Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Humanistinen tiedekunta/Helsinki, kysymys opinnoista

Vierailija
07.03.2016 |

Eli asun hieman kauempana pääkaupungista, mutta aion hakea opiskelemaan humanistiseen. Varmasti tämä riippuu myös opiskeltavasta aineesta, mutta miten paljon opinnoissa pitää olla läsnä? Onko akateeminen vapaus vai läsnäolopakko, jotain siltä väliltä...?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin mitä ainetta opiskelet. Jos valitset jonkin kielen pääaineeksi, niin niiden tunneilla vaaditaan läsnäoloa. Muiden aineiden opiskelut ovat vapaampia, mutta sanon samaa mitä edellinenkin, ei välttämättä ole kauhean kannattavaa nykyisessä tilanteessa opiskella humanistisessa. Itsekin olen siellä opiskellut, enkä ole saanut tehtyä päivääkään oman alan töitä. Johtuu alojen työpaikkojen vähäisyydestä, eikä humanisteja tunnuta oikein arvostavankaan työmarkkinoilla. Valtsikalaiset tuntuivat aina jyräävän humanistit harjoittelu- ja kesätyöpaikoissa. Olisin toivonut jonkun sanovan minulle tämän saman silloin, kun itse hain opiskelemaan. Olisin käyttänyt ne vähäiset tukivuodet jonkun oikeasti työllistävän aineen opiskelemiseen, ja nyt on enää vaikea saada uutta mahdollisuutta, kun hallitus tekee uudelleenkouluttautumisen koko ajan entistä vaikeammaksi. Virheisiin ja kokeiluun ei ole varaa, ja heti ensikertalaisena nuorena pitäisi jo tietää täysin, mitä haluaa isona tehdä. Myöhemmin ei saa enää uutta mahdollisuutta, jos ei löydä työtä, jolla elättää itsensä opintojen aikana. (t. katkera ;))

Toisaalta, jos ihan oikeasti tunnet intohimon paloa tiettyyn aineeseen ja/tai sinulla ei ole huolta toimeentulosta, niin mikäpä siinä sitten. :) Käsitykseni mukaan valtiotieteellisenkin aineet ovat pääosin itsenäistä opiskelua ja tenttaamista, ja ne ovat ehkä aavistuksen parempi vaihtoehto kuin humanistinen. Kannattaa katsoa vielä valtsikankin aineet. Valtiotieteilijöitä ei pidetä työnantajien silmissä samalla tavoin hömppinä hihhuleina kuin humanisteja. Itse opiskelin sivuaineet valtsikassa, ja eipä niissä nyt hirveästi eroa ollut meidän humanistiseen aineeseen ainakaan vaativuudeltaan. Itse olisin varmaankin valinnut pääaineen valtiotieteellisestä ja sivuaineeksi humanistisen aineen, jos olisin tiennyt +5 vuotta sitten sen mitä tiedän nyt. Tai sitten skipannut kokonaan molemmat tiedekunnat, ja mennyt AMK:hon.

Kiitos vastauksesta,

ymmärrän oikein hyvin tämän pointin ja tiedostan asian. Menköön tämä opastuksena kaikille muillekin humanistista harkitseville. Minulla on ihan hyvä tilanne (on toinenkin ammatti jo valmiina), mutta ei siis tämän tason tutkintoa. Tuo hömppä hihhuli kyllä osui ja upposi, taitaisin sopia oikein hyvin sinne ;)

- ap

Vierailija
22/22 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhh, aika pitää tauko tenttiinlukemisessa kun luin että sadistinen tiedekunta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla