Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ostaa silmälasit

Vierailija
08.03.2016 |

hei,

Olen menossa näöntarkastukseen huomenna ja olen aika varma että tarviin lasit.
Mitä sitten tapahtuu jos niin käy? Siis multa on siinä vaiheessa tarkistettu näkö ja varmaan valitsen kehykset ja linssit? Vai valkkaako myyjä ne linssit mulle? (en mä ainakaan tiedä linsseistä mitään)

Entä pitääkö ne lasit maksaa heti kun niitä tilataan? Vai maksetaanko koko summa sit kun lasit haetaan? Miten noitten maksujen kanssa toimitaan? Mä oon menossa Instrumentariumille jos sillä on joku merkitys

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitset kehykset, niihin tehdään sopivat linssit tarkastuksen pohjalta. Voit valita niihin pinnoitteita ym. optioita, optikko neuvoo kyllä. Maksaa voi noudettaessa.

Vierailija
2/5 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä valitset itsellesi tietenkin ITSE kehykset, ja linssien voimakkuus määräytyy näkösi perusteella, muuta kysyttävää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla prosessi on mennyt yleensä seuraavasti:

1) Näöntarkastus.

2) Kehysten valinta. Kannttaa ottaa joku kaveri makutuomariksi mukaan tai ottaa valokuvia. Jos on vaikea päättää, saattaa saada parit mieluisimmat kehykset "kotisovitukseen", niin voi vielä mallailla peilin edessä ja kysyä perheenjäsenten mielipidettä. Osa optikkoliikkeiden työntekijöistä on tosi hyviä kehysten valinnassa (valitettavasti eivät kuitenkaan kaikki), heillä on silmää sille, mikä malli ja väri sopivat kenellekin.

3) Linssit. Sinulle kerrotaan eri vaihtoehdoista, kuten erilaisista pinnoitteista (esim. heijastuksia estävä pinnoite) ja ohennuksista (jos on paljon miinusta, linssit ovat normaalisti tosi paksut, mikä tietysti on huono juttu ainakin jos kehykset ovat kovin sirot). Viimeksi ostin lasit juuri Instrusta pari vuotta sitten ja silloin siellä oli tosi selkeä lista noista eri vaihtoehdoista hintoineen. Itse olen kokenut, että muuten pärjään melko peruslinsseillä mutta ohennuksesta joudun maksamaan, kun miinusta on sen verran.

4) Valmiiden lasien nouto ja sovitus. Valmiit kehykset eivät istu kenellekään täydellisesti, koska eihän mitään standardimallista päätä ole olemassakaan. Sankoja taivutellaan niin, että ne istuvat sinulle mahdollisimman hyvin eivätkä näytä vinoilta. Maksu hoidetaan tässä vaiheessa.

Vierailija
4/5 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy eri linssivaihtoehdoista ja sano, että asia on sinulle aivan uusi. 

Osta ihmeessä lasit just Instrusta tai Silmäasemalta. Heillä on toimivat takuut sen varalta, että lasit eivät tunnukaan hyvältä. Saat vaihtaa linssit eri vahvuuksiin tai vaikka kehyksetkin, jos alkavat näyttää typerältä tai tuntuvat epämukavilta. 

Vierailija
5/5 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä auttaa sinua löytämään oikeankokoiset istuvat lasit ja ammattitaitoinen myyjä myös väreiltään ja muodoiltaan sinulle sopivat lasit. Itse olen ostanut lasit siten, että niistä on maksettu käsiraha ehkä n. 10% ensin ja sitten haettaessa (n. viiikko-kahden) päästä loput. Joillain optikkoliikkeillä voi olla osamaksumahdollisuus, katso heidän sivuiltaan. Jos olet saamassa ensimmäistä kertaa lasit voi olla hyvä että myös silmälääkäri tarkistaa silmäsi. Silmälaseihin saa myös erillisiä silmälasivakuutuksia optikkoliikkeissä 2-3 vuoden ajaksi, eli jos lasit rikkoutuu saa ne korjattua. Kaikkein halvimpiin laseihin ei vakuutusta tarvi, varsinkaan jos ne on vakiolinsseillä tai alennuksesta jossa saa kahdet yhden hinnalla. Itsellä viimeisimmät lasini olisivat maksaneet 700 euroa (olen melkein sokea ja tarvitsen kahdet ohennukset linsseihin etteivät ne paina tuhottomasti+heijastuksen poisto+kovapinnoite naarmuuntumisen estoon), mutta bongasin -50 prosentin alennukset sekä kehyksistä että linsseistä Silmäasemalta kun niillä oli joku kiertuerekka käymässä paikkakunnalla. Otin silmälasivakuutuksen (n. 40 Eur) sillä minulla ei ole varaa maksaa 700 uusista jos vanhat menee heti rikki.