Miksi isä ei käytä perhevapaata? 5 tärkeintä syytä
Tutkimuksen mukaan työelämän muutokset voivat olla yksi syy siihen, miksi isät eivät halua jäädä perhevapaalle.
http://www.vauva.fi/artikkeli/perhe/arki/miksi_isa_ei_kayta_perhevapaat…
Kommentit (108)
Ei haluta olla penskan kanssa, jonka VAIMO halusi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kukaan sano sitä oikeaa syytä: Isän haluttomuus hoitaa lasta kotona.
Aivan! Ei tarttisi tutkijoiden kuin kuunnella mitä miesten saunailloissa tms puhutaan vaihtoehdosta jäädä hoitamaan lasta kotiin...
Suomalainen mies on erilainen kuin ruotsalainen, ei voi mitään. Silti suosittelisin edes kokeilemaan Ruotsin mallia jakaa ne vapaat vanhempien kesken.
-Koska se on erittäin tuhoisaa taloudellisesti.
-Koska se voi tietää jopa irtisanomista työstä(työnantajan muisti on pitkä).
-Koska älykäs ihminen ei vapaaehtoisesti suostu lukitsemaan itseään neljän seinän sisään vangiksi. Ihminen tarvitsee muutakin kuin perheen ja lapset henkisestikkin.
-Koska nainen vastustaa sitä ja haluaa itse pitää kaikki vapaat. Isyyslomaa ei kannata pitää jos ei sitten myös pidä vanhempainlomaa. Joko lapsi laitetaan hoitoon tai sitten sitä hoidetaan kotona pitkään. Kummassakaan tapauksessa isyyslomalla ei tee mitään. On järjetöntä vaihdella vanhempia edes takaisin.
-Koska suurimman osan (miehistä) mielestä lasta ei pitäisi hoitaa kotona vaan viedä mahdollisimman nopeasti hoitoon. Mutta suostuu siihen yleensä juuri lapsen äidin vaatimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei haluta olla penskan kanssa, jonka VAIMO halusi.
Iso osa parisuhteista hajoaisi jos miehet eivät suostuisi tekemään lasta (tai vielä toista, tai kolmatta). Siksi erittäin usea lapsi on täysin vaimon haluama.
1. Raha
2. Raha
3. Raha
4. Raha
5. Raha
Oon vissiin löytänyt poikkeustapauksen. Hän on omien lastensa ( 2kpl) kohdalla pitänyt perhevapaansa ja ihan vapaaehtoisesti. Ja nyt kun yhteistä lasta olisi tarkoitus yrittää niin aikoo myös silloin perhevapaansa viettää.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan se raha. Vaimon palkalla olisi mennyt talo ja autot myyntiin.
Eiköhän isoin syy ole se, että kotona lasta hoitavan pitäisi hoitaa myös kotityöt. Harva mies viitsii, joten tuloksena on töistä väsynyt, lasta koko päivän kaivannut nalkuttava vaimo, jota kotona odottaa tiski- ja pyykkivuori ja sotkujen siivoaminen, mies kun on ollut lasten kanssa. Siis ollut, mitään muuta hän ei ole tehnyt.
Mies tienaa paremmin.Naiset melkein aina osa-aikaisissa töissä.Hoitaminen on kallista.Vuorotyöt-hoitoon vieminen ja hakeminen on vaikeaa.Miehen työpaikalla täydet viikot ja lisäksi paremmat kannustin palkkiot ja työaika.
Aivan paskan turhaa puhua mistään tasa-arvosta.Suomi ei edelleenkään ole mitenkään tasa-arvoinen!!
Kukaan mies ei suostuisi olemaan kotona 200 eurolla kuukaudessa!!!!Naiselle se käy vallan mainiosti,voi hautautua sinne paskaansa ja tuntea olonsa yhteiskunnan pohjasakaksi koska hoitaa alle vuoden ikäistä kotona.Kas kun kotihoidontuelle jäädään lapsen ollessa 9 kuukautta vaikka se monelle tulee yllätyksenä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Ei tarttisi tutkijoiden kuin kuunnella mitä miesten saunailloissa tms puhutaan vaihtoehdosta jäädä hoitamaan lasta kotiin...
Suomalainen mies on erilainen kuin ruotsalainen, ei voi mitään. Silti suosittelisin edes kokeilemaan Ruotsin mallia jakaa ne vapaat vanhempien kesken.
Ja kumpa suomalaiset naiset lopettaisivat isien mollaamisen. Tälläkin palstalla aina toitotetaan, kuinka äiti on se tärkein vanhempi lapsilleen. Isä tulee sitten kakkosena. Tätä saa siis lukea yllättävän paljon.
Ja sitten se naisten suorittama mollauskulttuuri. Siinä on lapsen äiti, oma äiti ja anoppi rivissä nauramassa, jos kerran laittaa bodyn napit kiinni sukkahousujen päälle. On meinaan sellainen virhe, että siitä pitää mainita vähintään viisi kertaa somessa.
Mutta onneksi on myös sellaisia naisia, jotka arvostavat isään vanhempana.
Miehen isyyttä ei tuet tarpeeksi Suomessa. Yhteiskunta katsoo kieroon, jos isä jää kotiin. Sitäkin jo katsotaan kieroon, jos isä vie lapsen neuvolaan vuositarkastukseen. Helppohan se on haukkua isää haluttomaksi, jos ei haluta sitä pohjimmaista syytä ratkaista. Ruotsissa tilanne on hyvin erityyppinen, siellä vanhemmat nähdään samanarvoisina.
Mun miehelle sanottiin töissä, että jos jää vanhempainvapaalle, niin takaisin ei sitten ole tulemista. Tämmönen meno Suomessa on työpaikoilla. Eihän siitä potkuja voi laillisesti antaa, mutta olisi sitten painostettu ottamaan itse lopputili teettämällä jotain juoksupojan hommia. Suomessa on machokulttuuri, miehiltä ei hyväksytä tällaista perheelle omistautumista.
Paskanmarjat!Jos kotihoidontuki olisi joku INHIMILLINEN summa jäisi useampi isä kotiin edes hetkeksi hoitamaan lasta!
Miksi kummassa mies vaihtaisi oman 1600 euron kk palkkansa 200 euroon ja minun 1000 euron kk palkkaan?????
Mä tunnen paljon enemmän pariskuntia, joissa NAINEN ei halua lasta :D
ja ymmärrän kyllä miksi. En halua minäkään :)
Meillä mies jäi lapsen kanssa kotiin. Minulla parempi palkka ja urani oli nousussa, piti päästä äkkiä takaisin töihin. Tiedän tälläisiä tapauksia moniakin, joten mitenniin isät eivät jää lapsen kanssa kotiin? Jos eivät jää niin syy enemmänkin se, että nainen haluaa jäädä kotiin eikä mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa paremmin.Naiset melkein aina osa-aikaisissa töissä.Hoitaminen on kallista.Vuorotyöt-hoitoon vieminen ja hakeminen on vaikeaa.Miehen työpaikalla täydet viikot ja lisäksi paremmat kannustin palkkiot ja työaika.
Aivan paskan turhaa puhua mistään tasa-arvosta.Suomi ei edelleenkään ole mitenkään tasa-arvoinen!!
Kukaan mies ei suostuisi olemaan kotona 200 eurolla kuukaudessa!!!!Naiselle se käy vallan mainiosti,voi hautautua sinne paskaansa ja tuntea olonsa yhteiskunnan pohjasakaksi koska hoitaa alle vuoden ikäistä kotona.Kas kun kotihoidontuelle jäädään lapsen ollessa 9 kuukautta vaikka se monelle tulee yllätyksenä!!
Minä kyllä suostuisin jäämään kotiin vaikka nollatuloilla. Minä en ymmärrä, että mikä tossa on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oot katkera ihminen jostakin huhhuh. Ja ei todellakaan pidä paikkaansa, että naiset melkein aina osa-aikaisissa töissä wtf?! :DD naiset ne tekee töitä aivan kuten miehetkin, tervetuloa 2016-vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän isoin syy ole se, että kotona lasta hoitavan pitäisi hoitaa myös kotityöt. Harva mies viitsii, joten tuloksena on töistä väsynyt, lasta koko päivän kaivannut nalkuttava vaimo, jota kotona odottaa tiski- ja pyykkivuori ja sotkujen siivoaminen, mies kun on ollut lasten kanssa. Siis ollut, mitään muuta hän ei ole tehnyt.
Olen ollut miehenä kotona ja voin kertoa sulle jotain; hoidin kotityöt silloin kun olin töissä ja vaimo kotona sekä luonnollisesti silloin, kun olin itse kotona.
Muutenkaan en ihan osta tätä naisten kotityömarttyrismiä, enemmän näillä lässyttäjillä on tarve korostaa omaa korvaamattomuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Paskanmarjat!Jos kotihoidontuki olisi joku INHIMILLINEN summa jäisi useampi isä kotiin edes hetkeksi hoitamaan lasta!
Miksi kummassa mies vaihtaisi oman 1600 euron kk palkkansa 200 euroon ja minun 1000 euron kk palkkaan?????
Ei kai se ole miehen päätös, vaan teidän yhteinen? Vai onko teidän taloudessa rahat vaan miehen käytössä?