Teini sai Kysissä hengenvaarallisen ruoka-annoksen
"15-vuotias suonenjokelainen tyttö sai hengenvaarallisen allergisen reaktion Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) viime perjantaina, kun sairaalaan annokset toimittava Servica toi vaikeasti maidolle ja kanamunalle allergiselle tytölle väärän ruoka-annoksen.
– Ruoassa olikin maitomuusia, vaikka osaston henkilöstö kysyi Servicalta kahteen kertaan ruuan oikeellisuudesta. Oireitani hoiti kolme lääkäriä ja neljä hoitajaa. Kurkkuni turposi ja pyörryin. Minulle annettiin muun muassa kortisonia ja lisähappea. Vanhemmilleni ilmoitettiin, että tilanteen vakavuuden vuoksi minua kannattaa tulla katsomaan välittömästi, sillä hengenlähtö oli lähellä."
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Teini-joutui-hengenvaaraan-sairaalas…
Käsittämätöntä. Ja käsittämätönt' ettei saa korvauksia.
Kommentit (25)
Servica vai mikä pulju olikaan on vastuussa, kyllä se rahan/korvausten maksaminen saa kyseisen laitoksen miettimään tekoaan pidempään.
Mitä olen kuullut tapauksesta niin ilmeisesti meni kahden tarkastuksen läpi keittiöstä lähtiessä ja sitten vielä hoitaja soitti keittiöön ja varmisti että onhan oikea annos ja sieltä sanottiin että joo joo.
Että huolimattomuussakko olisi ihan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon ollut sairaalassa laitoshuoltajana ja jatkuvasti siellä meni annokset sekaisin. Mun tehtävä oli jakaa ruoat potilaille ja hoitajat eivät usein viitsineet ilmoittaa että olivat vaihtaneet potilaiden paikkoja joten ruoat meni väärille henkilöille.
Et sitten itse viitsinyt kysyä potilaan nimeä?
Kysy itse sadan ihmisen nimi joka aterialla.
no vaikka hei tuliko teille dietti vai tavallinen? näin ainakin meillä toimitaan eikä vaan heitetä annosta eteen
Yleensä potilaille ruuat tulevat nimellisillä ruokakorteilla tai nimettöminä lisäruokatilauksina. Näin ainakin esimerkiksi Kuopiossa. Ruokakortissa tulee lukea potilaan mahdollinen ruoka-aineallergia selvästi ja ruokakorttien päivitys olisi hyvä hoitaa kohdalleen. Ruuanjakajalle ja viejille olis hyvä tehdä osastokohtainen potilasruokailija listaustuloste (ruokailijakohtainen ateriatilaus) joka olisi helposti ruoanjakotilanteessa nähtävillä.
Potilasruoan tilauksesta päävastuussa ja siitä että ruokakorttimerkinnät ovat oikein; ovat hoitojat. Servica keittiöineen ovat vastuussa siitä, että potilas saa ruokakorttiin merkityn/ tiedotetun ruokavalion mukaisen ruuan ja laitoshuoltaja on vastaa, että osastolla tehtävät lisätäydennykset potilastarjottimelle ovat ruokakortin ja ruokavalion mukaiset (maidot, mehut, rasvat, leivät yms.).
Mutta jokainen osastolla työtä tekevä voi omalla käytöksellään, valppaudellaan ja ammattitaidoillaan olla estämässä Aloittajan kertomaa vaaratilannetta tapahtumasta. Kaikki potilasruoan kanssa tekemisissä olleet henkilöt tässä tapahtumaketjussa ovat kuitenkiin olleet Kuopion kaupungin ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin työntekijöitä. Huom! Servicakin on Kuopion kaupungin ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perusta yritys.
no maksaa ne ylimääräiset sairaalakustannukset jotka tuli kohtauksen takia, niinhän linkissä luki