Hermopinne kädessä, yölasta ei auta, mitä tehdä?
Mulla todettiin tammikuun lopussa hermopinne kädessä tai rannekanavaoireyhtymä. Tän "hermoratalääkärin" mukaan kyseessä on keskivaikea hermopinne, mutta työpaikkalääkärin mukaan vain lievä.
Olen nyt jo syyskuusta lähtien herännyt joka yö kahdelta tai vähän ennen särkyyn ja tuo särky kestää niin kauan, että sit on jo lähdettävä töihin, kun särky alkaa vähenee ja vois ehkä saada nukuttua. Vielä olen tehnyt töitä, mutta univelkaa alkaa olla tosi paljon ja nyt alkaa olla semmonen o olo, ettei vaan enää jaksais työpäiviä.
Säryn lisäksi tästä kädestä on tippunut useampia tavaroita ihan yllättäen kun ote ei pidä.
Hoidoksi sain yölastan, mutta tuo ei ole auttanut yhtään ja nyt sit heräilen vähän väliä tuon lastan takia, kun en voi nukkua normiasennossani.
Olen nyt noin kuukauden käyttänyt tuota yölastaa saamatta apua ja oon vaan väsyneempi. Kannattaisko käydä lääkärissä, kun lasta ei ole auttanut. Onko tähän muuta hoitokeinoa kun leikkaus?
Kommentit (15)
Leikkaus on rutiinijuttu. Useimmat saavat siitä avun vaivaan. Turha pelätä.
Onko se yölasta toimintaterapetin tekemä yksilöllinen lasta vai hyllystä annettu valmislasta?
Hyllystä annettu valmislasta
ap
Fys kirjoitti:
Onko se yölasta toimintaterapetin tekemä yksilöllinen lasta vai hyllystä annettu valmislasta?
Kurja vaiva! Kai sinulle on neuvottu venytykset? Minulla lähti pinne venyttelemällä rannetta useita kertoja päivässä ja lastan käytöllä.
Mene tapaamaan osteopaattia tai fysioterapeuttia. Ei ne peruslääkärit osaa mekaanisissa vaivoissa auttaa.
Siis canalis carpi?
Leikkaus on helppo ja nopea vaihtoehto, ja ihan halvimmasta päästä leikkauksia. Etsit vaan hyvin käsikirurgin - ihan kenelle vaan aloittelevalle ortopedille tuota on turha antaa leikattavaksi, vaikka usein se onkin helppoutensa vuoksi niitä leikkauksia, joilla aloittelevat saavat harjoitella. Mutta voi se mennä pieleenkin...
Juu on kyllä neuvottu nuo venytykset
ap
Anniemestarijuoksia kirjoitti:
Kurja vaiva! Kai sinulle on neuvottu venytykset? Minulla lähti pinne venyttelemällä rannetta useita kertoja päivässä ja lastan käytöllä.
Särkylääkkeet ei auta särkyyn
ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin koska heräät kipuihin. Yölastaa kannattaa käyttää sinnikkäästi. Kyllä se auttaa siihen käteen, uneen tarvitset muut avut, eli kunnollisen pitkävaikutteisen särkylääkkeen..
Saan haukku- ja alapeukutusmyrskyn, mutta jos et halua (vielä) leikkaukseen, kokeile terapiamagneetteja. Googlaa tehoterapiamagneetti tms. ja kokeile. Ei maksa paljoa jos koet ettei auta, mutta jos auttaa, on halpa ja luonnollinen apu
Suosittelen. Itse kärsin vuosia säryistä (varsinkin yöllä). Jossain vaiheessa tunto ei palautunutkaan moneen tuntiin käteen ja säikähdin. Kävin Diacorilla (työterveys) ja leikkasivat sen. Käsi ei palutunut ennalleen, mutta helpotti todella paljon.
Suosittelen siis leikkausta. terv. 12/12
Vierailija kirjoitti:
Hyllystä annettu valmislasta
ap
Fys kirjoitti:
Valmislasta ei ole nyt riittävä, koska se ei ole auttanut.Yksilöllisessä lastassa ranteen kulma saadaan oikeaksi, jotta hermopinne helpottaisi.Onko omalla terveyasemalla lastoja tekvää toimintaterapeuttia?
Lääkäriin koska heräät kipuihin. Yölastaa kannattaa käyttää sinnikkäästi. Kyllä se auttaa siihen käteen, uneen tarvitset muut avut, eli kunnollisen pitkävaikutteisen särkylääkkeen..