Siis millaiset ihmiset ottavat pikavippejä?!?
Pikkusiskoni pohti tässä pikavipin ottamista johonkin vaatehankintoihin. Kun pitäisi saada sama hepene kun jollain vosulla instagramissa. Ai että ärähdin!!! Tätä en vain tajua. Tunnen pari tyyppiä, jotka ovat velkaannuttaneet itsensä ongelmiin asti pikavippejä ottamalla. Ja sitten on otettu lisää pikavippejä vanhojen maksuun jne. jne. jne. Ja elintyylistä päätellen rahat menee johonkin aivan älyttömään roinaan tai uusimpaan iphoneen tai johonkin ihan turhanaikaiseen, viihdepaketteihin jne.
Kertokaa tyhmälle, että mikä ihmeen logiikka ajaa tuommoiseen käytökseen? Ihmisillä joilla ei ole mitään jättituloja tulossa seuraavassa kuussa? Eikö heillä kertakaikkiaan riitä äly tajuamaan, että jos ei nyt pysty maksamaan summaa x, tuloihin ei ole luvassa muutosta, niin on varsin epätodennäköistä että pystyisi sitten ensi kuussa mystisesti maksamaan sen summan x kertaa neljä. Siskoni lässytti miten hän vaan olisi niin paljon ONNELLISEMPI sen merkkivaatteen kanssa ja sitten MYÖHEMMIN voi nipistellä muita menoja. Saamari, varmaan olisi onnellisempi velkaantuneena. Ja miksei nipistele menojaan etukäteen?!? Joo, läksytin siskon jo!
Välillä tulee mieleen että jotkut kerta kaikkiaan ansaitsevat ahdinkonsa... kuulisin mielelläni, jos tältä palstalta löytyisi yksikin ihminen jolla on ollut jokin järkevä syy tai tilanne pikavippien ottamiseen. Mielestäni kukaan henkisesti normaali ei ota sellaisia! Sori jos olen kuohuksissani, mutta tuo siskon vammailu otti sydämen päälle. Miten mahtaa pärjätä elämässään tuolla ajattelulla, huolestuttaa.
Kommentit (51)
Minä otin!
Olen reilu parikymppinen perheenäiti, omakotitalo ja pari koiraa.
Huomasin että olin ostanu osamaksulla aika paljon tavaraa, joten nappasin pikavipin (vai oliko se joku pikalaina tmv.), jolla maksoin osamaksut pois, ja nyt maksan huomattavasti pienemmällä korolla tätä lainaa pois. Kätevää. Opin myös etten enää ikinä osta osamaksulla mitään, sillä en edes ymmärtänyt kuinka monesta puljusta tuli Klarna-laskuja...!
No, elämä opettaa!
Ja sama virsi jatkuu. Jos joku vielä menee vipuun, niin pikavippejä ei tarvitse koskaan ottaa! Pikavipit ovat aina muita vaihtoehtoja kalliimpia. Täällä mainostajat yrittävät väittää, että pikavippejä tarvitaan, tai niistä on hyötyä. Näin ei ole, vaikka mainostajat mitä väittävät.
Ymmärrän kyllä myös senkin puolen vippien ottoon ettei tiukan paikan tullen ole ketään läheistä jolta vipata. Tai ei vaan kehdata. Itse en kehtaisi enää vipata vanhemmiltani tai siskoltani, kavereista nyt puhumattakaan. Säästyy siltä leimalta ja noloudelta ettei aikuinen ihminen ole varoissaan. Vippifirmoilta saa nopeasti ja helposti apua jos tulee yllättävä meno, siihen kai se suosio perustuukin. En ikipäivänä kehtaisi soittaa kaverille että hei lainaisitko 50. Tai jos kaverini pyytäisi minulta lainaa, ihmettelisin kyllä millainen ihminen ei pidä hätävara kassaa. No kaikilla ei ole talous hallinnassa vaikka kuinka haluaisi. Hyväksyn pikavipin jos on äärimmäinen hätä tai ei ruokaan rahaa, mutta en ymmärrä jos on pakko vipata että saa merkkilaukun tai -vaatteen tai että pääsee bilettämään. Mutta ei ihmisiä tarvii haukkua paskoiksi jos joutuu turvautumaan joskus vippiin, monelle se tarpeeksi ahdistavaa ja noloa. Tiedän kokemuksesta.
Kuinka köyhä ja varsinkin idiootti ihminen voikaan olla jos noihin pikavippeihin alentuu.
No eipä ole meikäläisen murhe se, että miten köyhät elävät :D
Tämä on jännä keskustelu.
Olen AP:n kanssa samoilla linjoilla siinä, ettei muotikuteita varten pidä pikavippiä ottaa. Jäin oikein pohtimaan, että ainoa tilanne jossa voisi lainarahalla tarvita vaatetta olisi se, että pitää mennä työhaastatteluun edustavana ja kaapissa ei todellakaan ole mitään päällepantavaa ja kirpparille ei jostain syystä pääse.
Tuossakin on se riski, ettei ehkä pääse töihin ja saa sitä palkkaa, mistä vipin maksaa pois... mutta silti.
Auton voi ostaa lainalla, koska auto on OMAISUUTTA, jolla on jonkinlainen arvo. Jos tiukka paikka tulee ja auton myy pois, niin siitä saa rahaa. Vaatteet eivät koskaan ole sijoitus. Eikä kengät. Eikä laukut. Älä väitä vastaan, eivät ole.
Täällä on ollut muutama hyvä esimerkki siitä, miten pikavippiin voi turvautua vastuullisestikin.
AP:n pikkusiskolle suosittelen säästämisen harjoittelua. On muuten paljon mukavampi, kun on ansainnut etukäteen sen, mitä ostaa.
Silloin kun me oltiin nuoria, niin oltiin vaikka syömättä, jotta saatiin jotain. Ja mahduttiin hyvin tiukkoihinkin farkkuihin!
Laskettiin kirjanpidon kurssilla pikavippien todellisia vuosikorkoja. Parhaimmillaan 1500% todellinen vuosikorko.
Eikö mistään muualta saa muka halvempaa lainaa?
Paljos on pankin kulutusluoton todellinen vuosikorko?
Olen itsekin sitä mieltä, että vipit ovat saatanasta, mutta oman tilanteeni ne ovat pelastaneet useasti. Jos on pakko maksaa joku lasku eikä ole rahaa, mutta tietää, että sitä kuukauden päästä on, niin kyllä olen ottanut. Maksan aina laskuni ja luottotietoni ovat kunnossa. Ja kuten joku sanoikin, on olemassa korottomia ensivippejä. Mieluummin otan sellaisen kun "vaivaan" esim vanhempiani raha-asioillani, kun kuitenkin pystyn ne pidemmän päälle hoitamaan. Tarkoitan siis, että vaikka "joutuisinkin" ottamaan vipin, niin maksan sen itse takaisin, jolloin ei tarvinnut äidin ja isän edes tietää, ettei minulla ole rahaa maksaa laskuja. En halua aiheuttaa turhaa huolta.
Vierailija kirjoitti:
Laskettiin kirjanpidon kurssilla pikavippien todellisia vuosikorkoja. Parhaimmillaan 1500% todellinen vuosikorko.
Eikö mistään muualta saa muka halvempaa lainaa?
Paljos on pankin kulutusluoton todellinen vuosikorko?
JOku varmaan jaksaa mennä pankkiin ottamaan 100 euron kulutusluottoa :D Ja siihen päälle lainan nostokulut ja käsittelykulut, niin tadaa, 100€ :n laina maksaakin vähintään 200€.
Niinpä! Pikavippejä voi käyttää vastuullisestikin, mutta mihinkään turhanpäiväiseen shoppailuun niitä ei kannata ottaa. Hienoa että pidit saarnan sisarellesi, vaikka hän onkin jo aikuinen ja tekee omat päätöksensä.
En ole pikavippejä vastaan, mutta niiden kanssa pitää olla tarkka ja olla varma että ne voi myös maksaa takaisinkin. Ei niistä harmia ole, jos pitää järjen päässä.
PIKAVIPPEJÄ EI VOI KÄYTTÄÄ VASTUULLISESTI! PIKAVIPEILLE EI OLE KOSKAAN TARVETTA! AINA SEN RAHAN SAA MUUTENKIN!
Olen pitkäaikaistyötön. Minullakin on MasterCard, jolla saa satoja euroja kuukaudeksi luotoksi huonoimmillaan, ja varmaan melkein pariksi parhaimmillaan ilman korkoa. Ja nykyisillä koroilla luottokortin korot ovat mitättömät, erityisesti johonkin saatanan pikavippiin verrattuna.
Vuokran ja laskut voi jättää ainakin 3 kuukaudeksi maksamatta, eikä luottotiedot ole lähelläkään menossa pois!
Älkää ihmiset uskoko noita pikavippien mainostajia tässä ketjussa! Aivan vastuutonta ja häikäilemätöntä käytöstä!
Olen ottanut joskus pikavipin, jos tili on ollut ennen palkkapäivää tyhjä ja olen tarvinnut rahaa johonkin. Lainaamani summat ovat olleet 50-100 euroa. En ole ikinä ottanut useampaa vippiä samanaikaisesti ja aina olen maksanut vippini takaisin. En ottaisi niitä, ellen olisi saamassa jostain rahaa takaisinmaksuun. Luottotietoni ovat aina olleet kunnossa.