Haluan näyttelijäksi, mutta työtarjouksia ei tule?
Olen haaveillut lapsesta asti näyttelijän ammatista. Miksi aina tv-sarjoissa ja elokuvissa pyörivät samat näyttelijät? Teattereihin ei pääse mukaan, kuin joihinkin tylsiin komedioihin taustakuoroon ja kuvauksiin haetaan vaan massakohtauksiin avustajia elokuvalipulla tai talkoohengessä.
On tosi kuluttavaa ja katkeroittavaa nähdä aina samat ylityöllistetyt näyttelijät keulakuvina ja uusille kyvyille ei anneta mahdollisuutta eikä niitä missään julkisesti edes haeta? Ja jos haetaan, rooleihin hakee hirveä määrä muitakin ja sieltä ei erotu ja työt menee muille.
Onko neuvoja, miten pääsisi samalla viivalle muiden kanssa tai edes saamaan joitakin näyttelijän töitä?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse musiikkivideoita ja mainosfilmejä ohjaavana voin sanoa, että koulutus ei juuri merkitse eikä välttämättä kokemuskaan, jos se on vääränlaista. Teatterinäytteleminen on hyvin erilaista kun elokuva. Näyttelijät hyvin usein valitaan casting-toimistojen listoilta ja/tai koekuvausten perusteella. Monesti täysin amatööri on valittu teatterikorkeakoulun käyneen sijaan. Näytellä yleensä joko osaa tai ei osaa, ei siitä opiskelusta niin väliä, roolituksessa etsitään sopivinta henkilöä kyseiseen rooliin, se on se mikä merkitsee. Tietysti jos puhutaan isommista leffa/tv rooleista, sillä että on jo nimeä ennestään, on huomattavaa merkitystä.
On hyvin eri asia ohjata musiikkivideoita ja mainosfilmejä kuin tv-sarjoja ja elokuvia. Sitäpaitsi siksi niihin ei edes haluta mitään Teakin käyneitä, koska heille pitäisi maksaakin jotain. Harva (=ei kukaan) silti pääsee mainoksista ponnistamaan pidemmälle.
Et tiedä yhtään mistä puhut. Tuo sattuu olemaan lähes ainoa väylä siihen että ammatikseen tekee ja pääsee joskus ohjaamaan yhtään mitään muuta isompaa. Esimerkkinä vaikka Tuukka Temonen, joka teki juuri ensimmäisen varsinaisen pitkän elokuvansa. Vaikka hänellä oli nimeä muuten, joutui käymään läpi saman rumban, musiikkivideoita(arviolta sata), mainoksia, yritysvideota, pienen budjetin tv-ohjelmia.
Moni kuvittelee että mainoselokuvat on jotain pientä pyörittelyä, tyyliin sotkan mainokset. Mutta ei, katso vaikka jotain teleoperaattoreiden mainoksia. Ne on suht isoja tuotantoja. Suomessa tyypilliset mainoselokuvan budjetit on kymmeniä tuhansia euroja, joskus jopa sata.
En usko, että ne ohjaajat ensimmäistä koko illan elokuvaansa ohjatessaan muistelevat sitä R-kioskin mainoksen yhden lauseen tyttöä ja ottavat vuosien päästä yhteyttä, että nyt olisi ison luokan rooli tarjolla. Sori nyt vaan. Eivätkä ohjaajat mitään edes yksin päätä.
Joo, sun uskomisilla ei mitään väliä kyllä olekaan, et selvästikään tiedä asiata mitään eikä sulla ole alalta yhtään mitään kokemusta. Sama kun taksikuskin kanssa juttelisi.
:) No siis joo... Castingin tekee yleensä aivan eri ihminen kuin ohjaaja ja yleensä suurin sana on tuottajalla. Miksi muuten yleensä nuorena naispäätähtenä olisi juuri Teakista valmistunut tyttö ja sivurooleissa pitkän linjan ammattilaisnäyttelijöitä?
Aivan pehmosia puhut. En edes viitsi.
Tuotantoyhtiön näkökulmasta: Budjetit on pieniä. Otetaan hyväksikoettu ja testattu mieluummin kuin käytetään päiviä uuden löytämiseen, joka epäonnistuukin kameran edessä. Se vasta onkin kallista!
Juuri käytimme ammattinäyttelijää ja se epäonnistui loistavasti testeistä huolimatta.
Uusi tuntematon näyttelijä ja tuttukin voi epäonnistua kalkkiviivoilla.
Suomessa annetaan aivan liikaa painoarvoa teatterikoulutukselle, etenkin, kun Nätystä ja Teakista valmistuu suurimmaksi osaksi vain työttömiä näyttelijöitä, joiden koulutuksessa ei ole panostettu esim. artikulaatioon. Näyttelijät tappelevat pikkurooleistakin ja päätyvät harrastajien keskelle kesäteattereihin pienellä palkalla tai työkkäriin. Myös pääsykokeet ovat täysin epäloogiset; toissavuonna kun itse vielä hain sinne (ennen kuin tajusin että jotkut haaveet vain ovat huonoja) ryhmässäni oli 11 henkeä, joista yksi oli viime vuonna päässyt 50 parhaan joukkoon eli viidenteen vaiheeseen, nyt hän ei päässyt edes kakkososioon. Olen harrastanut teatteria 11 vuotta eri ohjaajien kanssa, nykyisen Teakista valmistuneen ohjaajan riveissä olen saanut pääroolejakin ja olen tutustunut kaupunginteatterin isoihin nimiin, mutta onko suhteista hyötyä kun haen palkkaroolia? Ei. Kokemuksesta ja lahjakkuudesta tulee 60 % ja tutkinnosta loput, mutta välttämättä näillä kummallakaan ei sitä paikkaa saa.
On eri asia olla julkkis kuin näyttelijä. Tietenkin näyttelijän työn myötä voi tulla julkisuutta, mutta näyttelijän työn laadun ratkaisee osaaminen.
Kouluun...kouluun jos lahjat riittävät.
:) No siis joo... Castingin tekee yleensä aivan eri ihminen kuin ohjaaja ja yleensä suurin sana on tuottajalla. Miksi muuten yleensä nuorena naispäätähtenä olisi juuri Teakista valmistunut tyttö ja sivurooleissa pitkän linjan ammattilaisnäyttelijöitä?[/quote]
Aivan pehmosia puhut. En edes viitsi.[/quote]
Hohhoh... ei 60v. voi esittää nuorta tyttöä... jos nuori vastavalmistunut valitaan, hän on rooliin sopivin (siis puhun kotimaisista oikeista elokuvista/näytelmistä), ei mitään reittä pitkin meininkiä.
Montako ohjaajaa, tuottajaa, kuvaajaa tai leikkaajaa tunnet ap? Mitä väyliä olet yrittänyt? Tunku on niin kova, että ilman laajamittaista omistautumista asialle onnistu ikinä. Oletko ottanut selvää mistä näyttelijän töitä voi hakea?
tietääkö joku jonkun näyttelijän sähköpostiosoittteen jos tietää nii voitteko sanoa tai jos löytyyy ihmisiä jotka haluaa näyttelijäksi, voisitteko antaa sähköpostiosoitteenne niin voisin jutella teidän kans koska itsekin haluan näyttelijäksi.
Eipä tänne kenenkään sähköpostiosoitteita kirjoitella... paras tapa saada roskapostia. Taito näytellä ei tartu :) sähköpostia vaihtamalla.
Jos olet nobody, et pääsekään. Teatterikouluun pääsy edesauttaisi tietysti mutta on äärimmäisen hankala päästä. Yritä päästä ns.piireihin tutustumalla oikeisiin ihmisiin. Ei kai siihen poppakonstia ole, miten tullaan tunnetuksi. Vaatii oikeaa persoonaa, ulkonäköä ja asennetta.
Suomessa on lukuisa määrä niitä, jotka on näytelleet elokuvissa tai sarjoissa yhdestä muutamaan kertaan ja hävinneet näyttämöltä lopullisesti. Joko uRa ei ole lähtenyt käyntiin tai eivät kokeneet työtä omakseen. Vain kourallinen näyttelijöitä tulee suosikeiksi ja kansan tietoisuuteen.
Olen 12 vuotias tyttö ja haaveilen erittäin isosti näyttelijän työstä. Harrastan teatteria turun nuoriteatterissa ja teatteritaiteen opinnot ovat meneillään. On tulossa projekti, missä olen mukana. Olen itse miettinyt ihan samaa, että miksi elokuvissa pyörii aina ne samat naamat ja miten saisin näyttelijän töitä. Ja aina kun löydän kuvattavan elokuvan niin se kuvataan aina Helsingissä tai Tampereella. Mutta en luovuta, koska olen ihan varma, että tämä on se mitä haluan tehdä ja minkä eteen haluan tehdä kovasti töitä.
Ei ole mielipideasia ei. Mutta totta tuo, että kaikki muuttuu, uusia vakituisia ei oikein oteta lähtevien paikoille. Missäpä nykyään otettaisiin? :(