Miksi jotkut kasvissyöjät tuputtavat kasvissyöntiään muille?
Ja syyllistävät lihaa syöviä ihmisiä?
Itselläkin kasvissyöjä kaverina, eikä hän syyllistä tai tuputa kasvisruokiaan mulle. Enkä mä tarjoa sille liharuokia. Eikö olisi kaikista helpoin pitää huolta vain omasta syömisestään, eikä tuputtaa omia aatteitaan sellaisille, joita ei selvästikään kiinnosta.
Kommentit (29)
Eikös pk-seudulla joissain kouluissa ole ns. pakolliset kasvisruokapäivät? Mielestäni pitäisi olla myös pakollinen liharuokapäivä ja tietysti myös pakollinen sianlihapäivä.
Olen vege enkä tuputa. Joillakin ihmisillä on luontainen tarve julistaa ja käännyttää, oli kyse uskonnosta, politiikasta, ruokavaliosta, mistä vain.
Alisa kirjoitti:
Eikös pk-seudulla joissain kouluissa ole ns. pakolliset kasvisruokapäivät? Mielestäni pitäisi olla myös pakollinen liharuokapäivä ja tietysti myös pakollinen sianlihapäivä.
Miten niin "pitäisi olla"? Pakollinen liharuokapäivä on täyttä totta tuhansissa joukkoruokailupaikoissa monena päivänä viikossa, kun kasvisvaihtoehtoa ei ole.
Jaa-a. Itse olen kasvissyöjä enkä koskaan tuputa. En koe mitään tarvetta siihen.
Toisaalta on muuten niitäkin, jotka lihansyöjänä tuputtavat kasvissyöjälle omaa ruokavaliotaan. Aika monta kertaa olen kuullut vittumaiseen väittelevään sävyyn opetusta siitä miten ihminen on luonnostaan sekasyöjä tai rehujen syönti on ylemmyydentuntoisten muka-moraalisten ihmisten itsekorostusta tai vaan yleistä naureskelua.
Parasta olisi jos kaikenlaiset eritavalla syöjät antaisivat toisilleen rauhan syödä niin kuin kukin itse haluaa, ilman painostusta tai syyllistämistä.
Koska lihansyönti on eettisesti väärin, en pidä eläinrääkkäyksestä. Sen lisäksi lihansyönti aiheuttaa maapallollemme hallaa kun laidunalueita täytyy raivata koko ajan lisää ja sademetsää kaadetaan. Siksi.
Mä eksyin yhtenä päivänä erään kasvissyöjän fb-profiiliin ja kaikki, siis aivan kaikki liittyi kasvissyöntiin. Oli lomallakin etelässä ja kaikkien kuvien kuvatekstien, tai vähintään kommenttien joukkoon oli saanut ujutettua kasvissyöntinsä. Tuli ihan fiilis että tämä neitokainen on kasvissyöjä ainoastaan imagonsa takia.
En ole tällaisia muita tavannut vaan kaikki tuntemani kasvissyöjät ovat aivan normaaleja eivätkä tuputa kasvissyöntiä muille.
En ole itse tuputtaviin kasvissyöjiin törmännyt. Ihmettelen kyllä heidän itsehillintäänsä, kun kyse on monelle kuitenkin nimenomaan eettisestä valinnasta. Vähän niinkuin YK kans mälsästi tuputtaa ihmisoikeuksiaan kaikille ja vaikka Suomen laki väkivallasta pidättäytymistä. Miksi ei anneta olla ihmisten niin kuin haluavat :(
Oman kokemuksen perusteella asia on ennemmin niin, että jotkut sekasyöjät haluavat tuputtaa kasvissyöjille lihansyöntiä
Koska jonkun pitää puhua niiden puolesta, joilla ei ole omaa ääntä.
Ei mulle ole koskaan kukaan tuputtanut. Sen sijaan lihaa syövät pilkkaavat ja arvostelevat ihan julkisesti ja päin naamaa toisinajattelijoita. "Viherpiipertäjä" on sana joka saa karvani nousemaan pystyyn, keksisivät edes uudemman ilmaisun!
Vierailija kirjoitti:
Koska lihansyönti on eettisesti väärin, en pidä eläinrääkkäyksestä. Sen lisäksi lihansyönti aiheuttaa maapallollemme hallaa kun laidunalueita täytyy raivata koko ajan lisää ja sademetsää kaadetaan. Siksi.
Voit parantaa maailmaa keskenäs. Jätä muut rauhaan.
Miksi jotkut ihmiset ulvovat kuuta, toiset viiltelevät itseään ja osa suojautuu ufojen hyökkäyksiltä pakkomielteisesti? Kuka tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ja syyllistävät lihaa syöviä ihmisiä?
Itselläkin kasvissyöjä kaverina, eikä hän syyllistä tai tuputa kasvisruokiaan mulle. Enkä mä tarjoa sille liharuokia. Eikö olisi kaikista helpoin pitää huolta vain omasta syömisestään, eikä tuputtaa omia aatteitaan sellaisille, joita ei selvästikään kiinnosta.
Lässyn lässyn. Pane Sinkkuelämää pyörimään ja kaukana kavala maailma. Ällä vaan herää todellisuuteen.
Itse olen ns. hiljainen kasvissyöjä, en tuo asiaa millään tavalla oma-aloitteisesti esille. Suurimmat asiasta vauhkoavat ovat juurikin nämä sekasyöjät, jaksetaan vieressä päivitellä minua reppanaa kun joutuu pelkällä porkkanaraasteella elämään ja miten muka ilman lihaa voi elää. Saati sitten maitoa ja fazerin sinistä.
Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä eksyin yhtenä päivänä erään kasvissyöjän fb-profiiliin ja kaikki, siis aivan kaikki liittyi kasvissyöntiin. Oli lomallakin etelässä ja kaikkien kuvien kuvatekstien, tai vähintään kommenttien joukkoon oli saanut ujutettua kasvissyöntinsä. Tuli ihan fiilis että tämä neitokainen on kasvissyöjä ainoastaan imagonsa takia.
En ole tällaisia muita tavannut vaan kaikki tuntemani kasvissyöjät ovat aivan normaaleja eivätkä tuputa kasvissyöntiä muille.
Taisi olla varsin uusi kasvissyöjä tuo fb-tuttavuutesi. Alkuinnostus on joskus hurjaa. Hitto niitä nuoruuteni aikana kommunismiin juuri hurahtaneita lukiolaistyttöjä!
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit on kaikista pahimpia
"Vegaaneita kohtaan ollaan kaikkein pahimpia", toimisi mun mielestä paremmin. Siirryin marraskuussa kasvisruokavaliosta suurimmaksi osaksi vegaaniseen. En ikinä ota asiaa itse puheeksi muiden kanssa, mutta elän aika aktiivista elämää, jossa käydään paljon ulkona tai kavereilla syömässä, jolloin yritän tottakai tuoda omat ruoat tms, etten haittaisi ketään. Se on ihan käsittämätöntä, kuinka paljon joutuu koko uteluiden ja jopa suoranaisen ivan kohteeksi oman ruokavalionsa takia. Varsinkin, koska en itse puutu kenenkään ruokavalioon. Jos joku kysyy, miksi en halua käyttää eläinperäisiä tuotteita, niin saatan kertoa, mutta usein yritän vain vaihtaa aihetta, koska kuulen jo äänensävystä, että kysyjä on todella hyökkäävä. Mä vaan haluan syödä ja tämä sama kokemus mulla on muista, jotka ideologian takana seisoo.
Paljon enemmän oonkin kohdannut näitä lihauskovaisia vs. vegaaniuskovaisia, jotka molemmat kyllä ärsyttäviä. Varsinkin, koska eivät aja asiaansa vaan saavat sen vastapuolen vain entistä enemmän kääntymään omalle kannalleen. Jos olet sitä mieltä, että vegaanit on pahimpia, niin koita joskus ihan huvikseen isommassa porukassa vain kertoa kohteliaasti, että et käytä enää eläinkunnan tuotteita, jos joku niitä yrittää tarjota ;) Mä oon ottanu tavaksi vaan keksiä jonkun allergian, jos kyseessä joku hyvän päivän- tuttu, koska en jaksa olla jatkuvasti selitysvelvollinen elämäntyylistä, joka ei tuota kenellekään mitään hallaa.
En tunne joka olisi kasvisyönnistään paasannut tai sitä muille tuputtanut, ihan rauhassa sain olla sekasyöjänä :)
Sen sijaan nyt myöhemmin kasvissyöjäksi alettuani olen saanut kuulla vaikka minkälaista vittuilua mun ruuista, ulkonäöstä, mielenterveydestä yms ja puolustauduttuani oon saanut kuulla olevani paasaava ituhippi joka tuputtaa ruokavaliotaan muille. Aika surullista, mutta toisaalta ajattelen että nuille haukkujilla on vaan huono omatunto.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ole koskaan kukaan tuputtanut. Sen sijaan lihaa syövät pilkkaavat ja arvostelevat ihan julkisesti ja päin naamaa toisinajattelijoita. "Viherpiipertäjä" on sana joka saa karvani nousemaan pystyyn, keksisivät edes uudemman ilmaisun!
En edes ole täysin kasvissyöjä, koska kerran pari kuussa joskus syön lihaa sekä kalaa välillä useamminkin.
Silti kuulemma syön vaan pupunruokaa. Kerran sanoin ihan suoraan, että liha ei maistu, niin vastaus oli, että laita mausteita. Öö? :D
Mausteet ei tee jauhelihasta tai kanasuikaleista yhtään sen houkuttelevampaa ja samat maustettu voi laittaa kasvisruokaan, joka on vähemmän ällöä ja terveellisempää.
Sama kuin hihhulit tuputtavat satuolentoaan joka paikkaan.
Vitun rasittavaa porukkaa molemmat.