Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

huoltajuuskiista alkaa

Vierailija
07.03.2016 |

Nyt vähän mietityttää. Sain lapsen äidiltä ilmoituksen, että on muuttamassa toiselle paikkakunnalle nettituttunsa perässä ja lapsen aikoo viedä mukanaan. Minulla on tietysti eri mielipide tästä että haluanko lapsen muuttavan paikkakunnalle jossa ei ole mitään hänellä.

Totta kai yritämme ensin sovitella asian, mutta luulen meidän olevan niin eri planeetoilla mielipiteinemme että käräjän vääjäämättä odottavat. Itse yritän lapsen edun mukaisesti asian miettiä, mielestäni pientä lasta ei pitäisi muuttaa jo muutenkin vaikeassa tilanteessa kauemmaksi kotiseudustaan. Lapsi alle kouluikäinen siis vielä kuitenkin.

Yhteishuoltajuus on voimassa, lapsi tapaa vanhempia yhtä paljon. Ei elatusmaksuja tai mitään, kaikki on toiminut hyvin. Viikonloppuna kuitenkin sain exältäni listan miksi olisin huonompi lähivanhempi. Esimerkkeinä voitaneen laittaa vaikkapa se että minulla kun on sakkotuomio käräjiltä (ei liity lapseen mitenkään) ym ym. Tiedän ettei näillä ole mitään väliä ja lakimieheen otinkin tänään sitten jo yhteyttä asiasta.

Jos muutto toteutuu hänellä, niin yhteyshuolto tuskin tulee jatkumaan. Hirvittää jo ajatuskin äidin saamasta yksinhuoltajuudesta. Hän tulee melko varmasti sulkemaan minut parhaansa mukaan ulos lapsen asioista. On tehnyt sitä jo yhteishuollon aikana perusteettomasti (mm. pyytänyt ettei päivähoito luovuta minulle tietoja). Kaikki nämä oon saanu tapella läpi äidin kanssa. Ihme että yhteishuolto on tähänkään asti kantanut.

En tiedä mikä on parhaiten lapsen edun mukaista, rauhallisin metodi ois vain nostaa kädet ylös ja mennä riitelemättä läpi. Vuosien mittainen käräjöinti ei ole kenellekkään hyväksi. En ymmärrä miksi näin itsekkäitä vanhempia pitää edes olla olemassa.

terkuin Isä

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 jatkaa lisätietoja saatuaan.

Sanoisin että olet vahvoilla. Puhun kokemuksesta. Miehelläni oli hänen tyttäreensä liittyen hyvin samantyyppinen tilanne. Hänen exä teki hänestä (no tai meistä..) perättömia lasuja pari kappaletta ja rikosilmoituksenkin. Kun ne oli todettu aiheettomiksi, eikä niistä seurannut jatkotoimenpiteitä, ei niillä ollut painoarvoa myöhemmin oikeudessa tai sossujen kanssa olosuhdeselvitystä tehdessä.

Kyllä sossut ja tuomari tietävät, että kuka tahansa voi tehtailla kenestä tahansa erinäisiä ilmoituksia pilvin pimein. Eritoten monet tuomarit huomaavat tuollaisesta, että kuka on se hankala ja riitaisa ja voi hyvinkin olla, että se paremmin käyttäytynyt katsotaan paremmaksi lähihuoltajaksi, eritoten kun lapsen olot ovat muutenkin vakiintuneet vanhalle paikkakunnalle.

Valmistaudu, lue ihmisten kokemuksia vastaavista tilanteista, vaadi kohtuullisia asioita, käyttäydy asiallisesti, jousta. Nämä on mun neuvot sulle. Älä luovuta. Tilanteesi on aivan optimaalinen saamaan lapsen asumaan luoksesi. Ainakin kertomasi perusteella.

Paljon peukkuja ja voimia sulle. Toi on pitkä tie kuljettavaksi.

4:llä valitettavasti täysin päinvastainen kokemus. Sossut ja tuomarit menivät ensimmäisessä, äidin aloitteesta käydyssä oikeudenkäynnissä täysillä mukaan äidin vedätykseen, vaikka tämä oli jo siihen mennessä estänyt yli puolet tapaamisista  ja lisäksi estänyt isän ja lapsen puhelut, kirjeenvaihdon ja jättänyt isän lähettämät lahjat antamatta lapselle.

Isä haastoi seuraavaksi äidin oikeuteen tapaamisten estämisestä. Tämä oikeudenkäynti keskeytettiin, koska äiti tutkimisen ajaksi luopui kiukuttelustaan ja lupasi sallia tapaamiset jatkossa. Toisin kävi. Oikaisen nyt hiukan monivaiheista tapahtumakulkua, mutta lopulta viidennessä lapsesta käydyssä eri oikeusjutussa lapsi määrättiin isän yksinhuoltoon, koska äiti oli vuosien mittaan osoittanut kyvyttömyytensä nähdä lapsen tarpeet ja vastata niihin.

Vaikka loppuvuosina tuomarit jo ymmärsivät, kuka on hankala, eivät he voineet mitään sille, että äiti teki juuri niin kuin halusi.

Vierailija
22/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktahan on , että sinä et voi päättää missä lapsesi äiti asuu.

Jos olette kerta oikeuteen menossa missä myös selvitetään lapsen olosuhteet niin teistä tongitaan kaikki esille ja myös mainitsemallasi tuomiolla on vaikutusta.

Oikeus katsoo asioista LAPSEN edun mukaan. Ja jos lapsi asunut aina äitinsä kanssa ja asiat sujuneet ongelmitta niin olet heikoilla.

Käräjäoikeudella on muuten asiasta ennakkopäätös että tapaajavanhempi maksaa tapaamiskulut..että toivotaan ettei eksäsi muuta monen sadan kilsan päähän.

Eiköhän ne kaikki ole jo tongittu kun näitä ilmoituksia on tosiaan useita tehtynä. Ja kaikkihan on selvitetty, LaSu on jopa tehnyt olosuhdeselvityksen luokseni yhdestä ilmoituksesta ja ihan kaikki on todettu ja myöskin kirjattu aiheettomina. LaSu on ollut hyvin puolueeton, kuten kuuluukin näissä. Ymmärrän että tutkivat asiat. ja se on mulle ollut ok. Olen aina ollut aktiivinen itse sossun suuntaan ja käynyt epäkohtia läpi. Minulla varmaan yhteydenottoja onkin enemmän ja palavereita heidän suuntaansa kuin exälläni. Tapaamissopimuksia on päivitetty minun aloitteestani ja näistä "konflikteista". LaSu on joutunut päiväkotiinkin antamaan ohjeita, ettei äidin ilmoituksia siitä haenko minä lapseni vuorollani vai en, pidä ottaa käytäntöön.

LaSu ja lastenvalvoja, sekä lakimies ainakin totesivat, ettei näillä ilmoituksilla ole paskaakaan väliä kun perättömiä ovat. Tiedä sitten mikä tuuri käy jos käräjille mennään. Toivon kuitenkin parasta sovittelun kannalta.

Lapsi on aina asunut äidin luona, mutta vain kirjoilla. Käytännössä aina on asunut puolet ja puolet. Olen kyllä paperilla etävanhempi, mutta käytännössä vastuu on koko ajan ollut tasan. Lapsi on nuori, mutta olen osallistunut lapsen hoitoon pienestä asti. Olin hoitovapaallakin vuoden lapsen kanssa kun äiti oli töissä. Tämä oli heti äitiysvapaan päätyttyä. Näistä tapaamissopimuksista on paperit totta kai aina ollut. Sitä, onko näillä mitään väliä, en tiedä.

Minä otin alusta asti sen kannan, etten lähde toista mustamaalaamaan mihinkään viranomaisille. Sen aion myös pitää jatkossakin.

ap isä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän mietityttää. Sain lapsen äidiltä ilmoituksen, että on muuttamassa toiselle paikkakunnalle nettituttunsa perässä ja lapsen aikoo viedä mukanaan. Minulla on tietysti eri mielipide tästä että haluanko lapsen muuttavan paikkakunnalle jossa ei ole mitään hänellä.

Totta kai yritämme ensin sovitella asian, mutta luulen meidän olevan niin eri planeetoilla mielipiteinemme että käräjän vääjäämättä odottavat. Itse yritän lapsen edun mukaisesti asian miettiä, mielestäni pientä lasta ei pitäisi muuttaa jo muutenkin vaikeassa tilanteessa kauemmaksi kotiseudustaan. Lapsi alle kouluikäinen siis vielä kuitenkin.

Yhteishuoltajuus on voimassa, lapsi tapaa vanhempia yhtä paljon. Ei elatusmaksuja tai mitään, kaikki on toiminut hyvin. Viikonloppuna kuitenkin sain exältäni listan miksi olisin huonompi lähivanhempi. Esimerkkeinä voitaneen laittaa vaikkapa se että minulla kun on sakkotuomio käräjiltä (ei liity lapseen mitenkään) ym ym. Tiedän ettei näillä ole mitään väliä ja lakimieheen otinkin tänään sitten jo yhteyttä asiasta.

Jos muutto toteutuu hänellä, niin yhteyshuolto tuskin tulee jatkumaan. Hirvittää jo ajatuskin äidin saamasta yksinhuoltajuudesta. Hän tulee melko varmasti sulkemaan minut parhaansa mukaan ulos lapsen asioista. On tehnyt sitä jo yhteishuollon aikana perusteettomasti (mm. pyytänyt ettei päivähoito luovuta minulle tietoja). Kaikki nämä oon saanu tapella läpi äidin kanssa. Ihme että yhteishuolto on tähänkään asti kantanut.

En tiedä mikä on parhaiten lapsen edun mukaista, rauhallisin metodi ois vain nostaa kädet ylös ja mennä riitelemättä läpi. Vuosien mittainen käräjöinti ei ole kenellekkään hyväksi. En ymmärrä miksi näin itsekkäitä vanhempia pitää edes olla olemassa.

terkuin Isä

Jos lapsi asuu äidillä äiti voi muuttaa minne haluaa. Sitä et pysty estämään eikä mikään käräjäoikeuskaan pysty siihen. Ja muuttoa puoltaa juuri lapseen ikä. Kouluikäisen on vaikeampi muuttaa kavereiden vuoksi. Enemmänkin tulee mieleen kirjoittelusta, että sua harmittaa kun exä on löytäny toisen. Ja nyt haluat tehdä hänen elämästään hankalampaa. Mikään välimatka ei ole liian pitkä tapaamaan lastaan jos haluja riittää. Et voi vaatia lapsen äitiä asumaan sinun naapurissa niin kauaa että lapsi on aikuinen.

Yritätkö ihan tahallasi ärsyttää? Sinuako ei haittaisi jos lapsesi vietäisiin pitkän välimatkan päähän ja sinä saisit tavata lasta vain joka toinen vkl? Jos nämä tapaamiset on ihan tarpeeksi, miksei äidit jätä lasta isälle?

Vierailija
24/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi asuu äidillä äiti voi muuttaa minne haluaa. Sitä et pysty estämään eikä mikään käräjäoikeuskaan pysty siihen. Ja muuttoa puoltaa juuri lapseen ikä. Kouluikäisen on vaikeampi muuttaa kavereiden vuoksi. Enemmänkin tulee mieleen kirjoittelusta, että sua harmittaa kun exä on löytäny toisen. Ja nyt haluat tehdä hänen elämästään hankalampaa. Mikään välimatka ei ole liian pitkä tapaamaan lastaan jos haluja riittää. Et voi vaatia lapsen äitiä asumaan sinun naapurissa niin kauaa että lapsi on aikuinen.

No tämähän ei ole ensimmäinen kerta kun hän näin ilmoittaa. Pari vuotta sitten hän oli muuttamassa 500 km päähän nettitutun perässä. Onneksi se kariutui ennen kuin ehdimme käräjille.

Tämä on lähempänä, välimatkaa on n. 200 km. Silti, olen huolissani lapsestani ja mielestäni hänen on parempi olla paikkakunnalla jossa hänellä on tukiverkosto. Voit olla varma, että jos lasta ei olisi niin itse maksaisin hänelle tuon junalipun muualle, enkä kaipaisi takaisin.

Lapsen etu olisi se että vanhemmat ovat lähellä. Siksi käytin termiä itsekäs ratkaisu. Tiedän että elämä vie eri paikkakunnille ja itsekin voisin muuttaa rakkauden perässä. Silti asiat pitäisi hoitaa lapsen kannalta, eikä sitä omaa napaa tuijottaen.

- AP isä

Vierailija
25/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapseni kanssa muuttanut pois eksän maisemista ja siinä tosiaan ei lapsen isällä ole nokan koputtamista , missä äiti asuu. Kivaa toki jos lapsi vieressä mutta sillä lähivanhemmalla kun on oikeus myös omaan elämäänsä.

Ja ap hyvä , ei niitä oikeudessa kiinnosta "käytännössä" jutut vaan papereiden ja sopimuksien mukaan mennään.

Lasut kyllä otetaan huomioon myös , kyllä oikeutta kiinnostaa nimenomaan lapsen tilanne.

Vierailija
26/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on puolet ajasta sinun luonasi, on harmi ettei se näy virallisista papereista. No, ehkä päiväkoti pystyy todistamaan, että näin on. Tuo on hyvä meriitti, että olet ollut koti-isänä lapsen ollessa pieni. Muuttaako eksäsi kauaskin? Me asuimme pitkään aviomieheni ja lapsenk isän kanssa eri paikkakunilla miehen työn takia. Lopulta tein lapsesta muuttoilmoituksen isän osoitteeseen ja hain hänelle päiväkotipaikkaa tuolta paikkakunnalta. Miehelleni tuli lappu olikohan se nyt maistraatista, että hyväksyykö hän lapsen muuton. Se tuntui vähän hassulta, mutta kertoo hyvää tästä systeemistä, että ainakaan salaa ei pysty lapsen asuinpaikkaa muuttamaan. Minäkin muutin sitten parin kuukauden päästä samaan osoitteeseen.

Vierailija
27/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä kirjoitit tästä aiemminkin. Sulla on yhtä hyvät, ellei jopa paremmat mahdollisuudet saada se lapsi itsellesi.

Turvaverkko, olet alusta asti hoitanut lasta fifty-fifty, lapsen erityisjutut on siellä sun paikkakunnalla yms. Minä sinuna lähtisin varmaan taisteluun huoltajuudesta. Lisäksi tuo, että äidin puolelta ei tule tapahtumaan lapsen ja etävanhemman tukeminen, sen huolen toisin hyvin vahvana. 

Vierailija
28/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lapseni kanssa muuttanut pois eksän maisemista ja siinä tosiaan ei lapsen isällä ole nokan koputtamista , missä äiti asuu. Kivaa toki jos lapsi vieressä mutta sillä lähivanhemmalla kun on oikeus myös omaan elämäänsä.

Ja ap hyvä , ei niitä oikeudessa kiinnosta "käytännössä" jutut vaan papereiden ja sopimuksien mukaan mennään.

Lasut kyllä otetaan huomioon myös , kyllä oikeutta kiinnostaa nimenomaan lapsen tilanne.

Kuten tuolla tekstisekamelskassa mainitsin. Tästä vuoroasumisesta on kirjallinen sopimus. Käytännön vuoksi kirjat on toki vain yhdessä paikassa.

Osalla tuntuu menevän jutun juoni ohi. En edelleenkään ole kiinnostunut siitä mitä äiti elämällään tekee ja hänen muuttonsa on minulle yksi ja sama. Lapsen asumista minä tässä pähkäilen ja mikä siihen on paras ratkaisu.

-ap

Vierailija
29/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häviät! Joudut maksamaan elarit takautuvasti, tapaamiskulut sekä oikeudenkäyntikulut.

Ei kannata.

Been there, done that...

Vierailija
30/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka teillä on yhteishuoltajuus, niin ei sinulla ole oikeutta estää lasta ja äitiä muuttamasta Suomen rajojen sisäpuolella. Ulkomaille viennin voit estää.

Höpö höpö jos lapsella on kaverit siellä missä isä ja kytköksiä sinne, voi isä hakea itseään lähivanhemmaksi. Ei äiti voi yksin tätä päättää, vaan kyse on lapsen edusta.

Niin, tuossa on todettu ettei ole laillista oikeutta estää muuttamasta. 

Etävanhemmalla ei vaan ole oikeutta estää lähivanhemman ja lapsen muuttoa Suomen rajojen sisäpuolella mistään syystä. Ei, on se muuttomatka sit 5, 10 tai 500 km.

Lähivanhemmuutta voi hakea, mutta sitä ei välttämättä saa. 

Vierailija
31/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä kirjoitit tästä aiemminkin. Sulla on yhtä hyvät, ellei jopa paremmat mahdollisuudet saada se lapsi itsellesi.

Turvaverkko, olet alusta asti hoitanut lasta fifty-fifty, lapsen erityisjutut on siellä sun paikkakunnalla yms. Minä sinuna lähtisin varmaan taisteluun huoltajuudesta. Lisäksi tuo, että äidin puolelta ei tule tapahtumaan lapsen ja etävanhemman tukeminen, sen huolen toisin hyvin vahvana. 

Juu oon mä tästä aiemminkin täällä jauhanut. Ketjua en äkkiseltään enää löydä niin tein sitten uuden. Sisältö nyt sinällään ei ole mihinkään muuttunut. :)

Enkä mä nyt tiedä mitä edes haen kun kirjoitan tästä tänne. Kaiketi käytännön kokemuksia ja mielipiteitä. Tiesti hirvittää tänne kirjoitella kun naisvaltainen palsta on ja mielipiteitä yhtä monta kuin kirjoittajaakin.

Pahoittelen totta kai tätä avautumistani tänne. On tää myös eräänlaista terapiaa itellekin.

- ap

Vierailija
32/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö isällä ole oikeutta nähdä lastaan yhtäläisesti? Tottakai saat muuttaa toiseen kaupunkiin, mutta onko se reilua että toinen vanhempi joutuu eroon lapsestaan pitemmäksi aikaa? Jos jätät lapsen isälle niin sitten ei ole mitään ongelmaa. Eihän keskustelun aloittajalla ole mitään sitä vastaan äiti muuttaa, kunhan lapsi jää hänelle.

Vierailija
33/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus tulee puoltamaan yhteishuoltajuutta.

Todennäköisesti sinut määrätään maksamaan elatusmaksuja.

Lapsi asuu äidillään ja saavat asua missä haluavat. Tapaamiskulut lankeavat sitten sinulle.

Saat todennäköisesti tapaamisoikeuden joka toinen vkonloppu ja kesällä pidemmän pätkän.

Niin ja koska lapsi on vastapuolella ja sinä "häviät" , joudut maksamaan oikeudenkäyntikulut eli about 2-5000 €.

Sinuna miettisin , että onko sen väärti...

Vierailija
34/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö isällä ole oikeutta nähdä lastaan yhtäläisesti? Tottakai saat muuttaa toiseen kaupunkiin, mutta onko se reilua että toinen vanhempi joutuu eroon lapsestaan pitemmäksi aikaa? Jos jätät lapsen isälle niin sitten ei ole mitään ongelmaa. Eihän keskustelun aloittajalla ole mitään sitä vastaan äiti muuttaa, kunhan lapsi jää hänelle.

Tietysti on mutta ei oikeutta estää lähivanhemman ja lapsen muuttoa. Pelkkä ilmoitus etälle riittää.

Niin mikä elämässä on reilua ?!

Itse olen toiminut noin koska tukiverkkoni oli toisaalla ja oikeuden mielestä olen toiminut aivan oikein.

Vierailija
35/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AP_n puolesta pahoillani. 

Valitettava tilanne on, kuten täällä moni on kirjoittanut, että lähivanempi = se vanhempi, jonka luona lapsi on kirjoilla, voi käytännössä muuttaa Suomen rajojen sisällä mihin tahansa ilman, että etävanhemmalla on tähän mitään sanottavaa. Oikeudenkäynti asiassa ei auta.

Ainoa asia minkä etävanhemman on huomioitava on, että voimassaolevaa tapaamisoikeussopimusta tulee pystyä noudattamaan, myös muuton jälkeen.

AP:n ainoa mahdollisuus tilanteessa on hakea käräjäoikeudelta muutosta huoltajuussopimukseen ja pyytää käräjäoikeutta nimeämään hänet lähivanhemmaksi. Hakemuksen onnistumisen mahdollisuudet ovat valitettavan heikot, mutta perusteina voi käytää nimenomaan lapsen etua ja olosuhteita nykyisellä asuinpaikkakunnalla, jotka AP pystyy turvaamaan paremmin.

- Koita jaksaa, älä luovuta

Vierailija
36/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia minkä etävanhemman on huomioitava on, että voimassaolevaa tapaamisoikeussopimusta tulee pystyä noudattamaan, myös muuton jälkeen.

*korjaan* Lähivanhemman tulee varmistaa, että tapaamisoikeussopimusta pystytään noudattamaan.

Vierailija
37/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap hyvä , ei niitä oikeudessa kiinnosta "käytännössä" jutut vaan paperexriden ja sopimuksien mukaan mennään.

Tietysti on mutta ei oikeutta estää lähivanhemman ja lapsen muuttoa. Pelkkä ilmoitus etälle riittää.

Niin mikä elämässä on reilua ?!

Itse olen toiminut noin koska tukiverkkoni oli toisaalla ja oikeuden mielestä olen toiminut aivan oikein.

Sua ei siis yhtään kiinnosta isän ja lapsen välinen suhde?? Isän oikeudet? Vai oliko entinen puolisosi samaa mieltä tästä muutosta?

Vierailija
38/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös oikeudenkäyntikulut pääsääntöisesti näissä mene omaan kukkaroon, ellei käräjäoikeus perustelluista syistä toisin määrää? Mitä nyt itse oon kuullut niin pääsääntöisesti tasan menee koska kyseessä on riitatilanne. Vai oliko jollain tähän mietteitä?

- ap

Vierailija
39/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tunteettomia naisia kommentoimassa. On niin tärkeää saada muuttaa toiseen kaupunkiin, mutta etävanhemmaksi ei suostuta.

Vierailija
40/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten äiti on tehnyt lasu-ilmoitukset ja ne on kerta toisensa jälkeen todettu perusteettomiksi, sehän on enemmän sinulle edullinen todiste. Eli eksäsi yrittää hankaloittaa sinun elämääsi ja suhdetta lapseen.