Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa opintotukien leikkaus

Vierailija
09.03.2016 |

Nyt on jo tiukkaa ja jos tukia leikataan, niin rahat ei riitä enää edes vuokraan. Ja jos on työpaikka, niin sieltäkään ei saa tienata tiettyä summaa enempää. Tienaat 20 senttiä liikaa, niin menetät siltä kuukaudelta tuet ja töitäkään ei määräänsä enempää pysty tehdä ilman, että opiskelut kärsii.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jo tiukkaa ja jos tukia leikataan, niin rahat ei riitä enää edes vuokraan. Ja jos on työpaikka, niin sieltäkään ei saa tienata tiettyä summaa enempää. Tienaat 20 senttiä liikaa, niin menetät siltä kuukaudelta tuet ja töitäkään ei määräänsä enempää pysty tehdä ilman, että opiskelut kärsii.

Tulot huomioidaan koko vuodelta, yksittäisiä kuukausia ei kytätä. Tämä pitäisi tietää jokaisen, joka nostaa opintotukea ja tekee samalla töitä.

Vierailija
22/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aina pitää suunsa kiinni kun toisilta leikataan, eikä puollusta ja tue riistettyjä, voi sitten silmät pyöreinä pöyristyä kun ei ole ketään tukemassa kun omalle kohdalle sattuu vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aikoinaan opiskelin, täydet tuet riittivät puolikkaaseen vuokraan. Loppu rahoitettiin lainalla ja työnteolla.  Pk-seudulla toimeen tuleminen on tiukempaa, mutta maalaisyliopistoissa opiskelevilla on varaa jopa säästää opintotuistaan, joten tilanne on kuitenkin nykyisellään varsin hyvä.

Saman olen kokenut, miehenimyös 90-luvulla. Oli itsestään selvää ottaa lainaa ja opiskella todennäköisesti työllistävää alaa, ei humpuukia. Molemmat valmistui ensin työttömiksi, mutta vähitellen työllistyi niitä opintolainoja makselemaan takaisin.

Voi huhhahei näitä fossiileja. Kerroppa mulle varmasti työllistyvä ala 5 vuoden päässä, kun nykymaailmassa lyhyemmässäkin ajassa kaatuu metsäteollisuus ja pari nokiaa. Opiskelin alaa jota hehkutettiin lehdissä tulevaisuuden työllistäjänä, opot ja oppaat suositteli ja nyt; helvetisti valmistuu liukuhihnalta porukkaa ko. juttuun ja samaan paikkaan hakijoita on aina varmasti yli 100. Samalla työllisyysnäkymät on romahtanut, kun ei ala kehittynytkään minne piti.

En ole saanut vielä edes kesätyöpaikkaa, vaikka olen 5 vaille valmistunut ja minulla on työkokemusta ulkomailta ja olen tehnyt vaikka mitä hommia 15 vuotiaasta asti. Pystyn koostamaan relevantin CV:n riippuen siitä, kuinka paljon vaaditaan teknistä osaamista, esiintymistä tai vaikkapa sitä kielitaitoa ja asiakaspalvelua.

Olen aina noin 10 parhaan joukossa (jonka tiedän koska kysyn aina työnantajalta, että missä olisin voinut olla parempi), mutta sekin on vaatinut enemmän työkokemusta ja kielitaitoa, kuin kenelläkään ystävälläni on. Ja silti en edes pääse haastatteluihin :D

Että haistakaa vaan pitkä **** teidän ennustettavan 1900-luvun maailman kanssa ja avatkaa silmänne. Kyllä minä töitä saan, mutta haaskasipa yhteiskunta sitten varmaa toistasataa tonnia asiakaspalveluassistenttiin.

Vierailija
24/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aikoinaan opiskelin, täydet tuet riittivät puolikkaaseen vuokraan. Loppu rahoitettiin lainalla ja työnteolla.  Pk-seudulla toimeen tuleminen on tiukempaa, mutta maalaisyliopistoissa opiskelevilla on varaa jopa säästää opintotuistaan, joten tilanne on kuitenkin nykyisellään varsin hyvä.

Saman olen kokenut, miehenimyös 90-luvulla. Oli itsestään selvää ottaa lainaa ja opiskella todennäköisesti työllistävää alaa, ei humpuukia. Molemmat valmistui ensin työttömiksi, mutta vähitellen työllistyi niitä opintolainoja makselemaan takaisin.

Voi huhhahei näitä fossiileja. Kerroppa mulle varmasti työllistyvä ala 5 vuoden päässä, kun nykymaailmassa lyhyemmässäkin ajassa kaatuu metsäteollisuus ja pari nokiaa. Opiskelin alaa jota hehkutettiin lehdissä tulevaisuuden työllistäjänä, opot ja oppaat suositteli ja nyt; helvetisti valmistuu liukuhihnalta porukkaa ko. juttuun ja samaan paikkaan hakijoita on aina varmasti yli 100. Samalla työllisyysnäkymät on romahtanut, kun ei ala kehittynytkään minne piti.

En ole saanut vielä edes kesätyöpaikkaa, vaikka olen 5 vaille valmistunut ja minulla on työkokemusta ulkomailta ja olen tehnyt vaikka mitä hommia 15 vuotiaasta asti. Pystyn koostamaan relevantin CV:n riippuen siitä, kuinka paljon vaaditaan teknistä osaamista, esiintymistä tai vaikkapa sitä kielitaitoa ja asiakaspalvelua.

Olen aina noin 10 parhaan joukossa (jonka tiedän koska kysyn aina työnantajalta, että missä olisin voinut olla parempi), mutta sekin on vaatinut enemmän työkokemusta ja kielitaitoa, kuin kenelläkään ystävälläni on. Ja silti en edes pääse haastatteluihin :D

Että haistakaa vaan pitkä **** teidän ennustettavan 1900-luvun maailman kanssa ja avatkaa silmänne. Kyllä minä töitä saan, mutta haaskasipa yhteiskunta sitten varmaa toistasataa tonnia asiakaspalveluassistenttiin.

Ja niin. Asun pääkaupunkiseudulla, ja olen hakenut töitä Rovaniemeä myöten. Koko Suomesta ei niitä ole minulle löytynyt, vaikka olen pistänyt avointa hakemusta ja soittanut perään. Ja vaikka kaikki edelliset esimiehet ovat  kirjoittaneet minulle suosittelukirjeitä ja valmiita kehumaan.

Vierailija
25/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peliala on seuraava, mistä porukkaa valmistuu näppejään nuolemaan. Hirveitä koulutusmääriä ja eritasoisia koulutuksia. Diplomi-insinöörit saa työt ja "huonommat" amk ja ak -tasoiset saa miettiä mitä opiskelee seuraavaksi.

Vierailija
26/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peliala on seuraava, mistä porukkaa valmistuu näppejään nuolemaan. Hirveitä koulutusmääriä ja eritasoisia koulutuksia. Diplomi-insinöörit saa työt ja "huonommat" amk ja ak -tasoiset saa miettiä mitä opiskelee seuraavaksi.

Jos haluaa mennä tekemään koodia, niin sillä ei ole väliä, onko DI vai amk:sta vaan osaaminen ratkaisee. 

Vierailija
27/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa mennä tekemään koodia, niin sillä ei ole väliä, onko DI vai amk:sta vaan osaaminen ratkaisee. 

No sillä nimenomaan on siinä vaiheessa, kun sulla on 200 hakijaa ja kaikki osaa. Sitten pitää alkaa etsiä erottavia tekijöitä. Siinä vaihessa se kaveri, jolla on parempi koulutus, on se joka kannattaa napata.

Vierailija
28/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti ahdistaa, mutta jokaisen pitää ymmärtää, että ne hyvät ajat eivät enää palaa. Meillä ei ole enää nokiamiljardien synnyttämää jakovaraa, emmekä voi loputtomiin elää ikään kuin leikkien että on. Nyt on vyönkiristyksen aika.

Millä ne nokiamiljardit saatiin? Osaamisella, ideoilla, tiedolla ja taidolla. Toisin sanoen koulutuksen hedelmillä.

Vierailija
29/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti ahdistaa, mutta jokaisen pitää ymmärtää, että ne hyvät ajat eivät enää palaa. Meillä ei ole enää nokiamiljardien synnyttämää jakovaraa, emmekä voi loputtomiin elää ikään kuin leikkien että on. Nyt on vyönkiristyksen aika.

Millä ne nokiamiljardit saatiin? Osaamisella, ideoilla, tiedolla ja taidolla. Toisin sanoen koulutuksen hedelmillä.

99 % suomalaisista uskoo että innovaatioita vaan tulee kun peruskoulun käynyt jamppa saa lipun slushiin.

Vierailija
30/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ehdin valmistua jo ennen lakimuutosta. Onneksi sain myös opiskella omat opintoni vielä siihen aikaan, kun kaikkea opiskelijan toimeentulosta ja opiskelemisesta ei oltu ehditty päättäjien osalta vielä tuhoamaan. Ei käy kateeksi tulevia opiskelijoita, varsinkaan kun melko varmasti vielä jossain vaiheessa laitetaan lukukausimaksutkin tuohon vielä mukaan.

Vierailija
31/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jo ilmainen koulutus toisin kuin lähes kaikkialla muualla. Sen pitäisi riittää, ei enää mitään kaljarahoja jakoon. Opiskelija voi aina mennä töihin tai ottaa lainaa.

Vierailija
32/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aika monessakin eri koulussa ja huomannut sellaisen seikan että opetuksen taso on täyttä rapaa.

Suurin osa opiskeluajasta menee täysin hukkaan tyhjänpäiväisen hönnönnönnön lässytyksen takia.

Minusta on erittäin turhauttavaa kun elämästä menee monta vuotta hukkaan tasapäistävän ja tyhmimmän oppilaan tahtiin etenevän leikkikoulun takia.

Siinä ei ole mitään hienoa kun joku oppilaitos puskee tasaisen harmaata vastavalmistunutta massaa peräsuolestaan pellolle todistuslappunen ja ruusunkukka kädessä, jos ne ihmiset eivät sitten kuitenkaan mitään osaa ja jos osaavatkin niin jotain "avaintaitoja" ja kyseenalaistamatta kaiken nielemistä.

Haluaisin että koko koulutussysteemi uudistettaisiin siten että ihmiset voisivat tehokkaammin ja näyttötutkintomaisemmin opiskella, ilman pelleilyä ja joustamattomien jonniinjoutavuuksiin pohjautuvien pakkohöpöhöpöjen suorittamisia.

Vierailija
33/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reippaasti ja ripeästi sitten opiskelemaan ettei opinnot veny.

Juuri näin. Yliopistossa on aivan liikaa sellaisia, jotka ovat tulleet sinne vain:

-Nauttimaan opiskelijaelämästä biletysten kera ja nauttimaan opiskelijan rahallisista etuuksista.

-Tekemään enemmän töitä kuin opiskelemaan ja nauttimaan opiskelijan rahallisista etuuksista.

-Elämäntapahaahuilijoiksi, jotka vähän väliä etsivät itseänsä ja vaihtavat alaa.

-Sikiämään. Reippaasti opinnot läpi ja valmistumaan ja sikiää sitten opintojen jälkeen. Ei niin, että yhteiskunnan pitää maksaa ihmisten sikiäminen opiskeluaikana.

Vierailija
34/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin englantilaiselle ystävälleni Suomessa käytävästä opintotukikeskustelusta. Hän alkoi nauraa ja kommentoi "You gotta be kidding!"

Lähes koko muulle maailmalle tämä ilmaisen rahan jakaminen opiskelijoille kuulostaa täysin absurdilta.

Lähes koko muualla maailmassa yksilän sosioekonominen asema määräytyy jo syntymässä. Suomessa ilmainen koulutus ja opiskelun tukeminen ovat johtaneet siihen että yhteiskuntaluokka ei periydy itsestäänselvästi, vaan köyhänkin perheen lapsi voi opiskella pitkälle.

Tämä. Minun ei edes tarvitsisi opiskella, voisin elellä isin rahoillani koko loppuelämäni. Leikkaukset ei tule vaikuttamaan minuun mitenkään. Vaikka yliopistoon tulisi 60 000€ lukukausimaksu, ei se tuntuisi minulla missään.

MUTTA! Suomessa on ihmisiä joilla tilanne on ihan toinen. Opiskelu on heidän tie pois köyhyydestä. Näille ihmisille on annettava mahdollisuus opiskella ja rakentaa itsellensä tulevaisuus!

Kukaan meistä ei saa valita vanhempiaan, ja minusta on tärkeää että Suomessa sinua ei ole tuomittu köyhyyteen vaikka vanhempasi olisivatkin vähävaraisia. Ja näin sen pitää olla tulevaisuudessakin. Minä maksan niin kauan veroni Suomeen kunhan koulutus on maksuton ja opiskelijoita tuetaan. Sillä sekunnilla kun korkeakouluihin tulee lukukausimaksut niin se on selvä että penniäkään en tänne sen jälkeen maksa. Enkä ole ainoa.

Vierailija
35/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin englantilaiselle ystävälleni Suomessa käytävästä opintotukikeskustelusta. Hän alkoi nauraa ja kommentoi "You gotta be kidding!"

Lähes koko muulle maailmalle tämä ilmaisen rahan jakaminen opiskelijoille kuulostaa täysin absurdilta.

Lähes koko muualla maailmassa yksilän sosioekonominen asema määräytyy jo syntymässä. Suomessa ilmainen koulutus ja opiskelun tukeminen ovat johtaneet siihen että yhteiskuntaluokka ei periydy itsestäänselvästi, vaan köyhänkin perheen lapsi voi opiskella pitkälle.

Tämä. Minun ei edes tarvitsisi opiskella, voisin elellä isin rahoillani koko loppuelämäni. Leikkaukset ei tule vaikuttamaan minuun mitenkään. Vaikka yliopistoon tulisi 60 000€ lukukausimaksu, ei se tuntuisi minulla missään.

MUTTA! Suomessa on ihmisiä joilla tilanne on ihan toinen. Opiskelu on heidän tie pois köyhyydestä. Näille ihmisille on annettava mahdollisuus opiskella ja rakentaa itsellensä tulevaisuus!

Kukaan meistä ei saa valita vanhempiaan, ja minusta on tärkeää että Suomessa sinua ei ole tuomittu köyhyyteen vaikka vanhempasi olisivatkin vähävaraisia. Ja näin sen pitää olla tulevaisuudessakin. Minä maksan niin kauan veroni Suomeen kunhan koulutus on maksuton ja opiskelijoita tuetaan. Sillä sekunnilla kun korkeakouluihin tulee lukukausimaksut niin se on selvä että penniäkään en tänne sen jälkeen maksa. Enkä ole ainoa.

Jos Suomeen tulisivat lukukausimaksut, olisi sen mielestäni syytä näkyä aika oleellisella tavalla jo yliopistojen tasossakin. Mielestäni Suomen yliopistojen rankingien kuuluisi silloin nousta jo paljon lähemmäs maailman kärkeä ja Suomen yliopistoissa kuuluisi silloin olla kattavaa muuta toimintaakin. Onhan esimerkiksi amerikkalaisilla yliopistoilla omat urheilujoukkueetkin, varmasti osa lukukausimaksuista menee siellä noiden joukkueiden ylläpitoonkin.

Vierailija
36/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reippaasti ja ripeästi sitten opiskelemaan ettei opinnot veny.

Juuri näin. työelämässä on aivan liikaa sellaisia, jotka ovat tulleet sinne vain:

-Nauttimaan työpaikkakiusaamisesta pikkujoulujen, kesälomien kera ja nauttimaan työntekijän rahallisista etuuksista ja työterveyshuollosta

-Tekemään enemmän somettamista ja juoruilemaan kuin tuottavaa työtä tekemään.

-Elämäntapahaahuilijoiksi, jotka vähän väliä etsivät itseänsä ja vaihtavat alaa.

-Sikiämään. Reippaasti työhaastattelut läpi ja palkkalistoille loisimaan  ja sikiää sitten työnantajan kustannuksella. Ei niin, että yhteiskunnan pitää maksaa ihmisten sikiäminen työaikana.

Vierailija
37/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen tapan myös ne stipendit korkeakouluihin jaettaisiin kavereille.

Vierailija
38/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan että se johtaa myös siihen, että korkeakouluihin ei enää valikoidu se älykkäin aines vaan ne jotka pääsevät sinne vanhempien varallisuuden perusteella. Sehän Suomessa onkin maailman parasta. Yliopistoihin ja korkeakouluihin pääsee omalla älyllä ja kyvykkyydellä, ei isin rahoilla. Se on yksilön tappio, mutta ennen kaikkea myös yhteiskunnan tappio, kun se kaikkein älykkäin aines jää hyödyntämättä sen vuoksi että ei ole varaa kouluttautua. Jo nyt monilla työttömillä nuorilla on edessään kannustinloukkua siinä että tulot tippuvat pahimmassa tapauksessa puoleen jos haluat lähteä opiskelemaan ja tätä kuilua halutaan nyt suurentaa entisestään. Ei ole pitkällä tähtäimellä järkevää politiikkaa tämä.

Vierailija
39/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tuloraja on kyllä ihan naurettava jos tukirahoja leikataan, mutta ei saa tienata yhtään enempää itse, vaikka pystyisi hoitamaan opinnot samalla. Ei aja kenenkään etua.

Vierailija
40/54 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi jos opintotuki maksettaisiin opintopisteiden perusteella. Jos paiskisi 90 op vuodessa(monella alalla täysin mahdollista) niin saisi siltä ajalta korotetun tukisumman jolla jopa pärjäisi. Kannustaisi monia opiskelemaan ripeämmin kuin nykyinen systeemi, kun itse voisi vaikuttaa tuen suuruuteen.