21000 euroa sijoiteltuna eri osakkeisiin.
On konetta, fiskarsia, metsoa, upm-kymmene, olvia, orionia, ponssea,Viking linea, ja muita suurien firmojen osakkeita, joihin jokaiseen noin tuhannen euron verran laitettuna.
Minulla on myös aika säännöllinen työ, tosin ei vakituisia.
Meneekö minulla hyvin?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta eri firmaa tuolle rahamäärälle. Seuraatko oikeasti jokaista firmaa että tiedät kannattaako ostaa vai myydä ja tuleeko sitä osinko paljon vai vähän? Vai houldaatko vaan?
Meillä 400 000e salkku ja n. 10 eri yhtiön osakkeita ja sekin on liikaa.
Siinähän seuraatte, mutta mitään hyötyä siitä ei ole. Teillä ei ole mitään kristallipalloa, jolla voitatte markkinat.
En minä ainakaan yritä mitään markkinoita voittaa. En taida edes tietää mitä se tarkoittaa (onko se indeksin voittamista?). Minä lasken vaan tienattuja euroja, ja esim just nyt puntaroin, että pitäisikö laittaa lihoiksi eräs small cap osake, joka on tuottanut minulle 170%, plus osingot. Vai voisiko sen hinta nousta vielä lisää...?
Miksi osakkeita sitten pitää seurata, jos et yritä olla markkinoita parempi? Osakkeen hinta on paras mahdollinen konsensus siitä, miten liiketoiminnan uskotaan kehittyvän. Tämä puntarointisi on nyt juuri sitä, että yrität olla markkinoita fiksumpi eli voittaa ne.
Jaaha, no millainen sijoittaja ei yritä olla markkinoita fiksumpi? Miten hän sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta eri firmaa tuolle rahamäärälle. Seuraatko oikeasti jokaista firmaa että tiedät kannattaako ostaa vai myydä ja tuleeko sitä osinko paljon vai vähän? Vai houldaatko vaan?
Siinähän seuraatte, mutta mitään hyötyä siitä ei ole. Teillä ei ole mitään kristallipalloa, jolla voitatte markkinat.
En minä ainakaan yritä mitään markkinoita voittaa. En taida edes tietää mitä se tarkoittaa (onko se indeksin voittamista?). Minä lasken vaan tienattuja euroja, ja esim just nyt puntaroin, että pitäisikö laittaa lihoiksi eräs small cap osake, joka on tuottanut minulle 170%, plus osingot. Vai voisiko sen hinta nousta vielä lisää...?
Miksi osakkeita sitten pitää seurata, jos et yritä olla markkinoita parempi? Osakkeen hinta on paras mahdollinen konsensus siitä, miten liiketoiminnan uskotaan kehittyvän. Tämä puntarointisi on nyt juuri sitä, että yrität olla markkinoita fiksumpi eli voittaa ne.
Jaaha, no millainen sijoittaja ei yritä olla markkinoita fiksumpi? Miten hän sijoittaa?
Indekseihin mahdollisimman vähin kustannuksin.
Johan nyt järjenkin pitäisi sanoa, että markkinoilla pyörii tolkuton määrä erittäin fiksuja ja koulutettuja ammattilaisia, joilla on kaikki mahdolliset resurssit tehdä analyysia ja tutkia yhtiöitä ja markkinoita. Lisäksi varsinaisen sisäpiiritiedon käyttäjiä on paljon. Miten ihmeessä joku pikkuisen Nordnettiä selannut amatööri voisi voittaa tämän pelin muuta kuin tuurilla?
Vierailija kirjoitti:
Osakkeiden myyntipäätökseen ei saa vaikuttaa tippaakaan se millä hinnalla ne on ostettu, vaan se mikä on on yhtiön tilanne tällä hetkellä suhteessa sen kursiin. Eli katkaise tappiot, anna voittojen juosta ;-) t. kelkka (16 vuotta harjoitellut)
Mainio ohje. Minulla on tapana myydä, kun en enää ymmärrä miksi osakkeen hinta on se mikä on. Joskus tulee myytyä ihan liian aikaisin, joskus viime hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla ainakin on ollut niin hyvä kristallipallo, että en ole tappiolle jäänyt. Voittoa on tullut ihan kivasti. Pitää ottaa tarpeeksi pitkä sijoitusväli, jolloin uskaltaa ottaa vähän riskiäkin. Ja sijoittaa yhtiöihin, joista tietää jotain. Esim jos on yhtään seurannut markkinoita niin tietää, että kun Nokian renkaita saa alle kahden kympin, tai vaikka Kemiraa yhdeksällä eurolla, niin kyllä voittoa tulee varmasti.
Nim. henkilö, joka on ostanut Nestettä alle 13 euron, Konetta 26 eurolla jne jne.
Riskiä ottamalla odotettu tuottokin on isompi, siinä olet oikeassa. Sen sijaan se ei pidä paikkaansa, että muutoin kuin sattumalta tietäisit paremmin kuin markkinat keskimäärin. Ellet sitten käytä sisäpiiritietoa, mikä on sekä epäeettistä että lainvastaista.
Kutsu sattumaksi jos haluat, voittoa olen tehnyt koko ajan. Nokia on ainoa yritys, jossa on tullut takkiin, mutta ei siinäkään paljon. Kokonaisuutena voittoa on tullut hyvin pienellä panostuksella ehkä 20 tuhatta n. 30 tuhannen potilla. Tiedän ihmisiä, jotka elävät treidaamisella.
Markkinat ovat kehittyneet suotuisasti ja huonossa markkinassakin osalla käy tuuri. Mutta kuten yllä kirjoitin, niin väitätkö todella olevasi fiksumpi ja tietävämpi kuin maailman miljoonat ammattilaiset?
On se ihmeellistä, kun luotettavassa akateemisessa tutkimuksessakaan näitä konsistentisti treidaamalla menestyviä henkilöitä ei löydy millään, mutta sitten foorumeilla niitä on pilvin pimein.
AP kuulostaa amatööri sijoittajalta. Ettei vaan olisi haukannut liian isoa kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu olisi huomattavasti vilkkaampaa, jos ap olisi laittanut otsikkoon "21 000 euroa säästetty sosiaalituista, lähden Thaimaaseen".
Hyvä idea. Näin työttömänä voisinkin säästellä sukanvarteen ja sitten kun saan karenssin lähteä johonkin halpamaahan elämään säästöillä vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan nyt järjenkin pitäisi sanoa, että markkinoilla pyörii tolkuton määrä erittäin fiksuja ja koulutettuja ammattilaisia, joilla on kaikki mahdolliset resurssit tehdä analyysia ja tutkia yhtiöitä ja markkinoita. Lisäksi varsinaisen sisäpiiritiedon käyttäjiä on paljon. Miten ihmeessä joku pikkuisen Nordnettiä selannut amatööri voisi voittaa tämän pelin muuta kuin tuurilla?
Indekseihin mahdollisimman vähin kustannuksin sijoittaminen ei vaadi erityistä fiksuutta tai minkäänlaista koulutusta. Se ei vaadi kuin huonoa mielikuvitusta. Sinulla ei taida olla hajuakaan mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla ainakin on ollut niin hyvä kristallipallo, että en ole tappiolle jäänyt. Voittoa on tullut ihan kivasti. Pitää ottaa tarpeeksi pitkä sijoitusväli, jolloin uskaltaa ottaa vähän riskiäkin. Ja sijoittaa yhtiöihin, joista tietää jotain. Esim jos on yhtään seurannut markkinoita niin tietää, että kun Nokian renkaita saa alle kahden kympin, tai vaikka Kemiraa yhdeksällä eurolla, niin kyllä voittoa tulee varmasti.
Nim. henkilö, joka on ostanut Nestettä alle 13 euron, Konetta 26 eurolla jne jne.
Riskiä ottamalla odotettu tuottokin on isompi, siinä olet oikeassa. Sen sijaan se ei pidä paikkaansa, että muutoin kuin sattumalta tietäisit paremmin kuin markkinat keskimäärin. Ellet sitten käytä sisäpiiritietoa, mikä on sekä epäeettistä että lainvastaista.
Kutsu sattumaksi jos haluat, voittoa olen tehnyt koko ajan. Nokia on ainoa yritys, jossa on tullut takkiin, mutta ei siinäkään paljon. Kokonaisuutena voittoa on tullut hyvin pienellä panostuksella ehkä 20 tuhatta n. 30 tuhannen potilla. Tiedän ihmisiä, jotka elävät treidaamisella.
Tiedän, koska teen niin itsekin. Kotiläksyt kannattaa tehdä hyvissä ajoin, ja pitkä seuranta on jo puoli voittoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin mielenkiinnosta katsomassa paljonko salkkuni tienestit olivat viime vuonna. Mahdoinko lyödä indeksin 87%:n tuotoillani? Nordnet ei taida edes laskea tuohon osinkoja mukaan, eli ne tuohon vielä päälle? Ihan ok. Taas kävi pikkuisen Nordnetiä selannella amatöörillä melkoinen tuuri, jo aika monetta vuotta peräkkäin.