Lapsella usein nenäverenvuotoa, kokemusta?
Nenä on varmaan kuiva, koska kerää karstaa ja verta tulee usein. Jotain öljysuihketta käytettiin pullollinen, apua ehkä oli mutta ei merkittävästi. Neuvolassa ei oteta juurikaan kantaa ja terveyskeskuksessa on käyty vain kerran aiheesta, silloin ei tehty mitään koska senhetkinen vuoto tyrehtyi itsestään.
Verta tulee muutaman kerran kuukaudessa. Voi tulla tippa tai sitten niin että menee puoli pakettia nenäliinoja.
Onko kellään käytännön kokemusta aiheesta, miten on hoidettu ja mikä on paras apu?
Kommentit (11)
Omalla tyttärellä homealtistus aiheutti nenäverenvuodot. Kun pääsi uuteen kouluun, verenvuodot loppuivat.
Yleensä loppuu jossain vaiheessa ihan itsestään. Mun pojalla oli tosi usein 3-4-vuotiaana nenäverenvuotoa, nimenomaan talvisin. Nyt 5-vuotiaana ei ole ollut. Öljysuihke on auttanut.
Itsellä vuosi verta nenästä ala-asteella mutta sekin loppui n. 10-vuotiaana.
Itselläni vuoti pienenä niin usein, että suoni poltettiin.
Pojalla vuotaa, mutta pysynyt parempana kun ihan vaan kosteutusta on laitettu: Humidosea suihkuttelee pari kolme kertaa päivässä. Jos unohtuu parina päivänä, niin sittenkös taas vuotaa :(.
Mulla on ollut nenä aina herkkä vuotamaan verta, varsinkin talvisin, kun sisäilma on kuivaa. Nykyään paras ja oikeastaan ainoa toimiva apu on ilmankostutin makuuhuoneessa. Kun olin penska, äiti laitto illalla pyykit mun huoneeseen kuivumaan --> ilmankosteus nousi ja vetenvuodot väheni. Samaten kannattaa katsoa, että ruoasta saa hyviä rasvoja tarpeeksi!
Lapsena pahimpana aikana vuoto "poltettiin" kiinni päivystyksessä pari kertaa kun ei loppunut itsestään (ei yhtään niin paha homma ku miltä kuulostaa.. jotain vanupalleroja tunkivat sieraimeen vaan muistaakseni..) Ja ikuisesti muistan ne pari kertaa kun oksensin sitä verta, mitä olin vahingossa niellyt verenvuodon aikana...hyihyihyi :x
Minulla tuli verta nenästä vähintään kuukausittain pikkulapsesta aina kolmikymppiseksi asti. Mistään ei ollut apua: verisuonet poltettiin kymmeniä kertoja, nenässäni oli välillä pumpulia, välillä jotain ferrovanua, makuuhuoneeseeni hankittiin ilmankostutin ja vaikka mitä. Vuoto oli runsasta ja kesti kauan kerrallaan.
Sitten eräs työkaverini muisti, että hänen lapsellaan oli auttanut A-vita -tipat. Minä hankin tipat. Ja se oli siinä. Joka vuosi otan parin päivän kuurin, ainakin jos olen ollut nuhassa ja nenäverenvuotoa ei ole sen koommin ollut.
Kannattaa kokeilla!
Jos kovasti vuotaa, niin muistakaa että vuodon loppumista edistää kylmäkääre niskassa, ei nenällä. Meidän pojalla kans vuotaa verta nenästä aina silloin tällöin, yleensä ennen kuin nuha iskee. Eipä siinä oikein muuta voi kuin huolehtia nenän kosteutuksesta ja että lapsi syö terveellisesti (vitamiinit sun muut). Yleensä alkaa vuotamaan yöllä, ja aina poika ei heti herää, vaan ehtii tulla aikamoinen sotku. Inhottava vaiva. Onneksi ei kuitenkaan vaarallinen (siis jos kuitenkin vuoto tyrehtyy ilman lääkärissä käyntiä).
Vierailija kirjoitti:
Yleensä loppuu jossain vaiheessa ihan itsestään. Mun pojalla oli tosi usein 3-4-vuotiaana nenäverenvuotoa, nimenomaan talvisin. Nyt 5-vuotiaana ei ole ollut. Öljysuihke on auttanut.
Itsellä vuosi verta nenästä ala-asteella mutta sekin loppui n. 10-vuotiaana.
Mulla oli aikoinaan sama tilanne ja käytiin lääkärissä ja tämä sanoi, että usein kovassa kasvuvaiheessa lapsilla on nenäverenvuotoja, koska lapset kasvaa nopeammin kuin ne verisuonet, niin suonet ovat heikompia. Ennenkuin taas haukutte, niin tämä oli siis lääkärin suusta, ei minun.
A-vita-tipat, kuten joku tuolla kirjoittikin. Pojalla auttoi hetken, mutta sitten yksityisellä polttivat suonet kiinni. Jotain hopeaa laittoivat sieraimiin, kallis jätkä 😊mutta joo, meillä pakkasilla tosi kuivaa sisällä, puilla vielä lämmitetään, se kuivattaa enemmän.
9 vuotiaalla pojallani vuotaa nenästä verta todella usein. Noin kerran päivässä. Joskus saattaa olla päivän tai kahden tauko välissä. Kesällä harvemmin kuin talvisaikaan, johtuu siis varmastikin kuivasta sisäilmasta. A-vitamiinisuihkeesta on ehkä hivenen apua. Poikaa on opetettu, että puristaa nenää aikansa ja tekee sitten siihen paperista pienen tupon, jonka antaa olla sieraimessa puolisen tuntia. Mieheni ja minä olemme olleet samanlaisia pienenä. Verta tuli useasti ja paljon. Miehelläni vielä parikymppisenä piti käydä terveyskeskuksessa joskus polttamassa suonia. Itselläni tulee vieläkin joskus verta nenästä, vaikka olen jo nelikymppinen. Emme ole ottaneet stressiä tuosta verenvuodosta. Koskaan ei vielä ole yltynyt hillittömäksi, loppunut puolen tunnin sisällä alkamisesta.
Kärsin samasta. Parhaiten auttaa, kun ei sisäilma ole kuivaa ja ulkona pakkasta. Suomessa välillä hanka toteuttaa, joten seesamiöljysuihke on ollut hyvä apu myös. Veljeltäni poltettiin sieraimet ja se auttoi vähän aikaa.