Yritin viime viikolla uusia passin, mutta mulle oltaisiin myönnetty vain vuoden passi.
Vanha 10 vuoden passi on menossa nyt vanhaksi ja kun poliisiasemalla eivät saaneet multa sormenjälkiä sormista, niin suostuvat myöntämään passin vain vuodeksi. Että uutta yritystä vaan vuoden päästä, josko silloin saisivat sormenjäljet ja minä sen 5 vuoden passin.
Vaan tuskin mun sormenpäistä silloinkaan mitään jälkiä saa, kun ovat olleet sileät jo vuosia. Harmittaa kun rajoittaa matkustelua niin paljon, jos pelkän henkkarin varassa pitää reissata. Ei mitään asiaa enää passin vaativiin maihin. :/ Ei ole intoa maksaa kerran vuodessa passista, kun muut uusivat passin 5 vuoden välein.
Kommentit (34)
En usko minäkään. 0/5, ensi kerralla parempi.
Jos sormenjälkiä ei saada tilapäisestä syystä, passi myönnetään enintään vuodeksi.
https://www.poliisi.fi/passi/lisatietoja_passin_hakemisesta
Toi teksti on kopioitu kohdasta "sormenjälkien ottaminen" t. Ap
Joo noin se laki menee kaikilla epäilyttävillä tyypeillä!
Vierailija kirjoitti:
Joo noin se laki menee kaikilla epäilyttävillä tyypeillä!
Eipä ole minkäänlaista rikosrekisteriä, rikettä tmv. taustalla. Ainoa rikokseni on liian sileät sormenpäät ilman että johtuu sairaudesta. Ap
Mitäs olet hionut ne pois.
Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet hionut ne pois.
Oma vika.
En todellakaan ole sormenpäilleni mitään tehnyt. Aina ovat tuollaiset olleet. Ap
Ei pitäisi hapoilla leikkiä. Kyllä ne kasvaa takaisin.
Mies sai kyllä viiden vuoden passin, hänellä ei olekaan tilapäisyydestä kyse.
Kannattaisi varmaan olla lääkärintodistus, ettei tuo ole sinulla tilapäistä.
Mun anopille ja mun yhdelle tädilleni kävi myös noin. Enkä kyllä todellakaan usko kummastakaan että olisivat sormenpäitään hioneet, käsitelleet hapoilla tai muuta vastaavaa. Liekö sitten iän myötä ovat sormenjäljet kuluneet. Molemmat päätyivät hankkimaan passin sijaan henkkarit, kun pärjäsivät matkustellessaan silläkin.
Jännä, miten tällä palstalla kyseenalaistetaan myös toi poliisin nettisivujen linkki alapeukuista päätellen. Laittakaa poliisille ihmeessä viestiä, että heillä on virheellistä tietoa sivuillaan, koska vauvan av:lla nämä asiat kyllä tiedetään paljon paremmin. Ei voi muuta kuin nauraa. / #12
Ap pikaisesti, ennen töihin menemistä: Pitänee yrittää saada lääkärintodistus sitten. Toivottavasti kirjoittavat sellaisen, vaikka min sileät sormenpäät eivät ainakaan tietääkseni johdu mistään sairaudesta tai vammasta. Harmittaa kyllä tosissaan tää tällainen. En ole edes tajunnut, että mulla olisi mitään sormenjälkiongelmia, kun ei niitä ole mihinkään aiemmin tarvinnut.
Luulen, ettei siihen lääkärintodistus auta. Minulla oli toisessa kädessä sama ongelma (todennäköisesti heikompi verenkierto sormissa), pyysivät poliisilaitoksella hieromaan sormenpäitä, jotta sormet lämpenevät. Ja kun aikani hieroin sormiani lopulta onnistui. Kannattaa käydä kokeilemassa.
Tutullani taas oli ongelmana sormenpäissä olevat arvet ja vasta nimettömästä sormesta onnistui.
Ps. Olisiko apua ennen sormenjälkien ottamista käsien kylmä-kuumakylvyt, luulisi sen auttavan verenkiertoon. Ainakin mulle painotettiin käsien pitää olla lämpimät.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi hapoilla leikkiä. Kyllä ne kasvaa takaisin.
Ei tarvitse hapoilla leikkiä, riittää jos jommassa kummassa käden sormenpäässä on pieni arpi tai heikentynyt verenkierto, koska laite on todella herkkä. Näin mulle kerrottiin poliisilaitokselta.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettei siihen lääkärintodistus auta. Minulla oli toisessa kädessä sama ongelma (todennäköisesti heikompi verenkierto sormissa), pyysivät poliisilaitoksella hieromaan sormenpäitä, jotta sormet lämpenevät. Ja kun aikani hieroin sormiani lopulta onnistui. Kannattaa käydä kokeilemassa.
Tutullani taas oli ongelmana sormenpäissä olevat arvet ja vasta nimettömästä sormesta onnistui.
Ps. Olisiko apua ennen sormenjälkien ottamista käsien kylmä-kuumakylvyt, luulisi sen auttavan verenkiertoon. Ainakin mulle painotettiin käsien pitää olla lämpimät.
Tuskin AP:lla mikään sileät sormenpäät on. Nuo laitteet vaatii elävän sormen, eli verenkierron pitää toimia. Jos ääreisverenkierrossa on häikkää, sormenjälkeä ei saa. Tähän perustuu tuo vaatimus sormien lämmöstä (sormet lämpimät kun veri kiertää).
Mistä lähtien sormenjäljet tarvittu passiin, itselläni yli 10vuotta vanha passi, ei ole tarvinnut sormenjälkiä ottaa. Onko joku uus juttu? Otetaanko sormenjäljet epäilyttäviltä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien sormenjäljet tarvittu passiin, itselläni yli 10vuotta vanha passi, ei ole tarvinnut sormenjälkiä ottaa. Onko joku uus juttu? Otetaanko sormenjäljet epäilyttäviltä?
Sulla ei siis ole passia ollenkaan. Passin voimassaoloaika on nykyään max. 5 vuotta ja ne 10 vuoden vanhanmalliset passit vanhenevat viimeisiltäkin tänä vuonna. Yli 10 vuoden passeja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinulla ole edes voimassa olevaa passia, jos se on yli 10v.
Nuo 10v. passit umpeutuvat viimeistään heinäkuussa. Ja kaikkiin uusiin passiin tarvitaan sormenjäljet, oli epäilty tai ei, sillä se on Suomen lakiin kirjoitettu.
En usko.