raparperia. Mansikkamaalla on n. 300 tainta, myös keltaista mansikkaa.

Yrttimaalla kasvaa lipstikkaa, oreganoa, erilaisia laukkoja, ilmasipulia, salviaa, kirveliä jne. Piparminttu on levinnyt ihan omaksi alakseen.

Vierailija
11/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju vaihteeksi! :)

Mun isoin projekti olisi kasvihuoneen hankinta, osaisiko joku täällä suositella tai haukkua omaansa? :D

Haussa siis 5-6 m2 kokoinen kasvihuone ja budjetti tietysti ennemmin alhaalla kuin ylhäällä, ei ole varaa ihan 1000-2000e sijoittaa.

Tarkoituksena olisi ainakin tomaattia, sipulia, porkkanaa, tilliä ja muita yrttejä kasvatella.

Vierailija
12/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muuta voisi kuivata kuin fenkolia? Lehtikaalia ainakin, sitä olen kuivaillut ja lisännyt keittoihin, kastikkeisiin jne. Pakkanen täyttyy marjoista ts. mielellään säilöihin kuivaamalla. :)

Vierailija
13/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saisi oikein vanhanajan ryvässipulin siemeniä? Ei kai ne ihan sukupuuttoon ole kuolleet.

Minäkin olen kaivanut siemenrasian esiin ja kohta puoliin pitäisi alkaa ensimmäisiä kylvämään. Amppeli on siitä kätevä, että voi siirtää suoraan ulos keväällä ja syksyllä sitten taas sisään, kun pakkaset tulee.

Tumpelotarhurillakin salaatit ja perunat onnistuvat, muut ovat sitten onnessaan. Yrteistä parhaiten menestyvät villivihannekset, joita pahantahtoiset rikkaruohoiksi nimittelevät, mutta googlatkaapa horta ruoka! Minulla on suorastaan kukoistavat yrttimaa - kun oikein silmin katsotaan. Mitä väliä sillä, vaikka basilika ja oregano eivät löydy ollenkaan, kun kasvimaalla rehottaa voikukkaa, nokkosta ja muita terveyskasveja.

Vierailija
14/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin koittaa bataattia ja spagettikurpitsaa tänä vuonna. Meillä on tosi aurinkoinen paikka pihalla, johon käytännössä paistaa aurinko koko päivän. Muuten peruskasvimaa porkkanoineen ja sipuleineen, herneet, kesäkurpitsa, sekä yrtit. Kasvihuone olisi ihana, tomaatti ja paprika ei ainakaan viime vuonna avomaalla menestynyt. Jännittää miten kävi vadelmille, karhunvatukoille ja kirsikkapuulle mitkä laitettiin maahan viime vuonna. Herukat ja omenapuut ei niinkään paljoa. Mansikkapenkki etsii paikkaansa, voi olla ettei tänä vuonna vieläkään löydy sopivaa. Äidin kanssa aloitetaan perunan viljely urakalla ja siivotaan vanha kellari hänen luotaan kuntoon, jotta saataisiin siellä säilymään. Tavoitteena on päästä oma varaiseksi pitkällä tähtäimellä, niin että pakkasesta vaan peruna-sipulisekoitteet kinkkukiusaukseen omasta maasta ja kaupasta haettaisiin enää vain maitotuotteet ja tuottajilta liha yms., talviaikaan tietysti hedelmiä ja pahimpaan puutokseen tuoreita kasviksia.

Onko joku muu saanut salaattinsa monivuotiseksi? Pistettiin kaupan ruukkusalaatit multiin ja nyt parina vuonna ilman uutta kylvöä saatu kerätä satoa :)

T. Piiperrykseen ihastunut 25 v.

Vierailija
15/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aarin kokoinen vuokrattu palsta, tärkein kasvatettava siellä ovat pavut. :) Monenvärisiä porkkanoita ajattelin kokeilla, salaattia ja varsinkin vuonankaalia laitan myös. Lapsille herneitä. Avomaan kurkkuja, kesäkurpitsaa, joku Halloweenkurpitsa varmaan myös; on ihan hauskaa kasvattaa sellainen alusta asti itse. :)

Lehtikaalia olen muutamana vuonna kasvattanut ja laitan sitä taas. lisäksi punaista suippokaalia - vaatii paljon tilaa ts. hyötysuhde ei ole kovin korkea mutta olen silti tykännyt pari kpl kasvattaa itse. Parsakaalia tulee myös, ihan hyvin ovat aiempina vuosina onnistuneet. Tänä vuonna kokeilen semmoista parsakaalin ja kukkakaalin välimuotoa myös, en kyllä muista mikä se on oikealta nimeltään.

Punasipulisa laitan sinne täne, siitä meillä syödään kesän mittaan varsia ja sitten syssymmällä korjataan varsinaiset sipulit.

Maissia meinaan laittaa myös, samaan penkkiin salkopapujen kanssa. Viime vuonna kasvoivat ihan hyvin mutta eivät ihan ehtineet kypsäksi asti. Ekat taimet veinliian aikaisin palstalle > paleltuivat joten uusi erä pääsi kasvimaalle turhan myöhään. Ja olihan tuo aika haasteellinen kesä mutenkin.

Tomaatit ja paprikat tulee mulla parvekkeelle ja ostan ne valmiina taimina. Ei meinaa taimikasvatustila oikein riittää. :)

Hei, minäkin haluaisin kokeilla papuja, kasvilavassa. Käytämme jonkun verran, mutta kaupan antimiin turvauduttu. Mikä olisi idioottivarma lajike, hyvänmakuinen, jonka kasvatuksessa tumpelokin onnistuu?

Tarvitseeko pavut jotenkin esikasvattaa?

Vierailija
16/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan kokeillut parvekkeella säkeissä perunanviljelyä? Onko paljon työtä ja sitten palkaksi muutama pottu vaikka kaupasta saisi edullisesti? Tomaattia ainakin laitan, jotain kirsikkatomaattia että ehtii kypsyä kesän aikana.

Vierailija
17/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, minäkin haluaisin kokeilla papuja, kasvilavassa. Käytämme jonkun verran, mutta kaupan antimiin turvauduttu. Mikä olisi idioottivarma lajike, hyvänmakuinen, jonka kasvatuksessa tumpelokin onnistuu?

Härkäpapu on aika varma eikä tarvitse niin lämmintä maata kuin muut pavut. Pavut tarvitsevat pitkän kasvukauden, aina ei Suomessa säiden takia onnistu. Itse en ole esikasvattanut, laitan härkäpapua niin paljon.

Vierailija
18/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Härkäpapu on aika varma eikä tarvitse niin lämmintä maata kuin muut pavut. Pavut tarvitsevat pitkän kasvukauden, aina ei Suomessa säiden takia onnistu. Itse en ole esikasvattanut, laitan härkäpapua niin paljon.

Kiitos! Osaatko sanoa, käykö samaan lavaan ruohosipulin, mangoldin, lehtikaalin ja salaatin kanssa? Näitä ajattelin laittaa ja siihen keskelle johonkin tukeen papuja..

Vierailija
19/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen kokeillut monia lajeja ja kaikki ovat onnistuneet! :) Ja siis vihreinä palkoina olen nämä pakastanut ja syönyt ts. en ole kuivattanut tuleentuneita papuja. Sekin kyllä onnistuu mutta parhaimman taloudellisen hyödyn saa vihreistä pavuista; kuivatut ovat melko kohtuuhintaisia kaupassakin. :)

Kätevimpiä ovat matalat lajikkeet joiden korkeus on n. 40 cm, parimetriset salkopavut vaativat sen "salon" tueksi. Mutta muuten kyllä yhtä helppoja nekin. Matalistakin pavuista tulee satoa aika hyvin. Mulla vakiolajikkeena on ollut violettipalkoinen "purple teepee", sen lisäksi olen sitten aina hankkinut jotain keltaista ja vihreää papua myös.

En ole esikasvattanut mutta papujen liotus ennen kylvöä nopeuttaa itämistä. Harso kannattaa laittaa päälle ja antaa olla vielä senkin jälkeen kun ovat itäneet - meilläpäinon fasaaneja jotka tykkäävät kaivaa pavut maasta ja ilmeisesti syödä pieniä taimiakin. Harso tietty myös suojaa hallalta.

Täällä joitakin vaihtoehtoja : http://hyotykasviyhdistys.fi/tuote-osasto/siemenet/vihannekset/pensaspa…

Vierailija
20/33 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Osaatko sanoa, käykö samaan lavaan ruohosipulin, mangoldin, lehtikaalin ja salaatin kanssa? Näitä ajattelin laittaa ja siihen keskelle johonkin tukeen papuja..

Esim. täällä tietoa kumppanuuskasveista jotka sopivat hyvin yhteen: http://hyotykasviyhdistys.fi/puutarhatieto/sekaviljely/

Käytännössä olen huomannut ettei niin nökönuukaa ole mitä viljelee samassa penkissä. :)

Tuo sun suunnitelmasi kuulostaa ihan hauskalta idealta.

Härkäpapu on sitten vähän erilainen kuin muut pensas- ja salkopavut; siitä yleensä silvitään ne pavut palon sisältä eikä palkoja syödä. jonkin verran hommaa siis enemmän mutta oikein hyviä papuja nekin, etenkin tuoreina!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme